Jump to content

Strømuttak på brygga med måler ?


Tine IV

Recommended Posts

Hos oss er det strømuttak nok til under halvparten av plassene, og dette dekker behovet ganske greit. De som trenger strøm betaler innskudd tilsvarende en fjerdedel av stolpens pris, som fås igjen når man sier opp plassen igjen. Tror jeg betalte ca 3700,- for min. Deretter blir det belastet en krone kilowatten etter avlesing. Jeg tviler på om det er behov for uttak til mer enn halvparten av antall plasser, men dette kan dere jo ta en avstemning om i havna da!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ta kontakt med Jåttavågen Båtforening via hjemmesiden på internett. De la opp helt nytt anlegg med egen måler for hver båtplass for et par år siden. Nå har foreningen i tillegg koblet opp et kortleseranlegg til opplagsplassene hvor du kan kjøpe strøm på kort på samme måte som kontantkort til mobiltelefonen. Dette har stoppet enhver diskusjon om forbruk og beskyldninger om stjeling av strøm.

Link to post
Share on other sites

Følgende kan fungere:

 

- Alle som et tilkoblet strøm fyller ut egenskjema, der de anntar sitt forbruk. (500w-1000w-1500w.

- Hyppige kontroller av havnesjef/stab av kabler (Måler forbruk med avansert multimeter)

- Finner man overforbruk, økes gebyret ett hakk. (har du fyllt ut 500w på skjema, og blir tatt, må du betale for 1000w)

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Har prøvd å lufte div forslag til løsninger i havna vår , skal vi ha alt ferdig montert å få dertil større årspremie ?

 

Det som er "problemet" er mange som bruker strøm og mange som ikke bruker , så det er å få til en rettferdig fordelig her .

 

Tine III

 

Det ble bare bygget ut strøm til en brygge i hver omgang. Dette ble gjort etter hvert som det ble skiftet ut gamle brygger til nye betongbrygger. Alt ble betalt av foreningen, det vil si ingen ekstra innskudd for å bygge ut strøm på bryggene. Nå var selve betongbryggene noe kostbare så der vedtok foreningen en tilleggskontigent i samband med investering i nye brygger. Denne utbyggingen gikk over en del år slik at det ikke ble tillegg på kontigenten hvert år og tillegget var ganske lite. Dette ble vedtatt på årsmøtet for aktuelt år.

 

Medlemmene må betale for måler kr 500) som de får tilbake ved retur av måler. Måler leses av i april og oktober. Jevnlige stikkkontroller blir utført i løpet av året også i samband med kontroll av isolasjonsmotstanden til anlegget.

Link to post
Share on other sites

Følgende kan fungere:

 

- Alle som et tilkoblet strøm fyller ut egenskjema, der de anntar sitt forbruk. (500w-1000w-1500w.

- Hyppige kontroller av havnesjef/stab av kabler (Måler forbruk med avansert multimeter)

- Finner man overforbruk, økes gebyret ett hakk. (har du fyllt ut 500w på skjema, og blir tatt, må du betale for 1000w)

 

Dette er metoden i min havn, fungerer greit

Link to post
Share on other sites

Takker for alle svar å innspill , da er det bare å bli enige om noe da . Hadde vært flott å fått til noe , sånn det er idag funker ikke helt på topp . Men burde strengt tatt ikke vært nødvendig med kontroll målinger osv , men men vi for se hva vi får ut av dette til slutt .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Sikkert greit det også men , noen har på en liten lader og andre har varmovner ,varmtvannstanker osv osv . Da blir det litt urettferdig syntes jeg , å legge på bryggeleia også kansje du ikke har strøm ombord en gang . Måler er det eneste riktige da blir det rettferdig , du betaler for det du bruker .

 

Tine III

 

I Fyllinga der jeg ligger hadde vi dette oppe på et årsmøte, da strømregningen ikke helt samsvarte med hva vi fikk inn av strømavgift fra medlemmene. Vi betaler fast pris som er noen hundrelapper i året. Forslaget kom fra en med ganske liten båt som syntes det var urettferdig at han betalte det samme som en med en mye større båt. Formannen var ganske enig i at det var urettferdig men la til at vi er en forening, ikke en butikk. Som eksempel dro han vår lille slipp med kran. I løpet av vinteren påkostet 50 000,-. Kostpris for medlemmer å bruke: 50,-. Skulle alt drives etter kostprinsipp skulle strømmen for enkelte bli billigere og for andre dyrere. Bruk av slipp sikkert 7-800,- samt at større båter slett ikke kan bruke slippen da den er beregnet for snekker. Kanskje de med større båter skulle ha billigere leie (om ikke bruk av slipp ble hevet btraktelig) da de ikke kan bruke slippen? Da blir det mere rettferdig, men mere å administrere og kontrollere. Formannen gjentok at vi var en forening etter en for alle og alle for en. De som ikke liker det kan gjerne melde seg ut og finne en annen båthavn. Forslagstiller trakk forslaget raskt.

