Jump to content

Båtfolk = miljøsvin ?

avmønstret5

Recommended Posts

Mens mange våre gode nordiske naboer nesten alltid har miljøaspekt med når båtliv diskuteres ser det ut til å være totalt fraværende både på båtplassen og i båtmedia her i landet. Mange merker seg det, hvor er vi båtfolk?

Jada, her er mulighet for å skjære ut i det blå som musepisset i havet, hva med Kina, handelsflåten, seilbåt kontra motor osv. Men dersom vi kan la det ligge, hva kan vi gjøre i det små og i den praktiske hverdag for å gjøre vårt for at båtlivet skal bli mest mulig miljøvennlig?

Eks.

Hviken krav setter vi til alt av kjemikalier vi bruker ombord?

Hva med bunnstoffet og hvor blir det det?

Hva med strømforbruk - i havn og under opplag?

Hva med alle duppetitter ombord som er avhengig a strøm og som også må skrapes en dag?

Det kan sikkert lages en lang liste over de "små" og praktiske utfordringer uten at en trenger å løse verdensproblemer for å kunne gjøre båtlivet grønnere. Klarer vi det tror jeg at båtlivet kan se lyst på framtiden som en trivelig fritidsaktivitet, men klar vi det ikke....?

Edited by pettersand (see edit history)

Viktige momenter,

jeg tror for eksempel at 300 båteiere i båthavna alle tenker at den skvetten med lakktynner, kjemisk malingsfjerner, bunnstoffrest etc som brukes i vårpussen og som løyves ikke gjør noen skade om den havner sammen med det store blå utenfor bryggekanten.

I alle fall har det slått meg at det er mangelfult med kildesortering og gode returordninger i båthavnene. Erfaringsmessig blir det til at alt havner i samme sekken som restavfall, og i beste fall får vi trykket dette ned i en tilfeldig kontainer på veien hjem uten tanke på kildesortering.

Båthavnene argumenterer med at det blir for mye arbeid, og at de fleste er for lite flinke til å rydde uansett, så derfor vil ikke en boss-ordning fungere.

Tja,

vi kan vel alle inrømme å synde storstilt her.......

For mens den minste lille papirbit blir kastet i papirdunken hjemme og glass og metall blir kastet for seg, er det en annen verden i båten og båthavna.

Oso

Helt klart viktig å ha være miljøbevisst også i båthavna og på sjøen. Det vil nok uansett med den fritidsflåten vi har i dag, være en ganske stor gruppe båteiere som vil ty til musepissargumentasjonen, fordi en ansvarlig holdning til miljø ikke (etter mitt syn) er forenlig med de båtene de eier. (Bare med å skrive dette regner jeg med å ha viftet med den røde kluten...) Tror dette er bakgrunnen til at det ikke er like "korrekt" å diskutere kildesortering og lokare miljøtiltak i båthavna: En del har behov for å ikke forholde seg til problematikken.

Et godt poeng Pettersand. Miljø er viktig for oss alle og kommende generasjoner. Jeg oppfatter miljøtiltak som økonomisk lønnsomme i tillegg til at man kan spare seg for masse ekstra arbeid på vedlikehold og kanskje få et høyere komfortnivå som bonus.

Det vil være billigere å delta i miljøspørsmålene enn å sitte passivt å vente på kostnadene. Se utviklingen på tømming av boss. Alle skjønner vel at hvis alle oss kaster alt i samme dunk så koster sorteringen i ettertid. Jeg har reist en del og repparert båter i blant annet Sverige. Det viker for meg som om de har kommet lenger enn oss.

Et annet eksempel:

Hvis man tar et enkelt tilfelle som batterier, så er optimalisering av batteridrift grunnleggende for båtens komfortnivå. Man har her en stor mulighet for gevinst man virkelig merker som bruker. Gevinst nr. 1

Så er batterier energikrevende både å fremstille og resirkulere. Gevinst nr 2

I tillegg er batterier en forurensende faktor. Med en optimalisering vil man hente ut gevinst nr. 3.

