Jump to content

Båtfolk = miljøsvin ?


avmønstret5

Recommended Posts

Det er helt sikkert mange områder som kan forbedres. Ta f.eks alle produktene vi som båtfolk forbruker; plast, treverk, lakk , maling , voks, vaskemiddel osv. Hvilken miljøgifter eller miljøbelastninger kan knyttes til disse produktene? Det er vel litt påfallende at i svenske båtblad ser en på miljøvennligheten som nærmest et fast kriterie når produkter omtales og testes, og her i landet bryr ikke båtbladfyker seg? Er bare pusekatter ?

En annen side er strømforbruk. Det vil vel ikke være vanskelig å gjøre en fritidsbåt selvhjulpen med strøm uten at det går vesentlig ut over komforet og sikkerhet. Hvor er båtprodusentene?

Jeg monterte et solcellepanel i sommer og det gir omtrent det jeg trenger av bruks-strøm når jeg ligger i uthavn, dvs. en kjølboks, dopumpe og litt lys. Jeg er veldig fornøyd med det og til neste år vil jeg satse på ett til. På seilbåt m/fast propell vil også en akseldynamo være en bra idè, men jeg må vel konstruere og lage det selv tenker jeg.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det andre felt vi kan forbedre oss på?
Behandling av bunnstoff er en utfordring. Når jeg pusset vekk 30 års bunnstoff ned til gelcoaten gikk alt rett i lufta.... :blush: . Hadde båten i en svært gammel båtforening, og oppdaget at sanda ved slippen, som datteren min lekte i, så ut til å bestå av 20-30% gamle bunnstoffrester. Var ikke akkurat høy i hatten etter på. Ikke sikkert det er så mye mere komplisert enn at båtforeninger har en eller flere kraftige industrisugere med påmonterte eksenterslipere.
Link to post
Share on other sites

Behandling av bunnstoff er en utfordring. Når jeg pusset vekk 30 års bunnstoff ned til gelcoaten gikk alt rett i lufta.... :blush: . Hadde båten i en svært gammel båtforening, og oppdaget at sanda ved slippen, som datteren min lekte i, så ut til å bestå av 20-30% gamle bunnstoffrester. Var ikke akkurat høy i hatten etter på. Ikke sikkert det er så mye mere komplisert enn at båtforeninger har en eller flere kraftige industrisugere med påmonterte eksenterslipere.

Ja det kan en sikkert bruke, eller dersom en har asfalter oppstillingsplass kan en jo sørge for en oppsamlingkum hvor en kan spyle det ned i et silarangement.

Link to post
Share on other sites

Oppsamlingskum og sil er sikkert ting som kan fungere bra, men jeg er litt reservert i forhold til slike skjulte systemer. Synes det skjer litt for ofte at noe ikke fungerer helt, og så fikler man det til slik at det går på et vis. Fjerner en sil, når den blir tett for 2 gang den dagen, eller kutter ut noen filter i ventilasjonsanlegget, for de de detsatte kapasiteten. Imens bruker man anlegget uten noen misstanker, mens giften feks går rett i sjøen. Derfor jeg tror litt mer på systemer som er enkle, og hvor det er lett å se om noe ikke er riktig.

Link to post
Share on other sites

Det finnes da måte på å være så pinlig nøyaktig.Bedre å organisere seg imot multinasjonale forurensere og ikke føle selv ansvar som enkelt individ i absolut alle miljø sammenhenger som er uheldige for jorden vår.Det ender med at vi vanlig dødelige går snart med bastskjørt rundt bålet og industri fiffen driter gull. :crazy:

 

 

 

Kjempeholdning du har da :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

:yesnod: Det blir ofte lett å bare la det være som det er, hvis det blir for "komplisert" å vedlikeholde. Vi har et stort industriområde som nabo... Faren min var innom en bedrift der i forbindelse med noen plantegninger til jobben, og av ren nysgjerrighet sjekket han opp et støyfilter.. Det var montert forrige gang han var der (1990-et eller annet) men nå lå det henslengt i et hjørne :headbang: Vedlikeholdsansvarlig svarte: "Joa... Ehhh... Det skulle kanskje.. Kanskje ha vært satt opp igjen ja :sleep: " Jeg tror ikke det er satt opp enda :crazy:

