Jump to content

Ladeopplegg, tegninger og opplysninger


Leifer`n

Recommended Posts

Jeg hadde skrevet en lengre kommentar til de tre bildene - men så forsvant hele saken ved trådsammenslåingen...

Det var rart, det skal ikke kunne forsvinne noe ifm sammenslåing. Er det slik å forstå at du allerede hadde postet det, eller slo vi sammen emnene mens du skrev slik at noe gikk galt i selve poste-prosessen?

Link to post
Share on other sites

Med all respekt Leifern, du må først definere behovet ditt. Syntes du skal høre med Jorg. Han forteller deg hva du skal klippe bort og hva du skal legge klart av kabel for ham etter at dere er blitt enige om hva du vil ha. Det han ikke vil du skal gjøre selv, det tar han seg av. Det koster litt men jeg tror neppe du faller på ryggen av prisene og servicenivået hans. Med båt og motorsykkel er jeg litt ute på jordet med det elektriske. Nå har jeg valgt å stole på Jorg i båt elektrisk og med motorsykkelen der stoler jeg på Jan. Det skal rimelig mye til for at jeg endrer på det.

Link to post
Share on other sites

Det var rart, det skal ikke kunne forsvinne noe ifm sammenslåing. Er det slik å forstå at du allerede hadde postet det, eller slo vi sammen emnene mens du skrev slik at noe gikk galt i selve poste-prosessen?

Hadde først tenkt å sende dette som IM - men det kan være greit for andre å vite hva som kan skje ved trådsammenslåing. Jeg skrev i går ca kl 12.50 på den tråden som noen minutter senere ble slått sammen med denne hovedtråden. Da jeg skulle poste innlegget (etter at det var forhåndsvist), kom det feilmelding, som jeg ikke husker teksten på. Innlegget lot seg ikke "legge til" å i tråden. Antar at dette hang sammen med at jeg var uheldig med timingen av postingen etter at trådene var slått sammen. Jeg kunne selvfølgelig ha kopiert innlegget og limt det inn i hovedtråden - men var ikke klar over at "noe var på gang".

 

Forøvrig skrev jeg noe om at trådstarter burde merke alle ledningene sine før oppryddingsarbeidet begynte. Ledningene til felles minusskinne på SB side bør være mest mulig ensartet og ikke blanding av røde og jordkabel. Batteriskoene bør rengjøres grundig. Det viktigste tror jeg var spørsmål om batterikassen hadde ordentlig utlufting. Det er videre ofte hensiktsmessig å starte oppryddingsarbeidet med å montere grov kaliber på hovedledninger til baugpropell, vinsj og dynamo. Det skader heller ikke med grundig vask av batterirommet - da blir det i etterkant mer hyggelig å jobbe med ledningsnettet. Dersom bildene er representativt for det øvrige løedningsnettet i båten, kan det bli noen timers arbeid med å rydde opp i kabelstrekkene. Da er det i så fall ytterst viktig at alle kabler er godt merket. Selv om det tar tid å merke kabler, får man mye nytte av dette i etterkant.

Link to post
Share on other sites

Har du ikke noen fagbutikk i nærheten som kan hjelpe deg med dette og vise deg noen alternative deler?

Har du en målsetning om å bygge etter forskriftene, så må en kanskje begynne med å gi råd først og fremst rettet mot regelverk og årsakene til kravene. Man skjønner ofte den videre gangen med oppbygningen av anlegget hvis man begynner riktig.

 

Lykke til

Det har han, Porsgrunn Bil & Glas selger vel det fleste han trenger rett ut av butikken .

 

Jo det kan høres bra ut det, men jeg vet jo ikke hvem JORG er jeg så da blir det ikke så enkelt for meg og høre med han...

Takk for SMS som du sendte meg.

 

Anbefaling fra meg, og da er jeg forresten til 200% enig i med Ole Petter..

Før du skriver deg vond i fingrene trenger du en plan, men ikke et koblingsskjema

som du antakeligvis sliter med uansett.

Det er ikke vond ment, men hvis ikke du vet hva du trenger da blir det bortkastet penger på feil stedt.

