Estelle Startet 5.November.2007 Del på Facebook Startet 5.November.2007 Tenker på å skaffe meg en landstedsbåt. Den skal brukes i forholdsvis værhardt område i Ausetvoll med havet rett utenfor. Ser for meg en båt på 16-18 fot. Har følgende krav: - Hardtop eller vindskjerm - Gode sjøegenskaper - Fart: opp til 30 knop Har tenkt litt på Herva 16 eller Hansvik 18 TF. Noen som har tips, erfaringer med disse? Eventuelt andre gode forslag til annen passende båt. Sitér dette innlegget Link to post
Saphir Svart 5.November.2007 Del på Facebook Svart 5.November.2007 Artig at du nevner Hansvik 18 hardtop, jeg har akkuret kjøpt meg en slik og er svært godt fornøyd med båten. Selv om jeg ikke akkurat har prøvd den under ekstreme forhold, så er det en båt jeg tror vil duge til den bruken du beskriver. Den er stødig har skikkelig tak og kallesje som vern mot vær og vind. Bra fribord har den også. Rundt 28 knop vil du klare med en 50 hester. Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 5.November.2007 Del på Facebook Svart 5.November.2007 Her har du et hav av muligheter. Alt avhenger vel av hva du vil betale for herligheten og om du vil ha gammelt eller nytt. TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Estelle Svart 5.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2007 Ja, har hørt at mange er fornøyd med denne båten. Hva var avgjørende for ditt valg av akkurat denne fremfor andre typer? Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 5.November.2007 Del på Facebook Svart 5.November.2007 Du kan sjekke også denne tråden. Når det gjelder sjødyktighet, er Rana av mange trukket frem som et av de beste alternativene. Sitér dette innlegget Link to post
Estelle Svart 5.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2007 Her har du et hav av muligheter. Alt avhenger vel av hva du vil betale for herligheten og om du vil ha gammelt eller nytt. TrondT Hadde tenkt meg en bruktbåt. Pris inntil 100.000,- Tenkte på Herva (som jo er en gammel type). Har hørt at dette skal være en stødig båt, med bla. høyt fribord, og derfor stabil i noe sjø. Synes det er viktiig at motoren er i relativt god (nyrere) stand. Kommer også på en annen aktuell type, nemlig FJORDLING 18. Noen som har erfaringer med denne? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 5.November.2007 Del på Facebook Svart 5.November.2007 Jeg vill absolutt gått for hardtop i værharde strøk! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Saphir Svart 5.November.2007 Del på Facebook Svart 5.November.2007 Ja, har hørt at mange er fornøyd med denne båten. Hva var avgjørende for ditt valg av akkurat denne fremfor andre typer? Jeg valgte Hansvik ut fra flere kriterier. At den har skikkelig hardtop, var et av de. Noe som er spesielt kjekt når man har små unger man vil beskytte mot vær og vind. Den har ett relativt moderne design, med blant annet en dreggluke forran og to bak. Båten er svært praktisk på tross av sine 18 fot. Den er også litt større enn sine "konkurrenter" Rana 17 og Askeladden 16 Se forøvrig linken postet av Douro, som jeg startet da jeg skulle kjøpe båt. Du kan sjekke også denne tråden. Når det gjelder sjødyktighet, er Rana av mange trukket frem som et av de beste alternativene. Sitér dette innlegget Link to post
Estelle Svart 5.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2007 Jeg valgte Hansvik ut fra flere kriterier. At den har skikkelig hardtop, var et av de. Noe som er spesielt kjekt når man har små unger man vil beskytte mot vær og vind. Den har ett relativt moderne design, med blant annet en dreggluke forran og to bak. Båten er svært praktisk på tross av sine 18 fot. Den er også litt større enn sine "konkurrenter" Rana 17 og Askeladden 16 Se forøvrig linken postet av Douro, som jeg startet da jeg skulle kjøpe båt. Hei Saphir, Hvilken motor har du på båten. Hvor mange personer er Hansvik 18TF registeret for? Hvordan er båten i praktsik bruk, f.eks til fisketurer etc. Sitér dette innlegget Link to post
