Brutus Svart 6.November.2007 Del på Facebook Svart 6.November.2007 Hva med en slik Viking Kystjeep m/kabin, ferdig med henger og utstyr...?? Så veldig praktisk ut. Kystjeep Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 7.November.2007 Del på Facebook Svart 7.November.2007 (redigert) Den var mindre pen og dyr med 60hk. Desuten har vel trådstarter nevnt han vil bruke inntil 100.000 på båt. Fjordling 550 er en 35 år gammel klassiker fra Linges konstruksjonsbord, en båt som faktisk er blitt et samlerobjekt i dag. Den bygges i Asker i to versjoner og anbefalt motorstørrelse er mellom 28 og 200 hk. http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...37?OpenDocument http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=10403268 Redigert 7.November.2007 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Estelle Svart 7.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2007 Fortsetter i FJORDLING sporet. Noen som har linker til hjemmesider som omhandler FJORDLING båter, enten til eiere, klubber eller produsenter. Sitér dette innlegget Link to post
MotorOla Svart 7.November.2007 Del på Facebook Svart 7.November.2007 (redigert) Sjekk det svenske Fjordlingforumet. Der finner du mye informasjon! Skrogmessig er forskjellen på Fjordling 17 og Fjordling 18 at 18-foteren er lagt ut en fot i baugen. Fjordling 550 med targabøyle og buet vindskjerm samt denne åpne varianten ble visstnok laget av Express Boat i Høvåg på slutten av 80-tallet. Redigert 7.November.2007 av MotorOla (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.November.2007 Del på Facebook Svart 7.November.2007 (redigert) håper dette blir leselig: (hentet fra Nå Båt Extra 1988) Redigert 7.November.2007 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
benq Svart 7.November.2007 Del på Facebook Svart 7.November.2007 Har sjøl hatt en Rana 17,5, bor i Nord Norge og har virkelig fått testet og kjørt denne båten, så prøv den. En fantastisk god og trygg båt Sitér dette innlegget Link to post
Estelle Svart 7.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2007 Hei, Hvilken motor har du på Rana'en? Hvor stor marsjfart gjør båten? Er dette det samme som Rana 530? Sitér dette innlegget Link to post
Estelle Svart 8.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2007 Andre som har erfaring med Rana 530? Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 8.November.2007 Del på Facebook Svart 8.November.2007 Hadde 40Hk Mariner, dermed marsjet jeg vel med ca.25 knop (målte vel aldri). Og det er rett det var den som kalles for Rana 530, men det var ikke fisker,men den andre. Uansett så er begge båtene stort sett helt like. Solgte denne og kjøpte en Rana 630, dette også en fantastisk sjøbåt, med andre ord så mener jeg at Rana båtene er de beste båtene i den størrelsen. Var i en 18 fots Hansvik og fikk dårlig vær etter oss med unnafuring, må være ærlig å si at jeg likte meg ikke da. Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 8.November.2007 Del på Facebook Svart 8.November.2007 Er dette det samme som Rana 530? Og det er rett det var den som kalles for Rana 530 Nei, det er ikke rett. Jeg tror Rana 17 ble produsert av Rana Båtfabrikk AS, en annen fabrikk enn Rana Plast, som produserer 530 i dag. Du kan se forskjellene her. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 9.November.2007 Del på Facebook Svart 9.November.2007 Detter er noe av det mest sjøsterke som har blitt laget i forhold til størrelsen, ikke minst grunnet meget høyt fribord. Det er også satt av plass til hjelpemotor i motorbrønnen. (leste en test i ett eller annet båtblad hvor de skrøt hemningsløst) Finnmaster 6000 Offshore Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
benq Svart 9.November.2007 Del på Facebook Svart 9.November.2007 Du har nok rett i den observasjonen, men den jeg hadde var 530 og dermed var den vel 17,5 fot, kan det stemme? Sitér dette innlegget Link to post
frihågen Svart 9.November.2007 Del på Facebook Svart 9.November.2007 Anbefaler ikke Hansvik 18 i værharde strøk Må nokk si meg enig men deg, har selv erfaring med denne type båt. Slår no helt forferdeligt, selv i mindre bølger. Tåler ikke fart i litt dålig vær. Sitér dette innlegget Link to post
Estelle Svart 9.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2007 Ser at flere anbefaler Rana fremfor Hansvik. Er det stor forskjell på skroget på disse? Trodde at begge var ganske flate i bunnen, og derfor omtrent like følsomme og mottakelige for slag, men kanskje jeg har feil? Noen som vet mer om dette? Sitér dette innlegget Link to post