Så har vi sett prisen på batterier gå kraftig opp. Før utgangen av året 2007 kommer prisen til å ha steget med 200 kr. pr. effektive 100 amperetime strøm og kanskje mer. En ny prisstigning forventes på grunn av en drastisk økning av råvareprisen på bly. Gevinst nr. 4.

Selv om batteriene som benyttes i båt har blitt benyttet i mer enn 100 år er den generelle kunnskapen svært varierende. Med riktig informasjon vedrørende ladesystemer vil brukerne i langt større grad bli i stand til å ta vare på batteriene bedre med svært enkle tiltak uten å kjøpe noe som helst. Jeg hopper over noen argumenter og kaller dette fordel fra nr. 5 til nr. 10

Det føles ofte feil å bytte ut noe som virker men som kanskje er lite effektivt. Selv har jeg skiftet varmvannbereder for å spare plass i huset og energi. Det virker og er lønnsomt. Før hadde jeg en bereder på 300 liter i beredskap i tilfelle alle måtte gå i dusjen etter hverandre.

Nå har jeg en på 120 liter som jobber kun når det er nødvendig. Beredskapslageret er mindre og sparer meg for unødvendig energiforbruk.

Her er det ikke snakk om at alle må bruke penger for å få resultat, for dette er fritt opp til hver enkelt å vurdere. Det er snakk om å tillate alle å få en gevinst på batterisiden med svært enkle tiltak til gode for oss alle.

Edited by Ole Petter (see edit history)

Så otimalisering av ladesystemet som sies å forlenge batterienes levetid kan vi se på som praktisk miljøvern da ? Og i tillegg så får vi komfortbonus ombord. Jeg liker tanken din Ole Petter. Selv har jeg installert oljefiltrerings system på lensepumpen. Stort sett er alt av kjemikaler for rengjøring av motorrom byttet ut med Zalo. Båtsøppla kildesorteres ombord som hjemme. Til vanlig tar vi båtsøppla hjem og legger den i dunkene hjemme. Lakk/maling/bunnstoff og spillolje rester leveres til det kommunale mottaket. Når det byttes frostvæske så dumper jeg det i kjølen og pumper det opp med vakumpumpe og tar det på kanner for destruering. Sepptikken pumper jeg på sjøen etter behandling med kjemikalier. Såper,polish etc for utvendig vedlikehold vet jeg ikke miljøvennligheten av men det er standard båtkjemikalier ihvertfall. Kan nok bli veldig mye bedre. Den største utslippsbomben ombord er vel motoren som ikke har partikkelfilter. Den tilfredsstiller Bodensee kravene ihvertfall.

I min hjemmehavn Kambo Marina kan vi ikke sortere. Spillolje i egen tank og resten i restavfall. Jeg tror det er viktig å få tilrettelagt for sortering hvis man skal sortere. Jeg sorterer gjerne ombord men det er liten vits i å gjøre det dersom alt går i samme beholder i havnene. Kommunene, båtforeningene og marinaene har her et særskilt ansvar for tilrettelegging. men vi som kunder/brukere må også etterspørre det. Er ganske sikker på at det vil bli brukt om det er tilrettelagt. tar ofte avfall med meg hjem i bilen og sorterer/kaster der. Men er nok ikke konsekvent med det. Septiken tømmer jeg midtfjors, med gammel båt har jeg ikke noe utløp til septiken over dekk. Men så vidt jeg vet er det heller mangelfult med mottak omkring i havnene. Er vist et i Son og et ved "padda" i oslo, og med min toppfart tar det mange timer til mottak om jeg skulle ligge i Sandspollen eller Fredagshølet på Hvaler.Skal det bli vanlig/mulig å levere septik til mottak må det nok være gratis og lett tiljengelig.

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Dette må være den viktigeste tråden som har startet på BP! Jeg har plass i en "lagune" med dårlig utskifting av vannet. Her er det slipphus som brukes jevnt året rundt. Jeg ville ikke badet der! I tilegg finnes det ikke skikkelig sorteringsmulighet for bokser ol. Kun en stor restbeholder... Vi bør sette press på havneeiere/sjefer for å få orden på dette.

