Jump to content

Meningsløse båttyper...

enter4u

Recommended Posts

Jeg syns ingen båter er meningsløse. Tenk hvor kjedelig det ville vært om alle seilte rundt i en Nidelv 24, Princess 50 eller liknende. Båtene er på langt nær meningsløse, men disse tilfredstiller ikke mine behov på sjøen; snekke, seilbåt, skjærgårdsjeep etc..

Snekke:

Går for sakte og får fort et gammelt og utdatert design, selv som ny.

Seilbåt:

Ligger på skakke, går for sakte og er alt for mye jobb/stress.

Skjærgårdsjeep:

Åpen båt, ingen muligheter for overnatting eller krype innunder om det regner. Som nr.2 båt trekker jeg uttalelsen tilbake.

Det som jeg oppfatter som "meningsløse" båter er båter som er alt for store ifht eierens behov.

Greit å ha noe å vokse i men hva man skal med den enorme plassen enkelte må ha for å trives ombord har jeg aldri forstått.

Det er noe som heter å være på sjøen i båt og noe som heter å være i båten på sjøen----- > Capishe? :wink::cheers:

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Alle har vi vel funnet vår favoritt blandt båttypene. Og je er vel ikke noe unntak. Etter min mening er enkelte type båter helt ubrukelige til det meste. Her er en liten liste over det jeg syns er helt ubrukelig :yesnod:

1: Skjæregårdsjeeper.........Er avhengig av topp vær for at det skal kunne brukes. Dessuten sluker de fleste masse bensin.

2: Seilbåter......Ligge på skakke når man seiler er ikke min greie. Og å legge seg inntil land kan være en utfordring mht lang kjøl. Helt håpløst etter min mening.

3: Rib'er.....Ingen som er glad i båt, kjører en Rib på fritiden. Er sikkert fin som livbåt o.l. Dessuten er de farlig overpriset...

4: Store daycruisere.....Enkelte har en spiss baug som er flere meter lang. Hva bruker man den plassen til? Og en badeplattform som er flere fot. Om båten er 30 fot, så kan du banne på at 3 av dem er badeplattform, og 5 er en spiss baug som ikke er brukendes til noe :yesnod:

Vel folkens. Håper ingen ble støtt av dette. Men det eneste som er fornuftig på vannet er snekke.......Billig i drift, Som regel fornuftig innredet, rimelig i innkjøp, høy kosefaktor, Ikke væravhengig :drink:

He he he he... Ja nesten litt som menigsløse typer frukt :lol:

Eple : æsj rund og teit

Banan : De er alderig helt rette og derfor ubrukelige

Pære : Tåpelig smak og idiotisk fasong

Kiwi : Ja dette er godt , mmmmm....

winrace er totalt ubrukelig, går opp til 50+ knop med 30 hk og har ett sete, det skriker jo ubrukelighet... derfor elsker jeg de :smiley:

men nå har jeg jo kanskje fått meg en ny båt jeg, en svart metallic dromedille :D svartfargen gjør den sensitiv for riper, men so what? har ikke noe imot å pusse litt jeg, men ikke for mye da, gjør den litt mer ubrukelig enn de hvite originale

Dette er jo en noe merkelig diskusjon, men hvis man spør om meningen til 100 båteiere så får man sikkert 100 svar! Sammenligningen med frukt var veldig bra da! Dette handler om smak og behag. I dette tilfellet er ikke smaken helt som baken, for samaken er delt i 100! :wink:

Folk er forskjellige, noen blir facinert av å suse avgårde i 100 kn, noen trives i sakte snakke fart, mens andre kanskje syntes det og seile i 3 kn er helt rått! Har selv erfaring med mange båttyper og JEG syntes helt klart at seilbåt gir MEG mest. Da kan man nyte snekke fart for motor eller seile lydløst ut på tur. Og til dere som klager på krengingen, kjøp en katamaran! Seilbåt er helt udiskutabelt den sikreste båttypen som finns, og den mest komfortable i dårlig vær!

Så en komentar til en litt lengre opp her som mener det er motoren som avgjør farten. Dette stemmer ikke bestandig. På båten med fortregningsskrog (snekker, seilbåter o.l.) er det skroglengen som avgjør farten! Hvis du setter 1000 HK i en 25 fots snekke så vil den gå til bunns i sin egen bølge!

Bra komentar ang. store prinsses/fairline el.l. som passerer 10m fra små båter! Ufatterlig irriterende!

Jeg liker også dårlig at folk rakker ned på andre folks båter. Prøv heller å bruke energien på å vise litt forståelse for andres valg!

Som sagt så har alle båter sine bruksområder, noen har flere bruksområder enn andre, men alle kan brukes til noe. Hvis det er en båttype jeg ikke ville hatt så er det daycruiser av den typen som er en forvokst skjærgårdsjeep med to køyer i baugen. Denne båten kan ikke brukes på ferieturer ettersom den bare har soveplass til halve familien og hvis man bruker den som landstedsbåt, så kunne man like gjerne spart noen kroner å kjøpt skjærgårdsjeep.

Selv så skjønner jeg ikke hvordan folk kan klare seg hele fellesferien sammen med familien stuet ned i en båt... Det blir for meg like meningsløst som å feriere med hele familien i en liten campingvogn.

Det jeg foretrekker er å være på landstedet til familien hele sommeren. Der har vi 70 mål med jorder, skog og fjell som ungene kan løpe rundt på. Vi har kort vei til havet og kort vei til byen og huset der hjemme.

Der har vi 4 båter:

- En 26 fots tresjark som pappa har hatt siden han var 17 der hele familien kan sitte tørt sammen med masse bagasje.

