Jump to content

Ladeopplegg, tegninger og opplysninger


Leifer`n

Recommended Posts

får tak i en lade skiller det er vel noe du kansje har greie på? Men jeg får se hva jeg skal ha først.

 

Har brukt Bep sine automatiske skillereleer og hovedbrytere, maken til den i pakka du har nevnt fra maritim, og har godt inntrykk av kvaliteten fra BEP. Jeg velger å bruke det store 300A skillereleet, i anlegg med store forbrukere som baugpropell og vinsj, da det kan bli store strømmer i visse situasjoner. Bedre med litt overdim, en akkurat. Det er vel det lille 125A som er i pakka fra maritim.

http://www.bepmarine.com/300Amp-Voltage-Se...y-166-1470.html :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dette svaret fikk jeg fra en forhandler av Båtutstyr,,

Det er vel mest for og få solgt litt vel?

 

 

 

Alle batterier som skal kobles sammen skal være like gamle.

Hvis noen av batteriene er eldre og dårlig så kan de ødelegge nye batterier.

Beste å gjøre er nok følgende.

 

forbruk: 3stk 110amp batterier.

Startbank: 2stk 55amp.

Så kobler du 1stk 110amp batteri foran i baug og kobler parallellt mot startbanken.

78amp batteriet bruker du til noe annet... men ikke i båten..

 

Hører fra deg på dette først..

 

Jeg ville ha kjøpt Quick strømfordeler ECS 163 til 1690,-

Den skiller automatisk..

Link to post
Share on other sites

Hvis noen av batteriene er eldre og dårlig så kan de ødelegge nye batterier.

Hvis man kontrollerer batteriene regelmessig så er det ikke så stor fare for at dette skjer. Det er jo ikke sikkert at de gamle batteriene er dårlige, for det ville du jo sett. Hør heller på de rådene du har fått her på BP.

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Desverre virker dette med batteri til å ikke være like enkelt å bli enige om. Alle er enige om at 2+2=4, men når det kommer til batteri er ikke alle enige om at det er nødvendig at alle batteri er like store/gamle. Folk her på BP har gjort grundige tester for å prøve å finne ute dette som kommet til at de ikke trenger være like store/gamle. De som gjør dette her gjør det for å hjelpe seg selv og andre. De som selger batteri i butikken selger batteri stort sett for å tjene penger til seg selv. Selgere i butikker har ikke alltid peiling på produktene de selger. Du må velge selv hvem du skal tro/stole på og leve med valget du tar.

 

Når det kommer til å parallellkoble start/vinsj batteri TROR jeg heller at jeg ville hatt en egen "krets" for dette som er skilt fra startbanken - fordi du vil være sikker på at det altid er strøm til å starte båten. Husk å bruke kabel med stort tversnitt fra vinsjbatteri til vinsj slik at spenningsfallet ikke blir så stort. Det blir et problem å lade dette vinsjbatteriet (evt. dyrt å bruke tykke kabler fra lader og frem). Jeg det ikke hvordan andre løser dette problemet, men det er det sikkert noen andre som kan svare på.

Link to post
Share on other sites

Når det kommer til å parallellkoble start/vinsj batteri TROR jeg heller at jeg ville hatt en egen "krets" for dette som er skilt fra startbanken - fordi du vil være sikker på at det altid er strøm til å starte båten.

Hei. Vanligvis så vil man starte motoren før vinsjen brukes, slik at det ikke er noe problem at vinsjbatteriet er parallellkoblet med startbatteriet. Når det gjelder kabel fra dynamo/startbatteri til vinsjbatteri, så burde 16 mm holde, det er tross alt sjelden at vinsjbatteriet blir særlig utladet.

Link to post
Share on other sites

Da jeg sier at jeg kobler Start,baugpropell og Anker vinsj til 1 start batteri, så tenker jeg slik at jeg har jo motoren i gang både på baugpropellen og Anker vinsjen, så da vil det vel ikke tappe så mye på batteriet... Lurer på om jeg skal koble solcelle panelet til start eller forbruk, det er vel best og legge det til forbruk, når jeg tenker på landstrøm laderern kan den vel egentelig bare ha di klemmene den kommer med så kan jeg sette den på det jeg måtte trenge.på START eller FORBRUK'???????

Redigert av Leifer`n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du vil ha et råd fra meg, så bruker du IKKE de klemmene på laderen din. Den monterer du fast og permanent på batteripolene.

 

Strøm i båt er for meg viktig at er utført korrekt og skikkelig. Derfor vil jeg også råde deg til å ta imot de tipsene du har fått fra fagfolk i denne tråden. Er ikke dette noe man behersker eller har kunnskap om, skaff deg hjelp. På et svakstrømsanlegg som vi har i båt, 12 eller 24 volt, er faren for varmegang i kablene stor. Har man slurvet med tverrsnitt, koblinger, kontaktpunkter, sikringer osv er faren for brann i det elektriske anlegget stor. Og det vil du vel ikke ha?

