Jump to content

Ladeopplegg, tegninger og opplysninger


Leifer`n

Recommended Posts

et slavapanel???????

 

Hva er det??

 

Hei

Lurer på hva den sorte og røde ledningen på dette panelet er til, jeg måtte flytte dette panelet og merket av alle lednibgene men glemte disse to, alt virket tror jeg,, men lurer på om noen av dere vet konkret hva den ledningen er til???

1278000.gif

 

 

PS:: det er lys i panelet selv om jeg ikke har koblet til den ene ledningen. Fjern kontrollen virker også.

Redigert av DACAPO-9000-HT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja i kveld har Gladiator vært med og sett på dette elektriske rotet i båten, det viser seg at det er 2x130 amp batterier som er i båten fra før, ikke 2x55 amp, som jeg tidligere har antydet, pluss et på 110amp.

Så da blir Forbruk banken på 370amp og start bank på 78amp.

Etter en kikk på dette så mener han at dette kan ordne seg uten så masse greier og det ble jeg sefølgelig glad for. Så nå går jeg til inkjøp av lade skiller og eventuelt det andre jeg trenger for at vi skal få orden på rotet.

Så da håper jeg vi får dette til.

En stor takk til GLADIATOR..

Redigert av DACAPO-9000-HT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når det gjelder ladeskiller har du to typer å velge mellom, hhv skillediode og skillerele. Det kan være lurt at du søker litt på de to ordene før du kjøper ladeskiller. Begge skal hindre at den ene batteribanken tapper strøm fra den andre banken. I hovedsak har du mindre strømtap i et rele sammenlignet med i en diode. Les litt i denne tråden før du bestemmer deg.

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...;hl=skillediode

Link to post
Share on other sites

:crazy:

Hei Dacapo!

 

Ser du har fått mange fine inlegg og tegninger i denne tråden. Jeg er forøvrig enig med siste inlegg fra roalbj om benyttelse av skillediode eller skillerele.

 

Min påstand er:

 

Skillediode: Dersom du har en intellegent laderegulator på din dynamo som henter referansespenningen direkte fra batteriet(ladac eller lignende) kan du benytte skillediode ettersom regulatoren da vil kompensere for spenningstapet på 0,6V som du får over skilledioden.

 

Skillerele: Kan du benytte sammen med alle type ladesystemer og bør du benytte der du har en tradisjonell dynamo med reguleringen direkte i dynamoen.

 

Et tips kan være å kjøpe en liten håndbok som heter strøm om bord. Den gir en enkel innføring og tegninger av forskjellige installasjoner i båt.

 

STRØM OMBORD HÅNDBOK

Art: 9413-16 kr 218.- Hos Maritim

 

 

MVH

 

Legend

Link to post
Share on other sites

Takk for det,,, jeg er bare ikke sikker på hvilken skillediode eller skille lader jeg bør velge, noen koster jo ovet 1000 lappen andre koster 350, så man blir litt i vilrede når noen sier at denne må du ha og andre sier at en annen er bedre. Men Jeg får bare kjøpe en, har sett på den som seatronic har da.

 

WWW.seatronic.no

 

side 66

strømforsyninger

den til kr 350,- eller den til kr 650,- ????????????? :crazy:

Link to post
Share on other sites

Seatronics skillediode er beregnet for dynamo som gir max 70 A lading. Som det fremkommer flere steder "stjeler" dioden noe strøm (ca 0.6 volt som går over til varme - derfor kjøleribbene). pris kr 350.

zetskillebr.jpg

 

Seatronics skillerele koster kr 650. Dette er beregnet på å håndtere lading opp til 125 A. Dette skillesystemet mellom startbatteri og forbruksbatteri "stjeler" mindre strøm enn skilledioden.

bep_isolator.jpg

 

I tillegg bør du vurdere en utvendig laderegulator som måler spenningen på batteriene og justerer dynamoens ladestrøm. Hvilken type laderegulator du velger bør være ut fra dynamo-type. Det er lurt å drøye noen dager før du tar noe endelig valg. Dette temaet kommer helt sikkert til å bli drøftet videre både i denne og andre tråder utover vinteren. Joerg Becker her på BP kommer helt sikkert til å gi deg noen råd. Han er spesialist på temaet og svært hjelpsom. Han kan sikkert også gi deg en totalpris på skillesystem og laderegulator.

Link to post
Share on other sites

Takk for det,,, jeg er bare ikke sikker på hvilken skillediode eller skille lader jeg bør velge, noen koster jo ovet 1000 lappen andre koster 350, så man blir litt i vilrede når noen sier at denne må du ha og andre sier at en annen er bedre. Men Jeg får bare kjøpe en, har sett på den som seatronic har da.

 

WWW.seatronic.no

 

side 66

strømforsyninger

den til kr 350,- eller den til kr 650,- ????????????? :crazy:

 

Bruk dynamoen din som referanse. På den finner du et skilt som forteller hvor mange ampeere den kan gi. Eksempelvis: Dersom dynamoen er merket med 80A, må du velge et skillerele eller skileediode som har høyere strømførings evne enn 80A

Link to post
Share on other sites

Husk at hvis du har feks baugpropell,så får ikke batteriet til denne mat bare fra dynamo med skillerrele. Den vil også få mat fra det andre batteriet, og da er det greit at releet tåler litt mer. Ved skillediode må du sjekke at den påstemplede verdien ikke er tilsammen til begge batterier, men at den tåler full ladestrøm fra dynamo til hvert av batteriene. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...