Jump to content

Sea Ray 290 2001 Enkel eller dobbel diesel installasjon?


Guest Princess Ess

Recommended Posts

Guest Princess Ess

Jeg lurer på å kjøpe en Sea Ray 290 2001 modell og bytte ut bensin motorene (2 stykk) til diesel eller bygge om båten til en singel diesel motor. Er det noen som har noen erfaringer med dette med hensyn til hva som er best og hva forbruket på en singel motor blir kontra dobbel installasjon. Er det noen som har noen erfaringer med denne båt modellen?

Link to post
Share on other sites

Du kan jo lese denne tråden og se hvordan det ble gjort på en Bayliner 3058. Personlig foretrekker jeg to motorer men det blir vel helst ett økonomisk spørsmål, forbruket er nok noe høyere med to motorer, men da får du sikkerheten og manøvreringsegenskapene på kjøpet...

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg prøvekjørte i sin tid en SeaRay 290-1999 modell. Jeg tror at dette er samme versjon som 2001 modellen. Båten hadde i alle fall en vekt på opp mot 5 tonn dødvekt. Det var en stor og grei båt og bredden var noe over 3 meter.

 

Den båten var opprinnelig utstyrt med 7,3 L Mercuise bensin (single) og denne var blitt byttet ut med en Volvo KAD300 (285 HK). Med den motoren gikk den ikke mer enn ok. Båten gikk sent opp i plan (sakte men sikkert) og en måtte ha turtall opp mot (og helst over) 3400 rpm. Den båten nådde ikke maks turtall før ca 4000 rpm og det var tydelig den måtte ha en liten propell (type C3 eller C2).

 

Båten kunne godt hatt mer krefter. Mitt råd er derfor at skal du ha en motor, bruk en Volvo D6-370. Den passer nok veldig godt til den båten.

Alterantiv kan en ha 2x200 HK. Da får en fort større utvalg og kan velge mellom CumminsMercruiser, Steir eller Volvo.

 

Gode dobbelinstallasjoner kan være:

 

Mercruiser 2,8-210

Volvo D3-190

Steyr 236/256

 

Ulempen med dobbelinstallasjon er doble vedlikeholdsutgifter til motor og drev. Service koster penger. Men til gjengjeld vil dobbel installasjon gi deg bedre gange og kanskje en rimeligere inngangspris (Volvo D6-370 er svindyr i mine øyne). Mercruiser 2,8-210 med Bravo-1 drev fåes fra kr. 250.000.-

Redigert av hermansen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjøper du GM sin 6,5L V8 diesel, går den også rett oppi. hadde en Sea Ray som jeg solgte for noen mnd. siden med denne løsningen. Men uansett hva du velger bør du ha 2 maskiner, ikke en.... Jeg hadde en på 300 HK, og den ble for tung i hekken etterhvert som båten ble fylt opp med gummibåt, motor, batterier +++.

GM bruker bravo drevene, dobbel inst., passer det godt med bravo 3XXX drevet med en 26P prop.

 

Velger du GM, MÅ eksosen gå igjennom drevet, om ikke kan lyden inne i båten fort bli i det meste laget..

 

www.marinediesel.se

Redigert av Hansa666 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vist du går singel installasjon ,så er d4 perfekt ,går akkurat oppi ,mercruiser 320 blir for lang , da må det lages om på tanken, jeg haddee uten tvil gått for d4 300, eller fnm hpe 250,vist d4 blir for dyr

 

Jeg er redd for at D4-300 blir for liten. KAD300 var "akkurat nok" i en slik båt. Det funker sånn passe, men du savner noe. Og dersom du fyller opp med mye knask kan du savne enda mer. D4-300 er riktignok sterkere enn KAD300, og med mye mer dreiemoment, men jeg er fortsatt redd at den også blir for liten.