Dette er absolut vanlig for mennesker i din situasjon, så tar det rolig fordi man er ikke automatisk dumm pga. det.

 

Heller er det ikke viktig hvor mye noen tar for å jobbe for deg, timeprisen hos meg er kr. 420,- inkl. mva.,

men det som du sparer etter hvert.

 

Det som jeg synes du trenger er først en oversyn om både hva du ha, hva du skulle ha og hva som ikke er nødvendig.

Deretter som Ole Petter sa, finn steder det dette skal monteres -riktig-.

Deretter "sideavbiter-prinsippet" uten å spare på "kr. 100".

Deretter -riktig- tilkobling av utstyret.

 

Det som resulterer ut av det er

- mange timer som blir spart (også mht. organisasjon, framskaffelse, kjøring, skriving, osv.)

- mye utstyr som blir spart (fordi du kjøper ikke dobbelt)

- mye penger som bli spart med det

og , last but not least, nervnene i kilometervis som blir spart.

 

Alt dette koster penger, uansett hva en "planlegger" eller spesiellt pga. planleggingen.

Men mer penger kan man ikke spare enn med riktig planlegging.

 

Så glem helst å tenke deg "fast" på timepriser, uansett om det er 200,- eller 800,-,

fordi omvent blir det dyrere.

Og dette garantert.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Det har han, Porsgrunn Bil & Glas selger vel det fleste han trenger rett ut av butikken .
Takk for SMS som du sendte meg.

Anbefaling fra meg, og da er jeg forresten til 200% enig i med Ole Petter..
Før du skriver deg vond i fingrene trenger du en plan, men ikke et koblingsskjema
som du antakeligvis sliter med uansett.
Det er ikke vond ment, men hvis ikke du vet hva du trenger da blir det bortkastet penger på feil stedt.
Dette er absolut vanlig for mennesker i din situasjon, så tar det rolig fordi man er ikke automatisk dumm pga. det.

Heller er det ikke viktig hvor mye noen tar for å jobbe for deg, timeprisen hos meg er kr. 420,- inkl. mva.,
men det som du sparer etter hvert.

Det som jeg synes du trenger er først en oversyn om både hva du ha, hva du skulle ha og hva som ikke er nødvendig.
Deretter som Ole Petter sa, finn steder det dette skal monteres -riktig-.
Deretter "sideavbiter-prinsippet" uten å spare på "kr. 100".
Deretter -riktig- tilkobling av utstyret.

Det som resulterer ut av det er
- mange timer som blir spart (også mht. organisasjon, framskaffelse, kjøring, skriving, osv.)
- mye utstyr som blir spart (fordi du kjøper ikke dobbelt)
- mye penger som bli spart med det
og , last but not least, nervnene i kilometervis som blir spart.

Alt dette koster penger, uansett hva en "planlegger" eller spesiellt pga. planleggingen.
Men mer penger kan man ikke spare enn med riktig planlegging.

Så glem helst å tenke deg "fast" på timepriser, uansett om det er 200,- eller 800,-,
fordi omvent blir det dyrere.
Og dette garantert.

:seeya:
Jørg





Ja jeg vet vel hva jeg skal ha 3 stk hovedstrøms brytere,,,, 1 stk automatisk lade skiller koble til sikring fra baug propell samt en hovedstrøm bryter til den. Men okey jeg skjønner at dette ikke er lett og få noe konkret svar på så jeg får da heller se om jeg kan få revet vekk noe gamle ledninger og prøve å koble det p igjen... Takk for brydderiet.
mvh
Leif.
Link to post
Share on other sites

Men okey jeg skjønner at dette ikke er lett og få noe konkret svar på så jeg får da heller se om jeg kan få revet vekk noe gamle ledninger og prøve å koble det p igjen... Takk for brydderiet.

mvh

Leif.

Hva nå, gir du opp?

Det høres så nedslått og skuffet ut for meg.

 

Ikke misforstår det at du ikke fikk alle svar med en gang.

 

Vær forsikret om at alle ønsker å hjelpe her, ikke bare deg, og at dette ikke er noe bryderi for noen her.

