lano2 Svart 23.Desember.2007 Del på Facebook Svart 23.Desember.2007 Så nylig en dokumentar om Titanic som konkluderte med at problemet ikke var design, men at naglene/boltene som holdt det hele sammen ikke holdt den kvaliteten som man trodde! Problemet var vel at det var for lite CO2 på den tiden. Hadde Titanic tatt samme rute i dag, hadde den klart seg. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 23.Desember.2007 Del på Facebook Svart 23.Desember.2007 Titanic-, Estonia-,etc etc.....katastrofer har i allafall något positivt, man ser över regelverket, er det noe som burde vart gjort annorlunda ! det görs även på småbåtssidan, vilket er till glädje för oss alla. ‘Hooligan V’, ‘Moquini’ in South Africa, the problems with various Bavaria models, and more recently other production or semiproductionand one-off designs så håller ISAF på o se över regelverket för offshore regattor mötesreferat fra 5 November i år http://www.sailing.org/tools/documents/200...dab3c5f6f33e7c1 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Douro Svart 23.Desember.2007 Del på Facebook Svart 23.Desember.2007 the problems with various Bavaria models Ja, de kan få satt ord på det, de gutta i ISAF (International Sailing Federation - Det internasjonale seilforbundet). Sitér dette innlegget Link to post
Fetter Klodrik Svart 23.Desember.2007 Del på Facebook Svart 23.Desember.2007 the problems with various Bavaria models, http://www.sailing.org/tools/documents/200...dab3c5f6f33e7c1 Kan det være at ISAF har spioner her på baatplassen og at det er det som ligger til grunn Har de også latt seg rive med av alle udokumenterte hendelser ? Sitér dette innlegget Link to post
Chrian Svart 23.Desember.2007 Del på Facebook Svart 23.Desember.2007 Ja, de kan få satt ord på det, de gutta i ISAF (International Sailing Federation - Det internasjonale seilforbundet). Ja, det er gutta sine det. Ikke rart vi har passert 1000 postinger i denne tråden. Sitér dette innlegget MVH Chrian Link to post
Sydvesten Svart 23.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Desember.2007 Ikke rart vi har passert 1000 postinger i denne tråden. Vi er nok på langt nær ferdig med denne tråden, og når denne ender så dukker en ny opp... slik som gutta i ISAF som kan sette ord på det....hva når det er for noe.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mouche Svart 23.Desember.2007 Del på Facebook Svart 23.Desember.2007 (redigert) ISAF? Det er vel den internasjonale fredsbevarende styrken i Kabul i Afghanistan. Tror man kunne trengt noen av dem her på denne tråden for å skape fred blant de som har, og de som ikke har, Bavaria seilbåt! Redigert 23.Desember.2007 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ben Sin Svart 23.Desember.2007 Del på Facebook Svart 23.Desember.2007 Ikke rart vi har passert 1000 postinger i denne tråden. Greier dere 1500 før nyttår da? Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
S/Y EIMY Svart 23.Desember.2007 Del på Facebook Svart 23.Desember.2007 kan ikke fatte att denne tråden har 1000 poster Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 24.Desember.2007 Del på Facebook Svart 24.Desember.2007 Denne tråden bekrefter bare mitt inntrykk av at Bavaria er en god båt, endel av baatplasen medlemmene som bortimot har viet sitt liv til å finne negative sider ved Bavaria har ikke funnet noe negativt siden, siden ja Grebbestad og med det antallet som er blitt produsert av 39 så må man etter så lang tid siden dette skjedde antageligvis avfeide det som et enkelstående tilfelle. Et spørsmål tilslutt, den svensken som kjølen datt av når båten la seg på siden på land. Satistisk sett er det byggget langt færre av dette merket enn Bavaria , betyr ikke dette at det langt flere av denne typen enn Bavaria som kanha problemer?? eller er dette noe helt annet?? Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 24.Desember.2007 Del på Facebook Svart 24.Desember.2007 Jeg er nok langt på veg enig i det, Bliss X. Men jeg har aldri hørt om andre båtmerker hvor kjølen detter rett av(!) etter en grunnstøting. Når det har skjedd 3 ganger som offentligheten er kjent med i de siste årene, og når disse episodene blir behandlet med bagatellisering, desinformasjon og tåkelegging, ja da må det være lov å være opptatt av dette dersom man er en potensiell kunde. Ja, dette kan man jo lure på til man blir blå, og svaret finner man ikke på baatplassen. Hva med alle de Bavarian'ene som går på grunn uten av kjølen detter av? Med så mange bav'er ute på sjøen tipper jeg at de går på grunn i bøtter og spann, og at skadene som oppstår er akkurat de samme som på andre båter som grunnstøter dvs alt fra "ingenting" til "ganske mye", avhengig av omstendighetene. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 24.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Desember.2007 Du må ikke stille slike spørsmål SRA på selveste julaften, tenk på de stakkarne som vier deler av sitt liv her på baatplassen med å lete etter negative ting om Bavaria... la nå disse også få nyte julefreden samt leve i sin tro om Bavaria slik at de kan fortsette sin leting etter negative ting om dette merket. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
lano2 Svart 24.Desember.2007 Del på Facebook Svart 24.Desember.2007 Ja, der røk min julefred, takk skal du ha SRA !! Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 24.Desember.2007 Del på Facebook Svart 24.Desember.2007 Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
