Los Endos Startet 9.November.2007 Link til dette innlegget Startet 9.November.2007 Halloen! Vi er en familie på 5, og barna har etterhvert begynt å ønske seg en eller annen slags jolle å leke seg med når vi er utpå. Jeg har selv lært å ro, og kjøre liten motor i en slik båt, og synes det er litt viktig. Vi har en 24 fots daycruiser med påhengsmotor, så den eneste fornuftige måten å få med en slik jolle er å slepe den. Så er da spørsmålet: I hvilke hastigheter er det forsvarlig å slepe en jolle, og hvilke typer joller er mest egnet? Båten vår har marsjfart rundt 28-30 knop, og er litt krevende å kjøre i fartsområdet 15-22 knop (krever mye trimplan, og da går den fort for fort). Alle innspill mottas med takk! Mvh Torbjørn Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 9.November.2007 Link til dette innlegget Svart 9.November.2007 Jeg har en optimistjolle som er modifisert litt til å kunne ta en liten påhenger på 2-3 hk, samt fått på seg en avtagbar tofte så den kan ros, og i tillegg to små lister på ca. 75 cm bakerst under bunnen for bedre retningsstabilitet som slepejolle. Med sånn rundt 10-12 meter slepeline på hanefot så følger den båten som ei bikkje i 30 knop. Ikke noe problem i det hele tatt. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 9.November.2007 Link til dette innlegget Svart 9.November.2007 Hei, har slept mye på joller de siste årene og har selv en 22" daycruiser med 140 Hk påhenger. Mine slepejoller er en Pioner 235 (lettplanende plastjolle med rotofte og maks 4 hk motor) og en Suzumar 265 (32 kg gummibåt med rotofte, 550 kg nyttelast og maks 8 hk motor). Begge disse er regnet som gode slepejoller. Pioneren har et lavt slepefeste i baugen og Suzumaren har et lavt slepeøye på hver side for baugen (bruker da hanefot). Jeg har etter en tids erfaringer kommet til at jeg foretrekker gummibåten som slepejolle. Dette særlig fordi man de sjeldne gangene det blåser opp mer enn forventet som nødløsning kan slippe ut luften, brette den sammen og legge den ombord. Jeg trives imidlertid IKKE med å slepe joller i noe mer enn 20 til 25 knop. Er det litt vind/bølger liker jeg meg best mellom planingsgrensen til daycruiseren og maks 20 knop når jeg sleper jolle. Er det mye vind/bølger er det best med jolla ombord. Men nå er det ganske ofte flere knop forskjell på hva en GPS viser og hva motorfabrikantens knopmåler viser da Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Bitteliten Svart 9.November.2007 Link til dette innlegget Svart 9.November.2007 Jeg ville ikke slept en gummijolle i planefart. Hva med å surre jolla på tvers av fordekket? Sitér dette innlegget Link to post
Los Endos Svart 9.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2007 Har vurdert det, men da blir den liggende oppå pulpiten, og det blir relatiivt høyt. Dessuten har jeg ofte med et seilbrett som ligger der... Har havnet på slepejolle, men det med hastigheten er en utfordring. Takk for forslag fra innsenderne over. Andre joller som er brukbare til slikt? Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 9.November.2007 Link til dette innlegget Svart 9.November.2007 Slepte en Yngling i 20 kn en gang, ganske morsomt men ikke like morsomt for han som skrek i Ynglingen (litt på siden) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Sun Flyer Svart 9.November.2007 Link til dette innlegget Svart 9.November.2007 Hva med walker bay 8? http://walkerbay.com/ Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Suzumar Svart 9.November.2007 Link til dette innlegget Svart 9.November.2007 Du har vurdert gummibåt og surring på framdekket og kommet til Ville tenkt meg om et par ganger til. Uansett ville jeg valgt gummibåt slik at du faktisk har en mulighet til å ta den ombord med eller uten luft. Å slepe en jolle i de hastighetene du snakker om er noe helt annet enn å farte rundt uten slepejolle. Tror nok du vil merke det relativt raskt. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.November.2007 Link til dette innlegget Svart 9.November.2007 Og du skal ikke se bort fra at jolla blir airborn om du kjører i motvind. Sitér dette innlegget Link to post
