Erling A Startet 7.November.2007 Del på Facebook Startet 7.November.2007 Hvordan er Yngling-båtene å seile for en person alene? Synes de ser ut til å kunne gi mye glede for en rimelig penge. Spesielt det at de er mulige å ha på tilhenger trekker opp. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 7.November.2007 Del på Facebook Svart 7.November.2007 (redigert) Dette er kjekke båter med mange muligheter. De kan brukes til både regatta og turseiling. De har litt avangert rigg, og endel tauer og holde styr på, men det lærer en veldig fort. Båten har godt fartspotensiale, men kan kansje være litt stressende og seile alene i mye vind? Den er jo som å seile en jolle, bare med fast kjøl. Men du mister jo mulighetene til å fra på tur i den, med mindre du lager deg et bomtelt. Den kan fraktes på henger, men må heises opp og ned fra hengeren. Du kan ikke kjøre hengeren ned i en slipp Begynner og bli noen år siden sist jeg seile Yngling, men husker det var kjempekjekt! Redigert 7.November.2007 av Seilaren (see edit history) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
CB. Svart 7.November.2007 Del på Facebook Svart 7.November.2007 Fine båter, hadde yngling for mange år tilbake. Den er meget enkel å seile alene men da uten spinnaker. Seilte med en kamerat fra Oslo til Stavern, selv i røft vær var vi relativt tørre. Fin båt og den beste i den størrelsen som kombinasjonsbåt etter min mening. Brukte foresten en 2 hk som sidepåhenger. Den er for liten, 4 hk tror jeg er passe. Husk bare på laaaaaaang stamme, helst lengere enn lang Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
seilærn Svart 7.November.2007 Del på Facebook Svart 7.November.2007 Blir det seilbåt på deg, Erling A? Sitér dette innlegget Link to post
Erling A Svart 7.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2007 Tja, forhåpentligvis blir det seilbåt-men foreløpig er det dessverre bare på drømmestadiet. Har blant annet en skjærgårdsjeep som jeg først må kvitte meg med, noe som synes å være komplett umulig i dagens marked. Men på et eller annet tidspunkt kommer det nok til å bli en realitet. Hvilke andre båter av denne typen kan være aktuelle. Køyeplasser har jeg i og for seg ikke bruk for. Men dere eksperter mener altså at jeg skal klare å seile en slik alene, på tross av at jeg kan nada om seiling? Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 7.November.2007 Del på Facebook Svart 7.November.2007 Alternativene til tilsvarende konstruksjon er andunge eller hmmm var det killing ??? Du klarer helt klart Ynglingen alene men andunge er mer stiv men relativt mindre spennende å seile med hensyn til fart osv. Ynglingen er litt ømfintlig for mye vind men det er en vane sak. Alle skjøter er trukket til cokpit så båten er enkel og grei å seile.Hadde foresten nr 101 selv. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Erling A Svart 7.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2007 Ok, det høres jo bra ut! Blir det seilbåt, er jeg nødt å begynne med noe enkelt og greit, som også lett kan la seg transportere/lagres på land. Hovedformålet for meg vil være å lære meg de grunnleggende prinsippene i seiling. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 7.November.2007 Del på Facebook Svart 7.November.2007 Yngling er fint egnet til det formålet men anbefaler kanskje at du tar med en med seilerfaring på første tur. Det korter inn på læretiden betraktlig. Lykke til. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
jandrea Svart 8.November.2007 Del på Facebook Svart 8.November.2007 Mange seilforeninger har yngling. Kanskje mulighet for å prøve med litt opplæring? Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
bjoris Svart 8.November.2007 Del på Facebook Svart 8.November.2007 Yngling er en kongebåt, jeg og naboen har en slik. Denne seiler du veldig lett alene, jeg har ikke seilt den i mer enn 6-7 s/meter, det gikk iallefall fint. Dessverre må jeg si vil ikke naboen ha den videre og siden vi nå kjøper seilbåt må den bort, det tar tid å ha to båter og jeg kommer jo ikke til å seile Ynlingen når jeg har den nye liggende... SÅ mye tid har jeg ikke. Så hvis du er interessert har vi altså en Yngling for salg på vestlandet, den er ikke i så god stand, men fult brukbar, skroget er nylakkert så det er et godt prosjekt som kan bli veldig bra for en rimelig penge og innsats... Vi kjøpte den for kr. 20.000, vi har ikke snakket om hva vi skal selge den for, men den står på land og utg.pkt er å selge den lokalt til våren, emn vi får se... Tror dette er lettomsettelige greier... Det er få slike båter på vestlandet... