Jump to content

Flens på propellaksel

Bamse 815

Recommended Posts

Det er 6 stk settskruer, de er så lange at de når inn til der hvor flensen er tykkere (ca. 10 mm).

Det er dette som ikke stemmer med hvordan jeg tenker at den ser ut innvendig.

Settskruene satt ikke veldig hardt skrudd til. Må jeg skru ut settskruene og banke den ringen innover i flensen?

Bamse

Edited by Bamse 815 (see edit history)

Bamse 815

Har du sjekket nøye om det kan være borret hull for splint gjennom klemflensen og akselen.

Jeg hadde tidligere en båt hvor det i tillegg til festeskruer på flensen også var borret hull gjennom klemflens og aksel, og hvor det var presset inn en dobbelt-splint.

Jeg kan ikke se tendens til dette på bildene dine, men du kan jo rotere akselen og lete etter huller i flensen.

Nei, har bare sjekka en skrue. Tenkte at noe hadde hatt opp en slik flens slik at jeg ikke ødelegger noe når jeg begynner å banke og event. varme.

Skjønner ikke helt at noen settskruer skal være lenger, eller hva det har å si så lenge det er settskruer og gjengene går helt ut. Har prøvd å skru til settskruene for å få flensen ut, men det virket ikke, så da må vel skruene fjernes og ringen bankes inn i flensen. Mulig jeg tenker feil.:crazy:

Bamse

Bamse 815

Har en liten mistanke om at denne klemflensen er konisk. Det ser jeg av den ringen på innsiden som er splittet. Det aksiale presset som propellen/akselen gir denne flensen vil trolig gjøre at den setter seg enda bedre fast over tid. Jeg ville ha prøvd å løsne alle små skruer, sette et tykt flattjern mellom to av de store skruehullene (flaten som monteres mot gearet) og så få borret/gjenget en skikkelig skrue i midten som brukes lik en lageravtrekker benyttes. Nå har du mye moment å presse med istedenfor å banke på delene.Ofte fører det til at noe kan slåes skjevt og så har man et nytt problem. Gi et press bakover på akslingen ved å sku til senterskruen på den hjemmelagde avtrekkeren, gjerne tilført noe varme og se om der er noe forflytting av deler. Evt. sett et tusjmerke på akslingen for å ha en referanse.

Cirkeline

Tror det er en eldre Vetus flens. Mener du må løsne settskruene. Flensen er konisk innvendig såvidt jeg har fått med meg. Tror den er den samme typen som løsnet av seg selv i min brors gamel båt. Tror ikke denne type flens lages lenger.

Edited by OLPI (see edit history)

Jeg tror den hylsa som er splittet går igjennom hele flensen (ser litt av den på bilde 1) og har størst diameter mot gearet(enden av akselen). Det ser ut til at kon strammer ved å skru sammen aksel flens mot gear flens, splittet hylse butter i flens på gearkasse, men hva gjør settskruene og event. løs ring. Da må den(løs ring) være kon motsatt vei eller dra i den splittede hylsa på en eller annen måte.

Bamse

Hei OLPI Så ikke innlegget ditt før jeg postet.

Tror vel det kan stemme, men må jeg banke inn hylsa med settskruene før flensen kan løsne?

Edited by Bamse 815 (see edit history)

Bamse 815

• 2 weeks later...

For de som har lik flens så gjøres demonteringen slik:

Skru løs de 5 sett skruene på bakere ring(mutter) og skru den av (vanlig høyregjenger).

Skru deretter hovedflensen bakover på akselen (venstere"gjenger").

Da kan konisk hylse fjernes og alt kan tas av akselen.

img_0211.jpg

Bamse

PS. Det meste ordner seg med vinkelsliper. :yesnod:

Bamse 815

• 13 years later...

Har samme flens og samme problem med å få den av, skjønte fort at dette er en klemflens med konisk innerdel, men at ringen bak var mutteren var ikke godt å se,fikk den av etter din beskrivelse, men å få av selve flensen fra konen er verre, du skriver skru den av, vist den er skrudd inn på konen, hvordan skal den da bli strammere med å stramme mutteren, eller sitter den bare på kon som et lager på en klemhylse?har enerpack å 30 t jekk men er redd for å bruke den uten å være helt sikker på at den bare er kon, på bildet du la ut ser det jo ut som noen grove gjenger på hylsa??noen som har noe erfaring med den type flens som har fått den av uten å bruke vinkelsliper?? @Komodo har du noen supertips?? 

Heisann Andora!

Jeg har dessverre ikke vært borti akkurat denne flensen, så her må jeg bare se på bildene over og gjette. 

I utgangspunktet ville jeg trodd denne var montert omtrent som et "Taper-lock" boss, en vanlig metode å klemme fast ei reimskive e.l. på en sylindrisk aksel med en løs konisk innerdel i bosset. Ut fra bildene og beskrivelsen til TS ser det ut som en litt mellomting mellom det, og at det er gjenget links. 

