Jump to content

"Glad pack" og vaselinolje, noen erfaringer ?


Stitch

Recommended Posts

Jeg har prøvd løsningen med vaselinolje og "gladpack". Dvs. rengjør skroget og kler det med gladpack gjennom vinteren. Gjorde det på den forrige båte jeg hadde og det ble veldig bra og poleringen på våren gikk som en drøm. Skroget ble som speil. En kompis gjorde det på en eldre båt han hadde med blått skrog og den så "ny" ut etterpå. Meningen er å lette rengjøringen på våren og bringe nytt liv i gammel og slitt gelcoat. Poenget med glad pack er at oljen ikke skal tørke ut, samt å trekke bedre inn i gelcoaten. Er det noen andre som har noen erfaring med dette og om det eventuelt er noe "risiko" med å gjøre det ?

Mvh

Stitch

Albin Nova

Link to post
Share on other sites

Hvordan får du Gladpack til å sitte når kulingen står på?

Lars H.

(som bruker vaselinolje)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Risiko er det nok ikke, men mye unødvendig styr. Kan heller ikke se at dette er en spesielt miljøvennlig metode å forbruke av X antall ruller plastfolie for og konservere.

 

Polering på høsten og spesielt med MaxWax Hard Glans, som jeg forstår du gjør (ref annen tråd), vil holde veldig godt gjennom vinteren. Det er en jobb å fjerne plastfolien og ikke minst vaselinoljen. I stedet vil jeg anbefale en runde til med Hard Glans til våren. Det blir garantert veldig fint. Og plasten i skroget minst like god. Den tørker garantert ikke ut og smuldrer hen.

 

Det er viktig å passe på våre dyre og kjære farkoster, men det er like viktig og ikke overdrive dullingen med dem heller. Et eller annet sted går veien mellom det optimale og suboptimale.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Det er en jobb å fjerne plastfolien og ikke minst vaselinoljen.

 

Å fjerne vaselinoljen er så absolutt ikke noen stor jobg. En enkel vask med Zalovann og den er borte og båten helt ren.

Plastfolien har vel blåst bort i løpet av vinteren?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nei fikk faktisk plastfolien til å henge hele vinteren, men da lå den i hagen og her blåser det ikke så mye som der den ligger nå. Men den klistrer seg ganske godt til skroget i vaselinoljen, litt tape så satt den. Hvor miljø vennlig det er er jo helt klart et poeng den tar jeg, men det er ikke noe årlig prosjekt, det er primært for å få fram glansen i båten igjen. Vil bare poengtere at det dreier seg om to forskjellige båter og ikke samme båten flere år på rad. Og det er båter fra tildlig 80 så de er preget av tidens tæringer. Er helt unødvendig på en nyere og blank båt selvsagt. (bortsett fra kanskje å sette den inn med vaselinolje på vinteren for å lette rengjøringen). Har brukt Hard Glans i sommer, men når jeg tok den opp nå så det ikke spesielt bra ut, masse møkkstriper nedover og eneste måten jeg fikk de bort på var å rubbe med akrylpasta. Nå skal det sies at jeg ikke er noe vaskefantom i løpet av sesongen og polering under sesongen er totalt fraværene.

Mvh

Stitch

Albin Nova

Link to post
Share on other sites

I stedet vil jeg anbefale en runde til med Hard Glans til våren. Det blir garantert veldig fint. Og plasten i skroget minst like god.

Er det egentlig noen vits i å gå en runde til med MW-hardglans? Vil ikke påføring av det nye laget bare medføre at det gamle løses opp? Eller vil det nye laget legge seg utenpå og danne et nytt sjikt?

Uansett ser jeg ikke det helt store poenget i å bygge opp et tykt lag. Svarte striper får du uansett, og ny vask/polering er påkrevet hver 14d gjennom hele sessongen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Vask og polering hver 14 dag :eek:

Tror jeg har syndet noe alldeles forferdelig her... båten er aldri polert etter at den ble støpt i mai 05, og den er ikke vasket siden september 2006 (har riktignok lokalt fjernet noen sorte striper som kommer fra alu rammene rundt skrogvinduene).... men blank og fin er båten i allfall... Lurer litt på om jeg skal polere litt til våren da, sånn for skams skyld..

