Jump to content

"Ryggekamera" på båt


baatmann

Recommended Posts

Jeg har en del erfaring med Raymarines kamera som kan kobles til E-serien. Det er praktisk i bruk, og gir tydelig og godt bilde bakover. Et problem kan være dødvinkel, men det er jo litt avhengig av båttype og hvor på båten kameraet er montert.

 

En fiffig finesse er at kameraet kan fåes i speilvendt versjon. Det tar litt tid å vende seg til at båt som ses på styrbord side på kameraet egentlig er på babord side, og motsatt. På den speilvendte versjonen blir dette mer intuitivt.

 

Les mer om kameraet her

Link to post
Share on other sites

Har litt erfaring og testing gjennom 2 - 3 år på dette felt.

Kjøpte først et trådløst system av den "litt" billige sorten. Trådløs og trådløs fru Blom. Du må likevel trekke fram kabel til kameraet (strømkabel), da det bare er video-signalet som er trådløs. Samtidig ble video-signalet enkelte ganger forstyrret kraftig av (tror jeg) annen teknologi ombord i båten og de andre båtene i havna. Jeg ble så mange ganger så forbannet at dette systemet ligger nå på søppeldynga - punktum.

 

Har nå system med 7'' skjerm og topp IR-kamera (ikke trådløst). Kun en kabel mellom skjerm og kamera som inneholder lyd, bilde og strøm.

Minste krav til kamera: IR leds for nattvisning (jo flere leds jo bedre), minst 110 graders visning og minst resolution: 380TV linjer (skarphet på kamerabildet). Mitt kamera har 420TV linjer.

 

Nå bakker jeg lettvint inn i "krybba" i hjemmehavna selv om jeg er alene ombord fordi jeg nå ser hvor uteliggerne er og kan med letthet manøvrere med ror og propeller til jeg kommer mellom uteliggerne og til kai.

Har investert i kabeloverganger slik at bildet også kommer på TVen, slik at mannskapet også kan følge med hva som er bak båten.

 

Dette ble kjøpt på ebay for ca 1 år siden hos denne leverandøren. ca 1.000-1.100 med frakt. Grei handel og ikke noe tull: LINK

 

Norsk leverandør av nesten samme system (kr 3.999,-): LINK

Redigert av Flybridge (see edit history)

Hilsen: Capitan of Canopus

Link to post
Share on other sites

Jeg gjør oppmerksom på at det systemet som "Leifer'n" linker til i innlegg #28 er det samme som jeg skriver om i innlegg #27.

Mitt trådløse med "billig-kamera", ligger som sagt forlengst på søppeldynga.

 

Kjøp kvalitet da blir du fornøyd - er nå mitt råd.

Redigert av Flybridge (see edit history)

Hilsen: Capitan of Canopus

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå fått kjøpt meg 2 stk kombinert webkamera med videofunksjon med nær sagt alle funksjoner, herav den ene med lyd. Begge vil tilkobles internetmuligheter.

 

Disse er det kabling på.

 

Jeg har merket meg flybrigdes sitt synspunkt på trådløse, og har nok mine tvil om disse jeg også, men har kjøpt et par av disse også for å se om de kan brukes eller ei.

 

Nå gjenstår det å kjøpe flatskjermer til disse. Jeg skal ha switch boks på 2 av dem, mens kamera for motorrom skal stå på til enhver tid. Jeg vil derfor ha 2 skjermer. Disse trenger ikke være store eller fancye greier.

 

Hvor er p.t. rimeligste/seriøse sted for tiden å handle dette ?

Link to post
Share on other sites

Flatskjermer er omtalt en del i denne tråden.

 

Jeg skal ha tak i flatskjerm, rundt 17`, hvor er rimeligste alternativ nå?

 

Samtidig skal jeg ha flatskjerm som tv i båten. Jeg trenger ikke med muligheter for dvd etc., for det kan jeg kjøre via laptopen om ønskelig.

 

Jeg vil ha en på rundt (gammeldagse mål) 26 tommer.

 

Hvor er rimeligste sted å gå for å kjøpe dette ?

Link to post
Share on other sites

Kjøpte kamera hos Smartkjøp.no, type YB21P kr.1294,- Dette er sort/hvit men har lysfølsomhet på 0,1 lux. Tilsvarende fargekamera har 1.0 lux.

Dette er koblet til video-inngang på plotter NorthStar 84. Kamera er festet oppunder targabøylen og peker skrått nedover. Funker fint også i mørket.

Morten

Link to post
Share on other sites

Skal du ha kamera bakover MÅ du kjøpe "ryggekamera" som speilvender bildet, ellers blir det bare tull.

Det settet fra Waeco til bobil/bil/båt/kontor.. her har jeg montert et par stykker av på bobil. Det kan speilvendes med en bryter på monitoren.

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg kjøpte et ryggekamera til far min, han skulle ha det på bobilen sin og det fungrer egentlig veldig bra til prisen jeg ga. mins å huske at det var rundt 120 dollar på ebay. Dethar også ekstra video ingang så man kan bruke den som en liten tv/dvd skjerm hvis man vil. det har infrarøde dioder så det virker like godt på natten som i dagslys bortsett fra at det blir nesten svar/hvitt på natten da. Det har også funksjon for å speilvende bilde slik at det blir helt likt som om man titter i speilet, det fungerer også som speil når det ikke er slått på men det medfører også at det fort kan skinne litt i speilet når sola treffer det. Far min er i hvertfall kjempe fornøyd. på Ebay finner man det meste. :lol:

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Litt uvant og artig å tenke på et kamera bak , men en skal ha et åpent sinn. Han noen fortelle en gammel mann om de konkret fordelen ved en slik innstalasjon, når avstanden fra styreposisjonen og til akterenden er en plass mellom 1 og 7 m for de fleste turbåter? Eller tenker en dette brukt på noen helt spesielle båttyper?

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei

Tar opp denne igjen da jeg fant et bilde tatt av plottern i videomodus. Ganske kjekkt å ha når båten skal bakkes inn i båsen. Kamera er montert oppunder targabøylen på Skilsø 33 FB. Uten kamera har jeg ikke denne oversikten inne eller fra flyen.

Mvh

Morten

greier selvfølgelig ikke å få med bilde, f--n !

Redigert av LINA II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...