Jump to content

Hva skjer med utrangerte båter?

Kenneth Sandberg

Recommended Posts

• 4 uker senere...

Noen biler har jo karosseri av glassfiber. Hva gjøres med disse når de vrakes?

Mange plastbåter stues rett og slett bort i skogen og på låver. Noen graver dem ned og andre bruker dem som fyllemasse slik en kollega av meg gjorde med en gammel snekke. Han skulle fylle ut for å bygge seg garasje og fant ut at den uselgelige gamle Herwaen som hadde vært under vann et par ganger(Bar sterkt preg av dette) og stått åpen under et grantre i 5 år, egnet seg utmerket til dette.

De fleste utrangerte plastbåtene vil jeg nok tro havner i hendene på typiske "skrot nisser". Slike som har hele tomter fulle av gamle biler, campingvogner, landbruksmaskiner og annet skrot.

Selv så kjøpte jeg i 1992 en steingammel tresnekke som jeg liksom skulle pusse opp. Båten sto i hagen til mormor i to år uten noe over seg. Til slutt så bestemte jeg meg en varm sommerdag å sette båten utpå et jorde og helle bensin over hele greia og tenne på(hadde det ikke vært for at kona synes det var tullete å ha to båter så hadde den nok stått der enda :wink: ) Motoren som var en 5 hesters Marna ble levert til Sørlandets tekniske fagskole.

Hei du,

har kun erfaringer med små båter opp til 22-23 fort.

Plast båter av jolletypen: Det finnes alltid noen "kjipinger" som tar imot gammal dritt, har selv slitt ut et par båter på 14-15 fot og når de var moden for skraphaugen fortalte jeg kjente at nå skulle båten kastes, det dukka alltid opp noen som ville ha dem, en havnet på et vann oppi fjellet, en annen ligger under noen trær å en bondegård.En ble faktisk fiksa opp og blir brukt noen måneder hver sommer.

Større plastsnekker rundt 20 fot: vet hvertfall om en som står i en gård og med eier som drømmer om å fikse opp, dette vil nok aldri skje men båten vil bestå i mange år ennå...........

Trebåter robåttypen: Blir enten til st hans bål eller som pynteting med blomster oppi i en hage.

Trebåt snekke: Disse havner ofte hos de glade gutter rundt her, ser de er i bruk et år og to, deretter henger de nedsukne i fortøyningen og kommunen/falken kommer å henter, blir sikkert kjørt på fyllinga.

Oppsumert mener jeg altså å si at av rundt 10 småbåt vrakinger jeg kjenner til har ingen av eierne ordana opp, meg inkludert, vi gir problemet til andre, noen bruker den videre mens andre legger dem i "opplag" på ubestemt tid......

,Trebåter robåttypen: Blir enten til st hans bål eller som pynteting med blomster oppi i en hage.

Ja, det er ikke få små trebåter som havner i barnehager og som blomsterkasser. Skøyter synkes ofte, legalt og mindre legalt. Jeg tror det er riktig som noen sier at problemet med glassfiberarmerte båter ikke er begynt enda, de er nærmest evigvarende. Båter av bløtplast /Pionertypen, kan i liten grad repareres og havner mest på kommunale søppelplasser eller lures ned på havets dyp.

• 3 måneder senere...
  • 1 år senere...

Norboat jobber med saken. Her er kopi av et rundskriv til medlemmene som dumpet ned i innboksen min i dag.

UTRANGERING AV FRITIDSBÅTER

INNSAMLING AV UTRANGERTE BÅTER.

Veolia, Sintef, NORBOAT m.fl. gjennomfører et treårig

prosjekt om utrangering av fritidsbåter støttet av

Norges Forskningsråd. Som en del av prosjektet skal

det nå gjennomføres en pilotder ca. 50-70 båter

ønskes innsamlet for destruksjon på et anlegg på

Gulskogen nær Drammen. I denne forbindelse

trenger vi båter som er klare for kondemnering, og

oppfordrer de som har eller vet om fritidsbåter som

skal avhendes om å ta kontakt med oss. Dette begrenser

seg til båter som befinner seg i Buskerud,

Vestfold, Østfold og Akershus/ Oslo. Telemark vil

også bli vurdert. Alle kostnader, inklusive frakt,

dekkes av prosjektet.

Ta kontakt med jan.fredrik.bergman@veolia.no og

be om registreringsskjema for å registrere den kasserte

båten og han vil sørge for at den blir hentet

med forbehold om at båten egner seg for prosjektet."

Senk de gamle båtene.

Jada jada, miljø miljø. Men faktum er at dyrelivet blir bedre med vrak de kan bo i. I en sunken båt eller hva det nå måtte være så finner man alltid fisk og bunndyr av mange slag.

Det senkes jo båter for at dyrelivet i havet skal få bosteder. Det ble jo senket et digert Cruiseskip til dette formålet. Og mener å ha lest om det Amerikanske forsvaret som også drev med dette. En grunn var prisen, det er dyrt å hugge de opp, men de gjorde det også pga dyrelivet i havet. (men sikkert mest fordi det var gratis å senke skrotet)

Selvfølgelig tømmer man for olje og slikt, men det er da ingen umulig jobb.

