Jump to content

Montere temp måler på påhenger?

Viking.

Recommended Posts

Hei.

Jeg vurderer å montere tempmåler på Evinrude vro 50, hvis det er mulig.

Noen som vet hvordan det gjøres? :confused:

Båt 1: Finnmaster 7600

Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979

Navionics hd Europa, på Samsung 10".

Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Kjekt ved kjølevannsproplem for eksempel... Overoppheting..

Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Det er jo for og kunne oppdage evnt. impellersvikt ved og se på instrumentet, da man ikke i alle båter kan se kontrollstrålen fra førerposisjonen. Er dessuten lette og huske og følge med på et instrument en kontrollstrålen.

Skal selv ha dette på min båt til våren. På min 60hk 3-syl er det en blindplugg i toppen der man kan montere giver for temp. Har også en 40hk evinrude 2-syl, der kan jeg ikke se noe slikt. Men hvilke årsmodell er din motor, er du sikker på at ikke den har automatisk stopp ved for høy temp?

Det er ikk umulig at din motor har varsel ved for høy temperatur.

Min 2000 modell 50 Hk Mercury har i hvert fall det, det vil da pipe i kontrollboksen ved enten for høy temperatur eller ved for lite olje.

En annen mulighet for å følge med på motortemperaturen er kanskje å montere et instrument for sylinder-topp temperaturen.

Hei, nei jeg er usikker på om motoren har en sånn funksjon. Det hadde jo løst ideèn med temp måler det da.. Det er forresten en 1989 evinrude 50 vro. 2takt 2 syl.. Skal lete litt på nett ang dette, eller er det noen her som vet det?

Tanken med måler var egentlig når jeg kjørte med kalesjen nede, da er det jo ikke sååå lett å se kjølestrålen. Jeg er ikke bare solskinnsturist på sjøen. Liker meg på vannet selv om det både blåser litt og er litt ruske vær, men da er det greit med kalesje av og til. :-)

Edited by Viking. (see edit history)

En vanntrykksmåler er mye mer nyttig en kjølevannstemperatur. Alle racing-gutta kjører med trykkmåler. Den kobles inn på kjølekappen. Har en -98 Merc 50, og her var det bare å skru ut en plugg ved siden av øverste tennplugg, og skru inn en overgang som følger med (Jeg har ett Morse Teleflex instrument som kommer med alt nødvendig).

Hvis du skal ha ytterligere instrumenter skal du ha en eksostemp-måler. Jeg har også en kjølevannstemp-måler liggende, men i følge de som har greie på det plukker den for treigt opp hva som skjer til at den har noen effekt på påhengere med råvannskjøling. Eksostemperaturen derimot stiger fort hvis du f.eks har feil på forgassere etc. Man kjører lenge med feil eksostemperatur før motorblokka er så varm at den varmer opp det forbipasserende råvannet nok til at det blir ett merkbart utslag. Da er det som regel for sent.

Alt dette i følge eksepertisen jeg enda ikke er en del av... :cool:

Støtter Honduras 100%. Vanntrykk måler er dessuten enklere å montere. Man trenger kun et tynt nylonrør mellom motor og manometer. Bruke et helt vanlig manometer som kjøpes i en maskinforretning med passende måleområde og størst mulig diameter så de blir lett å lese. Lurt å modifisere skalaen slik at der blir en grønn sektor der nåla skal ligge under drift.

En vanntrykksmåler er mye mer nyttig en kjølevannstemperatur. Alle racing-gutta kjører med trykkmåler. Den kobles inn på kjølekappen. Har en -98 Merc 50, og her var det bare å skru ut en plugg ved siden av øverste tennplugg, og skru inn en overgang som følger med (Jeg har ett Morse Teleflex instrument som kommer med alt nødvendig).

Interessant innlegg fra Honduras, har du eller kanskje andre BP brukere bilder av hvordan dette er installert. Eventuelt noe mer beskrivelse av fremgangsmåten?