Jeg vil bare nevne to ting: stadige oversvømmelser hos VEAS og giftdumpingen i Oslofjorden.

Her må noen politikere ta til vettet ! (foreløpig tømmer jeg dassen med god samvittighet midtfjords)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Av og til føler jeg løsningene og mulighetene kommer i skyggen av diskusjonene for diskusjonens del. For de som har mulighet for å ta inn Svensk TV så tror jeg forskjellen i to like folkeslag kommer frem hvis man tar seg bryet med å titte litt der.

I Norge foregår informasjonen om blant annet dette temaet via krangleprogrammer som Holmgang og lignende. I Norge har man kanskje skapt underholdning av problemet i stedet for å informere.

I Svensk TV virker det til å være mer ro i salen og mer fokus på fakta. Jeg har lært mer om miljøvern via svensk TV enn av Norsk TV.

I de Svenske båthavnene jeg har besøkt er det bedre tilrettelagt for kildesortering, og båteierne bruker det.

Med tanke på hvor mange konteinere som kan finansieres med lønnen politikerne får for å krangle sammen på TV 2, så burde det være mulighet for endringer hvis vi bare vil.

Enig med tebi, og kanskje dette er noe for båtplassen å samle seg rundt?

Hei,

Er helt enig i at dette er veldig viktig, men jeg føler ikke det står så dårlig til her som du skriver:

Mens mange våre gode nordiske naboer nesten alltid har miljøaspekt med når båtliv diskuteres ser det ut til å være totalt fraværende både på båtplassen og i båtmedia her i landet. Mange merker seg det, hvor er vi båtfolk?

For det første er det flere saker som er diskutert både her og i andre fora. Og jeg synes faktisk at i de Marinaene jeg ferdes i er tilstanden vesentlig bedre en den var for 10 år siden.

Hva mener du med at

Mange merker seg det, hvor er vi båtfolk?

Jeg føler ikke at båtfolk generelt er noe værre en gjennomsnittsbefolkningen

Vi er nok mye overlatt til de som drifter havna hvordan vi skal forholde oss til kildesortering. Spillolje går som oftest greit. De fleste havner har mottak for dette. Gamle batterier kan settes på miljøstasjonene eller innleveres på bensinstasjonen. Og der stopper det.

Elektronikken som skal skrotes skal levers til godkjent mottak. Resten havner i restavfallet. Og når det gjelder bunnstoffet er vi båtfolk mest opptatt av å finne et produkt som holder groen unna båten uten å tenke på hva innholdet består av.

Strømforbruket hos oss er trolig som å "pisse i havet". Minimalt.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Skal det bli vanlig/mulig å levere septik til mottak må det nok være gratis og lett tiljengelig.

Drar minimum 300 m fra land og pump skiten rett ut,bagatell for naturen.

Ps.bestumkilen har septik mottak.... :crazy:

Har vært i mange havner i Norge, men å kaste spillolje, oljefilter, kjemikalier eller batterier på en miljømessig god måte er jammen ikke lett. På småsteder er man heldig om man får tak i en lokal fisker med spilloljetank, men forøvrig virker de fleste havner å være fornøyd om de tilbyr en avfallskontainer :nonod:

I Danmark har de kommet svært mye lenger (kjenner ikke til hvordan det er borte i Sverige enda) -miljøstasjoner er der svært utbredt også for kasting av olje- og kjemikalier. Hvorfor må dett være så vanskelig her hjemme?

Heller lite, men lekkert laget

Har vært i mange havner i Norge, men å kaste spillolje, oljefilter, kjemikalier eller batterier på en miljømessig god måte er jammen ikke lett.

men forøvrig virker de fleste havner å være fornøyd om de tilbyr en avfallskontainer

Jeg vet ikke hva du mener med "avfallscontainer". Men alle havner har jo plikt til å stille til rådighet spesialavfallscontainer, som nettopp skal anvendes til spillolje, kjemikalier, batterier m.v. Dette er som oftest gratis for båtfolket.

For øvrig en bra tråd!

Dette handler først og fremst om holdniner. Vi bør alle bli flinkere tli å handle miljøbevisst i det små. Mange musepiss gir resultater!

