Pledd 74 Startet 27.Oktober.2007 Del på Facebook Startet 27.Oktober.2007 Har en veldig bra og solid hjemmelaget traktorhenger som er tilpasset båten min en Andy 21 fot. Jeg ønsker å kunne dratt denne på vanlig bil (4x4 vel å merke). Det er kun til og fra vinteropplag altså ingen avstander å snakke om, men problemet er at jeg ikke har traktor Stammen på hengeren er en kraftig firkanta stålbjelke og fremme er det sveiset slik at det passer på en traktorkrok. Tanken min er å kjøpe et "universal hengerfeste" tilpasset bil ala Clas Ohlson e.l. Enten for å bolte fast eller sveise... Er redd det blir for svakt. Kansjke det hadde vært en idè å fått tak i et komplett drag på en gammel henger å på en måte tre det inn i firkantstålet for så å festa det Noen som har noen tips eller erfaringer på dette? Sitér dette innlegget Link to post
roy_n Svart 27.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2007 Jeg. lagde hengeren min slik at jeg kan bruke traktor eller bil etter ønske,brukte et tykkveget rør som jeg festet hengerfeste til bil på stikker det inn i draget på hengeren. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
Pledd 74 Svart 27.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2007 Du har ikke noe bilde eller noe vel? Sitér dette innlegget Link to post
Perika Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 Heisann! Etter det jeg kan huske, er de fleste traktorhengere oppbygd slik at mye av vekten kommer på traktoren. Mener og ha lest/hørt at "kulevekten" på biler ikke skal være over 75Kg. Men hvis båten ligger slik på hengeren at den er nesten i ballanse, går det sikkert bra. Oppsøk ett mekanisk firma i nærheten og la de se på dette. Mange "Petter-Smarter" der som helt sikkert kan komme med noen tips. mvh Perika Sitér dette innlegget Link to post
Høvdingen Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 jeg ville hatt to firkantrør som enten går inni eller utenpå firkantrøret på hengeren, hadde hatt traktorkrok og bilhengerfeste fast på disse firkantrørene og en bolt til å låse de av. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 Særlig lovlig blir det nok ikke, men du får passe på at ingen ser deg. Perika har et godt poeng.Kan skje både det ene og andre med bilen om du får 2 tonn på hengerfestet. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 29.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2007 Så lenge hengeren ikke er registrert er det vel like ulovlig å dra denne på offentlig vei, uavhengig av om du bruker bil eller traktor? Vektmessig kan det bli en større utfordring med bil i forhold til traktor hvis det ikke er en firehjuls-henger du har. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
MT. Svart 29.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2007 Kjøp et drag av en råtten vogn eller tilhenger som skal hugges. Der har du bjelker eller festeplate som enkelt tilpasses. Om du får tilgang på traktor senere, monterer du bare bilkrok på en triangelkopling. Enkelt og greit. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
roy_n Svart 29.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2007 (redigert) Kan prøve å få tatt noen bilder en dag. roy_n Redigert 29.Oktober.2007 av roy_n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pledd 74 Svart 29.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2007 diskuterte med svigerfar i går som påsto at bilen kom til å stå rett til værs om jeg monterte på vanlig kule Jeg tenkte i utgangspunktet på en 4WD men tror nok det blir for tungt uansett. Har kun aksling bak, så der ligger MYE tyngde på kulen!! Hengeren er tung å løfte fremme UTEN båt. (Bør bruke begge hendene å knebøy for å løfte...) Ser nå på muligheten for å importere en amerikansk henger med smarte "selvbalanserende" løsning under båten. Har hørt mye lovord om den type hengere... noen som har erfaringer? Som sagt tidligere..bare å utnytte at dollarene er svak i forhold til norke krona!!! Fikk levert på døra i dag komplett sett med manifolder og risere til V8èrn min Der frakt var dyrere enn varen, men det er likevel totalen det kommer an på..! Sitér dette innlegget Link to post
emilskj Svart 29.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2007 Hei Det er forskjell på 4wd og 4wd. Ville ikke prøvd dette på en Nissan X-trail, for å si det sånn, men har du tilgang på en full-size amerikaner med skikkelig hengerfeste ville det funket fint som fjell:-) Mvh Emil Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.