 

Skal du ha enkel vil jeg anbefale en D6-370 eller en CMD 4.2-320. CMD-en har samme momentkraft som D4-300 (700nm) men 20 hester mer. Og det kan være det som skal til. Men på den annen side kan Volvo sitt drev være mer effektivt enn Bravo-3X.

 

Men det er ikke uten grunn at både denne og andre Sea Ray i den størrelsen av nyere typer, selges i USA med dobbelinstallasjoner. Anbefalt fra Sea Ray er 2x220 HK Bensin (V6-en til Mercruiser på 220 HK). Det burde tilsi 2x200 dieselhester (D3-190 eller CMD-2.8-210). Volvo skryter jo av at D3-190 passer rett ned i samme motorfester og bakplate som Mercruiser bensin (både gamle og nye). Så da bør jo motorbytte være enkelt.

 

Uansett er jeg enig med han over som sier "hvis det er import fra USA, importer båt uten motorer". Og jeg ville helst også hatt den til Norge uten drev. Du ønsker ikke å bruke eldre "bensin-tilpassede drev" på moderne dieselmotorer uansett.

Link to post
Share on other sites

jeg ville helst også hatt den til Norge uten drev.

 

Brukte drev får du transportert gratis inn til landet ved å legge dem oppi båten eller simpelthen sette dem på igjen etter at motor er avinstallert. De er ikke tollpliktige eller noe annet morsomt her i avgiftsland.

 

Samtidig som det skal godt gjøres å få mindre enn 5000 kr for dem på bruktmarkedet. Bare et hint...

 

:wink:

Redigert av 650CC (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

"Merkelige greier , sto en slik motor i den sea ray og , men den tok vi inn og ut tre ganger ,da orket vi ike mere , da ble det kjøpt skikkelig motor , det var en hummerhead 330 hk ,som ble bremset til 260 hk,"

 

 

Vel, www.marinediesel.se er jo Hammerhead........ :flag:

Redigert av Hansa666 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Stor enkelinstallasjon vil gi mindre vedlikeholdsutgifter og lavere anskaffelseskost, men stor ombygging kost....òg baugpropell `??

 

To D3 190 eller Cummins vil sikkert "passe" bedre (lengden) enn en større maskin, men vil gi høyere anskaffelses kost uten det store behovet for baugpropell...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Er enig med Divemaster, 2 maskiner er etter min mening bedre enn en. Har nettopp kjøpt med en Sunseeker med 2 x KAD42 og er kjempe fornøyd. ( jada, maskinene skal ut på mandag for ombygging til KAD 43.....)

Poenget er at du ved 2 maskiner enkelt manøvrerer i trange farvann. Litt uvant, men en lærer det fort, slipper baug truster :cheers:

 

OK det koster mer ved service da alt må kjøpes x 2, men er du ute på fjorden med hele familien, den ene motoren stopper, du har en motor til som kan bringe deg til land :yesnod:

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Jeg er redd for at D4-300 blir for liten. KAD300 var "akkurat nok" i en slik båt. Det funker sånn passe, men du savner noe. Og dersom du fyller opp med mye knask kan du savne enda mer. D4-300 er riktignok sterkere enn KAD300, og med mye mer dreiemoment, men jeg er fortsatt redd at den også blir for liten.

Skal du ha enkel vil jeg anbefale en D6-370 eller en CMD 4.2-320. CMD-en har samme momentkraft som D4-300 (700nm) men 20 hester mer. Og det kan være det som skal til. Men på den annen side kan Volvo sitt drev være mer effektivt enn Bravo-3X.

Men det er ikke uten grunn at både denne og andre Sea Ray i den størrelsen av nyere typer, selges i USA med dobbelinstallasjoner. Anbefalt fra Sea Ray er 2x220 HK Bensin (V6-en til Mercruiser på 220 HK). Det burde tilsi 2x200 dieselhester (D3-190 eller CMD-2.8-210). Volvo skryter jo av at D3-190 passer rett ned i samme motorfester og bakplate som Mercruiser bensin (både gamle og nye). Så da bør jo motorbytte være enkelt.

