Jump to content

Hva Er Dette?


roaldbj

Recommended Posts

Det er riktig. I nedkant av bilde kan man skimte en rustfri bøyle. Jeg må si jeg lurte veldig på hvorfor den er der. Er ikke lett å komme til når båten er på vannet. Er kanskje en overlevning fra mindre modeller.

 

Det er vel det optimale slepepunktet for en båt, en saftig karabinkrok i en slepestroppe og du er underveis. Brukes vel også til å fysisk låse fast båtene til brygga med... Umulig å komme til hvis en ikke er på brygge eller i liten båt i rolig sjø, ja...

 

En tøff båt, men 19 grader vinkel på skroget er ikke det lite mtp den røffe bruken denne båten er ment å passe for? Etter en tur i 805 i små skvalpesjø ble jeg meget skeptisk til dette konseptet, det slo forferdelig mye syns jeg. Min gml Fjord 815 ville gått som en drøm i de samme sjøene, men denne som nå heter Commuter 8 slo og ristet nesten volsomt vil jeg si... Du skal ha mye penger for å legge 4 mill på borde for denne. Selv hadde jeg nok valgt en NordStar 40... Den er sikkert enda dyrere, men jeg har mer tro på finnene når det gjelder dette konseptet...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Det er vel det optimale slepepunktet for en båt, en saftig karabinkrok i en slepestroppe og du er underveis....

Plasseringen er kanskje optimal for seleping, men du må aldri finne på å slepe en båt som dette etter et slikt feste. Nei, lag deg en hanfot og fest den til begge krysskoltene på baugen. Når båten bli så stor som Commuter 11 bør du vurdere om du også skal feste den til kryssholtene midtskips.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Jeg så også på de fordypningene, og tenkte at det kanskje var fordypninger som kunne bores opp hvis man ønsker luftsmøring av skroget, altså at man kan montere slanger og en kompressor på innsiden for å minske friksjonen i høy fart. Men som sagt, dette blir bare spekulasjon fra min side...

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Koster vel ny ca 5 mil avhengig av lakk og div.

Haugesund-Stavanger går på 15 min + og så vidt jeg husker går det vel 160 liter drivstoff i timen, sukk pr. motor.

 

Hvis du kjøper en båt til 5 mil så spiller det vel ingen rolle hvor mye den bruker så lenge det går foooooooooort

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...