Saphir Svart 9.November.2007 Del på Facebook Svart 9.November.2007 Tror Rana har litt mer kjøl enn Hansvik og på den måten blir litt mer stabil. Det står litt om dette på erfaringsdatabasen her på BP. Hvis det kun er sjøegenskapene du vurderer så er kanskje Rana og foretrekke fremfor Hansvik. Men ser du på andre ting og så vet jeg at du vil få en svært parktisk og brukervennlig båt, når det gjelder Hansvik (sikkert mangen andre båtmodeller også..) Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 10.November.2007 Del på Facebook Svart 10.November.2007 Rana 17 er en mer en halvplaner med kjøl, mens jeg mener at Rana 530 har V bunn, og et raskere, mere moderne design. Har en Rana 17 "de luxe" som hyttebåt, og er enig i at sjøegenskapene er bra. En del av innredningen derimot er designet og bygget med bind for øynene. Alle innvendige beslag er poppet på, en del unødige lite praktiske vinkler og "de luxe" preget består tydeligvis av å skru på en mengde finerskiver med riflet skai i rødt og hvitt, ala volvo amazonstyling fra sen 70 tall..... De finerkledde skivene bidrar til å gjøre vasking, og opptørking av vann enkelte steder til en betydelig utfordring. Ikke noe stort problem, alt lar seg fjerne, og båten framstår bedre uten (minus 40-50 små skruehull....) men det er i alle fall ikke noen grunn til å bla opp ekstra for en "de luxe". Vi har en 25 hester, og båten klarer 15 knop med en ombord, 12 - 13 med to voksne og 2 barn. Finner båten overraskende stabil i litt grov sjø, men kunne tenkt meg litt mere fribord. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.November.2007 Del på Facebook Svart 10.November.2007 Rana 530 er kvass i baugen men flater ganske bra ut bakover - er vel det som kalles moderat v-bunn. Den har i tillegg en liten kjøl. De fleste jeg kjenner med denne har 40-50hk på den. Rana 17Fisk har muligens litt mer kjøl, men det er også et planende skrog med nok motor. (Den åpne utgaven gjør 26 knop m/ Yamaha 40hk, med vindskjem ++ kan man sikkert trekke fra 3-4 knop. Har ikke vært så mye ombord i Hansvik 18, men den virker litt mer "klumpete" i skroget enn Rana 17. I planefart så vil alle disse 3 slå endel når man får krappe bølger imot, da får man bare trekke gassen tilbake og redusere farta. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
beertrip Svart 10.November.2007 Del på Facebook Svart 10.November.2007 Hei Har en Rana plast 530HT-lux Hadde 40 hk 2syl 2T på denne og da gjorde den 23knop på fullt (GPS) Har nå byttet til en 50hk (som er omgjort til 60hk) 4syl 4T bigfoot motor og da gjør jeg 29knop på fullt. Bor helt nord i landet med storhavet rett inn , og jeg må si meg meget fornøyd med sjøegenskapene. Selvfølgelig slår den en del i motsjø på fullt, men det går an å slakke på gassen. Fjordling er nok mykere i sjø,og slik jeg har forstått så er disse også meget bra bygget. MEN ulempene er jo at en bør ha en mye større motor til denne enn de andre båtene som er nevnt her. Se i erfaringsdatabasen om min 530 Mvh Beertrip Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 10.November.2007 Del på Facebook Svart 10.November.2007 (redigert) Vi hadde en Hansvik 18HT med 60hk motor i ca 10 år, så jeg begynte å kjenne den ganske godt etter hvert. Med denne motoren hadde båten en maksfart på 29 knop med 2 personer ombord. Båten vår var av "den gode gamle" typen med vinkelsofa bak og pentryseksjon i stedet for stol på babord side. Det er riktig som det sies foran her, at det ikke skal store bølgene til før båten slår en del i planefart. Da er det bare å redusere farta til 10-11 knop. Båten går da som halvplaner og oppfører seg etter mitt syn ganske godt i sjøen, særlig hvis man kan finjustere/trimme ned baugen litt vha trimplan. Fordelen med den flate bunnen er, foruten at båten er lettdreven, at den blir ganske stabil/lite rank. Man kan bevege seg rundt på dollbordet uten at båten krenger noe nevneverdig. Båten er ganske rund/butt i baugen, så i medsjø må baugen trimmes opp slik at det ikke blir for mye "brøyt og brems" når den "tryner" nede i bølgedalene. Båten har en ganske markert kjøl som starter nesten helt foran og øker i dybde til ca 20 cm der hvor den ender bak, en liten meter fra enden på hekken. Båten er derfor relativt grei å manøvrere i sakte fart, selv med litt sidevind. Hansvik 18 HT er altså ingen "råtassbåt" for stor fart under rufsete forhold. Slik jeg ser det, er den imidlertid et meget godt kompromiss hvis man ønsker en båt som er stabil og god, kan brukes til litt enklere fiskeri og faktisk er brukbar som en liten bobåt for et par personer i et par dager. Her kommer fordelen med den litt klumpete formen, ved at den gir god plass innvendig med masse stuerom. Under den store hardtopen er det faktisk en grei liten "forlugar"! Båten er dessuten relativt lett i vekt (ca 500kg uten motor) og egner seg derfor godt som "hengerbåt". Man må rett og slett definere for seg selv hvilken båtbruk man vil ha, og så velge den båttypen som har flest av de egenskapene man ønsker. Idealbåten med kun gode egenskaper er nok vanskelig å finne i denne størrelsesklassen. For vårt kombibruk passet den svært bra, så hvis det ikke var for et akutt angrep av flerforsyke for et års tid siden, så hadde vi uten tvil hatt Hansvik'en fremdeles. Uansett - lykke til med valget! Redigert 10.November.2007 av Arvid_A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Storskarv Svart 10.November.2007 Del på Facebook Svart 10.November.2007 Kjøp deg en Buster, fryser du kan du kjøpe med akterkallesje. Lett, Rask og solid! Har hatt flere båter der Hansvik 18 verstingen over egenskaper i litt sjø. Men for all del er Hansvik et bra kompromi sett alt under ett. