Jump to content

Mythbusters- "rimelige priser" ala Biltema etc


Verrie

Recommended Posts

Jeg har hatt Biltema butikk rett i nærheten "i alle år", men brukte aldri den forretningen før inntil for 4 år siden.

 

Jeg ble den gangen begeistret fordi man fikk så mye rart så utrolig billig på et og samme sted.

 

Ble jeg lurt ?

 

Man kan lure. Tidligere var det nok langt rimeligere å handle på Biltema kontra de stedene jeg handlet på, men ting endrer seg nok.

 

Jeg vil også med dette be om unnskyldning overfor dem jeg har anbefalt Biltema de senere år, på grunn av at kanskje det ikke har vært så bra som jeg trodde?

 

Jeg har de siste par ukene trengt en god del varer av forskjellige saker. For det første så er jeg utrolig lei av å bruke tid på å kjøre til Biltemaforretningen uten å få handle ferdig idet mange av varene er utsolgt.

 

I dag gikk jeg innom "velutstyrt" jernvarehandel som også har båtutstyr i sortimentet sitt (Watski). For dere lokale kan jeg opplyse at jeg sikter til Karl S Hansen.

 

Grunn til at jeg gikk innom der, var for å gjøre handletur ferdig, mht til alt det jeg IKKE fikk tak i på Biltema.

 

Jeg begynte også å titte på prisene på produkter jeg nettopp handlet på biltema og fant produktene rimeligere på jernvarehandelen.

 

Jeg fikk prate med en av sjefene, som tok seg god tid, hvor vi sammenlignet prisene mellom Karl S Hansen, Biltema og Maritim.

 

Det viser seg jo, at Biltema slettes ikke har så billig verktøy som man vil ha det til. Til og med fastnøkler som har vært Biltema sitt "varemerke" i en årrekke med dens 10 års garanti er dyrere enn jernvarehandlern!

 

Så derfor kjære venner. I dag er jeg omvendt igjen :-)

 

Jeg kunne derfor tenke meg å få høre medlemmenes synspunkter. Tar jeg feil, eller blir vi noe lurt alle mann? Jeg kan opplyse at de produkter jeg har kjørt sammenligninger på blant annet, er tau, rustfritt, gjengestenger, muttere, skruer, teak, kappskiver, fastnøkler, pipenøkler, skrujern, fuktslukeposer, refill, samt mye mer.

 

Tidligere har jeg jo også sett at frostvæske får jeg tak i billigere på bensinstasjon (Esso) enn på Biltema. Likeledes er vel motorolje samme pris på Felleskjøpet som på Biltema ?

 

Enkelte ting handler jeg konsekvent ikke på Biltema grunnet anbefalinger. Dette gjelder impellere, finelektronikk, elektroverktøy etc.

 

Når det gjelder Watskiprisene sammenlignet med Maritim, så er disse noenlunde sammenfallende. Men det må legges til at kvaliteten muligens er noe bedre hos Watski på en del av varegruppene. Katalogen til Watski er også "rikere" i utvalg. Elektriske ting&tang er rimeligere, såsom vincher etc på watski enn Maritim. NB! Forskjeller i kvaliteter på dette aner jeg ingenting om.

 

Men allikevel holder jeg nå en knapp på Karl S Hansen fremfor Maritim fordi jeg opplever servicegraden bedre hos "jernvarehandleren" enn hos Maritim.

 

Nå er jeg klar over at jeg banner her på forumet, for her er mange Maritim/Biltemaelskere, men kanskje jeg tar grundig feil og dere omvender meg tilbake til Biltemabutikken??

 

Skal bli spennende og se an prissammenligninger her...............

 

(for all del, ikke misforstå mine hensikter. Jeg ønsker kun en konstruktiv debatt rundt priser/service, og ikke nødvendigvis rakke ned på Maritim og Biltema)

Link to post
Share on other sites

Biltema er vel litt lik Elkjøp, Expert, Rema, Clas Ohlson, Binders+++. De har en del billig men ikke forvent at alt er billig. Går en i disse butikkene og handler uten å se på pris blir det gjerne dyrt.

 

Kvaliteten er det litt verre med, Biltema har mye bra men det gjelder bare å finne ut hva som er bra og og hva som er dårlig.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Stort sett fornøyd med Biltema-kvaliteten og prisen, noe topp og billigt og noe billligt og dårligt.

 

Men der Biltema ikk er flink det er på logistikk.

 

har man 5 ting på lista så mangler minst to - irriterende for meg som kunde, leit for Biltema som mister salg - hyggeligt for Clas O for jeg havner der (og oftere og oftere starter jeg nå der og finner det meste der)

 

Men Biltema er morro!! en godtebutikk!!

