Jump to content

Posillipo


Legend

Recommended Posts

:flag: Hei alle sammen. Lenge siden sist. For meg var det i 2005 under artikkelen Eneste i Norge? Som sagt den gangen kjøpe vi oss et prosjekt i Danmark som det har tatt "litt" tid å få kontroll på. Det har vært 2,5 år med tidvis mye jobbing på min samboer og meg, men endelig begynner resultatene å komme.

Ønsker derfor å dele erfaringer med andre som har vært gjennom slike prosjekter, er midt oppe i et eller går med tanker om et prosjekt.

 

Jeg tror min leveregel herettet vil være 20%. Dvs. Alt kan legges på med 20% i forhold til hva man forestiller seg ved prosjektes start, Det tok 20 % lengre tid en forventet, det kostet 20% mer en forventet, osv, osv.

 

I skrivende stund er motorene på vei ut av båten. De skal i vinter overhales og tilbakeføres til opprinnelig utførelse, samtidig som motorrommet skal pusses opp. Etter det gjennstår det kun en del overflatebehandling av overbygget og noe innvendig. sikkert ca 20% igjen. he he.

 

Bildene viser noe av det vi har vært igjennom utvendtig. Det er viktig å tenke at alt er mulig og ikke gi opp.

 

Er det noen som ønsker å høste av våre erfaringer er det bare å spørre.

 

MVH

 

Erik A Ulvin

 

pa090001.jpg

p7070015.jpg

p4100023.jpg

p4100022.jpg

p2050012.jpg

p2050008.jpg

p2050003.jpg

p3300022.jpg

p3300023.jpg

p3300024.jpg

p4290028.jpg

p4290029.jpg

100_1699.jpg

31072007280.jpg

31072007281.jpg

Redigert av Legend (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Veldig bra. Dette kan gi håp til flere som sysler med tilsvarende tanker.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Er det samme båten. Gratulerer det så fint ut. Skriv litt mer om prosessen.

 

Legg inn flere bilder, innst, motorer osv.

 

 

Hekkan så flott den ble :yesnod::yesnod:

 

Hvilke motorer er det som står i, hva skal du gjøre med dem?

 

Ser at du har valgt lukket pullpitt og anker winch forran. Ingen planer om å ankre opp i uthavner altså?

 

:wink::wink: Takk for hyggelige tilbakemeldinger.

 

Prosessen startet litt internationalt ved at vi kjøpte en klassisk Italiensk motorbåt av type Posillipo Antiqua 38. Båten er bygget i marine plywood og belagt orginalt med devinicell duk under vannlinjen. Alle plater er skrudd og støpt fast til spantene med epoxy. Resultatet er en meget sterk helplanende konstruksjon som er klasset som sjøgående fartøy.

 

Vi kjøpte båten av en Nedelender i Danmark i mai 2005. Skroget var i god skikk og det tekninske i relativt god stand alder tatt i betraktnig. Dekket måtte byttes, mens overbygg og et par av lugarene var godt slitt.

Vi valgte å sjøsette båten i Danmark og kjørte den til Norge. Det ble en strabasiøs tur med et forbuk på et par bæreposer med dieselfiltre og en vannlekasje i kjølesystemet som gjorde at vi holdt på å gå ned midt mellom Danmark og Sverige i relativt høy sjø. Heldigvis hadde vi godt med redningsutstyr med oss. Både overlevningsdrakter og flåte, men heldigvis fikk vi tettet lekasjen og karret oss til land. Etter god hjelp av våre danske naboer kunne vi fortsette reisen hjem uten nye problemer.

 

Deretter benyttet vi båten sommeren 2005, før selve jobbeprosesen startet.

Vi bygde et hus rundt båten av stendere og lys presenning med god gjennomluft. Deretter rev vi opp dekket så fort som mulig for å få best mulig tørk. Noen plasser som for eks i baugen var det så vått at vi måtte tilføre varme og isolasjon for å få tørket treverket ut.

Deretter fjernet vi all råte, reparerte skader i dekksbjelker og spant, samt at vi tilførte treverket antisopp midler. til slutt benyttet vi en penitrerende epoxy med spesialherder som vi mettet alle flater med.

Selve dekket ble lagt med 2x9mm tykke kryssfinerplater som også ble mettet med epoxy og skutt fast med kramper i deksbjelkene. Så ble teak staver med 50mm bredde, 5mm fals og 5mm tykkelse lagt med press og støpt ned i epoxy, denne gangen med grafittipulver for å få frem natevirkningen. Under fenderlister og overganglister mot overbygg ble 5mm natespor fuget med sikaflex for å oppta spenninger mellom stående og liggende flater, spesielt viktig var dette nå som hele dekket ble lagt som en homogen masse.

Med dette opnådde vi et 100% tett dekk uten en skrue eller en propp i dekket og i og med at alt ikke bare er lagt i epoxy, men også mettet med det er nå dekket å betrakte som en enhet.