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 10.November.2007 Del på Facebook Svart 10.November.2007 Synd å rette negative komentarer mot en båttype som noen kanskje er blitt glad i, men kan ikke dy meg; Hansvik 18 Combi: Ser ut som de har kvælva rundt en gammeldags færing og brukt den som plugg; Kappa av den bakerste delen, støbt på overbygg osv. Elendige egenskaper selv i LITT sjø. Må ned på depl.-fart for å "overleve". (Jadda, veit jeg er grov nå!) Men så det positive: Innerskroget!! Kan ikke huske å ha sett en så veltilpasset innerliner på en så liten båt!! Rana er tingen, hvis du skal ha båt i den størrelsen. Noen "Ræser" er den ikke, men har mye bedre sjøegenskaper! Og som andre her påpeker, skal du kjøre "fort" i bølger, må du ha skarpere skrog (som krever større motor), eller rett og slett STØRRE BÅT..... Lykke til med valget. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Sofaseileren Svart 10.November.2007 Del på Facebook Svart 10.November.2007 Ivar skrev: "Rana 17Fisk har muligens litt mer kjøl, men det er også et planende skrog med nok motor." Stemmer dette, er det pinlig at jeg vet så lite om egen båt, men også ganske surt. Når vi skulle skifte den gamle 25 hesteren ønsket jeg meg noen hester til, men min far, som jeg eier båten sammen med fikk klar beskjed fra stedets båtpusher at båten ikke burde ha større motor enn 25 hester fordi det var en halvplaner. "Flaks" fordi samme pusher hadde en 4t. 25 hk overligger han kunne selge gunstig...... I en tidligere tråd har jeg beklaget meg over samme verksteds manglende kompetanse når det gjaldt montasje av motor og fjernkontroll . Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 11.November.2007 Del på Facebook Svart 11.November.2007 Marwin: "Hansvik 18 Combi: Ser ut som de har kvælva rundt en gammeldags færing og brukt den som plugg; Kappa av den bakerste delen, støbt på overbygg osv. Elendige egenskaper selv i LITT sjø. Må ned på depl.-fart for å "overleve". (Jadda, veit jeg er grov nå!)" ------------------------------------------- Ja, no vart du bætterdø grov, ja! Selv har jeg aldri vært ombord i en 18 Combi. Den er riktignok bygget over samme skroget som 18HT, men for en båt i denne størrelsen så kan jeg godt forestille meg at den ekstra vekten og det høyere tyngdepunktet som overbygget på 18 Combi medfører, kan medføre andre sjøegenskaper. Jeg har i alle fall aldri følt at den 18HT en jeg hadde, noen ganger var i nærheten av å ikke "overleve", selv i ganske rufsete sjø i ytre Oslofjord. Å sammenligne det litt "lubne" Hansvik 18-skroget med en slank og grasiøs færing, en båttype som i hvertfall jeg forbinder med svært god sjødyktighet, er vel heller ikke helt rettferdig overfor de gode gamle båtbyggerne rundt om langs kysten vår. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.November.2007 Del på Facebook Svart 11.November.2007 (redigert) Sofaseileren: Stemmer dette, er det pinlig at jeg vet så lite om egen båt, men også ganske surt. Når vi skulle skifte den gamle 25 hesteren ønsket jeg meg noen hester til, men min far, som jeg eier båten sammen med fikk klar beskjed fra stedets båtpusher at båten ikke burde ha større motor enn 25 hester fordi det var en halvplaner. "Flaks" fordi samme pusher hadde en 4t. 25 hk overligger han kunne selge gunstig...... Man stoler jo som regel på fagfolk - helt til man oppdager at de ikke har peiling. Den er Veritas godkjent for 35hk. En 40hk 4T er etter min mening en bedre motor til den båten, man kan jo kjøre akkurat like fort eller sakte som før - samt krefter i overskudd når det skulle trengs. Kamerater av meg har hatt 55hk på uten problemer, vet sågar om noen som har hatt på 75hk, men det ble nok litt i overkant ... Redigert 11.November.2007 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
KenBjork Svart 20.November.2007 Del på Facebook Svart 20.November.2007 (redigert) Hei. Her er noe for deg om du vil ha noe å pussle med i vinter. http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=1...=102&page=5 Mvh kenbjork Dæven den ble fort solgt, annonsen kom inn (sorry, sist endret var det) 20.11.2007 15:28 og jeg såg og posta her idag 15:13 og nå er kl 18:41 Du som kjøpt den estelle? Redigert 20.November.2007 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.