Jump to content

Strømuttak på brygga med måler ?


Tine IV

Recommended Posts

Etter at det kommer stadig større båter og at fler å flere ligger ute hele året , så melder behovet seg for måler . Vi er en rimelig stor havn med ca 350 båter , mange store og som ligger ute hele året . Vi har strøm stort sett overalt på bryggene så vi kan ha på frostvakt om vinteren og evt jobbe ombord , men vi trenger målere . Idag skriver vi kun en søknad på hvor mye strøm du bruker , har en skala på 100 watt - 200 w osv oppover . Men på regninga når året er omme , så er den som regel høyere enn hva folk har bestilt . Det kan jo være at det har vært kaldere , eller mye jobbing utenom planen som gjør at det er større forbruk enn først anntatt . Så vi leiter etter strømstolper / kasser til brygger med strøm måler, dette finnes jo på campingplasser på fjellet har jeg hørt . Men hvor få tak i dette og hvor er det best pris på sånt ? En ting til som er veldig inntresant , er det andre her på BP som har målere på bryggene til alle båtene og som er låsbart når du er på tur . Vil høre hva dere har og hvilken erfaring dere evt har med strøm på bryggene og hvordan dere gjør rundt om i landet her med dette . Så fortell hva / hvordan dere gjør det hos dere .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hei Runo. Tips; sjekk om det er noe camping forum rundtom også. De har nok også vært innom de samme spørsmålene :smiley: Kan søke litt jeg...

 

Tor.

Redigert av Viking. (see edit history)

Båt: Polar 20 - Marna 1977

Navionics hd Europa, på Nexus7.

Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post
Share on other sites

Kanskje det enkleste er å legge på båtleia til samtlige. Man kommer et stykke med 300 - 500 kr per båt per vintersesong. Noen bruker lite, noen bruker mye. I Sonskilen er det måler på hver enkelt skjøteledning som føres til båtene i vinteropplag, men jeg vet ikke hvor effektivt det er. Dette systemet skal sikkert også holdes vedlike.

Link to post
Share on other sites

Sikkert greit det også men , noen har på en liten lader og andre har varmovner ,varmtvannstanker osv osv . Da blir det litt urettferdig syntes jeg , å legge på bryggeleia også kansje du ikke har strøm ombord en gang . Måler er det eneste riktige da blir det rettferdig , du betaler for det du bruker .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Jeg både skjønner og er enig i poenget.

Utfordringen er at pålitelige målere koster noen kroner, deretter skal de avleses. Vet ikke om jeg hadde stolt på avlesning bare ved høstopptak og våruttak. De store strømforbrukerne er sikkert oppfinnsomme og finner lure koblinger. Jeg har eksempelvis sett noen større båter koble seg inn med både to og tre kabler for å varme opp hele skuta.

Link to post
Share on other sites

Etter at det kommer stadig større båter og at fler å flere ligger ute hele året , så melder behovet seg for måler .

 

Tine III

Nå er det flere måter å løse et behov for måler.

 

Dersom dere har et anlegg i dag der det plass til å montere inn måler, så har Defa en slik løsning der hver får sin måler som er montert i strømstolpen. Siden du ikke skriver hvilket anlegg du har i dag kan jeg ikke vite om du har plass til en slik løsning. At det er bestemte krav til anlegget på bryggene og at innstallatør står for jobben regner jeg med du vet.

 

Det finnes også en løsning der du kan kjøpe en måler med påmontert ledning. Dette er en fleksibel løsning da man kan ta med måleren og bruke den også når man står på land. Denne måleren kalles "Leadmaster ship to shore kwh meter" og leveres av et Engelsk firma.

 

Så vi leiter etter strømstolper / kasser til brygger med strøm måler, dette finnes jo på campingplasser på fjellet har jeg hørt . Men hvor få tak i dette og hvor er det best pris på sånt ?

Tine III

 

Beste pris vet jeg ikke, men av leverandører er det Defa (tidligere Jaco) som har dette utstyret. Det er en på Møre, husker ikke navnet i farten. Det er nok flere, det vil hjelpe med et søk på nettet.