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Xtian Svart 8.November.2007 Del på Facebook Svart 8.November.2007 Ok, det høres jo bra ut! Blir det seilbåt, er jeg nødt å begynne med noe enkelt og greit, som også lett kan la seg transportere/lagres på land. Hovedformålet for meg vil være å lære meg de grunnleggende prinsippene i seiling. Må det absolutt være kjølbåt? Alle kjølbåtene er i utgangspunktet laget for å seiles av flere, selv om mange av dem forsåvidt kan seiles alene. Hva med Laser og en god tørrdrakt? Den kan fraktes på biltak, rigges og sjøsettes alene hvis du har tralle til den og den har bare ett seil og relativt få snorer å holde styr på. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Mouche Svart 8.November.2007 Del på Facebook Svart 8.November.2007 Har opp gjennom årene seilt BB-11, Killing, Yngling, Grimstadjolle og Andunge, alle båter av nogenlunde samme type. Med tanke på transport på henger, opplag så er dette kjølbåter med de klare ulemper dette medfører! Selv kjøpte vi en to-kronan for et par år siden, har den enda, og den har senkekjøl slik at du lett kan dra den opp på land eller på henger ALENE! Morsom båt som seiler bra, kan være en, to eller sågar tre ombord. Standard er forseil og storseil, men kan også utstyres med spinnaker hvis/når behov/ønske oppstår. Båten brukes av stadig flere seilforeninger som opplæringsbåt og det er fortsatt en båt for fremtiden i motsetning til alle de andre jeg har nevnt som vel alle har gått ut av produksjon for lengst. Det dukker opp en og annen brukt to-kronan til salgs på Finn (ser ingen i øyeblikket) og prismessig ligger de vel i området 30/35000. Du finner mere info her: http://www.kronaboats.com/ Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Seilaren Svart 8.November.2007 Del på Facebook Svart 8.November.2007 (redigert) Bjoris; Hvor står Ynglingen... Bare lurer... MINNER OM AT JEG HAR EN E-JOLLE FOR SALG. TRYKK PÅ LINKEN NEDENFOR!!!! Redigert 8.November.2007 av Seilaren (see edit history) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
bjoris Svart 8.November.2007 Del på Facebook Svart 8.November.2007 Bjoris; Hvor står Ynglingen... Bare lurer... Den står i Sæverhagen ved Rommetveit på Stord, sammen med alle båtene på land... Du må bare kikke på den hvis du er i nærheten, syns egentlig det er veldig synd at vi må selge den, en utrolig morsom båt å seile, men når kompanjongen ikke vil ta ansvaret videre med båten må jeg innse at det er over for denne gang... Har også hatt en To-krona som Mouch nevner og har nå. Artig båt, men vi som skulle ha en båt å kunne seile på fjorden og ta en pils og to i så er jo Ynglingen svært mye mer stabile etc... MEN, det er som å ha en stor båt når den skal på land så det er en veldig klar ulempe... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Seilaren Svart 8.November.2007 Del på Facebook Svart 8.November.2007 Det står 3 Ynglinger på land i Stavanger Seilforening også. Bare 2 av dem har vært på vannet de siste 2 sessongene. Det er litt trist og se. Den som har vært på vannet ser ganske nylakkert ut, så jeg lurte på om det var du som eide den bjoris.. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
ooma Svart 8.November.2007 Del på Facebook Svart 8.November.2007 Marinen hadde tidligere et antall Ynglinger til seilopplæring. Hadde et prosjekt for noen år siden med en ny menig-gjeng og lenge stilleligge på Haakonsvern. Lånte noen Ynglinger og paret sammen to og to menige (uten noen form for seilerfaring). Sendte med en tredjemann som hadde erfaring og tok et par slag på byfjorden i Bergen. Deretter hentet vi han som kunne seile med RIB og ønsket de andre god tur! Enormt bratt lærekurve i frisk høstvind. Alle var hekta, og når den tilmålte tiden på noen timer var over ville ingen i land! Taler for lettbetjente båter. Gøy var det i alle fall Sitér dette innlegget Oso Link to post
Erling A Svart 8.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2007 (redigert) Disse små båtene ser jo utrolig morsomme ut! Hva er hovedforskjellene på E-jollen, en Laser og en 2-Kronan? Let me rephrase that: Hva er forskjellene på E-jollen og Laseren? Redigert 8.November.2007 av Erling A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 9.November.2007 Del på Facebook Svart 9.November.2007 Ligger en brukt E-jolle på nettet som selges for "en slikk og nesten ingenting"! http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...pos=1&tot=3 Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Xtian Svart 9.November.2007 Del på Facebook Svart 9.November.2007 Erling A skrev: Hva er forskjellene på E-jollen og Laseren? Laseren er enklere rigget og utstyrt, men med større seilareal og for litt tyngre seilere, trimmes med skjøte, kick og cunningham, så vidt jeg vet. Ingen dobbelkommando, så