Jump to content

Bytte skroggjennomføringer på Viksund


Viksund Bravo

Recommended Posts

Hei.

Har demontert 2 av skroggjennomføringene i båten og lurer på hva slags materiale jeg skal bruke.... Det er nok noen hundre innlegg om akkurat dette, men så dukket det opp noe som fikk meg til å lure....

 

Kan jo begynne med å si at begge sluseventilene var defekte. Byttet 1 i sommer mens båten lå på vannet, den andre , til septiken, var defekt og kunne ikke stenges.

 

Selve skroggjennomføringene så ikke gale ut. Noe tæring på den til septik, men hadde nok holdt noen år til.

 

Men det viktigste er jo at nå vet jeg det er gjort og trenger ikke lure på tilstanden på en stund. Båten er 1990 modell.

 

Jeg hadde egentlig bestemt meg for syrefast, men så ser jeg at det er støpt inn en messingmutter i skroget, slik at jeg kunne skru ut gjennomføringene.

 

Kan jeg blande syrefast og messing?? Eller blir dette feil?

 

Eller bør jeg bare fortsette med messing, siden båten ligger i elv (bare i saltvann når jeg er på tur) og ikke har landstrøm?

 

Legger ved et bilde.10112007050.jpg

Link to post

Tror jeg kan ha samme monteringen i min 800 Futura fra 1986. Det ser i alle fall slik ut på den glassfiberstøypen som er rundt skroggjennføringen på bildet.

Kjøpte båten i fjor og skiftet kranene. Da jeg fjernet de gamle, var det bare gjengene av skroggjennomføringen som var synlig over glassfiberstøypen. Er det slik at skroggjennomføringen på en måte er delt i to: mutter og en gjenget stuss som stikker over støypen? I så fall, har du bare skrudd ut denne stussen, noe bildet kan tyde på?. Mao. er det mutteren som vi ser gjennom "hullet"? Hvis det er slik, blir kanskje bytte av skroggjennomføring enklere enn det jeg har planlagt (bruke huggjern for å fjerne hele støypen som ligger rundt skroggjennomføringen).

Kommer uansett til å montere messing på nytt. Holder i mange år. Syrefast varer heller ikke evig!

Link to post

:smash:

 

Hei Viksund Bravo,

 

Du skriver at du skrudde ut skroggjennomføringene. Hvordan gikk du frem? Stor rørtang?

 

Selv har jeg en Viksund 900 med innstøpte gjennomføringer som jeg vurderer å skifte. Trodde jeg måtte skjære ut glassfiberen til mutteren kunne skrus av. :confused:

 

Hvordan strammer du opp en ny gjennomføring?

 

 

Hilsen Trude III

Link to post

Hei Viksund-eiere :smiley:

 

Trodde også at bare selve gjengene var støpt fast i polyester, og stusset litt på dette.

Det var da jeg fikk ut den første gjennomføringen jeg så mutteren. Brukte en kraftig tang( nesten som en rørtang) og vred hardt slik at den ble skrudd ut. Tok den fra utsiden når jeg hadde skrudd den ned ca en cm.

 

Når det gjelder oppstramming kan nok dette gjøres med en kraftig tang, forutsatt at gjengene beskyttes. Altså skrur inn ny gjennomføring fra utsiden, og strammer fra innsiden.

 

mvh

Christian

Link to post

Innstøpt messingmutter som ikke lar seg skifte på rimelig vis???

Man slutter aldri å bli forbauset over hvor leverandørene skal spare småpenger!

 

Er dere sikker på at mutteren ikke er av bronse? Viksund burde kunne svare på det.

Link to post

Nilspils, ser ikke ut som bronse. Er for lys i fargen tror jeg.

 

Kan ikke helt skjønne hvordan Viksund skulle kunne spare penger vedr. denne montasjen. Virker tvert om som en dyrere løsning. Ville jo være lettere å bare sette mutter på innsiden og stramme til? Virker mer som om de har villet bygge inne gjennomføringen for styrkens skyld. Tæres den i filler har en fortsatt gods rundt stammen...

 

Det er brukt tetningsmasse helt ute ved skroget, altså har ikke ventilen blitt støpt inn samtidig som skroget er støpt.

 

mvh

Christian

Link to post

OK, så er det en vanlig skroggjennomføring hvor mutteren er støpt fast. God nyhet! Da starter jeg med å prøve skru den ut før jeg begynner med huggjern!

Sjøvannsbestandig bronse + mutter i messing, er det OK? Og hvor får man tak i skroggjennomføringer av bronse?

Link to post

Jeg var hos Viksund tidligere i år og kommenterte monteringen av gjennomføringene med påfølgende påstøp på innsiden. Snakket ikke noe om legeringene de brukte, men påpekte at visuell inspeksjon kanskje var litt vanskelig å gjennomføre med en slik konstruksjon.