 

Det kan vel tenkes at klimaet her i Genland (sør øst i Frierfjorden) er såpass bra at det ikke blie noe nevneverdig møkk på båten fra luften..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har prøvd mye rart av såper, voks, polering opp igjennom tidene.....

Og konklusjonen min er at det spiller ingen rolle hva man bruker....

 

Jobben er akkurat like stor uansett. Det aller viktigste er en god poleringsmaskin, og vaske såpass ofte at ikke ting gror fast i gelcoat'en.....

 

Grønnsåpe og VARMT vann, en eller annen billig voks og en god poleringsmaskin er min oppskrift.

 

PS! Alt for mange kliner på ALT for mye voks..... En sprayflaske med whitesprit når du legger på poleringsmiddel er tingen..... Da slipper du å få for mye voks på ..... Dvs: Voksen må tynnes ut...vask.jpg

Redigert av lano2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Maritim 79kr flaska.

 

Konservere plast skrog med vaselinolje er meget bra særlig fargede overflater, når en vokser båten ofte drars det litt "fett" ut av caoten hver gang vaselinojen opprettholder dette. Over tid forebygger dette også krakkelering.

Alternativt kan en vaske båten i renset lampeolje om høsten.

At dette virker er Wikingen min et eksempel på der forge eier brukte lampeolje som vaskemiddel i 23 år den brune kanten på skroget er like fin i dag som den dagen den ble støpt.

Link to post
Share on other sites

Alle har sine spesialiteter og noen har mer. Jeg synes vel det går noe langt når en skal smøre inn båten i vaselinolje og pakke den inn i gald pack, selv om jeg betrakter meg som åpen og leken i til det meste (sier kona). Ja, for det kan da ikke være av noe praktiske grunner en gjør noe slikt, for olja trenger ikke inn plasten - og hva skulle å så fall være så bra med det? Derimot vil den samle opp mengder med støv og skit i løpet av vinteren, som mange bedyrer hvor lett det er å vaske bort. Vel båt er hobby, kanskje er det bare jeg som er fordomsfull. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

På tidligere båter har jeg brukt vaselinolje og forsåvidt vært fornøyd med det. Siste båt har jeg bare polert før jeg har pakket den inn for vinteren. Gjør som regel samme operasjon på nytt før sjøsetting om våren. I år pusset jeg ikke blankt etter å ha lagt på hardvoks. Voksen ligger nå som en grå hinne over skroget. Innbiller meg at dette gir ekstra beskyttelse, men er ikke sikker :nonod: . Lurte litt på om voksen ville bli hard når den tørket slik på overflaten, men det er ikke tilfellet. Den grå hinnen lar seg lett fjeren, selv nå en god stund etter påføring.

Link to post
Share on other sites

Derimot vil den samle opp mengder med støv og skit i løpet av vinteren, som mange bedyrer hvor lett det er å vaske bort.

Jeg synes det er mye lettere å vaske bort den skitten som har satt seg i vaselinoljen enn den som setter seg i gammel/ny voks i løpet av vinteren.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Enig med pettersand i tråd # 14. Men prøvde selv nå i høst og sette skroget inn med Seajet vaselinolje etter vask for første gang. Så får vi ta en evaluering til våren. Er ikke helt enig med Sydvesten som skriver at " Det kan vel tenkes at klimaet her i Genland (sør øst i Frierfjorden) er såpass bra at det ikke blie noe nevneverdig møkk på båten fra luften.. ". Har vel sjelden sett båten så møkkete som den var i våres etter en vinter på vannet. Samme erfaring hadde de andre som lå ute også. Så stor forskjell kan det vel ikke være på noen få kilometers avstand. Sleit skikkelig med rengjøringen, måtte til med lurium midler for å få reingjort ordentlig før polering.

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med Pettersand å pakke båten inne i plastfolie er dra strikken langt men det er ikke noe feil med det.