Men sikkert mange som hyler miljøsvin av slike påstander.

Brenne opp trebåter ? Er mye lakk og rart i det treverket, sikkert godt å puste inn, og igjen hyler aktivistene.

Vet om ihvertfall en snekke som ligger på bunnen i Lysern. Eieren så ikke noen grunn til å ha den lenger og hugget hull i den og dyttet den avgårde. Er det et område det finnes fisk, så er det rundt den båten :)

Føkk deg...

• 1 måned senere...

Brenning av trebåt er jo virkelig fy-fy. Jeg har hørt om noen båter som har sunket, der eieren ikke har tatt seg bryet med å heve den igjen, fordi båten var gammel. Det utgjør vel også en miljøbelastning, fordi båten er full av olje og drivstoff. Men hva med en kontrollert senking? Der båten er frigjort for miljøgifter, med unntak av oljen i treverket. Hvordan påvirker det miljøet i forhold til å levere båten på en miljøstasjon? Vil jo anta at miljøstasjonen er det riktige valget, men en sunket trebåt vil jo bevares over veldig lang tid. Saltvannet er jo bare bra for treverket.

Hva skjer med trebåtene som leveres på miljøstasjonene? Impregneringen blir jo ikke borte... :confused:

Plastbåter er jo et annet tema. Nå er det akkurat passe lenge siden man begynte å produsere plastbåter til at det vil komme en bølge med behov for kasseringer.

Steinar

• 4 uker senere...
Mulligan: (i et annet tråd) Rart dette med plastbåter.

Byråkrater og andre har i årtier ventet på en bølge av plastbåter som er blitt for gamle.

Det er bare det at bølgen kommer ikke.

Har diskutert dette litt med folk i miljøet. En konstruksjon av aramid/karbon og epoksy har en teoretisk levetid på 10000 år før den brytes ned. Polyester/glass er det så vidt jeg vet ikke regnet på, men det må påregnes ca 1000 år. Gjelder ikke båter med tre i konstruksjonen. Holder maks 30 år.

Jeg hørte intrvjuet med han karen som hadde med dette gjennvinningsprosjektet å gjøre. Han hadde svært vanskelig med å fremføre argumenter for at en plastbåt burde vrakes.

Selv om plasten og epoxy holder "evig" så kan det jo hende at det er uøkonomisk å utruste en gammel sliten seilbåt fra 1970 med nytt rigg, motor, innredning etc. etc. Det vil være rimeligere å kjøpe en ny båt. Hva med den gamle plastskallen da?

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Båter av bløtplast /Pionertypen, kan i liten grad repareres og havner mest på kommunale søppelplasser eller lures ned på havets dyp.

Båter som f.eks Pioner, som er laget av termoplast, må da være det enkleste å resirkulere...? Mal opp, smelt om til bøtter og brusflasker :)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det vil uansett være bedre både økonomisk og miljømessig å gjenutruste en eldre båt.

Men det var det med "årsmodell" og annet jåleri da.

Jeg vet ikke. Miljømessig har du helt sikker rett. Men det har jo skjedd en enorm utvikling på for eksempel skrogfassongen til seilbåter de siste 30 årene.

Så er også det rent økonomiske: Si at du få tak i et skrog gratis men må bytte alt i en 30 fot / 30 år gammel seilbåt: Med nytt motor, rigg, skikkelig innredning, nye seil og beslag og moderat timelønn kommer du fort opp i langt over 500 000. Da kan man likegodt kjøpe nytt. Så jeg regner med at det kommer et punkt der det ikke lenger lønner seg å ta de store reparasjoner på an gammel plastbåt.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Det er nevnt kverning av plastbåter. Dette er det nærmeste en kommer idag. Men er vel ikke noe særlig utbredt enda. Det finmalte glasfiberen gjenbrukes og blandes med nytt i samme produksjon der kvalitet på matrialet ikke er kritisk, som feks. over vannlinje. Blir også solgt som pulver til polyseter for å lage polyestersparkel.

• 3 måneder senere...

Jeg startet i sin tid denne tråden for å få informasjon til en studentoppgave som hovedsakelig dreide seg om å finne størrelse og utvikling på fritidsbåtbestanden. Ble for litt siden kontaktet av en som ville ha en oppsummering på tråden her, så her kommer den:

Basert på statistikk fra forsikringsselskapene, statistikk fra SSB om eksport og import av båter og båtmotorer og diverse spørreundersøkelser vil jeg anslå at:

Den norske fritidsbåtbestanden består av omtrent:

100000 båter med innenbordsmotor

350000-400000 båter med utenbordsmotor

30000 seilbåter

+småbåter som robåt, kano, kajakk

Tall fra kildene nevnt over tyder på på at nå for tiden utrangeres:

-Båter for innenbordsmotor fra 60-tallet, ca 1000-2500 pr år.

-Båter for utenbordsmotor fra 70- og 80-tallet, mellom 5000 og 15000 pr år

En spørreundersøkelse blant avfallsdeponier tyder på at ca 700 motorbåter og joller leveres inn årlig. Hva skjer med resten? Det finner du i andre innlegg i denne tråden.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...