Saphir Svart 5.November.2007 Del på Facebook Svart 5.November.2007 Hei Saphir,Hvilken motor har du på båten. Hvor mange personer er Hansvik 18TF registeret for? Hvordan er båten i praktsik bruk, f.eks til fisketurer etc. Min båt er fra 1999, og motoren er en Mercury 50 hester fra 2000. Båten er registrert for 8 personer, men da blir det nok ganske fullt ombord. I hvertfall hvis man skal fiske Jeg synest den er ganske praktisk (jeg har begrenset erfaring med andre båter) Bak har jeg to vippestoler der man kan velge å sitte fremmover eller bakover. Bakerst er det en benk på tvers. Og i fronten er det en u sofa, med god plass. Er det mange som skal stå og fiske bak i båten blir det nok litt trangt, men tre stykker kan fint fiske samtidig uten problem. En stor fordel ved ilandstiging/ombordsiging er muligheten for å åpne midterste vindu forran. På de nyere modellene av Hansvik 18 TF er det også to gode pulpiter forran. Velger du Fjordling, vil du i hvertfall klare langt over 30 knop. De pleier vanlighvis ha mellom 100 og 150 hester, men da får du en båt du fint kan marsje i 30 knop Sikkert flere her på BP som har erfaringer med Fjordling. Sitér dette innlegget Link to post
Erling A Svart 5.November.2007 Del på Facebook Svart 5.November.2007 Vil absolutt anbefale deg å velge båt fra en kjent produsent. Da er du trygg på kvaliteten, og båten er naturlivis mye enklere å selge. I tillegg bør du forsikre deg om at skroget er i orden, og at konstruksjonen er ordentlig med tilstrekkelig tykkelse og avstivere. Jeg brant meg på dette med min Sandstø fra 1993. Her deformerte skroget seg. Dette var ikke bare komplisert og kostbart å reparere, men først og fremst livsfarlig. Men en ny båt vil nok ikke by på slike problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 6.November.2007 Del på Facebook Svart 6.November.2007 Alle båter som slutter på "ling" er noe av det beste du kan velge, fjordling er nevnt og dette er en flott båt. Den er konstruert av J.H. Linge som er å regne for en guru innen båtkonstruksjon her i landet. Han jobbet en stund for Windy og har bla.a stått for designet av Windy 7800 som jeg er en lykkelig eier av. Under opplag i fjord vinter lå båten min og en Wesling på rad og rekke og det var lett å se at disse båtene kommer i fra samme tegnebrettet. Har selv kjørt Wesling i temmelig grabsesjø i fra Hjellestad og ut til Austevoll og kan med hånden på hjertet si at den båten imponerte meg. Vil tro en Fjordling har samme egenskapene, Windy'en min imponerer meg stadig. Her ser du skroget, dyp v-bunn som gir myk gange. Kansje denne båten er litt OT i denne tråden, men du vil se de samme linjene under vannlinjen på en Fjordling. Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 6.November.2007 Del på Facebook Svart 6.November.2007 Anbefaler ikke Hansvik 18 i værharde strøk. En kompis av meg har hatt det i flere år, og selv i små bølger ved Breiangen i Oslofjorden blir turen meget ubehagelig. Den er litt for flat i skroget, slik at det blir mye banking og slåing i skroget. Hadde heller gått for Nidelv 18, Draco 20, Master Miami 670, Coronet 21,Fjord 21 el.l Hvis du går for litt nyere båt er det mange med bra sjøegenskaper å velge i mellom 18-20 fot. Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 6.November.2007 Del på Facebook Svart 6.November.2007 Har og hatt en Hansvik 18, riktig nok sjarketypen men den har det samme skroget som HT-utgaven. Fin og stødig båt men slår en massse når det er humpete føre. Påstår også at nesten alle som selges brukt er undermotoriserte, 50 hk er for lite. Fikk ikke båten til å plane med 4 voksne mennesker. Jeg hadde kjøpt en båt med bedre sjøegenskaper, altså med V-bunn. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