Suzumar Svart 9.November.2007 Link til dette innlegget Svart 9.November.2007 Tube Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 9.November.2007 Link til dette innlegget Svart 9.November.2007 litt tyngre joller, småbåter har gjerne lyst å dra en annen vei når man svinger. Spesielt hvis det er litt kjøl på den. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 9.November.2007 Link til dette innlegget Svart 9.November.2007 <Bitteliten>: Jeg ville ikke slept en gummijolle i planefart. Vel, jeg har gjort det mange ganger i løpet av 6 sommersesonger nå uten uhell. Se eventuelt videoopptak av når jeg sleper min Suzumar 265 i 22 knop. http://www.seljeseth.com/baat/video/P8030293.mov Jeg har imidlertid 2 ganger i løpet av disse årene på vei hjem fra tur, funnet det uforsvarlig å slepe gummijolla pga vind/bølger og sluppet ut luften og tatt gummibåten ombord. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Los Endos Svart 10.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2007 Jeg har egentlig ikke havnet på noe ennå. Derfor denne tråden. Vi drar sjelden lenger enn rett ut i skjærgården utenfor stuedøra vår. Hvis det skulle blåse opp er det en mulighet til å ta det med ro hjemover. Men i hvilke hastigheter er det fornuftig å slepe en jolle? Og Helge, den gummibåten er det en rib? Jeg ville tro at de var bedre egnet til sleping, men jeg har liten erfaring med dette. Sitér dette innlegget Link to post
vivvi Svart 10.November.2007 Link til dette innlegget Svart 10.November.2007 Har en 11' VX som slepejolle, den kan sammenlignes med GH jollene og er veldig fin å slepe. (iallefall i den farten vi kjører). Denne VX har en 20 hk som er mer enn nok for å få den i plan med 5 mennesker. Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
ivar Svart 10.November.2007 Link til dette innlegget Svart 10.November.2007 Har slept gummibåter etter min Yamarin 5940, opptil 22 knop går greit, men over det begynner de å bli urolige. Så de siste årene så har jeg rett og slett tatt båten (Achilles LS4, 2.70 lengde) ombord på akterdekket, legger den oppå rekkerørene og surrer den til disse. Den stikker da ut ca 25cm på hver side, men ser ikke at det byr på problemer. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Los Endos Svart 12.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2007 Hmm. Ser at de fleste mener at båten bør ombord. Og jeg ser poenget, men tror det blir plundrete med typen båt vi har. Hvis jeg likevel ønsker å slepe jolla, OG reduserer hastigheten ned mot 20 knop, hva slags hensyn skal jeg ta til jolle? Ser at Pioner 235 kan virke fornuftig. Da kan jo barna dra den opp på stranda osv uten fare for å skade båten. Gummibåt er nok mer populært hos de hååefulle, men hva slags type er i så fall best? Liten rib har jo v-bunn. Betyr dette at den vil skjære ut under sleping, eller betyr det at den blir stabil? Men en slik rib er vel mer plundrete å legge sammen hvis det blir nødvendig? Hvordan er tradisjonelle gummibåter å slepe? Ser for meg at de er litt vinglete? Takk for innspill! Mvh Torbjørn Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 12.November.2007 Link til dette innlegget Svart 12.November.2007 Og Helge, den gummibåten er det en rib? Jeg ville tro at de var bedre egnet til sleping, men jeg har liten erfaring med dette. Nei det er ikke en RIB. Den har oppblåsbar kjøl og dørk og veier 32 kg uten motor (58 kg med 8 hk motor). Ellers er jeg av samme oppfatning som Ivar. Over 22 knop blir det fort litt uforutsigbart og skummel med jolle på slep. Hastigheter fra når hovedbåten såvidt er oppe i plan (ca 16 knop i mitt tilfelle) og opp til maks 22 knop synes jeg for min del er greit under forutsetning av at det ikke er for mye vind og bølger. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
VannTro Svart 12.November.2007 Link til dette innlegget Svart 12.November.2007 Jeg kjøpte en AquaQuick 300 RIB med 9.8 Tohatsu 4-takt(37kg) i sommer(27.000,-). Jeg dro den etter en 29 fot halvplaner i 17knop. Dette går greit så lenge det ikke er sjø og hadde sikkert gått greit med langt større fart. Jeg fortsetter med de samme 17 knop også i 1 meter sjø.....da begynner problemene. Motoren som er tiltet ut av vannet faller ned fra tilten, den er selvfølgelig siden den var tiltet opp, stilt på full sving. Jerg merker ikke at dette skjer, snur meg som regel hver 3-5 minutt for å sjekke om jeg har fått noen båter opp bak meg å ser da til min store forskrekkelse at jolla ikke bare hopper og danser 1-1,5 meter over bølgetoppene, men den gjør det med SIDEN mot meg Jeg prøver da