Link to post
Share on other sites

Karl S Hansen er vel i Arendal om jeg ikke husker feil omtrennt vegg i vegg med Maritim. Dette er en kjempe butikk med meget god service, stopper alltid der før jeg er innom Maritim...

 

Når det gjelder Biltema så har jge ramlet innom noen av de opp gjennom tidene, og noen har god logistikk mens andre ikke... Er meget godt fonøyd med butikken Haugesund, der har jeg aldri gått tomhendt ut... Skien er ikke så gale den heller. Arendal og Oslo kan man få billig etter itt syn, der ender jeg alltid opp med noe annet enn det jeg skulle hatt..

 

Men jeg kan ikke trekke en like bastant konklusjon som verrie gjør her, og har ikke sansen for å skjære en hel kjede over en kam selv om enklte butikker ikke har god logistikk og orden i rekkene. Kvaliteten må man vurdere fra dings til dings etter beste evne i de fleste billig butikker... Sevie nivået i butikkene er ikke knyttet opp til kjeden, men til kvaliteten på de personer jo jobber der etter mitt syn..

 

Jeg er utrolig glad for at vi har et mangfold av butikker som alle kan birdra til laverer priser for kunden..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

De tingene du listet opp der er jeg helt enig i at er dyre på Biltema, men det er mange forbruksvarer som det kan lønne seg å kjøpe på Biltema. Ting som man bare bruker 1-2 ganger i året kan det også være lurt å kjøpe der, når de blir ødelagt kan man da kaste dem med god samvittighet.

 

Spessielt når det gjelder tau er biltema dyre. De tar 3-4 ganger så mye for tau i forhold til hva garnbuer ol gjør.

Link to post
Share on other sites

dette var interesant, jeg har alltid trodd det motsatte - har du eksempler?

 

Jeg vet ikke men trosser og fortøyninger, men når det gjelder "teine-tau" er biltema dyrere.

 

Jeg tok litt feil, på garnbua.no er det litt dyrere enn jeg trodde men Biltema er fortsatt dyrere. Men hos den bedriften som selger "vestlandsteina" (holder til i Søgne) er teinetau 3-4 ganger så billig.

 

Priser for 8mm synketau:

 

Biltema: 179,-/50m (3,58 kr meteren)

Garnbua.no: 498,-/220m (2,26 kr meteren)

 

På Garnbua kan du også få rabatt hvis du kjøper mye.

 

NB: Jeg har en gammel Biltema katalog, så prisene kan være feil.

Redigert av Toby (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Biltema har mye billig, og diverse lite tilgjengelige saker (les:rariteter) finner du greit i hyllene til Biltema.

 

For min egen del kjøper jeg mye rart der, men det som har med sikkerhet eller varighet å gjøre, kjøpes definitivt ikke der. Tidvis unntak er bildeler, som de stort sett har vært ganske bra på (bortsett fra logistikk, da, og total mangel på deler til Peugeot 406 ;-)

 

Kjøpte forrresten nye glødeplugger til min VP TAMD 40 motor, og tenkte : Båtbutikker er dyre. Derfor kjøper jeg på Volvo Truck (tilfeldigvis i nærheten). Lurt, tenkte jeg. Sjekke priser ? Ikke nødvendig.. Hahh.

 

Volvo truck : 6xplugger : 1680,-

Holmen Slipp : 6xplugger : 1500,- (sjekket etterpå for å flire og godte meg over hvor mye penger jeg hadde spart.)

 

Neste gang sjekker jeg Volvo Penta også.

 

Hilsen

Are

Link to post
Share on other sites

Kjøper en del ting på biltema, men det er helt klart mye som ikke bør kjøpes der. Har blant annet en 12 L. bensintank til påhengsmotor fra biltema.. Det er et godt eksempel på ting man ikke bør kjøpe der... Den lekker mye i lokket, både rundt lokket og gjennom lufteskruen :headbang: Bremseklosser til sykkel er heller ikke helt bra, må jo bytte annenhver måned :eek::crazy: En bærbar gasskoker som de har på biltema fant jeg på europris også, der var den 100 kr billigere..

Redigert av seilærn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg innrømmer gjerne at jeg har lagt igjen en del penger på Biltema.

Har også handlet en del på Karl S. og Maritim.

 

I det store og det hele (som andre også har nevnt) kommer det an på hva man skal ha og tilgjengeligheten til dette.

 

Synes Biltema er grei på de tingene som man enkelt plukker i hyllene, som holder tilfredsstillende kvalitet og har grei pris.

Karl S. har ting man ikke så enkelt får hverken på Biltema eller Maritim (eks.: simmerring til aksling med rustfrie fjærer)

Maritim har igjen flotte dørkplater som jeg ikke fikk tak i hverken på Biltema eller Karl S.

