Jump to content

Bavaria 39 Cruiser, mest for pengene i stortest i Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

Titanic-, Estonia-,etc etc.....katastrofer har i allafall något positivt, man ser över regelverket, er det noe som burde vart gjort annorlunda !

 

 

det görs även på småbåtssidan, vilket er till glädje för oss alla.

 

‘Hooligan V’, ‘Moquini’ in South Africa, the problems with various Bavaria models,

and more recently other production or semiproductionand one-off designs

 

så håller ISAF på o se över regelverket för offshore regattor

 

mötesreferat fra 5 November i år

http://www.sailing.org/tools/documents/200...dab3c5f6f33e7c1

S/Y Gunga Din

Link to post
Ikke rart vi har passert 1000 postinger i denne tråden.

Vi er nok på langt nær ferdig med denne tråden, og når denne ender så dukker en ny opp... slik som gutta i ISAF som kan sette ord på det....hva når det er for noe..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Denne tråden bekrefter bare mitt inntrykk av at Bavaria er en god båt, endel av baatplasen medlemmene som bortimot har viet sitt liv til å finne negative sider ved Bavaria har ikke funnet noe negativt siden, siden ja Grebbestad og med det antallet som er blitt produsert av 39 så må man etter så lang tid siden dette skjedde antageligvis avfeide det som et enkelstående tilfelle.

 

Et spørsmål tilslutt, den svensken som kjølen datt av når båten la seg på siden på land. Satistisk sett er det byggget langt færre av dette merket enn Bavaria , betyr ikke dette at det langt flere av denne typen enn Bavaria som kanha problemer?? eller er dette noe helt annet??

Link to post
Jeg er nok langt på veg enig i det, Bliss X.

 

Men jeg har aldri hørt om andre båtmerker hvor kjølen detter rett av(!) etter en grunnstøting.

Når det har skjedd 3 ganger som offentligheten er kjent med i de siste årene, og når disse episodene blir behandlet med bagatellisering, desinformasjon og tåkelegging, ja da må det være lov å være opptatt av dette dersom man er en potensiell kunde.

 

Ja, dette kan man jo lure på til man blir blå, og svaret finner man ikke på baatplassen. Hva med alle de Bavarian'ene som går på grunn uten av kjølen detter av? Med så mange bav'er ute på sjøen tipper jeg at de går på grunn i bøtter og spann, og at skadene som oppstår er akkurat de samme som på andre båter som grunnstøter dvs alt fra "ingenting" til "ganske mye", avhengig av omstendighetene. :smiley:

Link to post

Du må ikke stille slike spørsmål SRA på selveste julaften, tenk på de stakkarne som vier deler av sitt liv her på baatplassen med å lete etter negative ting om Bavaria... la nå disse også få nyte julefreden samt leve i sin tro om Bavaria slik at de kan fortsette sin leting etter negative ting om dette merket.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
skadene som oppstår er akkurat de samme som på andre båter som grunnstøter dvs alt fra "ingenting" til "ganske mye", avhengig av omstendighetene.

 

Ja, Bliss X, det er én teori. Og jeg gir ikke mye for den. Ut fra en slik teori er antall kjøler og ror som detter av, direkte proporsjonalt med antall seilbåter som er solgt av det aktuelle merket.

 

En annnen teori er at det ikke bare er omstendighetene ved en grunnstøting som avgjør hvor alvorlig skaden blir på båten, (og konsekvensene for de som er om bord), men også hvor solid båten er bygget. Dette er en teori som jeg har mer sans for.

 

Heldigvis så er det mange båtprodusenter som lever etter den teorien. Og sørger for å legge ekstra stor vekt på å lage kjølinnfestingen og andre vitale og utsatte konstruksjonsdetaljer ekstra solide. Noen tyske verft er faktisk foregangsbedrifter her.

 

keel_structure_dehler_44.jpg

 

Og det ble jo også omtalt i denne testen som er grunnlag for denne tråden. Ett seilbåtmerke ble trukket fram for sin solide innfesting av kjølen.

Det er jo litt merkelig at testen ikke omtalte kvaliteten på kjølinnfestingen på det seilbåtmerket som det nasjonalt og internasjonalt har vært reist store spørsmålstegn ved kvaliteten på.

Link to post
Det er nok en sammenheng mellom Toyota og Bavaria, begge er er storselgere og feilfrie, og begge benytter TPS (Toyota Production System) i produksjonen...

 

Ikke helt enig. Begge er storselgere, men begge har feil. Den store forskjellen er at Toyota rydder opp uten diskusjon overhode.

Om Bavaria kan det ikke sies det samme.

 

Forøvrig lurer jeg på hva som plager Bavariaeiere som Sydvesten som åpenbart må ha noen komplekser de hele tiden må lufte ??

Mye gnål fra mange bavariaeiere om dette , men hører egentlig sjelden noe negativt om Bavaria fra dem som har andre , eksempelvis svenske seilbåter. Skift kurs Bavariaeiere og la folk holde på som de vil. Ingen er egentlig interessert i kompleksene deres.

Link to post
Ikke helt enig. Begge er storselgere, men begge har feil. Den store forskjellen er at Toyota rydder opp uten diskusjon overhode.

Om Bavaria kan det ikke sies det samme.

Har du mange gode eksempler på at Lundebåt ikke ordner opp....? så kom gjerne med dem og aller helst dokumenterbare da... slik at vi slipper ennå flere rykter

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Hvorfor gå så voldsomt rundt grøten.

Bavaria er og blir noen elvetestede campingvogner med løse kjøler .

Bavariaeiere har ryggsekken, lommene og hodet fullt av komplekser.

Ahhhh . Det føltes godt. Det blir en god natt :)

 

 

 

Ingen er egentlig interessert i kompleksene deres.

 

 

Noen har komplekser og andre har tydeligvis søvnproblemer. God natt :sleep:

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Ja, Bliss X, det er én teori. Og jeg gir ikke mye for den. Ut fra en slik teori er antall kjøler og ror som detter av, direkte proporsjonalt med antall seilbåter som er solgt av det aktuelle merket.

 

En annnen teori er at det ikke bare er omstendighetene ved en grunnstøting som avgjør hvor alvorlig skaden blir på båten, (og konsekvensene for de som er om bord), men også hvor solid båten er bygget. Dette er en teori som jeg har mer sans for.

 

Hvor solid båten er bygget har selvsagt innvirkning på skadeomfang ved grunnstøting. Er det dokumentert at Bavaria'er er dårligere konstruert enn andre båter det er naturlig å sammenligne med? Jeg har ikke sett noen slik dokumenasjon. Det jeg kjenner til og som delvis er dokumentert er problemene som var med enkelte båter i match serien.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...