Forresten er ikke du førstemann som begynner på 0.

 

Men problemet er at man ikke har nok informasjon og pga. det får ikke du nok informasjon heller.

Å klippe bort kabler og legge nye er ikke alt, dette skulle gjøres fornuftig.

Bortsett av det er det jo heller ikke klart om du trenger å legge alt på nytt,

eller om du bare må legge kablene annerledes.

 

Husk at ingen kan se på båten din akkurat nå.

Altså vær litt tålmodig også du.

 

Prøver vi en gang til.

 

Begynn helst med å sortere spørsmålene dine,

altså ikke alt og i en stykke.

 

Og så kunne du jo f.eks. lage flere bilde av hvert seksjon av båten din,

- batterirom

- fordelingen som finnes (også veien og på veien dit)

- alt som kunne være interessant for deg

- og helst bra sortert, slik at man får tak i flere detalj.

 

Da få du se hvor mange gode foreslag du får.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Dersom vi kaller disse bildene dine bilde 1 , 2 og 3 kan vi sikkert gi deg noen enkle og velmente råd slik at du kommer igang.

 

Bilde 1

100_1252.jpg

 

 

Biløde 2

100_1253.jpg

 

 

Bilde 3

100_1254.jpg

 

Råd 1: Start med å merke alle ledningene dine, eksempelvis med maskeringstape og et nummer.

Råd 2: På bilde 2, under av/på bryteren er det en samlingsskinne. Dette er høyst sannsynlig en samlingsskinne for minus 12 volt. Sørg for at alle ledninger som går til denne er sorte - ikke røde og jordmerket som på bildet.

Råd 3: Anskaff en ny bryter for kobling mellom batteri - motor, batteri - forbruk og sammenkobling av begge batteribankene, en såkalt 1, 2 og 1+2 vendebryter for batteritilkobling - bilde 2.

Råd 4: På bilde 2 ser du at det er en midlertidig klammetilkobling til batteriet. Dette er trolig for lading. Sørg for at denne tilkoblingen blir permanent.

Råd 5: Sørg for at du renser alle batteriklemmene og setter dem inn med batterifett.

Råd 6: Jeg ville ha vasket litt omkring batteriene, da blir det hyggeligere å jobbe.

Råd 7: Dersom du gir til kjenne hvor du holder til kan det være at noen BP-medlemmer bistår deg en time eller to.

 

Du får sikkert flere råd etter hvert.

 

 

Bilde 3 viser en lampettledning med av-på bryter - dette er ikke bra ombord i en båt.

Link to post
Share on other sites

Dersom vi kaller disse bildene dine bilde 1 , 2 og 3 kan vi sikkert gi deg noen enkle og velmente råd slik at du kommer igang.

 

Bilde 1

100_1252.jpg

Biløde 2

100_1253.jpg

Bilde 3

100_1254.jpg

 

Råd 1: Start med å merke alle ledningene dine, eksempelvis med maskeringstape og et nummer.

Råd 2: På bilde 2, under av/på bryteren er det en samlingsskinne. Dette er høyst sannsynlig en samlingsskinne for minus 12 volt. Sørg for at alle ledninger som går til denne er sorte - ikke røde og jordmerket som på bildet.

Råd 3: Anskaff en ny bryter for kobling mellom batteri - motor, batteri - forbruk og sammenkobling av begge batteribankene, en såkalt 1, 2 og 1+2 vendebryter for batteritilkobling - bilde 2.

Råd 4: På bilde 2 ser du at det er en midlertidig klammetilkobling til batteriet. Dette er trolig for lading. Sørg for at denne tilkoblingen blir permanent.

Råd 5: Sørg for at du renser alle batteriklemmene og setter dem inn med batterifett.

Råd 6: Jeg ville ha vasket litt omkring batteriene, da blir det hyggeligere å jobbe.

Råd 7: Dersom du gir til kjenne hvor du holder til kan det være at noen BP-medlemmer bistår deg en time eller to.

 

Du får sikkert flere råd etter hvert.

Bilde 3 viser en lampettledning med av-på bryter - dette er ikke bra ombord i en båt.