du må lene deg inn i båten for trimme. Enkel og rask å rigge opp og ned. Europajollen er mer avansert; her har du seks snorer å holde styr på, i tillegg til at hver trimmefunksjon har dobbelkommando slik at du har tilgang til dem mens du sitter ute og rir (du må ikke inn i båten for å trimme), men det gjør også båten mer komplisert å rigge, da det blir en del treing av snorer. De seks trimmefunksjonene er skjøte, løygang, uthal, innhal, kick og cunningham. Idealvekten for europajolleseilere ligger visst på 68 kg. I tillegg er bommen svært lav, så den er nok ikke så egnet for store voksne karer, men er du ung, smidig og i grei form, kan du ha det vanvittig moro i denne båten (det hadde jeg ). Båten krever litt trening for å beherskes, men er velidig givende å seile både i svært lite og i mye vind. Det er også en båt du aldri blir fullt utlært på, så den blir aldri kjedelig. Skal du ha E-jolle ville jeg nok gått for seilarens, som er annonsert her på båtplassen fremfor den på Finn. Seilarens er nyere, og er mer oppdatert. Dessuten får du med sjøsettingstralle, som gjør at du kan klare deg mer på egenhånd. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Seilaren Svart 9.November.2007 Del på Facebook Svart 9.November.2007 (redigert) Skal du ha E-jolle ville jeg nok gått for seilarens, som er annonsert her på båtplassen fremfor den på Finn. Seilarens er nyere, og er mer oppdatert. Dessuten får du med sjøsettingstralle, som gjør at du kan klare deg mer på egenhånd. I tilegg har jeg en stor om romslig Musto tørrdrakt til salgs + ribukse, våtdraktsko og hansker. Selv om e-jollen er litt mer komplisert å rigge enn en laser, så er det ganske enkelt. Men det er bare 1-2 ganger i året det er nødvendig å gjøre det, da masten står oppe på disse båtene når de ikke er i bruk. Å heise seilet fra 5min. En e-jolle trenger jo ikke så mye vedlikehold som en Yngling, og er mye billigere og eie. Det må vel moren din også være glad for? Kansje det er en Seilforening i Flekkefjord med et lite miljø for e-joller? Det er kjempekjekt og seile sammen med andre Er forresten villig til å driskutere pris.. Redigert 9.November.2007 av Seilaren (see edit history) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Erling A Svart 9.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2007 Jada, en såpass liten jolle er det ingen problemer med. Men jeg kommer ingen vei før Sandstøen er solgt, så Seilaren, du får nok bare smøre deg med tålmodighet Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 9.November.2007 Del på Facebook Svart 9.November.2007 (redigert) Mouche skrev: Har opp gjennom årene seilt BB-11, Killing, Yngling, Grimstadjolle og Andunge Med fare for å kidnappe tråden littegrann... kan du si noe om forskjellene på BB11, Killing, Yngling og Andunge når det gjelder egenskaper og hvor egnet de er for Solo/Semisolo segling (med semisolo tenker jeg på at man har med fler i båten som ikke vil/kan delta aktivt i seilingen men bare er med på tur, som en vettskremt kone, frydefulle barn osv) Svoger og undertegnede har snakket om at vi skulle hatt en liten dagseiler liggende på svai på hytta, slik at vi kunne seile litt på godværsdager. Svoger har seilt litt på større båter, jeg har null seilerfaring. Min liste er foreløbig slik: 1. Kutter : Den vakreste, men krever nok litt vedlikehold siden det er en trebåt 2. BB11 : : Den nest vakreste, men krever nok litt vedlikehold siden det er en trebåt 3. Killing: Liten og hendig plastikkbåt man kan få for en rimelig penge. Det mest sannsynlige alternativet når vi tar tilgjengelig tid med i betraktningen. 4 og 5. Yngling/Andunge: Vet ikke noe særlig om dem. Kom gjerne med innspill og omrokeringer. Jeg skal sitte i le en solskinnsdag med kortermet skjorte, hvit pullover og seilerlue akkurat som laffen. Har ingen planer om å seile jolle-greier med våtdrakt og høy puls Redigert 9.November.2007 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
tuffff Svart 9.November.2007 Del på Facebook Svart 9.November.2007 Dersom du skal sitte i le en sommerdag med hvit pullover og slappe av er Killingen båten din. Underrigget og avslappende og seile. Ikk'no stress og pes her. Heis seil, len deg tilbake og nyt turen. Deilig liten seilbåt. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 9.November.2007 Del på Facebook Svart 9.November.2007 Eneste ulempen med Killingen er at selv A-jolla seiler rundt den Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
tuffff Svart 9.November.2007 Del på Facebook Svart 9.November.2007 Javisst, men det var vel nettopp det som var poenget - ikke noen skarpseiler, men en båt til dovne sommerdager. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.