 

Altså: Det kommer an på hva jeg skal ha.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Er svært overrasket over at Biltema og Maritim omtales i samme åndedrag av enkelte. For meg er det helt forskjellige forretninger med hensyn på kvalitet. Biltema handler jeg til nød bruk å kast utstyr som skal vare relativt kort tid. Har kjøpt mye av detaljer og innredninger til min båt som ble bygd i 1997. (Ca 150.000,-). Bortsett fra en septik/impeller lensepumpe, virker alt den dag i dag som det skal. Selvfølgelig var jeg selektiv underveis og noen få varer ble returnert, da det meste ble handlet som postordre.

Biltema, med hensyn på båtutstyr, derimot, har jeg noen få erfaringer med, og det er bare sorgen. Teleskop badestige i syrefast ruster og går tregt. Syrefaste sjakler som ruster.

Link to post
Share on other sites

Vi har alle sammen fordel av Biltemaprisene. Også de som ikke handler der.

Etter at vi fikk billigbutikkene på jernvarer, el.artikler, bildeler, ... har prisen rast hos konkurrentene også. Nå kan vi kjøpe verktøy og utstyr som en ikke kunne drømme om som vanlig privatmann før.

Når andre butikker senker prisene sine til BT nivå er det FORDI VI HAR FÅTT BT.

Fremdeles er det noen bransjer som ikke har fått nok konkurranse (optikere, apotek), men det kommer nok!

Er ellers helt enig i at en ikke automatisk skal gå til BT og CO fordi "de er billigst". Særlig når det gjelder CO bør en være på vakt og sjekke andre steder. Har flere ganger opplevd at CO er dyrest på merkevarer når det gjelder bl. a. elekroverktøy.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Fremdeles er det noen bransjer som ikke har fått nok konkurranse (optikere, apotek), men det kommer nok!

 

BT selger lesebriller i dag, så da er det bare apotekene igjen. Blir fint når du kan kjøpe svigermors hjertemedisin på Biltema... :wink:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tja, jeg kjøpte en plansliper til 149 kroner i 1997 og den fungerer ennå..... og den har vært brukt mye... kjøpte også en batteridrill til 300 kroner og den er like god i dag...også brukt utrolig mye

 

Så jeg kan ikke si meg enig i at en kan skjære alt billigverktøy over en kam.... siden jeg ikke har forsøkt alt billigerktøy..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tja, jeg kjøpte en plansliper til 149 kroner i 1997 og den fungerer ennå..... og den har vært brukt mye... kjøpte også en batteridrill til 300 kroner og den er like god i dag...også brukt utrolig mye

 

Så jeg kan ikke si meg enig i at en kan skjære alt billigverktøy over en kam.... siden jeg ikke har forsøkt alt billigerktøy..

Og jeg kjøpte meg Dewalt batteridrill for to år siden, nå er begge batteriene som fulgte med død og nekter å ta lading. Jippi hurra for dyre kvalitetsmaskiner. Maskinen i seg selv er jo knallbra, men hva hjelper det uten batteri. To nye batterier koster like mye som ny maskin med to nye batterier.

Link to post
Share on other sites

Men når man handler verktøy som skal/kan brukes en gang for så og kastes etterpå blir for dumt

 

Kanskje, men selv billigverktøy har jo garanti! Jeg kjøpte en batteridrill hos Biltema for 169,- da jeg trengte lader til en annen drill. men jeg kunne jo like godt bruke opp drillen først... Etter et par måneder sviktet den, og jeg tok den med tilbake. Fikk ny drill, og plutselig hadde jeg to ladere! :lol::lol: Den nye jeg fikk har forøvrig blitt brukt mye og hardt, uten at jeg har klart å knekke den ennå....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det aller beste kjøpet jeg har gjort noensinne må være den her, selv om den kosta litt mere for 2 år siden, tror jeg da: http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=98776 Nå er ikke inngrodd spiker lengre noen sak..

 

20-738_l.jpg

 

Men så skulle jeg ha meg batteridrill og da kjøpte jeg den dyreste jeg fant :lol: (testvinner). Nå går jeg aldri tom for batteri lengre (goodbye Best Tools).

Men det blir en mager jul i år.... får legge den under juletreet og late som om jeg blir overraska.

 

pana3.jpg

7440L.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

får legge den under juletreet og late som om jeg blir overraska.

Det funker alltid meget bra, pleier å sette på en lapp fra minsten i familen.... noen andre bruker fra hunden om man har det.... har man ikke noen av delene så er julenissen et bra alternativ, siden han lever i beste velgående...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...