 

 

Takk skal du ha, Ja den lampettledningen/bryteren er den jeg må slå over for at begge batteria skal lades, Jeg tenkte og kjøpe den BEP Hovedstrømtavlen som de selger på Maritim til 1400,- der er vel alt ferdig koblet, så da er det vel bare og begynne å rive vekk gamle ledninger.. den røde hovedbryteren er til anker vinsj og den andre skal være til alt det andre strøm greiene men jeg kan slå på alt lys og slikt selv om jeg slår den av,, så det er masse surr her..

 

Er foresten fra Porsgrunn...

mvh

Leif.

Redigert av Leifer`n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I Porsgrunn-området må det være mange som kan bistå deg litt.

 

Vennligst ikke glem råd nr 1. Eksempelvis er alle orginale ledninger i båten vår merket med unike nummer for hver 5-te cm. Dermed kan jeg identifisere en ledning overalt ombord. For din oppgave er det viktig å merke ledningen ved tilkoblingsstedene.

 

Jeg må forøvrig innrømme at jeg gjerne skulle bistått deg med noen timers fritt dugnadsarbeid for å forebygge at et BP-medlem skulle hindre å komme opp i vansker fremover.

 

Det er nok mye dugnadsånd her på BP.

Link to post
Share on other sites

I Porsgrunn-området må det være mange som kan bistå deg litt.

 

Vennligst ikke glem råd nr 1. Eksempelvis er alle orginale ledninger i båten vår merket med unike nummer for hver 5-te cm. Dermed kan jeg identifisere en ledning overalt ombord. For din oppgave er det viktig å merke ledningen ved tilkoblingsstedene.

 

Jeg må forøvrig innrømme at jeg gjerne skulle bistått deg med noen timers fritt dugnadsarbeid for å forebygge at et BP-medlem skulle hindre å komme opp i vansker fremover.

 

Det er nok mye dugnadsånd her på BP.

Redigert av Leifer`n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva nå, gir du opp?

Det høres så nedslått og skuffet ut for meg.

 

Ikke misforstår det at du ikke fikk alle svar med en gang.

 

Vær forsikret om at alle ønsker å hjelpe her, ikke bare deg, og at dette ikke er noe bryderi for noen her.

Forresten er ikke du førstemann som begynner på 0.

 

Men problemet er at man ikke har nok informasjon og pga. det får ikke du nok informasjon heller.

Å klippe bort kabler og legge nye er ikke alt, dette skulle gjøres fornuftig.

Bortsett av det er det jo heller ikke klart om du trenger å legge alt på nytt,

eller om du bare må legge kablene annerledes.

 

Husk at ingen kan se på båten din akkurat nå.

Altså vær litt tålmodig også du.

 

Prøver vi en gang til.

 

Begynn helst med å sortere spørsmålene dine,

altså ikke alt og i en stykke.

 

Og så kunne du jo f.eks. lage flere bilde av hvert seksjon av båten din,

- batterirom

- fordelingen som finnes (også veien og på veien dit)

- alt som kunne være interessant for deg

- og helst bra sortert, slik at man får tak i flere detalj.

 

Da få du se hvor mange gode foreslag du får.

 

:seeya:

Jørg

 

:nono: Gir ikke opp hehe,,, nå har det faktisk melds seg hjelp her og det er jo bra,, Jeg tror jeg bruker et 78amp til start,baugpropell og anker vinsj og to 55 amp + et 110 amp til forbruk. og får tak i en lade skiller det er vel noe du kansje har greie på? Men jeg får se hva jeg skal ha først.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/17/17015/100_1416.jpg

 

det er ryddig i motor rommet hvertfall hehe

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/17/17015/100_1241.jpg

Redigert av Leifer`n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det ser ut for at det er en VP 41-motor du har, og i så fall bør startbatteriet være 115 Ah med 950 A kaldstartkapasitet

 

Den starter bare jeg vrir om nøkkelen ikke noe kinning eller no slikt, og jeg har brukt det ene 55 amp di få gangene jeg har brukt den etter jeg kjøpte den i slutten av august,,

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...