 

I skroget over vannlinjen ble all maling fjernet og alle sår, hakk og plugger ble sparklet opp igjen med epoxysparkel, grunnet med tokomponenet epoxymaling og derettet malt med enkoponent maling fra Interantional. Noe som var orginalfargen på båten. Under vannlinjen ble epoxyduken kontrollert og reparert på skadde steder.

 

Så ble båten benyttet fra sankthans 2006 og ut sesongen. Deretter ble overbygget ble restauret/endret vinteren 2006/2007. Da båten orginalt ble levert både med kort og lang flybridge ønsket vi å endre denne til lang utgave.

Den ble forlenget med 120cm ihht farikkens spec.

 

Nå i vinter skal motorene som sitter i overhales. Det er 2.stk Perkins V8 som hver opprinnelig skal yte 255hk og gi 800nm. På grunn av båtens bruk på kanalene i Nederland er disse strupet ned på diverse måter. Vinterens prosjekt er å totalrenovere disse og oppgradere dem tilbake til full ytelse.

 

 

 

p7070029.jpg

kopi_av_p7070025.jpg

kopi_av_p7070026.jpg

p6180034.jpg

p7070028.jpg

motorrom.4.jpg

Redigert av Legend (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei og gratulerer med virkelig flott båt!!!! :flag: også på to år da...

 

Fiint med masse bilder og dokumentasjon. Har du tatt hele jobben alene, eller har du hatt med deg flere??

Fagfolk????

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

Tja, hva skal jeg si....Fy søren for en jobb !!!

Jeg vet jo hvor flott båten er i dag. Dessuten har du jo fått super opplagsplass i nærheten av "Aktivitetshuset" slik at motorene kan få sin omgang i vinter.

At det var et slikt prosjekt du har vært igjennom viste jeg derimot ikke Erik :smiley:

 

Vi sees nok på Holmen.

 

Hilsen

"Opplagssjefen" :flag:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hei og gratulerer med virkelig flott båt!!!! :flag: også på to år da...

 

Fiint med masse bilder og dokumentasjon. Har du tatt hele jobben alene, eller har du hatt med deg flere??

Fagfolk????

 

Vivvi

 

 

Tja, hva skal jeg si....Fy søren for en jobb !!!

Jeg vet jo hvor flott båten er i dag. Dessuten har du jo fått super opplagsplass i nærheten av "Aktivitetshuset" slik at motorene kan få sin omgang i vinter.

At det var et slikt prosjekt du har vært igjennom viste jeg derimot ikke Erik :smiley:

 

Vi sees nok på Holmen.

 

Hilsen

"Opplagssjefen" :flag:

 

Jobben er gjort nærmest 100% av partsrederen(samboeren min) og meg. Har hatt litt hjelp til overhaling av en gearkasse og sveising av en septiktank. Thats it.

 

Sees snart på Holmen opplagssjefen.

Link to post
Share on other sites

Hekkan så flott den ble :yesnod::yesnod:

 

Hvilke motorer er det som står i, hva skal du gjøre med dem?

 

Ser at du har valgt lukket pullpitt og anker winch forran. Ingen planer om å ankre opp i uthavner altså?

 

Glemte en komentar i forrige sitat.

 

Vi restaurer jo en gammel klassisk Trebåt som vi ikke kan endre for mye på. Båten er orginalt levert med lukket pullpit og anker winch forran. Europeer vet du. Når det er sagt så hindrer ikke det oss i å benytte båten i utehavner. Båten er levert med manuell landgang bak slik at dette gir oss noen muligheter, samtidig som vi benytter en manuell dregg bak når dette er nødvendig.

 

Vi kommer til å montere en elektrisk anker winch bak også på sikt. I det ligger det en utfordring da jeg ønsker en invendig winsch med utløp under badeplattformen. Dette for ikke å ødlegge profilen i båten. Noen som har noen ideer?

Redigert av Legend (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...... da jeg ønsker en invendig winsch med utløp under badeplattformen. Dette for ikke å ødlegge profilen i båten. Noen som har noen ideer?

Kjekt med nok en Italiener her paa forumet (kjempe baat med historie).... Posillipo ( http://www.posillipo-yacht.it ) lager fremdeles baater, og jeg er helt sikker paa at hvis du tar kontakt med dem, saa er de interssert i aa vite hvor din baat befinner seg, og vil vaere behjelpelige med allslags interessang informasjon, som kan vaere brukbar enten historie eller konstruksjon..

 

Hvis denne er Typisk Klassisk Italiensk for den tiden (70 - tallet) saa er badeplattformen langt nede mot vannflaten og da er en svanehals sikkert den beste loesningen... moner vinsjen opp mot akterdekket (i en ramme fra stringeren) , slik at du har et godt fall ned for kjetting og tauverk, innvendig. Det stoerste problemet (og som har stoppet meg) er at ved lavere fart (under 12 knop) saa vil ankeret ligge under vann, og strike en del ... inntil du slipper vannet, noe som belaster festeanordningen... Jeg tenker paa aa legge opp anker feste ned mot badeplattformen, og ikke under... men synes at det ikke ser saa fint ut... intil jeg finner den perfekte loesningen saa holder det med anker i baugen og landgang bak... Fortell oss om du finner et godt alternativ ..... Og ... Kjempe Jobb !! Gratulerer med klassisk kvalitet !!