KenBjork Svart 6.November.2007 Del på Facebook Svart 6.November.2007 Det bare må være godt skrog i fjordling! fjordling Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Svolværpostei Svart 6.November.2007 Del på Facebook Svart 6.November.2007 Hei, Jeg må nok si meg enig med Brage og Hebbe. Hansvik 18 er en praktisk og stabil båt, en når det blir krappe bølger er den ubehagelig. Jeg har vokst opp i åpen versjon (med fordekk og kalesje), og den var ikke veldig egnet til Vestfjorden i Lofoten hvor vi brukte den. Det høres ut som du skal bruke båten i et lignende miljø, og da vil jeg ikke satset på en båt med flat bunn. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 6.November.2007 Del på Facebook Svart 6.November.2007 Fruens ønske er en 17 fots Silver Viking HT, denne gir og mye bank ved noe sjø ellers en romslig og grei båt. I min ungdom hadde gamlingen en 17 fots rana fisk som vi brukte under laksefiske den husker jeg som rolig og stødig. Dette var en åpenbåt men det er mulig at den har samme skrog i ht versjon Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Blue_Dragon Svart 6.November.2007 Del på Facebook Svart 6.November.2007 Hva slags pris hadde du tenkt deg? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.November.2007 Del på Facebook Svart 6.November.2007 Jeg ville gått for Fjordling 17 HT. En fantastisk båt. Tåler mye sjø mens fartsressursene er formidable. Og det henger ofte sammen. Med ballasttunellen er den også meget stø i lave hastigheter og ved fiske. Har vært i produksjon i over 40 år! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.November.2007 Del på Facebook Svart 6.November.2007 Som andre sier, Hansvik og lignende er flate i bunnen og banker endel når sjøen blir krapp. Skal man unngå det så blir det noe med dyp v-bunn, der Fjordlingen er av de beste. Syns også dekk/HT er bra når været er dårlig, ikke så begeistret for disse bowrider løsningene der det er plass til etpar tonn med vann foran styrekonsollen. Et alternativ kan være en båt som min Yamarin 5940. Den har ikke det hvasse skroget som f.eks en Fjordling, slik at det banker her også når bølgene blir krappe. Men den går veldig nøytralt og fint i sjøen, slik at man kan redusere på farta og gå relativt komfortabelt i halvplan, 10-15 knop uten at båten reiser seg for mye. Båten har et lite, nedsenket fordekk, men det rommer så lite vann at det ikke utgjør noen fare. Har heller ikke klart å få nevneverdig med vann innover baugen. Og så er det jo godt da å kunne lukke igjen døra og sette på Wallasen når det blåser som værst på utsida Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Estelle Svart 6.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2007 Jeg ville gått for Fjordling 17 HT.En fantastisk båt. Tåler mye sjø mens fartsressursene er formidable. Og det henger ofte sammen. Med ballasttunellen er den også meget stø i lave hastigheter og ved fiske. Har vært i produksjon i over 40 år! Noen som vet om det er forskjell i sjøegenskaper på FJORDLING 17 og FJORDLING 18? Sitér dette innlegget Link to post
Estelle Svart 6.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2007 Takk for tilbakemeldinger. Så på videoer på YouTube av Fjordling. Virker som en vanvittig båt. Noen som vet hvor stor motorstørrelse som man bør ha for å kunne få marsjfart på 30-35 knop? Sitér dette innlegget Link to post
Ancas Svart 6.November.2007 Del på Facebook Svart 6.November.2007 (redigert) har selv denne , castello 533 , har hatt den i 2 sesonger nå og er godt fornøyd . Pris ca 100.000 + motor . Har på en 50hk og det fungerer bra , selv med en del personer ombord. http://www.sanmarin.no/castelloHT.html [ Redigert 6.November.2007 av Ancas (see edit history) Sitér dette innlegget CastelloMarine 533HT- 40/50HK Yamaha yeto 2Takt !! Link to post
ivar Svart 6.November.2007 Del på Facebook Svart 6.November.2007 Fjordling 18 gjør etpar og 40 m/115hk, og burde marsje greit på 30-34 med en 100hk 4T. Har ikke vært ombort i 17-foteren, men ekstra skroglengde er sjeldent negativt for sjøegenskapene. Har alltid hatt lyst på en sånn båt selv, da helst en 18' , da jeg foretrekker innredningen i den,med tverrgående benker foran og bak. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Estelle Svart 6.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2007 De fleste FJORDLINGENE jeg har sett har hardtop, men mener også å ha sett en FJORDLING 550 som hadde targabøyle og hel kalesje. Noen som vet noer mer om når denne ble produsert? Er det samme skrog som 18 foteren mon tro?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.