Jump to content

Bavaria 39 Cruiser, mest for pengene i stortest i Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

Utbedringer kan man gjøre på alle båter. Bl.a. kunne jeg selv godt ha tenkt med sterkere saker for stramming av akterstaget. Hydraulisk akterstagstramming er vel ikke standard på så mange båter, var det altså det på din?

 

Tja,

Nå er det veldig mange båter som er produsert på det skroget jeg har. Sun odyssey 40, Sun Odyssey 40 Ds, Sun Fast 40, Sun Fast 40 Performance, Sun Odyssey 40,3, og Sun Fast 40,3. Jeg har sf 40 performance og på den er det standard. Svaret på spørsmålet blir derfor "ja".

 

Nå skal det sies at spectra akterstag med masse utveksling gjør samme nytten og er det jeg ville valgt hvis jeg skulle bestemt selv. Ring en seilmaker og han lager det mens du venter.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Leser her at Bavaria leveres "med nesten like bra" utstyr. Det er vel det jeg kaller sludder. Større wincher er faktisk

std på Bavaria en konk. Men uheldigvis av feil merke.

 

De leveres nå med 6 Wincher, mens konkurrentene leveres med 4.

 

Salgstallene viser hva kundene ønsker. Produsentene lager båter til kunder som ønsker å kjøpe, ikke bare hente brosjyrer. De er også meget populære i 2.håndsmarkedet.

Produsentene lager båter til kunder i enten et bredere/smalere segment.

 

Bavaria lager båter til massemarkedet. HER har de lykkes 100%. Så kan man synse forbedringer av båten, det er jeg helt

enig i.

 

Og pga av dette har vel Journalistene skrevet:

 

Bavaria 39 Cruiser, mest for pengene.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Dette har du nå nevnt flere ganger i tråden.

 

Nei, det har jeg ikke.

 

 

Bare for interessens skyld, hvor mange flere havseilere produserer Berneteau enn Bavaria pr år?

 

Jeg vet ikke det nøyaktige tallet i farten. Men det mener jeg er uinteressant.

Det som er interessant, som et motargument til de som hevder at det er helt normalt at det har skjedd ganske ofte at kjølen på havseilere fra Bavaria har falt rett av, er at dette er noe som ikke forekommer like ofte med båter fra andre store båtprodusenter.

 

Med andre ord: Jeg har grunnlag for å hevde at det ikke er normalt at det i de siste årene er minst tre tilfeller av at kjølen på Bavaria-båter har falt rett av. Jeg mener at slike hendelser kan være et tegn på sviktende kvalitet.

Link to post
Share on other sites

Hydraulisk akterstagstramming er vel ikke standard på så mange båter, var det altså det på din?

Du kan nok regne med at absolutt alt er standard på denne båten, det er neppe foretatt en eneste utbedring eller spec utover normal standard... Er det ikke det så virker jo slike påstander og sammenlignings grunnlag direkte latterlige etter mitt syn, og det kan jeg vanskelig se for meg er tilfelle... Så en slik elementær ting som hydruailisk akterstagstrammer er nok standard på Jeanneau båtene..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det ekstremt kostbare ekstrautstyret på B39 koster som følger: High Tech genoa: 46k, High Tech rullestor: 30k og dyp bly kjøl (15 cm dypere og samme vekt): 29k, totakle drøye 100k, så båten burde vært oppgitt til 1,1 og ikke rett under 1..

 

Jeg sjønner at det kan være frustrerende for enkelte at dette ikke ble oppgitt for Bavaria, noe det selvsagt skulle vært etter mitt syn...

 

Uthevingen i sitatet ovenfor er foretatt av meg.

Link to post
Share on other sites

Ja hva mener vi egentlig om Jeanneau?. Det er vel på tide å dra diskusjonen. Ut i fra det jeg leser på forumet, menes det her at det er bedre å kjøpe eldre modeller.

 

Medfører det riktighet. Vil vi se en RETRO-bølge :wink:

 

Ellers er vel ikke SF representativ hva std. utstyr er på Jeanneau idag. Hyd akterstagstrammer er ikke vanlig på

Cruiserbåter idag. Hvis vi ser bort fra HR og Najad.(spørsmålet er vel hvor mange som slepper opp på lensen, og strammer på kryssen av vanlige turseilere).

 

På vår Bavaria strammes denne av winchehåndtaket, fungerer helt greit.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Ja hva mener vi egentlig om Jeanneau?. Det er vel på tide å dra diskusjonen. Ut i fra det jeg leser på forumet, menes det her at det er bedre å kjøpe eldre modeller.

Jeg kan desverre ikke mene noen ting om Jeanneau siden jeg ikke har eid eller eier en..... ei heller vill det falle meg inn å kritisere båter som andre eier og liker... Litt folkeskikk og respekt for andre med menneskers valg har man da...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke det nøyaktige tallet i farten. Men det mener jeg er uinteressant.

 

 

Det er ok, Douro. Men siden du hevdet at Beneteau produserer flere havseilere enn bavaria, trodde jeg du hadde et tall og vise til. Ofte fremstår en del av det du poster som faktaopplysninger, til tross for at det tydeligvis ikke er det. Men ved denne anledningen stilte jeg kun spørsmålet for interessens skyld.

