SRC31 Startet 14.November.2007 Link til dette innlegget Startet 14.November.2007 Er i USA og lurer på og kjøpe VHF her, det er meget fordelaktig pris nå! Er det noe problem og registrere denne i norge? Har VHF sertifikat! Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 14.November.2007 Link til dette innlegget Svart 14.November.2007 Er den CE merket så er det ikke noe problem, skønt det er vel ikke mange som er det der.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Hilmar 2 Svart 14.November.2007 Link til dette innlegget Svart 14.November.2007 Er det over 25Watt sendereffekt i Usa? Da olle duplex kanalene heter Eks 88A? Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Sebaldus Svart 14.November.2007 Link til dette innlegget Svart 14.November.2007 Kjøpte EU versjonen av Navman 7110 fra ebay. Shipshopca tror jeg sjappa het. Betalte 1620 kr alt inkludert. Pris i Norge er 3990 på tilbud. Skal gå greit å registrere i Norge men ikke kommet så langt enda. Sitér dette innlegget Link to post
oddgeir Svart 14.November.2007 Link til dette innlegget Svart 14.November.2007 Jeg har registrert min. no problem. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
Stevens Svart 14.November.2007 Link til dette innlegget Svart 14.November.2007 Kjøper du en modell som er i salg i Norge, så er det ikke noe problem å få registrert den. Jeg kjøpte en litt for fancy modell som ikke lot seg registrere, og den ligger nå som nød-løsning i tillegg til et registrert hovedapparat. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 17.November.2007 Link til dette innlegget Svart 17.November.2007 Hva er det evt. som kan gjøre at en modell ikke lar seg registrere? For "mange" kanaler, dvs. utenfor de tildelte i Norge - eller er det andre ting? Sitér dette innlegget Link to post
SRC31 Svart 18.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 (redigert) Ja, da er ny VHF inkjøpt! iCOM M304, tli den nette sum av 950 kr! Dama i sjappa bedyret på sitt liv at den var godkjent verden over, hvis ikke kunne jeg sende den tilbake og få igjen penger! (sikkert lett) Buttiken var forøvrig West marine, som ser ganske stor ut her borte! Problemet nå blir montering, for å skjære hull i urørt mahogny er uaktuellt! Redigert 18.November.2007 av SRC31 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Icom ICM304 eksisterer ikke i Europa i det hele tatt. Får du registrert den i Norge skal du jammen ha flaks. Jeg fatter f**n ikke vitsen med å innføre ulovlige VHF'er til landet bare for å spare noen få grunker. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Jeg fatter f**n ikke vitsen med å innføre ulovlige VHF'er til landetbare for å spare noen få grunker. Helt enig, la oss håpe denne ikke kommer på avveie. Slike apperaturer er livsfarlige om de kommer i feile hender. Sitér dette innlegget Link to post
SRC31 Svart 18.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 (redigert) Hvorvor er denne VHF ulovlig? Den har de samme tekniske data som de som er til salgs i norge minus noen funktioner? Redigert 18.November.2007 av SRC31 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Som Sydvesten skriver over kreves det at den er CE-merket, hverken mer eller mindre. Jeg kjøpte selv en såkalt europamodell av Navman 7110, fikk den til under halv pris, og er godt fornøyd. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
gimi Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Slike apperaturer er livsfarlige om de kommer i feile hender. Skjønner ikke helt hvorfor de blir livsfarlige - også "norske" vhfer kan jo brukes som slagvåpen... Sitér dette innlegget Link to post
SRC31 Svart 20.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 Vel, ringte PTT i dag og fikk til svar at denne VHF ikke kunne godkjennes i Norge da den ikke har et godkjennings nummer for Europa! Siden VHF var kjøpt i Galveston og jeg nå er i LA trodde jeg at dette var kjørt! Men jeg så en butikk her i samme kjede og gikk inn og spurte om jeg fikk byttet den til noe annet. No prob sa damen, kunne også få alle pengene tilbakeført på kred. kort! Valgte og kjøpe et ekkolodd til min far isteden, og fikk mellom legget refundert. Det syntes jeg er god service! Sitér dette innlegget Link to post
vivvi Svart 20.November.2007 Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 Så bra at det ordnet seg Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
VO`n Svart 20.November.2007 Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 Ja, da er ny VHF inkjøpt! iCOM M304, tli den nette sum av 950 kr! Nå kom det jo frem at denne radioen ikke er godkjent, men er ikke tvil om at det er butikk å kjøpe dette i USA, også nå som kursen er såpass bra 950 kroner for denne er jo billig. Så bruker man litt tid og sporer opp en radio en kan bruke lovlig i Norge kan man spare masse penger.... Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 20.November.2007 Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 Finner ikke igjen en side på nettet som omhandler typegodkjenning av VHF og faren med ikke-godkjente radioer. Men det er vel R&TT som godkjenner i dag. Mener også at om merkingen viser CE så er den ok i EU, men om den er merket CE-1 så har den noen begrensninger i forskjellige land. Har søkt på maritimradio, men finner ikke det jeg leter etter. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