 

Edit: Var litt treig på tastaturet.. Var svar til Sofaseileren :wink:

Redigert av seilærn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og myndighetene har ikke helt gjennomført panteordninger. Temmelig tåpelig at identiske flasker/bokser kjøpt i Sverige ikke kan pantes i Norge, men må gå rett i søpla. Da er det ikke særlig tilrettelagt for forbrukeren.

 

Kan pantes/resirkuleres, men du får ikke cash i lomma.

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Jeg blir stadig like "imponert" over denne holdningen at vi (hvem enn dette vi er!) ikke har noe ansvar for vi står bare for 0,2 prosent av utslippet i verden. Selv ser jeg det heller slik at siden jeg bor i en kommune med 50.000 mennesker så står "vi" kun for 0,002 prosent av utslippet og har derfor enda mindre ansvar, hvis noe i det hele tatt?

 

Vel, egentlig så driter jeg i kommunen og ser kun min egen familie på fem og da står "vi" faktisk kun for 0,000002 prosent av utslippet. Nei, jeg tror jeg driter i resten av familien også og tenker kun på meg selv (hvem gjør ikke det) og da står jeg for kun for 0,0000004 prosent av utslippet og det kan da ikke bety noe som helst i forhold til hva 1.500.000.000 kinesere står for?

 

Ble forøvrig nevnt på NRK TV i kveld at en ku står for like mye utslipp av metangasser som en stor SUV? Dog en liten forskjell; en SUV står for nye utslipp av metan ved forbruk av fossilt brensel som ellers ville ligget der og ikke gjort noen skade, mens en ku går i null ved at det den slipper ut/produserer i år er det som det gresset den har spist bandt opp i fjor m.a.o. ingen endring i mengen metan i motsetning til en SUV. Og kua gir jo oss mennesker litt mat og drikke som vi er avhengig av for å leve?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det blir liksom litt rart når man som hobbybåtbruker skal ta ansvaret for hele miljøet, jeg synes ting kan komme i litt mer perspektiv:

 

tror du dieseleksosen din fra din 200 hk volvo kan måle seg mot cruise og frakteskip på tungolje?

tror du at hempel-bunnstoffet ditt er giftig, når bunnstoffet til yrkesbåtene er så giftig at vanlige folk ikke har lov til å kjøpe det?

tror du at literen med olje som går i kjølsvinet er værre enn en båt som bruker et par hundre liter smøreolje i døgnet?

 

Jeg synes det ikke er noen god ide å ta alle verdens synder på egen kappe, la oss heller stoppe forurensing der den oppstår?

 

1. Produsentene hører ikke før kundene søker miljøprodukter, altså er det vårt engasjement som teller.

 

2. Cruise og frakteskip på tungolje frakter enten flere tusen personer, eller hundrevis av containere. Rederiene bryr seg om bunnstoff, fordi det er penger å spare på mindre motstand. Ofte opp mot 5% fuel besparelser. Vi er dessuten alle brukere av frakteskip, som verdensmestere i forbruk.

 

3. En båt som bruker etpar hundre liter smøreolje i døgnet pumper ikke dette overbord. Skip har systemer som tar hånd om slikt, og ting som ikke kan tas hånd om leveres på land. Straffen for å gjøre annet er i mange land ekstrem.