Det som er viktig er at en finner noe som funker for en sjøl.

Alle som har gnikket på sorte streker etter vinter nedbøren vil ikke være i tvil om vaselioljas rolle etter å ha prøvd det.

Link to post
Share on other sites

Lars, la oss ha trikset med vaselinolje for oss selv, så kan de som ikke har troen rubbe og polere til de blir blå i trynet :smiley:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ja, nå er det slutt med å reklamere for denne metoden for å få en pen båt med lite arbeid.

 

Men i løpet av brukssesongen, kommer også disse fordømte svarte stripene. Og som andre vel har nevnt, finnes det hjelp for det også. Jeg kjøpte en spruteflaske med Black Streak Remover i en Watski-butikk, og det er nærmest et mirakelmiddel. Sprut på og tørk av! Stripene er borte, og det uten av voksen er borte i samme slengen. Jeg nektet å tro at det funket så bra inntil jeg hadde forsøkt det selv, men det funker helt utrolig godt.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja, det mange typer "snille" kjemikaler som kan brukes for fjerne svarte striper. Jeg kjøpe en sprayflaske hos Werner i Sandefjord som svarte striper på et bluk og også rustflekker. (husker ikke navnet med dette var produsert i Sandefjord).

Jeg er derimot litt skeptisk til diverse nokså brutale slipemidler som Jif og Hugos som mange bruker. Det går med noen miro av gelcoaten hver gang en bruker det.

Link to post
Share on other sites

Hva med Citrus-rens da dere. Tar det meste og miljøvennlig som få. Fjerner møkk/olje/fett/tape-rester etc....

Dessuten er det ny avling hvert år :smiley:

(Jeg har en kontakt der, så om folk er positive og SveinHa kan være logistikkansvarlig så kan det skaffes rimelig i både 1/2 liters og 5 liters kanner)

Eller folk kan ta kontakt med Filion AS selv 99 36 99 86

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hvis du bruker Kraftvask, som jeg selv ogsaa bruker innimellom. Saa husk aa spyl veldig godt med fersk vann ettrpaa. ble sagt her paa forumet tidligere at kraftvask inneholdt litt kaustisk soda. Og hvis dette ikke ble skyldt grunndig av kunne gelcoten bli gul.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Er det egentlig noen vits i å gå en runde til med MW-hardglans? Vil ikke påføring av det nye laget bare medføre at det gamle løses opp? Eller vil det nye laget legge seg utenpå og danne et nytt sjikt?

Uansett ser jeg ikke det helt store poenget i å bygge opp et tykt lag. Svarte striper får du uansett, og ny vask/polering er påkrevet hver 14d gjennom hele sessongen.

 

Dette er en meget interessant problemstilling. Hvilken verdi har det å legge på flere lag med flytende voks, eksempelvis Max Wax Hard Glans?? Har diskutert dette med flere, men noen "vitenskaplige" bevis om dette gir bedre beskyttelse har jeg aldri sett. Nå er jo jobben med hardvoksen bare kosearbeidet i forhold til selve rense/poleringsjobben. Spørsmålet blir; Blir voksen mer motstandsdyktig / tykkere, ved flere lag, eller skifter vi bare ut gammel med ny voks for hver ny behandling??

 

Når det er sagt; skiftet til MW i fjor og ble faktisk positivt overrasket. La på 3 lag Hardglans på cabintaket foran. Et område som normalt har blitt fort stygt og matt. Området var fremdeles svært blankt og vannet pærlet, da jeg solgte båten. Da hadde det gått borti 3 måneder etter behandlingen. Dette har jeg aldri opplevd med andre produkter. Hvordan resten av sesongen forløp, vet jeg ikke. Men, nybåten fikk en omgang polering etter oppsett i fjor høst. Pluss 3 runder MW hardvoks. Så da satser jeg på å vaske av møkka og legge på nye 2 lag med Hardvoks før sjøsetting. Det er ihvertfall god trening! "Wax on, Wax off" Don't fuck with me Karate-Kid!! :boxing::wink:

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...