Gunga Din Svart 20.Desember.2007 Del på Facebook Svart 20.Desember.2007 Hvis vi holder oss til saken. Tre hendelser i skandinavia (39'en som misten kjøle ved grebbestad, Kullseilingen ved lista og forliset som omtales sist her) blir ikke etterforsket og heller ikke omtalt kritisk i båtbladene. mvh Viggo i siste numret av Båtliv finns en intervju med den svenske Bavariaförhandlarn han säger att det er 3 Bavarier som mistet kjölen 1 Match båten i Middelhavet 2 En norsk båt i Bohuslän 3 En svensk i Karlskrona båda dom två sista har kjölbolterna skjyvets rett av...... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 20.Desember.2007 Del på Facebook Svart 20.Desember.2007 trodde og at du hadde telt mouche :-) da jeg kansje i litt fjern fremtid kunne finne på å kjøpe seilbåt , så lurer jeg på om : har bavaria et større kjølproblem % vis av antall båter enn andre merker ? greit for en utenforstående å få greie på. bavariaeieres svar er ønskelig . enkelt og greit . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
lano2 Svart 20.Desember.2007 Del på Facebook Svart 20.Desember.2007 (redigert) En liten oppsummering etter første "runde" av denne tråden; Lano2 - 105 jeanneau - 61 Sydvesten - 57 Mulligan - 55 Enzo - 54 Douro - 52 Tallene er antall innlegg i denne tråden alene! Ikke si at ikke Bavaria er interessant å diskutere! Jeg burde hatt en egen Bavaria stripe i avataren min. Redigert 20.Desember.2007 av lano2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 20.Desember.2007 Del på Facebook Svart 20.Desember.2007 Hifo, du spørr. Jeg mener følgende. Seilbåter har en høyere hastighet en tidligere. Kjølen er ofte en finnekjøl. Størrelsen på båtene har blitt større. Normal størr er +-35 fot. Tyngden på båtene er vel rundt 5-6 tonn. Når dette treffer moder jord, er det treffpunktet på kjølen, samt hvordan grunnen ser ut. Er grunnen horisontal er det grunn til å håpe at du bruker vest, spes vis farten er over 5 knop. At Bavaria skal være dårligere en andre som den konkurrer med, tror jeg ikke. Ingen ønsker at pris skal gå på akkord med sikkerhet. Utover det kan en godt trekke frem hvorfor Bavaria selger så vanvittig mye mer de andre. Sett bort fra en enestående imp, bra 2. håndsverdi. Noe må det være. Ikke er kjøperne bare uerfarne, men de favner bredt i flere segmenter. Men er du int, ta en tur i havnene og snakk med eiere. Da får du som regel både + og - Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Miss Amalie Svart 20.Desember.2007 Del på Facebook Svart 20.Desember.2007 trodde og at du hadde telt mouche :-) da jeg kansje i litt fjern fremtid kunne finne på å kjøpe seilbåt , så lurer jeg på om : har bavaria et større kjølproblem % vis av antall båter enn andre merker ? greit for en utenforstående å få greie på. bavariaeieres svar er ønskelig . enkelt og greit . Jeg kan faktisk dokumentere dette! Min båt, en Bav 36, 2004-mod, gikk på i sommer under utleie. Fulle seil og seks knop. Det var ikke bråstopp, men et solid smell og hopp over skjæret. Båten ligger på verft og kan besiktiges. Takstmann og verftet har gått igjennom, og finner ikke en eneste skade i skrog, innfesting av kjøl eller på kjøl. Selvfølgelig rust og et lite hakk der det traff, ellers ingenting. Det som må repareres er en 20 cm. krakkelering og løsnet laminering av bunnstokk mot skrog akkurat i bakkant av kjøl. Det ble ansett mer som kosmetisk enn farlig, enda båten ble aktivt benyttet i tre måneder etter skaden. Det samme har skjedd ETT sted i innfestingen av kjølebenk mot skrog. Heller ingen delaminering eller alvorlig skade. Verftet forteller om flere slike saker, og bare rister på hodet når jeg spurte om det var fare for skrog og kjølskader. De hadde stort sett aldri sett at selve skroget ble skadet på Bavaria ved grunnstøting. Skroget flekser inn, bunnstokkene løsner kanskje i bakkant, sier båtbyggeren. Dersom du vil se dette dokumentert og bevist, skal jeg legge inn bilder! Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 20.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Desember.2007 Dette er vel omtrent den samme skaden som en B39 som gikk på grunn i Sandsfjord i fjor høst fikk, båten ble tatt opp 20 januar for reparasajon hos Wector på Skjerkøya, denne båten hadde også seilt i rundt 3 måender etter grunnstøtingen uten noen problemer.. Kjølen ble demontert og skroget ble sjekket, det ble boret ut en del hull rundt kjølinnfestingen for å sjekke eventuell delaminering i skroget, hvilket det selvsagt ikke var. Det ble foretatt noen glassfiberreparasjoner innvendig under dørken ved bunnstokkene, eller ikke noe annet store ting.... Jeg hadde min båt i opplag som nærmeste nabo til denne karen og jeg snakket mye med eieren om hva som hadde hendt og skadene. Har et par bilder men basert på seriøsiteten fra enkelte her så ser jeg ikke noe poeng i å legge det ut... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