 

De sa da at de egentlig ikke likte metoden de heller, men svigerfaren hadde alltid gjort det slik. De kommer nok til å gå bort fra denne løsningen hvis de ikke allerede har gjort det.

 

Når det gjelder å skifte bare en av delene, er dette litt risikabelt. Jeg ville aldri tatt sjansen på å montere messing. Man kan være uheldig å få det man kaller desinking. Bronse er en blanding av kobber og tinn mens messing er en blanding av kobber og sink. Desinking betyr at sinken i messingen lekker ut fordi den blir anode mot resten, og etterlater en råtten kobberdel.

 

Mitt råd er å fjerne alt og sette inn nye deler i god bronsekvalitet.

Link to post

Mener du at den innstøpte mutteren av messing(?) også er moden for utskifting (hvis gjennomføringen er det)? Mutteren har neppe vært i kontakt med sjøen. Hvis mutteren fortsatt kan brukes så er det i alle fall enklest bare å sette inn ny skroggjennomføring av messing. Å hugge bort glassfiberen osv. vil jeg helst unngå. Sånn sett er messing ok. Holder kanskje 10 år, og enkelt å bytte når skroggjennomføreingen bare kan skrues ut og inn.

Link to post

Jeg vil anta at mutteren er av bronse. Problemet med en slik konstruksjon er at det kan samles vann mellom glassfivren og gjennomføringen. Man får ofte agressiv korrosjon når vannet blir surt.

Jeg ville fjernet alt på innsiden for å være sikker.

Link to post
Har demontert 2 av skroggjennomføringene i båten og lurer på hva slags materiale jeg skal bruke....

 

Hva slags gjennomføringer er det snakk om?

 

Det som er viktigst å tenke på ved bytting av materialer i et kretsløp er "spenningsrekka i sjøvann". Selv om delene ikke kommer i fysisk kontakt med hverandre vil partikler slites av alle metaller og fraktes i strømretning av væsken som transporteres. Partiklene fester seg på neste metall og vil bli anode eller katode alt ettersom...

 

Klassisk eksempel på dette er kirketak i kopper, og takrenner i støpejern. Støpejernet tæres bort selv om disse ble montert med gummi mellom for å hindre galvanisk kontakt.

 

I et kretsløp som ikke sirkulerer er det da en god regel å ibenytte edlere metall mot utløpet for å unngå at løsrevne partikler fra metall tidligere i kretsløpet blir katode.

 

Spaltekorrosjon er det offisielle navnet på korrosjonen som oppstår når fukt fanges mellom f.eks gjennomføringen og skroget. Denne korrosjonsformen oppstår alle steder hvor deler monteres på / mot hverandre, og kan ikke stoppes med f.eks å legge gummi mellom da det eneste du oppnår er å lage ytterligere en spalte.

Diverse monteringspastaer kan hindre fukten å komme inn, men sørg for å lese innholdet i dem slik at metallholdige unngås.

 

Les litt om sammenhengen her:

 

http://ansatte.hin.no/ra/undervisn/mtrbear...ng_korr2001.pdf

Link to post

Litt av en vitenskap dette skjønner jeg.....

Interessant å se i linken din hvor mye dette koster. Ikke rart det forsøkes å lage bedre løsninger.

 

Men tilbake til båten:

Det dreier seg om vanninntak til toalett, avløp fra septik og eventuellt vannintak til motor. Det er god avstand mellom gjennomføringene, 2-2,5m på det minste.

 

Bør alle gjennomføringer ha samme materielet?

Link to post
Det dreier seg om vanninntak til toalett, avløp fra septik og eventuellt vannintak til motor. Det er god avstand mellom gjennomføringene, 2-2,5m på det minste.

 

Bør alle gjennomføringer ha samme materielet?

 

septik:

I min båt er det fint lite metall i kretsløpet for septik, så her kan du gjerne benytte gjennomføring av samme type.

 

Motor:

Det er her mange feiler... Å benytte edlere metall på innløpet enn metallet i motoren bør unngås. Mellom innløp og motor har du også vannpumpa, denne er vanligvis lagd av en messing legering. Ihht korrosjonsteori burde den være laget av mindre edelt eller samme metall enn motoren.

Etter motoren kommer normalt manifolden. Tidligere tråder her på forumet viser at mange har problemer med nettopp korrosjon på disse, og mange har nevnt at de bytter disse allerede etter noen få år, og da gjerne til syrefast eller lignende. Utløpet er siste del i kretsløpet, og samme teori kommer til anvendelse her..

 

Det å ha forskjellige metaller i inn og utløp går fint da galvanisk korrosjon krever direkte kontakt mellom metaller og en elektrolytt(sjøvann). Dette kretsløpet blir brutt av gummislanger mellom komponentene, og dermed fjernes ett av kriteriene. Kriteriet som må fokuseres på er da som nevnt de partiklene som fraktes med i kretsløpet, og det er leit å se at båtprodusentene fremdeles monterer komponenter av feil kvalitet i feil rekkefølge. Jeg har selv diskutert forholdet med en montør, og han skjønte ikke hva det dreide seg om! Kun den direkte kontakten fokuserte de på der :crazy:

Link to post
...