lano2 Svart 24.Desember.2007 Del på Facebook Svart 24.Desember.2007 Siden denne tråden fremdeles ligger i Åpent Forum, og der foregår en kåring av årets julenisse, så velger jeg å skrive litt her fremover.... Sitér dette innlegget Link to post
Fetter Klodrik Svart 24.Desember.2007 Del på Facebook Svart 24.Desember.2007 For de som er interessert i finne ut mer om hvorfor en kjøl kan falle av anbefales "dagens" utgave av Yachting World (jan 08 nummeret). På side 84 finnes det en interessant artikkel som heter "Why keels fall off". Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 24.Desember.2007 Del på Facebook Svart 24.Desember.2007 Den artikkelen leses sikkert iherdig av Bavaria byggerne. Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Mouche Svart 25.Desember.2007 Del på Facebook Svart 25.Desember.2007 Hvorfor det, de vet jo svaret? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
lano2 Svart 25.Desember.2007 Del på Facebook Svart 25.Desember.2007 Ååå, jeg trodde artikkelen var skrevet av Bavaria ?? Det var jo synd at det ikke var slik. Da hadde vi jo fått svaret vi alle venter på. Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 25.Desember.2007 Del på Facebook Svart 25.Desember.2007 skadene som oppstår er akkurat de samme som på andre båter som grunnstøter dvs alt fra "ingenting" til "ganske mye", avhengig av omstendighetene. Ja, Bliss X, det er én teori. Og jeg gir ikke mye for den. Ut fra en slik teori er antall kjøler og ror som detter av, direkte proporsjonalt med antall seilbåter som er solgt av det aktuelle merket. En annnen teori er at det ikke bare er omstendighetene ved en grunnstøting som avgjør hvor alvorlig skaden blir på båten, (og konsekvensene for de som er om bord), men også hvor solid båten er bygget. Dette er en teori som jeg har mer sans for. Heldigvis så er det mange båtprodusenter som lever etter den teorien. Og sørger for å legge ekstra stor vekt på å lage kjølinnfestingen og andre vitale og utsatte konstruksjonsdetaljer ekstra solide. Noen tyske verft er faktisk foregangsbedrifter her. Og det ble jo også omtalt i denne testen som er grunnlag for denne tråden. Ett seilbåtmerke ble trukket fram for sin solide innfesting av kjølen. Det er jo litt merkelig at testen ikke omtalte kvaliteten på kjølinnfestingen på det seilbåtmerket som det nasjonalt og internasjonalt har vært reist store spørsmålstegn ved kvaliteten på. Sitér dette innlegget Link to post
crew Svart 25.Desember.2007 Del på Facebook Svart 25.Desember.2007 Det er nok en sammenheng mellom Toyota og Bavaria, begge er er storselgere og feilfrie, og begge benytter TPS (Toyota Production System) i produksjonen... Ikke helt enig. Begge er storselgere, men begge har feil. Den store forskjellen er at Toyota rydder opp uten diskusjon overhode. Om Bavaria kan det ikke sies det samme. Forøvrig lurer jeg på hva som plager Bavariaeiere som Sydvesten som åpenbart må ha noen komplekser de hele tiden må lufte ?? Mye gnål fra mange bavariaeiere om dette , men hører egentlig sjelden noe negativt om Bavaria fra dem som har andre , eksempelvis svenske seilbåter. Skift kurs Bavariaeiere og la folk holde på som de vil. Ingen er egentlig interessert i kompleksene deres. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 25.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Desember.2007 Ikke helt enig. Begge er storselgere, men begge har feil. Den store forskjellen er at Toyota rydder opp uten diskusjon overhode.Om Bavaria kan det ikke sies det samme. Har du mange gode eksempler på at Lundebåt ikke ordner opp....? så kom gjerne med dem og aller helst dokumenterbare da... slik at vi slipper ennå flere rykter Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
"Mathilde" Svart 25.Desember.2007 Del på Facebook Svart 25.Desember.2007 (redigert) Hvorfor gå så voldsomt rundt grøten. Bavaria er og blir noen elvetestede campingvogner med løse kjøler . Bavariaeiere har ryggsekken, lommene og hodet fullt av komplekser. Ahhhh . Det føltes godt. Det blir en god natt :) Ingen er egentlig interessert i kompleksene deres. Noen har komplekser og andre har tydeligvis søvnproblemer. God natt Redigert 25.Desember.2007 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 25.Desember.2007 Del på Facebook Svart 25.Desember.2007 Den store forskjellen er at Toyota rydder opp uten diskusjon overhode. Nuvel... http://finn.no/finn/car/object?finnkode=11...6fabm5RXl516088 Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 25.Desember.2007 Del på Facebook Svart 25.Desember.2007 Ja, Bliss X, det er én teori. Og jeg gir ikke mye for den. Ut fra en slik teori er antall kjøler og ror som detter av, direkte proporsjonalt med antall seilbåter som er solgt av det aktuelle merket. En annnen teori er at det ikke bare er omstendighetene ved en grunnstøting som avgjør hvor alvorlig skaden blir på båten, (og konsekvensene for de som er om bord), men også hvor solid båten er bygget. Dette er en teori som jeg har mer sans for. Hvor solid båten er bygget har selvsagt innvirkning på skadeomfang ved grunnstøting. Er det dokumentert at Bavaria'er er dårligere konstruert enn andre båter det er naturlig å sammenligne med? Jeg har ikke sett noen slik dokumenasjon. Det jeg kjenner til og som delvis er dokumentert er problemene som var med enkelte båter i match serien. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.