Uansett er jeg enig med han over som sier "hvis det er import fra USA, importer båt uten motorer". Og jeg ville helst også hatt den til Norge uten drev. Du ønsker ikke å bruke eldre "bensin-tilpassede drev" på moderne dieselmotorer uansett.

CMD 4.2 kommer vel med 350 hester i 2008.
Link to post
Share on other sites

Raptor! Hvis økonomi betyr noe er en motor avgjørende. (2 motorer + 2 drev + instrumentering og installasjon = dyrt). På Sea-Rayen trenger du ca. 300 Hk for å få utnyttet potensialet. Båten er bygget for bensinmotorer. Derfor er det kort motorrom, og du får garantert plassproblemer med en rekkesekser, noe som medfører større ombygginger. 4 cyl. motorer er korte nok men har for lite krefter. V8-diesel er også korte nok og har de kreftene du trenger. Krona er sterk mot dollar nå, så import av motor / drev er gunstig. Vær oppmerksom på at Bravo 3-drevet (dobbel propell) ikke går til de store dieslene. Bravo to er riktig drev da. Men husk at drevets utveksling må være tilpasset motorens karakteristikk. Dette kan fabrikkfolka alt om.

 

til ppt: Sitat: "Merkelige greier..." Hammerhead er anerikansk V8 og er bygget på samme GM-blokka som Peninsular. Imidlertid må det skilles mellom gammel og ny versjon. Den gamle hadde problemer. Jeg har installert Peninsular 310 Hk og Bravo 2 med utveksling 1:1,81 i en Bayliner 3058 som veier 5,2 tonn. Det går unna! Dette er en motor som tilfredsstiller de nyeste miljøkravene. Forskjell på Marine Diesel og Peninsular stor diesel er at MD har kompressor mens Peninsular har turbo. Dessuten er mariniseringsutstyret ulikt. Ellers er nå begge disse motorene svært pålitelige. se: www.peninsular.se

 

Uansett motorvalg, lykke til med prosjekt!

Trikkern.

Link to post
Share on other sites

Går unna...

Fart er et relativt begrep. Det som er fort for meg relaterer jeg til mine erfaringer. Så for meg er 26 max / 22 marsj "fort". (Men økonomifart er 19, da brummer dieseldyret). 3058 er Bayliners største helplaner. Den kommer ikke lett opp i plan, derfor monterer de fleste faste flaps på 40 cm lengde. Dette hjelper.

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg har en Sea Ray 290 med enkel installasjon, jeg har montert en Hammerhead 330 og båten kommer tålig greit opp i plan og gjør ca 29-30 knop litt avhengig hvor mye diesel og vann jeg har ombord. Sea Ray generelt tror jeg er kjent for å være fryktelig tunge å få i plan. Jeg ville aldrig ha montert noe mindre enn 300 hk i en slik båt, det blir for lite og man vil da gå og iritere seg over dette så lenge man eier båten.

 

Marinediesel Hammerhead 330 Bravo 3X 1.65:1 i utveksling og 20 pitch cuppet propeller

 

Mvh

 

Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Hadde ikke du store problemer med denne motoren Xlnt, mener å huske at du ikke fikk max effekt og ikke fikk båten i plan

Nei ikke med motoren men hadde en del problemer med å finne rett propeller og rett utveksling, veldig lite kunnskap der ute om hva som passer og ikke passer så jeg måtte prøve meg frem. Begynte med Bravo 2 med 2:1 i utveksling og div propeller men kom liksom ikke helt i mål, byttet derfor til Bravo 3X og prøvde først med 22 pitch og endte opp på 20 pitch cuppet og er meget fornøyd nå. Motoren har gått perfekt fra første tørn, meget lettstartet og absolutt ingen røyk :smiley:

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...