Link to post
Share on other sites

Ofte fremstår en del av det du poster som faktaopplysninger, til tross for at det tydeligvis ikke er det.

Hyggelig å se at flere registrerer det samme som meg da..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg kan desverre ikke mene noen ting om Jeanneau siden jeg ikke har eid eller eier en..... ei heller vill det falle meg inn å kritisere båter som andre eier og liker... Litt folkeskikk og respekt for andre med menneskers valg har man da...

 

Dette stiller jeg meg 100% bak. Utenom at jeg kjenner bra til Jeanneau, i o m jeg hadde kontrakten på ny båt foran meg

på bordet. OG det var ikke kvaliteten på båten som gjorde at jeg ikke valgte den.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Douro, hva slags båt har du selv? Og hva er styrken og svakheten med denne? (Du pleier å ignorere dette spørsmålet)

 

Når det gjelder Jeanneau,Beneteau,Hanse, og andre konkurrenter av bavaria er ikke de mine konkurrenter, da jeg liker seilbåter på generelt grunnlag. Skal ikke utelukke at jeg neste gang jeg kjøper handler feks. en Beneteau, men en ting kan jeg garantere. Da vil jeg vite at jeg gjorde det av andre årsaker enn at jeg var misfornøyd med Bavaria, for det er jeg definitivt ikke.

 

Å sammenligne Bavaria med andre merker er helt ok, men da ikke for å rakke ned på andre merker. Jeg har flere ganger forsøkt å finne ut av hvor mange og hvor kraftige kjølbolter konkurrentene av B39 har, men ingen ser ut til å vite det. Kanskje det etter 1000 innlegg om at B39 har mistet kjølen, faktisk ikke finnes noen som vet hvor mange kjølbolter, og hvor kraftige konkurentene har. Det var tross alt boltene som røk, og ikke skroget (B39,Grebbestad)

Link to post
Share on other sites

Men siden du hevdet at Beneteau produserer flere havseilere enn bavaria, trodde jeg du hadde et tall og vise til. Ofte fremstår en del av det du poster som faktaopplysninger, til tross for at det tydeligvis ikke er det.

 

1. Jeg har registrert, gjentatte ganger, og fra informasjonskilder som jeg mener er etterettelige, at Beneteau er verdens største produsent av seilbåter.

 

2. Jeg husket ikke i farten det nøyaktige antallet båter de produserer.

 

Jeg vil på denne bakgrunn hevde at din person-kritikk mot meg er utilbørlig.

 

Hyggelig å se at flere registrerer det samme som meg da..
Ta også med meg da.

 

Slikt synes jeg at jeg bare må finne meg i, når det kommer fra "folkeskikkens" forsvarere her i denne tråden.

Link to post
Share on other sites

Leser her at Bavaria leveres "med nesten like bra" utstyr. Det er vel det jeg kaller sludder. Større wincher er faktisk

std på Bavaria en konk. Men uheldigvis av feil merke.

 

Jeg står for det jeg skrev og mener fremdeles at ingen andre masseproduserte seilbåter har dårligere dekksutstyr enn bavaria. Hvilke mener du har dårligere utstyr, da?

 

 

Ja hva mener vi egentlig om Jeanneau?. Det er vel på tide å dra diskusjonen. Ut i fra det jeg leser på forumet, menes det her at det er bedre å kjøpe eldre modeller.

 

Medfører det riktighet. Vil vi se en RETRO-bølge :wink:

 

Ellers er vel ikke SF representativ hva std. utstyr er på Jeanneau idag. Hyd akterstagstrammer er ikke vanlig på

Cruiserbåter idag. Hvis vi ser bort fra HR og Najad.(spørsmålet er vel hvor mange som slepper opp på lensen, og strammer på kryssen av vanlige turseilere).

 

På vår Bavaria strammes denne av winchehåndtaket, fungerer helt greit.

 

Akterstagstrammeren er ikke avgjørende for valg av båt for verken for meg eller spesielt mange andre. Dette er lett å sette på senere. Jeanneau dropper hele greia på sine rene turbåter. Kanskje like greit som å ha noe som fungerer dårlig.

 

 

Jeg kan desverre ikke mene noen ting om Jeanneau siden jeg ikke har eid eller eier en..... ei heller vill det falle meg inn å kritisere båter som andre eier og liker... Litt folkeskikk og respekt for andre med menneskers valg har man da...

 

Tja, når du gang på gang skryter av at b39 er mest for pengene insinuerer du samtidig at vi som ikke valgte den har fått mindre for pengene enn deg. Er det mindre respektløst å kritisere andres "sløsing"? Spesielt mitt tilfelle der båten ikke kostet mer enn en b39, men har en rekke positive egenskaper som b39 mangler.

Redigert av jeanneau (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Jeg står for det jeg skrev og mener fremdeles at ingen andre masseproduserte seilbåter har dårligere dekksutstyr enn bavaria. Hvilke mener du har dårligere utstyr, da?