Legger ved et bilde.10112007050.jpg

Hei Viksund Bravo (og/eller andre med samme problem ved skifting av skroggjennomføring)!

 

Jeg har nå satt min Viksund 800 på land. Med innstøpte skroggjennomføringer som på bildet. 1985 modell, og det regner jeg med at skroggjennomføringene også er. Så kanskje moden for utskifting?. Har enda ikke sjekket om messingen er ok, men den varer jo ikke evig. Så må nok skiftes før eller senere, kanskje helst før.

Fjernet du støpen rundt stussen før du monterte ny skroggjennomføring? Hvis ja, hva slags verktøy brukte du? Eller skrudde du bare inn ny skroggjennomføringer og lot støpen være i fred? Kanskje det siste ikke er å anbefale fordi mutteren kan være tært og bør skiftes ut den også.

Link to post

Hei Zach, svar skal du få!

 

Jeg lot mutter stå. De gamle gjennomføringene skrudde jeg ut fra utsiden med noe flattjern som passet inni og en skiftenøkkel på dette. Mutter hadde ingen tegn til fukt/ tæring. Igrunnen ikke gjennomføringene heller, bortsett fra litt på septiken. Men hadde nok holdt mange år den også.... Satt jo da selvfølgelig inn messing på nytt siden mutter er av dette.

Skrapte, bendte, slo og sparket på sjøvannsinntaket ( :wink: ) men fant ikke spor av tæring, så den fikk stå i fred.

 

De nye gjennomføringene skrudde jeg bare i fra utsiden. Når jeg hadde ca 1cm igjen la jeg en skikkelig fuge med sika rundt, og strammet opp. Grei jobb igrunnen.

 

Byttet kran på vanninntak toalett tidligere, og det var da jeg skulle skru den fast at gjennomføringen roterte noe. Derfor byttet jeg den. Ville også ha nytt alt på septiksiden, og det viste seg at kranen der også ikke kunne stenges helt.

 

Ble kanskje litt rotete dette, bare spør nærmere :smiley:

 

Mvh

Christian

Link to post

Takk for svaret! Helt OK. Jeg planlegger å fjerne støpen for å ha full kontroll. Som jeg sa ovenfor, messingen varer ikke evig, og mutteren må helt sikkert en gang byttes ut! Problemet hos meg er at det er dobbelt skrog og skroggjennomføringen er montert i en "fordypning", og håpløst å komme til med baufil eller tilsvarende. Må vel bruke huggjern.. Arbeidsstillingen må bli liggende pga. lav "takhøyde", så ikke enkelt.

Skal nå først sjekke tilstanden med å skrape i messigen fra utsiden, så får jeg se.

Link to post

Lykke til med arbeidet. Kan legge til at støpen på innsiden over mutter / gjennomføring var gjenget. (Etter avstøp gjengeparti). Så slik sett er dette en forlengelse av mutterens gjengeparti, og jeg kan ikke se for meg at det skal kunne gi seg, selv om mutter tæres. Det er jo ingen krefter som skrur/ presser på gjennomføring etter montasje. Og sika limer godt på nedsiden av mutter.

Bare noen tanker for kanskje å spare deg for unødvendig arbeid, men dette ser du best når gjennomføring er demontert. Hos meg var det ingen tegn til fukt eller delaminering rundt gjennomføringene.

 

Mvh

Christian

Link to post

Jeg bestemte med for å hugge bort støypen på innsiden rundt skroggjennomføringen for å ha "full kontroll". Det gikk greitt med et godt huggjern. Så vinkelsliper på utsiden og fikk av flensen. En kraftig rørtang på innsiden gjorde resten av jobben. Tetningsmiddel brukt: Silikon. Noe som antas vanlig omkring 1986. Nå står skroggjennomføring nr to for tur, den for spyling til WC. Tilgang til denne gjennom liten luke innerst i stikkøya. Denne luka må utvides for å få plass å jobbe med begge hender. Rart at Viksund har montert på denne måten. Det skal ikke være enkelt.

Skroggjennomføringen som nå er tatt ut var forresten ganske fin i godset, for det meste gullfarget, men noe rødfarget på gjengene. Så tæringsprosessen var i gang. Kunne nok ha holdt enda et år eller to, men har hørt at når først tæringen er kommet i gang, kan den gå ganske fort. Best å være på den sikre siden.

 

Tilføyet: Glemte å ta med at en av nabobåtene (også en Viksund) der jeg står på land, spylte bort flensen med høyttrykksspyler under rengjøringen. Så det er godt å ha muligheten til full kontroll.

Edited by Zach
Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...