Jump to content

"Ryggekamera" på båt


baatmann

Recommended Posts

Sist sommar kjøpte eg ein Nord West 740. På denne båten er det nesten uråd å ha oversyn bakover frå førerplassen. Derfor er det montert "sladrespeil" på styrbord side. Dette har eg fått ein del kommentarer for. Egentleg så er det på babord side det er viktigast med oversyn bakover. Eg har tenkt om det kan vere ein ide kjøpe eit ryggekamera, slikt som vert brukt på biler, å montere det. Er det nokon som har prøvd det, eller som har meining om det.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ett slikt kamera montert i Targabøylen, brukes når jeg bakker inn i båsen, jeg kan ikke se utriggerene fra førerplass uten å gå opp. Kameraet mitt ser en meter ut på hver side av båten og 3-4 meter bakover. Bildet er revers slik at styrbord på skjermen er styrbord på båten. Absoult å anbefalle, du finner slike kameraer billig på ebay.

Link to post
Share on other sites

Mye av det som brukes i bil KAN også brukes i båt! (Ikke minst pga. prisen...)

Noen her har liksom litt motforestilling mot "bil-ting".

Monterer du derimot blinklys og stopplys forran og bak på båten... :eek::puke:

 

(Selv om DET noen ganger kan gi tydelig beskjed om hva du er i ferd med å gjøre...) :lol:

 

(Like ille som hvis jeg monterte sidelanterner på bobilen...)

 

...Bildet er revers slik at styrbord på skjermen er styrbord på båten.

Traff engang en tysk turist som hadde "rett-vendt" bildet ved å koble om et par ledninger på et billig kamera...

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Slett ingen dum idé.. Jeg har endel erfaring med Mobitronic/Waeco sine. For at disse skal få forventet levetid bør kameraet monteres i en tett boks med klart lokk, f.eks FIBOX (El. installasjonsmatriell) . Blir kondens inne i boksen et problem, kan dette løses ved hjelp av varmetråder i fra Zepro sine kontrollbokser (Hiab A/S) Dette er ikke billig, ca. 3,5 K, men rimligere enn å måtte bytte kamerahus etterhvert. Husk å krympe ledningskjøtene....

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Monterer du derimot blinklys og stopplys forran og bak på båten... :eek::puke:

 

En kar jeg møtte i sommer har alarm, med fjernstyring. Når han trykket knappen blinket alle lanternene.

 

Full av undring over dette klarte jeg jo ikke la være å kommentere dette.

 

Bare vent sa han......

 

Når han satte båten i revers så jeg han trykket inn en knapp samtidig....... bip bip bip (lik lastebilers ryggelyder) :lol:

 

Nå om det. Frøken Fryd nevner ebay. Men har ikke jeg sett en del reklamering for ryggekamera i media den senere tid?

 

Jeg skal ha 2 kamera akter.

Link to post
Share on other sites

Interessant tema.

Jeg skal la være å kommentere terminologien, spesielt etter som jeg aldri har hverken kjørt, rygget eller parkert en båt :wink:

Men som sagt tema er av interesse etter som jeg ombord i Poseidon II har maskinromsovervåking med to kamera og derfor har en stor skjerm til det bruket i styrehuset. Der kan jeg med trykknapper velge mellom disse to kamera, og fortsatt er to knapper ledige på fordelerboksen.

Mine tanker gikk derfor i retning av å montere et kamera som kan gi oversikt over akterdekket, og videre akterover. Spesielt ved slepeoperasjoner kan dette være til god hjelp, da jeg ellers har null oversikt over akterdekket.

I den forbindelse fant jeg en leverandør som synes å ha godt utvalg.

Har noen av baatplassens mange brukere en peiling på disse produktene - og leverandøren for den del . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Interessant tema.

Har noen av baatplassens mange brukere en peiling på disse produktene - og leverandøren for den del . . . .

Jepp. Kjøpte 7-tommers skjerm av dem for 2-3 år siden. Grei handel!

Skal du ha utendørs kamera ville jeg vel satse på noe som tåler miljøet, og prisen blir deretter. hvis du kan montere det "innomhus" derimot...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Poseidon, skal vi gjøre en trade her? Jeg skaffer deg noen kameraer og du lærer meg aftenbønn på søndagskolen? :seeya:

Det må isåfall være kamera som tåler å stå ute på dekk, og som kan gå inn på det systemet jeg har. I tillegg må jeg ta et forbehold om at det blir smått med stjernenavigasjon, vi begrenser oss til solen i denne omgang :wink::wink:

 

Jepp. Kjøpte 7-tommers skjerm av dem for 2-3 år siden. Grei handel!