 

Jeg sier ikke dårligere, men jeg sier ikke bedre heller. Jeanneua SO, Benetau Oceanis, Dufour 3 siffret, Cuclades har ikke

bedre dekksutstyr.

Begynne å si at Harken er bedre Lewmar osv. Hva mener dere om Anderson Winsher da.

 

Performance utgavene som Dufor 34,40,44/ Benetau First serien/ Jeanneau SF / Bavaria Match serien har alle større fokus

på dekksutstyr.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Ser du litt vel mye kun på vinsjene nå? Hva med kvalitet på skjøteskinnene, løygangen, avlasterne og blokkene ved masten? Her ligger noen av de du nevnte en del foran bavaria. Flisespikkeri? For noen, kanskje...

 

Uansett så blir bavariareklamen der det står at båtene blir levert med "det beste av dekksutstyr og seil" litt latterlig når man ikke kan finne båter som har dårligere kvalitet på dette enn nettopp bavaria.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Ellers er jeg av dem som mener at det er viktigere med godt dimensjonerte vinsjer, kvalitetsblokker og rikelig utveksling på skjøte, kick og akterstag når man seiler tur enn regatta. Da skal jo alt håndteres av familien. Hvis ikke mister man seilgleden når det friskner på og ting kan komme ut av kontroll. Når min bavariakompis lurte på hva som var poenget med hydraulisk akterstagstrammer var jeg raskt ute med å si at "siden dette er en familiebåt, er det viktig at 13-åringen klarer å stramme akterstaget, selv under full duk i frisk vind".

 

 

Akterstagstrammeren er ikke avgjørende for valg av båt for verken for meg eller spesielt mange andre. Dette er lett å sette på senere. Jeanneau dropper hele greia på sine rene turbåter. Kanskje like greit som å ha noe som fungerer dårlig.

 

 

Ser du litt vel mye kun på vinsjene nå? Hva med kvalitet på skjøteskinnene, løygangen, avlasterne og blokkene ved masten? Her ligger noen av de du nevnte en del foran bavaria. Flisespikkeri? For noen, kanskje...

 

skjønner ikkenoe jeg nå.... først var det veeeeldigt viktigt med akterstrammer for turseilere og da helst hydraulisk men når det ble spurt om det var standard på Jeannetaeu så var det ikke så viktigt lengre, det ble da faktisk bedre UTEN!! Så ble størrelsene på vinsjenne veeeldig viktig, men så var de vist lik de også og da ble merket viktigt og nå er det vist ikke viktigt det heller nå er det skjøteskinner osv.....

 

Men et av de viktige argumentene mot Bavaria består, de er ikke laget nær kysten og da blir det ikke bra båt.

Link to post
Share on other sites

er det ikke hovedsaklig bavaria som blir diskutert i denne tråden? om ikke douro vil ut med hvilken båttype han har , betyr vel ikke det alverdens for kritikken hans mot bavaia. må man ha en bedre båt en bavaria for å kunne kritisere \sette spm tegn ved kjølkonstruksjoner?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

står de i på rekke nå, for å angripe mannen og ikke saken ? (som har blitt forkynt til det kjedsomlige her på bp ) uten å bli forsvart av de som til vanlig er veldig bevisste på hva som er sak og person ? :rolleyes:

 

Når man dokumenterer bilder og kritikk, er det ingen som reagerer. Når man derimot "mener" mer enn man "dokumenterer", blir det litt viktig å vite om kritikken kommer fra en ramsalt jordomseiler, eller en 15 år gammel gutt som sitter ved foten av glittertind og surfer på alle verdens båt sider.

 

Hvor mye er en konsulent verdt?

 

Vi er på INTERNETT, det er noe annet enn å sitte på seilforeninga over en kopp kaffi. Her kan hvem som helst utgi seg for å være hva som helst. Derfor blir jeg skeptisk når personer kjører på med dårlig dokumentert kritikk (feks bilde av en Bavaria uten kjøl, og 2 minutter på leiting på nett etter bildet ender med at det er en som ønsket seg dypere kjøl, og dermed byttet)

 

For å ta det litt i den andre enden av skalaen, Jeanneau kritiserer stadig ting med bavaria, men han dokumenterer ting, og viser til egne erfaringer. Det er mye mer interessant enn vrøvl fra en anonym person som aldri har kommet med en eneste egen erfaring.

 

Dersom ting Dokumenteres godt nok, vil jeg som Bavaria eier sette pris på informasjonen, men ei bunnløs myr av dårlig dokumentert svada fra en person som ikke gir en centimeter av egne erfaringer klarer jg meg godt uten.

Link to post
Share on other sites

Som du sier - dette er internett. Jeg kan godt lage litt dokumentasjon fra et eller annet forskningsinstitutt ;-)

 

Ellers er jeg enig i at det virker som det meste av Bavariakritikken er basert på synsing En kan ikke argumentere seg bort ifra at noen har mistet kjølen, men vi har vel ikke god nok dokumentasjon eller kompetanse for å konkludere. Det virker som de som har erfaring med Bavaria er positive til Bavaria og de som er negative baserer dette på synsing og vennersvenner.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...