 

Solcelle panenlet ditt kobles til forbruksbanken som du selv er inne på.

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte å la klypene på 220 volt laderen være slik at jeg kan sette de på når jeg trenger det, Det gjør vel ikke noe om ikke disse er fast montert kansje??av503.gif Det er ikke no diskusjon om at her må det en opprydnings... Men hvor skal jeg begynne.

Hovedstrøm brytere, lade skiller osv.....skal monteres

 

100_1416.jpg

 

 

:flag: PS: di kablene som ligger i kveil der er di nye kablene som er strekt fra Baug proppellen og bak til batterier, ikke koblet ennå,,

ER GLAD FOR ALL HJELP,,,det er en masse omkoblinger som må gjøres her.

cid_27f4899c9c7c426facb8bc16c05c1426.gif

Redigert av DACAPO-9000-HT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ville først og fremst kortet inn på eksisterende kabler, stripset dem fint sammen og festet dem ryddig og ordentlig slik at anlegget blir mer oversiktlig. Deretter rengjort rommet og batteriene, for å unngå krypstrømmer samt gjøre det litt greiere å jobbe inni der. Så ville jeg tatt meg noen timer med måleinstrument, for å finne ut hva de forskjellige kablene går til og merket disse. Rengjort alle kontakter og smørt disse med fett. Inhgenting av dette koster noe mer enn litt arbeide. Når denne jobben så er gjort, ville jeg ha vurdert om det var behov for å endre på anlegget og evt foretatt disse endringene. Ingen vits i å rive ut alle ledninger for så å erstatte det med nytt tilsvarende, hvis det som allerede fins er brukbart etter en opprydding!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

quote.gif
Jeg ville først og fremst kortet inn på eksisterende kabler, stripset dem fint sammen og festet dem ryddig og ordentlig slik at anlegget blir mer oversiktlig. Deretter rengjort rommet og batteriene, for å unngå krypstrømmer samt gjøre det litt greiere å jobbe inni der. Så ville jeg tatt meg noen timer med måleinstrument, for å finne ut hva de forskjellige kablene går til og merket disse. Rengjort alle kontakter og smørt disse med fett. Inhgenting av dette koster noe mer enn litt arbeide. Når denne jobben så er gjort, ville jeg ha vurdert om det var behov for å endre på anlegget og evt foretatt disse endringene. Ingen vits i å rive ut alle ledninger for så å erstatte det med nytt tilsvarende, hvis det som allerede fins er brukbart etter en opprydding!


Ja det må forandres en del opp med nye hovedstrøms brytere og lade skiller og slikt.
Link to post
Share on other sites

Det er flere her som må rydde i strømførende spindelvev i vinter. Noen som vet hvor eg får tak i samlekontakter? Tenkte å lage til en hurtigkobling til instrumentpanelet, trur det blir lettere å lage orden i sakene da....

 

:rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Ja under ved rattet har jeg ikke turt og ta bilde en gang der er det masse ledinger som er bare rot, noen løse og litt av hvert...

Redigert av DACAPO-9000-HT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

dette kan vel få mye orden på saker og ting, ihvertfall på strømmen.

 

600041001-RKL10_klein.jpg

 

Jeg fikk tips her på forumet at dette kan skaffes hos elektroinstallatør el lign. Har ikke hørt hos noen lokale enda, men håper de har til 6kvmm. Noe for deg også, dacapo :wink:

Hadde vært greit å finne noe på web.

Link to post
Share on other sites

Vil også nevne www.wago.no. De har masse forskjellige rekkeklemmer. Her er det skrueløse koblinger som tåler mye.

Hvis man går på hjemmesiden og :rekkeklemmer CAGE CLAMP, deretter function terminal blokcs, og fuse terminal blocks, finner man under front entry,angled type, automative blade-type fuse.

Disse har jeg brukt i gamle båten til fordelingstavle for forbrukere. De tar kabler fra 0,2 til 6mm2, og bruker flatstift "bilsikkringer". Diode som lyser hvis sikring er røket. Tilkobling i front(veldig enkelt hvis de står inne i skap). Bare å åpne ved å stikke inn skrutrekker i et spor, stikke inn kabel, og dra ut trekker, ferdig. Disse kan laskes sammen så mange man vil, og laskes sammen med større klemmer opptil 16mm2 for forsyning til rekka. Tilsvarende gjøres på minus, bare uten sikringer. Litt vanskelig å finne frem i katalog, men fikk god info og hjelp på telefon den gangen i allefall. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei

Lurer på hva den sorte og røde ledningen på dette panelet er til, jeg måtte flytte dette panelet og merket av alle lednibgene men glemte disse to, alt virket tror jeg,, men lurer på om noen av dere vet konkret hva den ledningen er til???

 

1278000.gif

 

PS:: det er lys i panelet selv om jeg ikke har koblet til den ene ledningen. Fjern kontrollen virker også.

Redigert av DACAPO-9000-HT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...