Jump to content

Sea Ray 290 2001 Enkel eller dobbel diesel installasjon?


Guest Princess Ess

Recommended Posts

Om du har råd så ville jeg gått for en single D6-370.

Jeg ville ha undersøkt veldig nøye for valg av motor før jeg hadde iverksatt dette.

Ved å gå til Vovlo singel installasjon så er det veldig mye ombygging som må til, alt av kabler og instrumenter etc. Det er garantert ikke plass til noe annet en rekkefirer eller V8, i min så er det ca 2 cm klaring frem til tanken og det var grisetrangt å få ned motoren, og det er en motor som har de samme målene som den orginale V8 bensin som satt der. Ved å velge Marinediesel eller Peninsular så får du minimalt med arbeid med selve ombyggingen. Eneste jeg måtte gjøre var å strekke ny ledning til trimindikator da Marinediesel hadde benyttet denne kablen til glødelampe i kabelstokken, samt feitere kabler til starteren.

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha undersøkt veldig nøye for valg av motor før jeg hadde iverksatt dette.

Ved å gå til Vovlo singel installasjon så er det veldig mye ombygging som må til, alt av kabler og instrumenter etc. Det er garantert ikke plass til noe annet en rekkefirer eller V8, i min så er det ca 2 cm klaring frem til tanken og det var grisetrangt å få ned motoren, og det er en motor som har de samme målene som den orginale V8 bensin som satt der. Ved å velge Marinediesel eller Peninsular så får du minimalt med arbeid med selve ombyggingen. Eneste jeg måtte gjøre var å strekke ny ledning til trimindikator da Marinediesel hadde benyttet denne kablen til glødelampe i kabelstokken, samt feitere kabler til starteren.

 

Den 290'en jeg prøvde hadde en KAD300 og her var det ok med plass. Nå vet ikke jeg hvordan D6 er i forhold til denne, men KAD300 hadde god plass (1 fot ??) foran seg.

 

Nå har jeg en Sea Ray 315 med KAD300. Den leveres også i USA med 2xMerc220 V6-220HK som standard. Men har ingen problemer med hverken KAD300 eller D6. Med D6 blir det riktignok ikke så god plass foran (ca 10-15 cm frem til vanntank) men ellers er det ok plass. Den nye Sea Ray 325 (290 i USA) har D6-370 som standardmotor i Europaversjonen.

 

Det som jeg ville vurdert var kost for ombygging. Dersom båt opprinnelige hadde 2xbensin+drev (type Merc) hadde jeg valgt 2 motorer. Selv om 2 motorer koster mer enn 1 stor diesel, kan kost med ombygging fort spise opp prisforskjellen. Det kan godt være at 2xmindre-diesel ikke koster mer en 1xstor-diesel + ombygging.

 

D3-190, Steyr 236 og CMD 2.8-210 er alle gode motorer som passer bra i dobbelinstallasjon i en Sea Ray 290. Hadde kjørt en forespørsel fra leverandør og sett hva jeg kunne fått de før (ferdig montert helst).

 

/Øystein

Link to post
Share on other sites

Hei kansje er de slik i Sea Ray Sundancer 290 som de er i bayliner 2855 at de er forskjel på motorrom etter som om de står en vanlig v6 eller v6 bigblokk ( ikke spør meg hva som er forskjel på disse motorene) men i bayliner så er motorrom ca 10 cm støre med v6 bigblokk. ( eg hadde store problemer å få plass til en penisular motor nedi. en 2855.)

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Guest Princess Ess

Har sett på en yanmar 6CPA-STZP på 315hk, men skal jeg da bruke et bravo2 drev, eller bravo3x som planlagt. Snakket med importøren av yanmar og de annbefaler bravo 2 over 4.5 tonn pga dreiemomenten på yanmaren... Samtidig så ser jeg på svarene jeg har fått at det er flere av dere som bruker en singel diesel motor med 300hk og bravo 3X. Dette er den kombinasjonen jeg hadde tenkt meg fra starten. Drevdusj regner jeg med er en selvfølge...?

Link to post
Share on other sites

Uansett om du velger bravo 2 eller 3 så må du ha X utgaven, tror nok Yanmar river i filler et vanlig drev uten X ganske så fort. Jeg har ikke drevdusj på mitt 3x men så er det sjeldent jeg kjører spesielt lange turer, lengste jeg har holdt plan kontinuerlig er vel 45 minutter. Anbefaler å holde øye med nivåtanken i motorrummet for å se om oljen blir varm eller ikke. Blir den varm så utvider den seg og tanken vil renne over, gjør den det så må du ha dusj for å kjøle.

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Har ein 90 mod Chaparral 300 signature, som er noenlunde lik din båt,

Her har eg to Ocean diesel 163 hk.

2-1 utv på Alpha one drev.