:seeya:

Link to post
Share on other sites

En båtforening her klarte å få tak i gamle utrangerte analoge målere. Disse er plomberte og alle som skal ha strøm får en slik og den blir satt rett ved siden av koblingspunktet. Hvis du går direkte til båt utenom denne mister du strømtilførselen din. Dette gjelder båter som ligger i opplag. Hvis du kun trenger strøm for en kveld trenger du ikke måleren. Disse målerne låntes ut, så betaler du for de kilowatt du har brukt. Rettferdig og fint, ingen kan klage.

Slike målere selges hos CO og koster ca en tusing tror jeg. Dette er jo en engangsutgift og den kan jo selges i havna hvis en ikke har behov for den selv.

Burde jo være enkelt å lage en liten kasse for oppbevaring av disse målerne når de er i bruk.

Link to post
Share on other sites

Vi har sånne søyler fra Ørsta (tror jeg), med fire kontakter i hver med tilhørende målere og sikringer/jordfeilbrytere. Minuset er prisen, tror de koster rundt 14.500,- pr stk. Dette er finansiert ved at hver bruker som ønsker strøm betaler sin fjerdedel av kostnaden som innskudd på stolpen. Målerene avleses en gang eller to i året, og strømregningen blir lagt til båtplassleien til hver enkelt. Fungerer greit dette!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Goodwill i Sandefjord har også når jeg tenker meg om. Fikk inn en del priser på strømpullere i fjor og de fleste koster mellom 12 og 15 laken

Det som er fordyrende her er montering av elektronisk måler og utskilling av de enkelte kurser.

Det gjelder alle typer pullere.

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Har prøvd å lufte div forslag til løsninger i havna vår , skal vi ha alt ferdig montert å få dertil større årspremie ? Eller kan dette gjøres slik at koster en stolpe ca 12.000- med 4 uttak , kan vi da ta 3.000- til i ekstra innskudd (som du får igjen ved oppsigelse av plassen ) bare legge det til det du har betalt inn fra før . Da hadde vi sluppet å legge på så mye pr båtplass og fått inn penger til å handle inn nye strømstolper . Noen som syntes det er en løsning , andre forslag ?

 

Det som er "problemet" er mange som bruker strøm og mange som ikke bruker , så det er å få til en rettferdig fordelig her . En ting som hadde vært det letteste på pappiret er , legge alle båter som bruker strøm på brygger som har det . Alle små båter /joller på brygger uten , men ikke lett det heller i praksis . Vi har 6 store brygger idag og 2 av dem er det mye småbåt på , men det er også mye små snekker som ligger der og som har strøm om vinteren . Men hadde vi bytta om alt og alle , så hadde vi sikkert fått plass til flere båter og da evt 4 brygger med strøm og 2 uten . Men det er så stor jobb og nesten umulig å få til i prakis , så her må det finnes en letter løsning og som er bra for alle sammen .

 

Er jo mange her inne som ligger i store havner , ossen gjør dere dette ? Har kommet noen innspill her , men jeg håper på flere . Har dere andre forslag på løsninger , så kom med det .Flere forslag , jo mere kan jeg komme med når dette skal opp i havna . Ikke sikkert det er så lett å få til , men noe må gjøres men hva eller hvordan ?

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

I Holmestrand så velger man hvor mange watt man skal bruke gjennom vinteren, og betaler for dette.

Mener det er følgende; 500,1000,1500 (husker ikke helt) men det sjekkes med måler gjennom vinteren og bruker du en del mere enn oppgitt nappes kontakten ut.

 

Inntil 35 w er til fri benyttelse (batterilader)

 

Dette er en veldig enkel måte og gjøre det på. Men dere skulle kansje ha måler for året rundt bruk?

Link to post
Share on other sites

I vår hamn må alle som skal ha straum om vinteren ha eigen målar i båten. Dei fleste har målar på ledning, kobla til strauminntaket ombord. Nokon har også fastmontert målar ombord i tilknytning til landstraumsentral.

 

Det er sjølvsagt mogleg å juksa (kobla bort målaren), men etter det eg forstår fungerer ordninga godt. Det er kun dei som har målar/avtale som får kobla seg til i straumskapa, som deretter blir låst av hamnesjef.

 

Målarane blir avlest haust og vår. I sommarhalvåret blir ikkje målarane brukt.

 

Frå tid til anna kjem båtforeningen med tilbod frå leverandørar på ulike målarar. Eg kjøpte min brukt av et medlem som ikkje trengte sin lenger.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...