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Kjekt med nok en Italiener her paa forumet (kjempe baat med historie).... Posillipo ( http://www.posillipo-yacht.it ) lager fremdeles baater, og jeg er helt sikker paa at hvis du tar kontakt med dem, saa er de interssert i aa vite hvor din baat befinner seg, og vil vaere behjelpelige med allslags interessang informasjon, som kan vaere brukbar enten historie eller konstruksjon..

 

Hvis denne er Typisk Klassisk Italiensk for den tiden (70 - tallet) saa er badeplattformen langt nede mot vannflaten og da er en svanehals sikkert den beste loesningen... moner vinsjen opp mot akterdekket (i en ramme fra stringeren) , slik at du har et godt fall ned for kjetting og tauverk, innvendig. Det stoerste problemet (og som har stoppet meg) er at ved lavere fart (under 12 knop) saa vil ankeret ligge under vann, og strike en del ... inntil du slipper vannet, noe som belaster festeanordningen... Jeg tenker paa aa legge opp anker feste ned mot badeplattformen, og ikke under... men synes at det ikke ser saa fint ut... intil jeg finner den perfekte loesningen saa holder det med anker i baugen og landgang bak... Fortell oss om du finner et godt alternativ ..... Og ... Kjempe Jobb !! Gratulerer med klassisk kvalitet !!

 

Jeg har allerede vært i kontakt med posillipo og de har vært meget behjelpelige. Kan nevene at de har engasjert en pensjonist som har vært med på å bygge denne type båter til å lete i arkivet deres etter spesifikasjoner, tegninger osv.

Når han finner noe av interesse. blir dette kopiert og sendt til meg, samtidig som de vedleger en oversettelse på engelsk.

Ikke værst når man tenker på at de gjør dette gratis.

Godt at ikke alt handler om penger og inntjening, men at noen føler ansvar for å være med på å bære en kulturarv videre.

 

Takk for godt innspill ang anker winch bak. Du har helt rett ang lav plattform, så sånn sett deler vi de samme tanker og bekymringer.

Redigert av Legend (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjekt med nok en Italiener her paa forumet (kjempe baat med historie).... Posillipo ( http://www.posillipo-yacht.it ) lager fremdeles baater, og jeg er helt sikker paa at hvis du tar kontakt med dem, saa er de interssert i aa vite hvor din baat befinner seg, og vil vaere behjelpelige med allslags interessang informasjon, som kan vaere brukbar enten historie eller konstruksjon..

 

Hvis denne er Typisk Klassisk Italiensk for den tiden (70 - tallet) saa er badeplattformen langt nede mot vannflaten og da er en svanehals sikkert den beste loesningen... moner vinsjen opp mot akterdekket (i en ramme fra stringeren) , slik at du har et godt fall ned for kjetting og tauverk, innvendig. Det stoerste problemet (og som har stoppet meg) er at ved lavere fart (under 12 knop) saa vil ankeret ligge under vann, og strike en del ... inntil du slipper vannet, noe som belaster festeanordningen... Jeg tenker paa aa legge opp anker feste ned mot badeplattformen, og ikke under... men synes at det ikke ser saa fint ut... intil jeg finner den perfekte loesningen saa holder det med anker i baugen og landgang bak... Fortell oss om du finner et godt alternativ ..... Og ... Kjempe Jobb !! Gratulerer med klassisk kvalitet !!

 

 

Sorry jeg glemte og spørre litt om din italiener???????????????

Link to post
Share on other sites

Samme erfaringen har jeg med Italienerene ... Er stolte av sin historie, og vil gjerne ha kontakt med eiere verden over, og gir svaert gjerne ut historisk teknisk informasjon...

 

Min ... CentroMarine Astrale 45, (Naa EnterpriseMarine) ... midt / begynnelsen av 80 tallet, med Detroit Diesel ombort ... en kjekk liten sak....

 

DSC_0137.jpg

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Det var litt av en båt, så ut som en tanks jo ! Er den skuddsikker?

 

Nei ... det er en hel båt .... :smiley: ... og er vel ikke helt skuddsikker... men er tung some en tanks med 3Cm glassfiber i skrogsidene....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

.....kan den overhovedet ses på radar...?

 

Ja desverre !!!! :smiley: godt radarsignal fra reflektor og blir bedre da radarboeylen skiftes ut med in i Rustfritt staal, fra 2mm plater... og snart med en 4 fot, 4KW radarantenne med 24 og 48 RPM slik at vi kan "trace" F16 som forsoeker aa angripe ....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...