Redigert av The Gannet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men burde strengt tatt ikke vært nødvendig med kontroll målinger osv , men men vi for se hva vi får ut av dette til slutt .

 

Tine III

De første årene hadde vi en ordning der alle som brukte strøm bestilte og betalte for hvor mye og hvor lenge de ville ha strøm i båten. Ledningene ble så merket med at strømmen var betalt for aktuelt år :yesnod: . Ved kontroller så vi at det var noen som ikke betalte :discuss: , disse ble kontaktet og strømmen ble betalt. Vi følte dette virket bra. :cool:

 

Etter som tiden gikk så vi at strømforbruket i foreningen steg mye mer enn innbetalingen av strøm. Det var et stort misforhold mellom de som hadde bestillt og betalt strøm for sesongen og det reelle forbruket :confused: .

 

Årsmøtet besltuttet så å kjøpe inn et antall målere som de som ville ha strøm i båten ble pålagt å benytte. Fra nå av ble det balanse mellom forbruk og betaling av strøm. Noen få "glemmer" fremdeles at man skal ha måler og at strøm skal betales, men nå er dette et sjeldent fenomen. Det blir bøter for en slik "forglemmelse" :nono: .

 

Vil derfor anbefale måler, mer rettferdig og lettere å kontrollere.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

I vår havn gjør vi følgende.

Den som vill ha strøm under vinter opplaget betaler 300kr i fast pris, og deretter for hva som blir brukt.

Målingen gjøres ved at vi får montert en liten måler fra Clas Ohlson som settes i kontakten i utaks skapet som holdes låst.

 

Tror dette er denne måleren som vi har (den hvite)>> Clas Ohlson

Jeg kan undersøke nermere hvis du trenger mere info :wink:

Redigert av Wandalen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I vår havn har vi hatt et system hvor de som trenger strøm kjøper seg en strømmåler av havnesjef som festes på ledning fra strømsøyle.

 

Plan nå er å erstatte dette med egne strømuttak med innebygd måler for hver enkelte båtplass. Årsak er at det brukes mye mer strøm enn folk betaler for.

Ulempe er at disse strømsøylene er veldig dyre, men da får man et rettferdig system som ikke kan misbrukes.

 

Så i vår havn blir det vel en del ledige strømmålere, disse er lukkede målere for utebruk. Innkjøpspris ca 2000 kr hvis jeg husker riktig.

 

:nono:

Link to post
Share on other sites

I vår havn har vi heldigvis strøm inkludert.

Dette betales over summen for felleskostnader. Bruker du ikke strøm eller vann, så er jo det greit, men plassenen hos oss er "inkl. strøm og vann på bryggen", så dette er alle klar over når de gjør avtale om plass.

 

Alle betaler 1200,- / året i felleskost, og det dekker greit våre felleskostnader. Vi slipper da kontrollbiten, strømmålere, legge til eller trekke fra etc. etc..

 

Gjør som Rema....det ekleste er ofte det beste. :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

I vår havn har vi heldigvis strøm inkludert.

Dette betales over summen for felleskostnader. Bruker du ikke strøm eller vann, så er jo det greit, men plassenen hos oss er "inkl. strøm og vann på bryggen", så dette er alle klar over når de gjør avtale om plass.

 

Alle betaler 1200,- / året i felleskost, og det dekker greit våre felleskostnader. Vi slipper da kontrollbiten, strømmålere, legge til eller trekke fra etc. etc..

 

Gjør som Rema....det ekleste er ofte det beste. :lol:

 

Jeg finner biffen til Rema upassende til en god flaske rødvin og litt seig for 40 år gamle tenner.

Her må man vel tenke litt på fordeler og ulemper og bestemme seg ut fra dette.

Link to post
Share on other sites

Jeg spiser gjerne biffen fra Rema, om jeg får en god rødvin til. :smiley:

 

I vår havn ser jeg i alle fall flere fordeler enn ulemper, ved at vi gjør det på denne måten.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Mange greie løsninger her , men passer ikke hos oss tydeligvis . Vi har veldig mange båter , sikkert 150 ++ som er små joller / snekker som ikke bruker strøm . Dem er lite inntresert i å betale for strøm som blir brukt om vinteren av større båter , som er forstålig . Så strømutak med måler er tingen her , den nye brygga blir slik vil jeg tru . Vi har /holder på å bytte ut en større brygge , gammel å slitt så den måtte byttes ut .Her kommer vi til å montere strømutak med måler , et viss innskudd for måler også betaler du for det du bruker .Enkelt å greit dette også , når vi bytter ut dem gammle strømutaka ettervært . Da kommer det sikkert flere slike , men vi trenger ikke slikt over hele annlegget . Kun der det ligger større båter og som er intresert i å betale evt innskudd , slik at vi for kjøpt inn og montert slikt annlegg . Så vi for se ossen dette blir , prisane varierer fra 8.000 til 15.000- . Så her må det gjøres en god jobb i forkant , slik at det blir kjøpt inn kvalitet og at vi undersøker alt av priser .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...