SRC31 Svart 21.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2007 (redigert) Jeg trålet nettet etter godkjenning av den radioen jeg hadde kjøpt, men fant ingenting! Ringte derfor Post og tele tilsynet og fikk til svar at radioen måtte ha et EU godkjennings nummer! Fant denne da http://www.yachtbits.com/icom/icom_m401_eu...lower_price.php som er godkjent av NPT, dette må vere billig! Link til NPT: http://www.npt.no/portal/page/portal/PG_NP...amp;p_d_v=44939 Redigert 21.November.2007 av SRC31 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MagnarA Svart 21.November.2007 Link til dette innlegget Svart 21.November.2007 Skal til California i Februrar og vurderer å kjøpe stasjosnær VHF, type Navmann. Ser at det er mye å spare ut fra flere innlegg i denne tråden. Kan noen svare på om L-kanalene ligger inne, eller om dette er kanaler som bare brukes i Norge. Vil importøren/forhandleren evt legge inn disse på et apprat som er kjøpt i USA? Noen som har erfaring med dette? På forhånd takk for svar Sitér dette innlegget Link to post
oddgeir Svart 21.November.2007 Link til dette innlegget Svart 21.November.2007 Ingen L-kanaler, men dette gjør den norske importøren for deg mot et lite honorar. Jeg får hjelp til å legge inn siste versjon software, ikke noe problem. Jeg bruker ikke L-kanalene, og har til dags dato aldri hørt trafikk på disse. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
Frivakten Svart 21.November.2007 Link til dette innlegget Svart 21.November.2007 Maritimt 155.500 MHz Radio frekvenser VHF-Maritim Kanal L1 (FritidsbÅter), Maritimt 155.525 MHz Radio frekvenser VHF-Maritim Kanal L2 (FritidsbÅter), Maritimt 155.650 MHz Radio frekvenser VHF-Maritim Kanal L3 (FritidsbÅter), fra en "privat" nettside på internettet Disse kanalen kan vel legges inn også fra "overthere". Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
MagnarA Svart 21.November.2007 Link til dette innlegget Svart 21.November.2007 (redigert) Takk for svar Oddgeir. Lurte på om jeg skulle ta med meg en liste over de 3 L-kanalene og få de programmert inn hos forhandleren der borte. Hvis det ikke går er jeg jo beroliget av din erfaring. Redigert 21.November.2007 av Magnar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 21.November.2007 Link til dette innlegget Svart 21.November.2007 Etter fortsatt tråling på nettet fant jeg dette brevet fra denne linken: E-post datert 18. november 2005, sitat: "Mye av hensikten med at myndighetene krever CE-merking av ulike typer produkter er for at forbrukerne enklere skal kunne se om et produkt oppfyller de krav som stilles i EU og EØS-landene. Dette gjelder også radioutstyr, så hvis man finner en radio i utlandet som man kunne tenke seg å kjøpe, bør man altså sjekke om den er CE-merket. I Europa gjelder for det meste de samme reglene for bruk av frekvenser, men det er noen forskjeller fra land til land. Radioutstyr som kan brukes fritt i hele EU/EØS-området er kun merket med CE-merke mens utstyr som har restriksjoner i bruk skal være merket med CE-merke etterfulgt av et utropstegn i en sirkel. I tillegg skal emballasjen og dokumentasjonen opplyse om hvilke restriksjoner det er snakk om. Som et eksempel kan jeg nevne de vanligste restriksjonene: - utstyret bruker et frekvensbånd som ikke er regulert til samme formål i hele Europa. (f.eks. WLAN-utstyr som ikke kan bruke alle kanaler i Frankrike) - man trenger individuell tillatelse for bruk av utstyret (f.eks. maritim VHF). Dersom det er knyttet restriksjoner til bruken av utstyret skal det opplyses om disse på emballasjen til produktet og det skal også opplyses om i hvilke av EU- og EØS-landene utstyret kan brukes. Dette kan oppsummeres til noen tommelfingerregler: 1) Utstyr skal være CE-merket. 2) Dersom CE-merket etterfølges av et utropstegn, bør man undersøke om utstyret er tillatt å bruke i Norge. Som en tilleggsopplysning kan jeg si at FN-organet ITU (den internasjonale telekommunikasjonsunionen) har delt verden i ulike soner med tanke på frekvensregulering. Derfor bør man være ekstra påpasselig hvis man kjøper radioutstyr utenfor Europa. Med vennlig hilsen Post- og teletilsynet" Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Sydvesten Svart 21.November.2007 Link til dette innlegget Svart 21.November.2007 De Navman/Northstar som normalt selges fra butikk i Usa er ikke CE merket og dermed ikke lovlig å bruke i Norge/EU/EØS området. Det er mulig en kan bestille EU modellen der, men det kjenner jeg ikke til.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
GeirT Svart 21.November.2007 Link til dette innlegget Svart 21.November.2007 Shipshop Canada på ebay.com selger Navman 7110 EU modell for 250 USD og det er knallbillig !! Løp og kjøp ! Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.