Skal du ha utendørs kamera ville jeg vel satse på noe som tåler miljøet, og prisen blir deretter. hvis du kan montere det "innomhus" derimot...

Takk for en kjapp bekreftelse! Hjemmesiden gav meg også et tilforlatelig og troverdig inntrykk.

Ja, det med miljøet er en selvfølge, jeg har sett nok "dritt" som ikke tåler hverken bruk, vær eller skvett. Men jeg vet jo at man monterer kamera både på havtrålere og snurpere - og disse oppfører seg ganske ofte som U-båter når været er ulagelig :sailing::sailing:

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Det må isåfall være kamera som tåler å stå ute på dekk, og som kan gå inn på det systemet jeg har. I tillegg må jeg ta et forbehold om at det blir smått med stjernenavigasjon, vi begrenser oss til solen i denne omgang :wink::wink:

Rustfrie vanntette hus med fargekamera. Passer din båt perfekt, går på 220vac. To stykker?

Link to post
Share on other sites

hei kjøp kamera på Netthandel.no der får du to tråløse kamera m infra fød nattlys, det er til å med lyd på disse. kobler du det til pc/tv veldig kjekke. Må legge til at disse er vanntette og har en rekkevidde på opp til 100 meter, selv om du ikke har brukt for den rekkevudden i båten da. det er farge kamer 2 camera og en motaker.

skal montere di på båten selv jeg.

 

skal se om jeg finner linken til di jeg.

Redigert av Leifer`n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

parkert en båt

Kun når båten har stått på henger.

 

Kameraleverandøren du pekte til så grei ut. Jeg kar brukt bullet-kamera til litt av hvert, men jeg er ikke sikker på hvor godt de tåler å stå ute over lengre tid. Har tenkt litt på om jeg skal montere et slikt kamera i masta for å kunne sjekke seilingshøyde visuelt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har et Waeco ryggekamera bak på bilen hos Holund. Ser i meget dårlig lys. Skjermene til Waeco er dyre. Derfor kjøpte jeg en 7" LCD skjerm hos Clas Olsson til drøye tusenlappen. Dette spiller godt sammen. Denne kombinasjonen har jeg nå benyttet meg av på to biler hittil. Kamera har også innebygd mikrofon slik at du kan høre den som evnt. står bak på hekken når du bakker inn. Tåler også kraftig vask fra høytrykkspyler. Og farger selvfølgelig. Monitoren har også innebygd tuner for TV-mottak og en liten teleskopantenne.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

intressant artikkel om ryggekamera....

Vet ikke jeg om jeg skal være enig i det som står der, kan gjerne sammenlignes med sladrespeilet i bilen hvor man av refleks kan trykke på bremsen når en ser en bil i speilet komme mot seg...

Men kameraet mitt er montert ovenfra og nedslik at jeg får ett fugleperspektiv av hekken og det rundt.

Link to post
Share on other sites

Har benyttet kamera på større fartøy i flere år, det er et supert hjelpemiddel ved tillegging når en har dårlig oversikt i fra styrehuset, men avstandsbestemmelse er generelt vanskelig via kamera, så ta det med ro!

At det kan være nyttig for å bakke inn i båsen har jeg full forståelse for, rart det ikke er mere vanlig enn hva som er tilfellet. På innvendige styreposisjoner på større båter er det jo ofte svært så dårlig utsikt akterover.

 

Som hjelpemiddel for navigasjon og utkikk i forhold til andre fartøy er kamera mindre egnet som hjelpemiddel, dels av nevnte problem for avstandsbetemmelse, men mest for at monitorene avgir så mye lys at det er uaktuelt å ha de påslått under nattseilas.

 

Salt og sjøsprøyt kombinert med solskinn kan og gjøre det påkrevd med hyppig linsevask om kameraet står ugunstig plassert. Det finnes løsninger med spyler og visker men da begynner det å koste kroner og slike er vel uaktuelle for lystbåter.

 

Sidespeil kan i mange tilfelle være et enklere alternativ, om en ikke har komplekser for utseende da ! :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...