Hvordan en restavfallshåndtering legges opp bestemmes i stor grad av mottakerens betingelser. I Sverige er det som regel to konteinere for glass. En for farget og en for ufarget glass. Dette betyr vel at fargen har en viss betydning for resirkuleringens del.

Når det gjelder kjemikalier, så gjelder det å sortere oljer og kjølevæsker hver for seg. Det finnes garantert foretrukne måter å holde andre kjemikalier atskilt også.

Returordning for olje virker slik at man faktisk får betalt for returoljen, for all olje er avgiftsbelagt nettopp med tanke på en panteordning.

Problemet oppstår når kjølevæsken havner i feil tank og motsatt, for da må man betale en tilleggsavgift for urenheter. Det koster å skille fra hverandre det som feilaktig ble sammenblandet.

Man har et system som ikke virker i praksis. For når du står der med to bøtter og det finnes bare en konteiner eller den ene er full. Ja da går begge bøttene i samme hullet. Et klassisk eksempel på hvor dårlige vi er i Norge til løse oppgavene effektivt. Liten og ingen merking slik at vi leter etter noe som kanskje ikke finnes.

De som lager avgiftsystemene med slike formål og åpenbart burde tatt ansvaret for at retursystemet virker, er mer opptatt av hvorfor Amerikanerne ikke er med på Kyoto avtalen. Det er mye kjekkere å arbeide med noe som inkluderer en flytur til New York og svi av litt fuel i atmosfæren. Så kan de jo fortsette å arbeide internasjonalt med å begrense samme forurensning som de bidro med over dammen.

For man snakker jo om at Norge er så er så flinke. Regjeringsmedlemmene soler seg i at de betaler CO2 avgift og da er det vel greit. Det som er ugreit mener jeg, er at det er du og jeg som betaler denne CO2 avgiften for dem. Hvis jeg skal fly, så må jeg betale avgiften selv.

Mye greiere å bruke andres penger enn sine egne.

Hvis systemene for retur skal virke, så må båteierne få lov til å fortelle hva de har i hendene når båten fortøyes slik at systemene kan legges opp etter behovet, så må de halvferdige systemene gjøres ferdige. Det er ingen som kan forvente at båteierne skal følge et system som ikke er ferdig.

Det er jo en årsak til hvorfor det ikke går tog til Haugesund, det finnes ikke jernbaneskinner der. Så enkelt er det bare.

Håper det finnes noen løsningsorienterte politikere som eier båt og som leser dette.

Innlegget er ment som motvekt til tittelen i tråden. Jeg mener at båteiere ikke er miljøsvin, men at retursystemet er lagt opp slik at man kan bli det noen steder.

Edited by Ole Petter (see edit history)

Helt enig Ole Petter! Forøvrig er det ikke ofte jeg ser spesialavfallscontainere i Norge, det er nok mer hederlige unntak på store/gode havner. Virker som at kommunene helst vil slippe dette problematiske avfallet og "lukker øynene" for at behovet finnes. Nylig ble en stasjon for papir og glass fjernet med argument om at det var så mange som kastet feil.... Her må man heller ta tak i merking og holdninger.

I min egen hjemby er det dessverre heller ikke enkelt å finne noe annet enn noe for vanlig avfall. Om det finnes mer er det ihvertfall fryktelig dårlig merket og bortgjemt.

Heller lite, men lekkert laget

Virker som at kommunene helst vil slippe dette problematiske avfallet og "lukker øynene" for at behovet finnes. Nylig ble en stasjon for papir og glass fjernet med argument om at det var så mange som kastet feil....

Her tror jeg du bommer litt. Kommunene lukker ikke øynene for det avfall de har ansvaret for. Problemet er vel heller at kommunene får skylden for alt avfall, også det avfall som kommer fra næringslivet, deriblant båthavner også kommunale. Kommunen har kun ansvar for renovasjonsordningen for kommunens innbyggere (abonnenter) og ikke for næringslivet det må de handtere selv. Kommunene er behjelpelig med å få ordninger på plass, det er bare å spørre.