gimi Svart 20.Desember.2007 Del på Facebook Svart 20.Desember.2007 (redigert) Jeg burde hatt en egen Bavaria stripe i avataren min. Er det ikke det du har da? Det er jo tre blå bavaria striper oppe på den ene gule stripen din..... Redigert 20.Desember.2007 av gimi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Douro Svart 22.Desember.2007 Del på Facebook Svart 22.Desember.2007 for å sjekke eventuell delaminering i skroget, hvilket det selvsagt ikke var Selvsagt? Hvorfor er det selvsagt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 22.Desember.2007 Del på Facebook Svart 22.Desember.2007 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 22.Desember.2007 Del på Facebook Svart 22.Desember.2007 Selvsagt? Hvorfor er det selvsagt? Enkeltlaminat kan flekse ganske mye uten å delaminere. Derfor er det populært under vanlinjen. Eller? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
Douro Svart 22.Desember.2007 Del på Facebook Svart 22.Desember.2007 sjekke eventuell delaminering i skroget, hvilket det selvsagt ikke var. Selvsagt? Interessant med den mengde av bortforklaringer og styrte avsporinger som stadig dukker opp, når det stilles helt legitime spørsmål ved kvalitetssikringen til en seilbåtfabrikant som gang på gang på gang på gang er utsatt for alvorlig svikt i vitale konstruksjonsdeler på båtene de produserer, ofte med fatalt resultat. Jeg har sett flere Bavaria'er som har fått bråttsjøer mot ror som har ligget hardt i borde, uten at roret datt av. Jeg har sikkert også sett flere titalls Bavariaer som har vært på grunn, uten at kjølen manglet. Og jeg har sett en drøss med Bavariaer som har seilt i kuling uttafor Lista, uten at de kullseilte. Men jeg kan ikke se at dette er noe argument for å hevde at 3 tilfeller av at kjølen datt av (Adriaterhavet, Landskrona, Grebbestad), et tilfelle av rorhavari (Sverige) og en kullseiling (Lista) ikke er alvorlige hendelser som burde vært gjenstand for en grundig etterforskning. Av hensyn til sikkerheten til sjøs. Må vi vente på neste dødsulykke før noen seriøst griper fatt i dette, og pålegger skikkelig kvalitetskontroll i samsvar med normer som gjelder ellers i samfunnet, og som andre aktører i seilbåtmiljøet etterlever? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 22.Desember.2007 Del på Facebook Svart 22.Desember.2007 Beklager hvis jeg tråkker noen på tærne, men hvor er det blitt av seilgleden? Seiling skal være morro, men her på BP har alle diskusjoner en tendens til å dreie seg om å finne et eller annet å pirke på. Enten er det noe som er for tungt, eller så er det noe som er for lett, eller så er det noe som er for svakt. Det blir ganske kjedlig i lengden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 22.Desember.2007 Del på Facebook Svart 22.Desember.2007 (redigert) hvis dette er\ eller ikke er, en alvorlig sikkerhetsfeil , synes jeg det er et meget relevant tema , å få klarhet i fakta. Redigert 22.Desember.2007 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 22.Desember.2007 Del på Facebook Svart 22.Desember.2007 Og det svaret finner du neppe her på Baatplassen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzumar Svart 22.Desember.2007 Del på Facebook Svart 22.Desember.2007 Beklager hvis jeg tråkker noen på tærne, men hvor er det blitt av seilgleden? Seiling skal være morro, men her på BP har alle diskusjoner en tendens til å dreie seg om å finne et eller annet å pirke på. Enten er det noe som er for tungt, eller så er det noe som er for lett, eller så er det noe som er for svakt. Det blir ganske kjedlig i lengden. Enig, men forstår jo at seilgleden kanskje kan bli noe redusert om det hersker tvil om utstyret holder mål. Min båtglede hadde i alle fall blitt redusert om jeg hadde en motor av en motorserie der det var problemer. Men dem som bekymrer seg mest her i tråden er jo dem som ikke har "problembåtene". En ikke-seiler stiller en seg jo spørsmålet: Nekter eierne av "problembåtene" å innse problemene eller er det trakasering av en båttype? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 22.Desember.2007 Del på Facebook Svart 22.Desember.2007 (redigert) åååååååååå trodde det var en samstemt medlemsmasse her på bp svar til bliss x Redigert 22.Desember.2007 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 22.Desember.2007 Del på Facebook Svart 22.Desember.2007 Nekter eierne av "problembåtene" å innse problemene eller er det trakasering av en båttype? Eller er problemet at det ikke er noen problemer med problembåtene? 1. Ingen båter tåler en grunnstøting hvis den treffer "riktig" uten å få en eller annen form for skade 2. De aller fleste kjøper båt for å ha glede av den. Ikke for å ergre seg over problemer de ikke har, men som andre tror de kan få. 3. Det er naturlig at man hører om et og annet problem men et merke det selges veldig mye av 4. Salget av problembåter går så det suser år etter år. osv osv ... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzumar Svart 22.Desember.2007 Del på Facebook Svart 22.Desember.2007 Altså trakasering.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lano2 Svart 23.Desember.2007 Del på Facebook Svart 23.Desember.2007 1. Ingen båter tåler en grunnstøting hvis den treffer "riktig" uten å få en eller annen form for skade Der tar du feil. Titanic ble bygd for å tåle ALT. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Douro Svart 23.Desember.2007 Del på Facebook Svart 23.Desember.2007 (redigert) Altså trakasering.. I min verden er det slik at trakassering er noe man kan utøve mot mennesker. Man kan ikke trakassere en gjenstand (for eksempel en båt). Jeg mener at det er utøvd en god del trakassering i denne tråden (negativ personkarakteristikk rettet mot mennesker). Jeg selv har etter beste evne forsøkt å begrense meg til å karakterisere båter, og spesielt mine synspunkter på kvalitet og sikkerhet knyttet til båter. Når man (et menneske altså!) blir utsatt for trakassering, for eksempel hets og negativ personkarakteristikk, er det fristende å svare med samme mynt, og å gå inn i en flame-war hvor man legger fram for offentligheten ens synspunkter på debattmotstandernes kompetanse, "ekspert"-nivå, intelligens, barnslighet og seriøsitet m.v. Det har jeg etter beste evne forsøkt å unngå å gjøre. (Men lett har det ikke vært!) Redigert 23.Desember.2007 av Douro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Douro Svart 23.Desember.2007 Del på Facebook Svart 23.Desember.2007 1. Ingen båter tåler en grunnstøting hvis den treffer "riktig" uten å få en eller annen form for skade Jeg er nok langt på veg enig i det, Bliss X. Men jeg har aldri hørt om andre båtmerker hvor kjølen detter rett av(!) etter en grunnstøting. Når det har skjedd 3 ganger som offentligheten er kjent med i de siste årene, og når disse episodene blir behandlet med bagatellisering, desinformasjon og tåkelegging, ja da må det være lov å være opptatt av dette dersom man er en potensiell kunde. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seiljåtten Svart 23.Desember.2007 Del på Facebook Svart 23.Desember.2007 Der tar du feil. Titanic ble bygd for å tåle ALT. Titanic var utvilsomt datidens sikreste båt, med vanntette skott og svært god sikkerhet. Problemet med at skottene ikke var vanntette helt opp ble først et problem etter at skutesiden ble skrelt opp over flere seksjoner. Søsterskipene Olympic og Britannic var gode skip etter datidens kunnskapsnivå. Hadde bare alle skipskonstruktører etter titanic vært like fokuserte på sikkerhet, ville dagens(seilende) skip neppe hatt åpne livbåter som heises ned i wire, og vanntette dører som står oppe 90% av tiden. Problemet var ikke titanic, som var en utmerket båt, men kapteinen som brukte opp sikkerhetsmarginen. Hvis vi sammenligner forutsetningene de hadde for å bygge en sikker båt den gangen, og hvor mye lenger man en kommet nå 100 år etter, kan man bli skremt. "Pride of telemark" sank i Hirtshals havn for noen måneder siden, etter å ha kjørt i moloen. (fergen sank ved kai). Estonia sank på få minutter, og scandinavian star brant mildt sagt godt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 23.Desember.2007 Del på Facebook Svart 23.Desember.2007 Så nylig en dokumentar om Titanic som konkluderte med at problemet ikke var design, men at naglene/boltene som holdt det hele sammen ikke holdt den kvaliteten som man trodde! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
ohm Svart 23.Desember.2007 Del på Facebook Svart 23.Desember.2007 (redigert) "Pride of telemark" sank i Hirtshals havn for noen måneder siden, etter å ha kjørt i moloen. (fergen sank ved kai) Er du sikker på at den sank? "Ferja ble buksert til Color Lines kaianlegg etter grunnstøtingen. Kystlink klarte å holde ferja flytende ved hjelp av en massiv innsats fra pumper med en kapasitet på 30.000 liter i minuttet. Hullene var tettet og rederiet jobbet med å pumpe båten tom for vann." ( http://www.varden.no/article/20070912/NYHET/709120009/1088/_ ) ontopic: Det er vel ingen her som ville være _imot_ politietterforkning av alvorlige havarier med fritidsbåter. Da ville man jo kunne fått et svar på om produsenten av båten kunne stilles ansvarlig for ulykken. MEN - for at en slik etterforskning skal settes i gang kreves det vel at politiet har mistanke om et kriminelt forhold (at produsenten ikke leverer trygge varer). Har de ikke det så skal det vel noe til at de får lov (av oss skattebetalere) å bruke mange millioner kr. for å heve en båt fra havdypet. I hvertfall dersom de ombord reddet livet.. Edit: og innlegg nr. 1000 i denne tråden går til: Redigert 23.Desember.2007 av ohm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Boywonder Svart 23.Desember.2007 Del på Facebook Svart 23.Desember.2007 (redigert) Meg? Redigert 23.Desember.2007 av Boywonder (see edit history) Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.