Jeg forstår det slik på TS at flensen er skrudd på bosset, og deretter er mutteren (skiva) skrudd til med vanlige høyregjenger, og til slutt sikret med sett-skruene. Hvis du ser på gjengene på den splittede innerdelen av bosset så ser du at de er litt formet som en sagtann, med en flanke som er nærmest radielt på senterlinja, mens den andre flanken skrår med slak vinkel mot venstre. Når reimskiva skrus til vil den presse dette bosset sammen siden det er konisk og splittet slik at det klemmer på akselen. Når man så skrur til mutteren, vil reimskiva presses ytterligere mot venstre og klatre mer inn på den skrå gjengeflanken. Deretter låses mutteren med sett-skruene slik at den ikke løsner. Når du tar av mutteren vil fremdeles reimskiva sitte på konusen. For å løsne på den er det to ting som gjelder; varme og tungt slag. Antagelig vil et kraftig slag aksielt rettet rett forfra løsne skiva, men det er muligens umulig å komme til? I tilfelle kan kanskje et kraftig radielt rettet slag tangentielt på reimskiva gjøre susen. For å få til det kan du f.eks. skru fast en skrue med mutter i et av hullene i reimskiva som du slår på. Legg en kloss (2"x4" eller noe som ikke ødelegger bunn i båten) under akselen som et mothold, og deng løs på skruen eller mutteren med feisel eller slegge. Ikke mange slag, men ett tungt. Du må bruke en dor på skruen slik at du ikke treffer reimskiva i vanvare. En dor i denne sammenheng er en akselbit som er 20mm i diameter e.l., det kan være et armeringsjern eller hva som helst. 

Et alternativ er å bruke Enerpac jekken forfra aksielt. Da må du ha en flens med tilsvarende boring som akselflensen som mothold. I så tilfelle skal den bare løsnes fra konusen, deretter skrus av.

Gjentar at dette kun er spekulasjoner, siden jeg ikke har vært borti akkurat slike flenser. Men hadde det vært min båt hadde jeg vel vurdert å bytte den. Jeg ser for meg at det kan bli utfordring med å få flatene på flensen til å løpe rett etter montering, da vil du få problem med oppretting og vibrasjon. 

Jeg har vært borte i hva som ser ut til å være tilsvarende designer tidligere. Da på utstyr av særs høy kvalitet og meget høy presisjon. Noe annerledes utformet. Graden av presisjon gjorde at sakene var særdeles delikate å få fra hverandre.

Slik jeg ser det må ringen med settskruer skrus av og dyttes bakover på akslingen. Så skal ytternavet dyttes bakover på akslingen. Deretter skal senterkonen forover. 

Problemet med 30 tonns jekk, er at senterkonen kan bli med bakover, og så skjærer hele skitten seg fast på akslingen. Neste verktøy blir da vinkelsliper. 

Problemet er at ytternavet sitter som sveiset på innerkonen. Varme og kakking med blyhammer gir ofte bra resultat. Igjen, etter egen erfaring, er problemet å holde igjen senterkonen. Dele et tynt rør på langs og tre et 'halvrør' inn mot senterkonen burde kunne fikse den saken. 

Takk for svar @Komodoog @Jernbåtenhar jobbet mye med taperlock og lager med klemring så det er ikke nytt, men denne var verre. At det er 1m ned i bunnen av båten gjør jo ikke saken lettere??slag og varme har jeg prøvt uten resultat, kommer ok til med tung kobberhammer forfra, har laget meg en delt flens som jeg skrur sammen igjenn rundt aksel har mutteren jevnt med innerhylsa for å få max annleggsflate, da er det 5mm klaring til aksel flensen. 2 m16 bolter å et endelokk, setter jekkem mellom men ville forsikre meg om at dette kunne fungere først, prøver ikveld. 

Alt må for makten vike, godt press på enerpacken og varme og et godt slag med messingdor rett ned på flensen så løsnet den fra akselen, dro av alt sammen i et stykke, gikk over til en mindre jekk når den hadde kommet på gli. Akselen er like fin??

IMG_20210415_224611.jpg

IMG_20210415_224617.jpg

IMG_20210415_225411.jpg

IMG_20210415_225427.jpg

Slik ser resten ut, satte klemhylse i skrustikka med alu bakker å klemte den sammen, da løsnet flensen på links gjengene, det "snødde" rust støv ut av de grove gjengene, ikke rart den ikke ville slippe når den sto på akselen. Så for di som måtte ha en slik kopling og ikke har tilgang på utstyr for å prøve å demontere den, er nok vinkelsliperen den beste og enkleste løsninga. Får tenke litt hva jeg gjør videre nå om jeg bruker den om igjenn eller kjøper ny, isåfall må jeg lage en spacer mellom klemflens og gear da gearet har 8 bolter og det har jeg ikke funnet til 40 aksel. Oppgaven var i utgangspunktet bytte tetninger i pakkboks men nå blir det cutless også å en skikkelig oppretting?

IMG_20210415_231427.jpg

IMG_20210415_231435.jpg

IMG_20210415_231709.jpg

• 2 weeks later...

Nå er alt remontert,valgte å lytte til @Komodo, å bytte ut denne spesielle klemflensen men en ny, fant en ubrukt Sleipner klemflens på finn, den hadde 4x108 hullbildet. Jeg har 8x108 på gearet. Sentret den gamle og den nye i de 4 hullene, dreide meg en styretapp å borret de resterende i den nye flensen. Dreiet meg også en fôring for å sentrere aksel i hylsa.rettet så opp motoren. Boltene som sto i flensen til gear var m10 a4 med sprengskiver, nå er det m10 12,9 unbraco med mutter i samme kvalitet og herdet skiver trekt til med rett moment. Pakkboks har fått nye simmerring er og cutless lager er byttet?. Dette ballet litt på seg, men nå er det ihvertfall bedre enn det var.snart sjøsetting?? 

IMG_20210423_190516.jpg

IMG_20210422_162328.jpg

IMG_20210424_213034.jpg