Vekt tom båt Ca 4.7 tonn.

Denne går 31 på maks, 26 på marsj. Men den føles noe undermotorisert, og sliter med og gå i plan med halve tankar og over 8 personer ombord.

Skal montera større flaps i vinter, då dei er alt for små ifølge tabell frå produsent.

 

Ville montert noe med meir effekt en dette hadde eg gjort det eingang til.

Link to post
Share on other sites

Uansett om du velger bravo 2 eller 3 så må du ha X utgaven, tror nok Yanmar river i filler et vanlig drev uten X ganske så fort.

Slik jeg har forstått det så er det ikke noe problem med drevene når en er på plan, altså om man går i 45 minutter eller 5 timer. Problemet er om giret presses over tid når man er på vei opp på plan, det er her dreiemomentet kommer inn. Har man for eksempel fullt med diesel i tankene, vanntanker er fyllt til topps og gjerne motvind i tillegg så er det mange båter som sliter med å komme opp. Og da er belastningen høyest på drevene. Korriger meg om jeg tar feil... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det er vel også et forhold mellom tilført effekt på drevet i forhold til turtallet på motoren, samt utvekslingen og størrelsen på propellen, samt båtvekten (ja det ble mange faktorer).

Kort sagt, en motor som yter 300 hk v. 4500 o/min vil være mye snillere med drevet enn en motor med samme effekt v. 3500 o/min.

Drevet må overføre mere moment pr. omdreining med den motoren som har max effekt på lavere turtall. Da må man jo ha større propell, evt. lavere utveksling i drevet. Lavere utveksling er kanskje å foretrekke ?

 

Motorer med max effekt på turtall over 4000 o/min er f.eks. Steyr og FNM.

 

Marinediesel V8 6,5 liter (RPM versjonen) har maxturtall på 4000. En Marinediesel Hammerhead RPM 330 hk må jo være den ultimate motoren for singelinstallasjon i Sea Rayen. Selv om den kanskje har noe høyere forbruk enn de toppmoderne common rail maskinene (men kanskje mere driftssikker?) :wink:

 

"The “RPM” engine line is the industry’s only Supercharged V8 based marine diesel engine that operates at 4,000 rpm and therefore allows the standard gear ratio’s from both Mercruiser and Volvo Penta sterndrives to better operate as designed. With standard lower rpm diesel engines, the standard ratios of 1.36 - 2.00 are not suited to properly match their torque curves and propping requirements.

 

MarineDiesel’s “RPM” engine lineup includes the 200 Hp Barracuda-RPM engine, the 330 Hp Hammerhead-RPM engine, and topping the lineup is the 400 Hp Tigershark which is offered only as an RPM engine. Individual spec sheets are not included for these products as the RPM product changes effect only the horsepower between 3600 & 4000 rpm, not the lower rpm torque levels. "

 

http://www.marinedieselusa.com/marine-engine-rpmengines.html

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Marinediesel Hammerhead 330 Bravo 3X 1.65:1 i utveksling og 20 pitch cuppet propeller

Mvh Xlnt

 

Har du RPM-versjonen ? Finner den bare på USA-siden til Marinediesel.

Tipper at du måtte hatt 1,81:1 utveksling hvis du hadde hatt RPM kanskje.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Kort sagt, en motor som yter 300 hk v. 4500 o/min vil være mye snillere med drevet enn en motor med samme effekt v. 3500 o/min.

Jeg klarer ikke helt å bli enig med denne setningen her, ett moment ved gitt turtall er likt uansett hestekrefter, altså er det dreiemomentet som forteller hvilken belastning drevet kan utsettes for. En vil selvsagt gire drevet etter turtallet så en volvo med 3000 når man er på vei på plan har gjerne samme turtallet på propellen som en steyr med 3500 uten å ha innhentet noen vitenskapelige målinger, jeg vil tro dreiemomentet uansett er det avgjørende for drevet i dette øyeblikket. Bruker man kort tid på å øke turtallet fra 2000 til maks er vel drevhavari fremmedord, går vekten opp kan man fordele belastningen på to drev eller måtte sverge på solide drev.

Mine to bravo drev har ikke klaget så langt men jeg liker ikke å presse på når farten ikke økes, og det kan skje om vind og tanker ikke er på dini side! På tide å legge seg nå :lol:

Link to post
Share on other sites

Har du RPM-versjonen ? Finner den bare på USA-siden til Marinediesel.

Tror nok ikke jeg har RPM utgaven for min er oppgitt til 3600 rpm og ikke 4000 rpm i manualen. Er nok ikke vanskelig å bygge om i så tilfelle, det står skrevet at det er spesialbygde dyser og en matpumpe som er forskjellen? Jeg skal sende de en mail og høre hva som må til, hadde jo vært kult med 400 rpm mer. Kanskje det er bare justering av matepumpa som skal til?