- En 14 fots Rana med 25 HK påhengs som vi bruker til "svipp turer" inn til byen ol.

- Ei 10 fots jolle som vi unger bruker i fjorden (jeg er nå så stor at jeg bruker Rana'en)

- Og til slutt Optimistjolla som vi lærte sjøen å kjenne i.

Vi kunne også tenke oss en skjærgårdsjeep som kan ta litt bagasje og noen passasjerer uten at topp farten reduseres fra 30 knop til 7 knop...

Noe som forundrer meg er alle de som har seilbåt, men bare bruker motoren. i løpet av sommeren kan jeg se mange seilbåter som går gjennom fjorden, men bare et et siffra antall av dem bruker seil...

Redigert av Toby (see edit history)

Enig med deg toby i første del av innlegget. Men ordene dine om daycruiser er bare tull! Du sier det er bare to køyer, det er greit det. Men to køyer er faktisk nok til to personer! Så ergo en meget flott båt til to som skal på weekend noen helger i året!

Og "wannabe seilere" som bare bruker motoren, som du nevner, mener jeg burde kjøpt seg en snekke!

Hvis det er en båttype jeg ikke ville hatt så er det daycruiser av den typen som er en forvokst skjærgårdsjeep med to køyer i baugen.

Jeg synes en daycruiser med litt fartsressurser er en svært praktisk båt. Grei til tur på øya, man kan overnatte i den dersom man har vært på byen og ikke føler for å kjøre hjem samt at den har godt med stuerom for transport.

Den eneste båt jeg ikke finner noe bruk for må være RIB.

Noe som forundrer meg er alle de som har seilbåt, men bare bruker motoren. i løpet av sommeren kan jeg se mange seilbåter som går gjennom fjorden, men bare et et siffra antall av dem bruker seil...

Hadde de seilt alle sammen hadde det øyeblikkelig vært en tråd her om hensynsløse seilere i trange farvann.

Eg meiner at alle båter er meiningsfulle,men forskjellige. :lol:

etter gjennomlesing kom i tanker om dein av de mest meiningsfulle eg har sett. Var med svigers på tur i lofoten , låg over i ein pollen. og tidlig om morgenen blei vi vekket av hamring og spikring. :smash: Ved fjæra var noen unger i 10-12 års alderen i gang med å spikre en ramme rumt en isoporkloss. Når farkosten nærmet seg sjøsetting kom far ned og festet en god planke til motor. Så la de ut på oppdagerferd i pollen , med en 4 hk motor bak.Meir meiningsfull båttype finnes knapt, sjølv om bruksområdet er sterkt begrenset.

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

Og "wannabe seilere" som bare bruker motoren, som du nevner, mener jeg burde kjøpt seg en snekke!

Ufattelig at dette temaet skal dukke opp gang på gang. Hvorfor må man alltid seile selv om man har seilbåt?

Fordelen med en seilbåt med skikkelig motor er at man kan velge:

I dag vil jeg seile, i dag nå vil jeg ikke seile.

En sesong seiler jeg kanskje 70% av tiden. En annen sesong er seilene nesten ikke i bruk.

Fatter ikke hvorfor noen skal "mene" noe om dette.

Hvorfor mener du det ?

Finnes det mange snekker å velge mellom rundt 40-50 fot da? som gir en mulighet til å seile når det passer

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg skal absolutt ikke mene at katamaraner og trimaraner er meningsløse båter for det er de slett ikke, men til feriebruk i Norge blir de litt i bredeste laget. Forøvrig er det morro å se på når Frostad & Co får fart på "Academy" :cheers:

academy.jpg

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Dette med snekke tidligere ble tolket litt feil... Mener at de som neste aldri bruker seil burde hatt snekke. Men hvis man seiler 70 % av sessongen så er jo det veldig bra, blizz x! Og hvis man så seiler 10 % så skjønner jeg godt at man har seilbåt! Helt topp! Hvis det blåser midt imot så tror jeg mange turseilere velger motoren. litt usikker her faktisk...

Å sydveste, nei vet ikke om snekker i 40-50 fots klassen, men det finns alternativer. Sjønner forøvrig godt at du har seilbåt. Du seiler jo faktisk av og til. (har jeg en oppfattning av)

MVH

Carpe Diem

Enig med deg toby i første del av innlegget. Men ordene dine om daycruiser er bare tull! Du sier det er bare to køyer, det er greit det. Men to køyer er faktisk nok til to personer! Så ergo en meget flott båt til to som skal på weekend noen helger i året!

Daycruisere finnes jo egentlig i veldig mange utførelser og jeg synes mange slike båter er mer enn bare en daycruiser. Noen har et lite krypinn hvor man presser på plass to personer, andre er større og rommer mer. Jeg har selv en daycruiser som det i nøden kan sove tre personer framme i kabinen. Jeg har et lite toalett og et helt ok pentrykjøkken med vask og dobbelt kok, dette er også plassert framme i kabinen.

Vil jeg kjøre snekkefart så gjør jeg det eller jeg kan legge i vei i rundt 30 knops masj. Med 300 liters dieseltank sier det seg selv at jeg kan komme meg ganske langt avgårde. Billig i drift er det også med en liten båt, kan bo på hotell en dag eller tre i løpet av en ukes tur uten å komme opp mot driftsutgiftene på en større båt. Er det drittvær så har jeg kallesje og skinner solen så har jeg cabriolet. God i sjøen er Windyen også, skal mye til før jeg må legge meg i en lun vik å vente. For to personer så duger båten min helt supert.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...