å finne ut hvor fort jeg kan kjøre uten å få hjertet i halsen......7-8 knop maks. Heldigvis har jeg motorfeste på pushpitten og dette blir benyttet resten av helgen, noe som gjør jolla langt mer stabil i forhold til å "ta av" fra bølgetoppene. Konklusjonen min ble i hvert fall at så fort det ble litt bølger måtte motoren av jolla(p.g.a. helt forferdelig vektfordeling) og den værste trusselen var bølgene kombinert med farten. Helgen etterpå ble snap-daviter også montert så ble også jolla et "ikke-tema" ved tillegging til land. Uansett hvordan jolle du putter bak en båt som skal over 20 knop så MÅ motoren av når det blir mer en 0,5 meter sjø. Tror også jeg ville valgt en gummibåt som var enkel å monterer/demontere for å kunne stue den bort når det var ønskelig. Motorfeste får du jo kjøpt så er ikke den til sjenanse. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Helge Svart 12.November.2007 Link til dette innlegget Svart 12.November.2007 (redigert) Motoren som er tiltet ut av vannet faller ned fra tilten, den er selvfølgelig siden den var tiltet opp, stilt på full sving. Har opplevd det samme også med mindre bølger uten at det medførte fullt så ille respons/oppførsel fra gummibåten. Jeg laget likevel da en enkel ekstra sperre på tilten på min 8 Hk. Men blir det en del bølger er det beste (også for jollemotoren) at den tas av. Blir det enda mer bølger/vind tar jeg for min del også ut luften av gummibåten og tar også den ombord. Redigert 12.November.2007 av Helge (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Verrie Svart 9.August.2008 Link til dette innlegget Svart 9.August.2008 Bruker en gammel tråd. Jeg snur spørsmålet i forhold til trådens emne : Hvor stor slepejolle kan man ha med forsvarlig slep ? Noe underlig spørsmål kanskje, men saken er slik at ungene har sine joller men jeg kunne tenke meg en noe større kraftigere sak til vannskikjøring, tube, hele familien på handletur etc etc. Jeg ser finn.no flommer over av flotte båter i kategorien rundt 17 fot, 40-50 hk motorer, vindskjermer til relativt lave priser. Riktignok noen år gamle, men det plager ikke meg. Men nå er det slik at jolle i den str samt motor genererer en viss vekt. Vi kjører aldri fortere enn 8-10 knop så farten er ikke problem, imidlertid er jeg mer spent på bølger vindskapt såvel som bølger laget av møtende fartøy. Hvor mye er slepekrokene beregnet til å tåle ? Uten sammenligning forøvrig, vi opplevde for et par år siden fra Sverige til Norge at der i bølgene ble så store belastninger på gummijolla at slepekrokene (2 stk) bøyde seg ut. Gummijolle er tross alt mye lettere enn glassfiber så det undret meg litt. Vi seilte kun i rundt 6 knop da. Vi vil neppe merke noe tap på fart på morskip ved slikt slep.... Et annet spørsmål i samme slengen, er det noen som sleper kajakker ?? Det er sjeldent jeg ser noen gjør dette, men må innrømme at det fra tid til annen kunne vært litt deilig å slippe kajakken på framdekket ved korte dagsturer. Velter disse i bølgene under slep ? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 En kamerat av meg fortalte at han brukte sønnens Musling 430/30 Yamaha som"slepejolle" etter sin Norline 26. Det gikk visstnok langt bedre enn forventet, opp til 20 knop gikk helt greit, båten planet fint og lå stabilt. Riktignok pent vær da.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Verrie Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Takk Ivar. Flere som har synspunkter på dette ? Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Du får ikke brukt sånne snap-davitere da, hadde det på forrige båten og det var helt genialt i mine øyne.(men motoren må jo av da) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Texlissy Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Jeg har en Pioner 325 sport med 30 hk. Den henger veldig greit etter i et forholdsvis kort tau (ca 8 - 9 meter) ved fart opp til ca 9 knop, men jeg må ha langt tau når den skal slepes i planfart. Har ved planfart (som oftest 19 til 23 knop) også motoren nede slik at jolla henger stramt og snorrett etter moderskipet. Veldig grei jolle til fisking, handleturer etc. for hele familien (2 voksne og 2 barn). Går også fint til vannski, tube el. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Et lite tips: bruk hanefot på sleperen Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.