 

Fant dette på USA sidene: All engines are fitted with durable Stanadyne DB series mechanical fuel injection pumps. The Barracuda, Stingray and Hammerhead all are equipped with the DB2 series pumps, while the RPM Series engines are fitted with MarineDiesel’s own custom Stanadyne fuel injection pumps and injectors.

 

 

-Xlnt

Redigert av xlnt (see edit history)

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

denne båten og 1 eller 2 motorer, beste og enkleste er og sette inn 2 lette diesel i den båten , D3 190 hk. , FNM diesel 170 hk på 240 kg hver ville og vert ett bra alternativ, skal man ha mye fart har FNM en 250 hk på 280 kg og. men ikke racerbåt mannen vil ha.

 

Styr unna Peninsular og Marinediesel, knuseverk og steinalder teknologi.

jeg solgt disse maskiner og vet hva jeg snakker om, Peninsular meget treg i starten før turbotrykk kommer opp og Marinediesel 330 hk , virker som ponny hk de 330 hk. de påstår de har, uansett GM motoren er ikke holdbar når du passerer 300 hk.

 

Problemet med bravo 3 drevet og at de går er varmgang i toppen av gearhus uten drevdusj og oljen mister smøreevnen, måtte kjøpe noen av de før jeg fant ut at drevdusj hjelper på problemet i 1997 , og rimelig utrolig at mercruiser og Yanmar folkene ikke skjønte dette før det var gått endel år. men uansett så holder de ikke så mange timene som de skal. Volvo DPH drev er tingen hvis man skal opp med singel innstallasjon på 300 og oppover.

 

bravo 2 er ikke så effektiv i sjøen, så endel sløsing med hk og montere det.

 

Rett maskin ved singel innstallasjon er en Volvo D6 330 eller 370 hk, men en D4 300 hk ville virket greit og.

 

Leverte en Sea Ray 315 sundancer med D6 310 hk, den gikk 38,9 knop på toppfart .

 

 

ta kontakt med meg på 72600443 så skal jeg ordne en bra deal på båt og motor eller motorer med billig innstallasjon.

Link to post
Share on other sites

Mr.Import sitat: "Peninsular og Marinediesel Knuseverk og steinalder teknologi". :nonod:

 

Nå får du gi deg! Må være lenge siden du drev med disse motorene. Ny Peninsular ble nr. 2 i en stor motortest, bare slått av Steyr, mens Volvo kom på 8. plass! Peninsular er en moderne motor som tilfredsstiller de nye utslippskravene. Problemet med motorvalg er at man på grunn av økonomi kjøper for små motorer som må slite livet av seg for å holde koken. Her vest er det flere som har de beste erfaringer med Peninsular. Det som ødela for fabrikken var noen useriøse importører som ikke gjorde opp for seg. Med ved å henvende seg direkte til fabrikken fikk man alltid hjelp. :smiley:

Redigert av trikkern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mr. trikker, mulig du kan fortelle meg hva some er oppdatert på en GM 6,5 l motor utenom DB 4 manuel pumpe?

 

jeg solgte de fra 1994 til 2000 , bra at motorblokk er bedre nå. jeg kan fortsatt skaffe de ,prisen er ikke ille heller , jeg prøvde og fortelle de og hvordan alt skulle være med ustyr montert på motor og gjøre alt enklere og bedre for kunden , slik marinediesel har gjort med enkel montering og elektrisk kobling osv. men Matt sier yes yes, og gjør ingenting .

motor må og ha engen 5 tomms exsos utgang , ett styr og bare fikse det ved montering.

 

Problemet med Peninsular var at jeg betalte meste av reprasjoner ut av min egen lomme, de stilte med ny motorblokk, men den skal påmonteres marineutstyr og monteres i båten, ikke mye dollar som er sendt fra de til meg for og dekke opp dette.

Link to post
Share on other sites

Mr. Import.

På motorblokka før 2001 var det en fabrikasjonsfeil som av og til oppsto (noen bolthull var for store). Dette ble oppdaget og verktøyet erstattet med nytt, har fabrikken forklart. Meg bekjent har feilen ikke gjentatt seg etterpå. Noen av mine venner har kjørt sine motorer i mange år uten problemer. Forøvrig ble elektronikken forbedret for å oppnå de nye utslippskravene. Forskjellen på Marine Engine 330Hk og Peninsular 310Hk er at min har turbo, mens ME har kompressor. Fordeler og ulemper med disse kan man gjerne diskutere. Kompressorhavari er dyrt. Men må innrømme at turbinen på Peninsular har hatt problemer med smøringa. En smarting her vest bygger smøringa om. Ellers er turbinen den rimeligste på markedet å erstatte.

Jeg setter i ny Peninsular nå. Ønsk meg gjerne lykke til.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...