At et returpunkt blir lagt ned er noe som mange kommuner dessverre må gjøre, dette er et skritt som kommunen nødig gjør men som skjer av og til. På en del returpunkter opplever kommunen store problemer med at feil type avfall blir "levert" der. Kommunens inntekter er dessverre ordnet slik at kommunen må ta penger for slike ryddeaksjoner utenom de penger som kommer inn med de kommunale avgiftene som kommunens innbyggere betaler inn, og dette gjelder også i den kommunen jeg jobber i med blant annet ansvaret for renovasjonsordningen.

Båten har sin faste plass i hagen.......

I min hjemmehavn finnes det en egen lukket container for kildesortering. Den har vært der i flere år, og brukes flittig av medlemmene ser det ut til, inkl meg selv. Dette er en container hvor alt mulig problemavfall sorteres. Både malingrester, olje og filtere, frostvæske og sogar gamle brukte filler som er inntrukket av olje etc.

Så noe blir da gjort........

Om, eller hva det koster å ha denne saken, det aner jeg ikke.

Så enkelt er det i grunnen. Virker et system bra et sted vil det med stor sannsynlighet virke andre steder også. Jeg tror det er mye opp til viljen i båtforreningen og eventuelt kommunen som er avgjørende.

Hvis man forhører seg med motakeren av avfallet og spør om de synes sorteringen er grei, så kan man kanskje gi ros til brukerne eller tilrettelegge bedre hvis dette er nødvendig. Slik går verden videre.

I Hebbes tilfelle har tydeligvis de med ansvaret mest tro på at fjernes dunkene, så forsvinner problemet. Personen som har ansvaret har da kanskje større interesser innen ville dyrs adferd enn menneskenes adferd. Feil mann til jobben.

Det blir liksom litt rart når man som hobbybåtbruker skal ta ansvaret for hele miljøet, jeg synes ting kan komme i litt mer perspektiv:

tror du dieseleksosen din fra din 200 hk volvo kan måle seg mot cruise og frakteskip på tungolje?

tror du at hempel-bunnstoffet ditt er giftig, når bunnstoffet til yrkesbåtene er så giftig at vanlige folk ikke har lov til å kjøpe det?

tror du at literen med olje som går i kjølsvinet er værre enn en båt som bruker et par hundre liter smøreolje i døgnet?

Jeg synes det ikke er noen god ide å ta alle verdens synder på egen kappe, la oss heller stoppe forurensing der den oppstår?

Det blir liksom litt rart når man som hobbybåtbruker skal ta ansvaret for hele miljøet, jeg synes ting kan komme i litt mer perspektiv:

tror du dieseleksosen din fra din 200 hk volvo kan måle seg mot cruise og frakteskip på tungolje?

tror du at hempel-bunnstoffet ditt er giftig, når bunnstoffet til yrkesbåtene er så giftig at vanlige folk ikke har lov til å kjøpe det?

tror du at literen med olje som går i kjølsvinet er værre enn en båt som bruker et par hundre liter smøreolje i døgnet?

Jeg synes det ikke er noen god ide å ta alle verdens synder på egen kappe, la oss heller stoppe forurensing der den oppstår?

Kunne ikke sagt det bedre selv.... ved siden av det grøsser jeg over det økonomiske det spekuleres i rundt klimaspørsmål. Hvor mye var det Siri Kalvik fikk for å reise land of strand rundt å "messe" om temaet...3 mill ???

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

I min hjemmehavn finnes det en egen lukket container for kildesortering. Den har vært der i flere år, og brukes flittig av medlemmene ser det ut til, inkl meg selv. Dette er en container hvor alt mulig problemavfall sorteres. Både malingrester, olje og filtere, frostvæske og sogar gamle brukte filler som er inntrukket av olje etc.

Så noe blir da gjort........

Om, eller hva det koster å ha denne saken, det aner jeg ikke.

Vi har detsamme små 10-15fots containrar med uppsamling av allt mulig...spillolje, färgburkar,oljefilter,batterier....You name it ! Skitbra :smiley:

så har havna blåflagg oxo

blaflagg_logo.jpg

http://www.hsr.se/sa/node.asp?node=41

S/Y Gunga Din