Link to post
Share on other sites

Jeg har bestemt meg. Heretter skal båtlivet mitt være miljøvenlig. Bare miljøvenlige produkter, seile mere, sortere det som sorteres kan og ellers etterspørre miljøvennlige ordninger hos marinaer, levrandører og andre man kommeer i kontakt med i båtlivet. og ellers også. Tror faktisk man sparer litt penger på det også. La oss gå foran med et godt eksempel og vise gode holdninger overfor de rundt oss. Noen flere? :flag::sailing:

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
Share on other sites

Kjempeholdning du har da :rolleyes:

Å være miljøbevisst er absolut nødvendig for alle...det er bare det at de folka som snakker mest om miljøtiltak er som regel de som vil instruere andere folk til å ta hensyn til absolut alt uten å løfte en finger for miljøet selv.Jeg personlig er obs på de litt større viktige tingene som olje,blybatterier etc. og driter langt i om jeg bruker en eller to flasker med zalo i året.Det finnes da måte på mann...... :headbang:

Link to post
Share on other sites

Å være miljøbevisst er absolut nødvendig for alle...det er bare det at de folka som snakker mest om miljøtiltak er som regel de som vil instruere andere folk til å ta hensyn til absolut alt uten å løfte en finger for miljøet selv.Jeg personlig er obs på de litt større viktige tingene som olje,blybatterier etc. og driter langt i om jeg bruker en eller to flasker med zalo i året.Det finnes da måte på mann...... :headbang:

 

Det er vel mer en typisk "oneliner" du serverer, å ta vare på olje, blybatteri gjør vel de fleste. Når tror ikke jeg heller at Zalo er havets stor forurenser (jeg har vel en flaske ombord), men dersom det finnes mer miljøvennlige produkter, hvorfor ikke bruke det? :yesnod:

Hvor "stor" interessen for miljø blant båtfolket her kan en kanskje få en liten indikator på ved å se på en engasjementet i tråden "Hvilken SUV er best" ! :lol:

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Velger å se det så enkelt at det er mange småting jeg selv kan gjøre som ikke koster meg noe i hverken penger eller innsats, men som utgjør en forskjell.

 

Tidligere vasket jeg alle mine malerkoster i white spirit som ble skylt i sluket. Betydde ikke så mye tenkte jeg, kjøper jo maks 5 liter i året (så kan sikkert noen komme med en forklaring på hvor lite dette er i verdens, norges, etc målestokk). En dag tenkte jeg at dette var dumt. Begynte å samle opp brukt white spirit på en gammel kanne. Skulle likevel en tur på mottaktet med annet avfall og kunne ta den med. Resultatet er at jeg nå alltid samler opp tynner etc i dunker eller bokser med lokk. Når denne har stått en stund samler bunnfallet seg, og resten kan brukes på nytt til vasking av koster etc. Resultatet er at forbruket har gått drastisk ned, samt at restene blir levert på mottaksstasjon.

En enkel vinn-vinn situasjon for meg som ikke medfører ulemper hverken praktisk eller økonomisk.

Sist båtpuss hadde jeg derfor 4 kanner. To med ny white-spirit og lynol, to med brukt av samme. Samtidig gikk mange av mine båt-kollegaer på slippen med nervøst blikk ned mot bryggekanten og diskret tømte sine tombokser uten at "noen" observerte.

Oso

Link to post
Share on other sites

Hvem sier at Zalo ikke er miljøvennlig ???. Har noen lest på flasken ? Måtte finne frem lesebrillene igjen :headbang:

 

Der står det. " uten fosfat, lett biologist nedbrytbart etter oecd 301 normen, bør ikke drikkes"

 

Tipper Zalo holder mål. :yesnod:

 

 

Vasker ofte kroppen i Zalo før jeg treffer blondiner, tidvis synes de at det lukter godt. Dette bør da damene ha greie på :wink::flag:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Hva slags konklusjoner drar du av den tråden og inn i denne? :crazy:

Er det så vanskelig da? Miljødebatten går på alle områder både til lands og til vanns. Det er vel ingen overraskelse at SUVer betrakts som lite miljøvennlige kjøretøy. Men jeg er enig i at dette hører hjemme i en annen tråd. På andre siden trenger vi en helhetstenkning, og som jeg nevte tidligere, det kan være mer miljøvennlig å bruke strøm ombord enn å tømme båten å kjøre alt hjem (med en SUV :wink: ).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...