Jump to content

Bavaria 39 Cruiser, mest for pengene i stortest i Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

Jeg er litt lei av det oppgulpet om den 39 Cruiseren som kjørte på i 8 knop utenfor Grebbestad, og synest ekspertisen skal få litt nye oppgaver å etterforske. :flag_sw:

 

Å forsøke å finne årsaken til hvorfor en båt legger igjen kjølen etter en grunnstøtning er ikke oppgulp i mine øyne. Hadde jeg hatt en slik båt ville jeg vært usedvanlig energisk for å få ett ordentlig svar på dette. Hva hvis min båt har samme svakheten ? At en båt tar inn vann etter grunnstøtning er veldig vanlig, men at kjølen ramler av har jeg ikke hørt om tidligere. Dette skal vel ikke skje ?

Link to post
Share on other sites

Å forsøke å finne årsaken til hvorfor en båt legger igjen kjølen etter en grunnstøtning er ikke oppgulp i mine øyne. Hadde jeg hatt en slik båt ville jeg vært usedvanlig energisk for å få ett ordentlig svar på dette. Hva hvis min båt har samme svakheten ? At en båt tar inn vann etter grunnstøtning er veldig vanlig, men at kjølen ramler av har jeg ikke hørt om tidligere. Dette skal vel ikke skje ?

 

Det meste i den saken er vel klarlagt, og de som fortsatt er nysgjerrige kan jo regne ut hvor mye krefter som skal til for å hogge av de 9 stk 20mm rustfrie boltene. Det var jo det som skjedde her i ca 8 knop, og ca 9 tonn båt. Tenker det er såpass mye at boltene har gjort jobben sin. Hadde jeg vært nysgjerrig på det ville jeg fått noen til å regne dette ut. Jeg er helt enig i at saken er interessant, men ser den som avklart ettersom ingen har regnet på hvor mye boltene faktisk skal tåle.

Link to post
Share on other sites

å dundre på et skjær bør en kjøl tåle, at en båt kan gå på grunn bør verftet vite.....hvis ikke så er det er tysk masseproduksjon som ikk er god nok.

 

En svenske der kjølen går av når båten legger seg på siden på land er uante krefter som produsenten ikke kunne forutse ...... svensk kvalitet

 

 

sånn!!! da tenker jeg at verden stemmer igjen og all logikk er gjennopprettet

Link to post
Share on other sites

Jeg er mer opptatt av båten som gikk rundt ved Lista. Her har det verken vært grunnstøting eller krybbedød inne i bildet....

Hvordan i huleste kan en seilbåt gå rundt i 15 m/s ??

 

Foreslår du ringer vedkomende det står om i Aftenposten. Faktisk den eneste som gi deg det riktige svar. Alt annet er spekulasjoner. :yesnod:

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Var innom Regina'en nå, og ble forb"#¤%..... Gamle far trengte skjøteledning for å lade batteri på fiskebåten, og "lånte" min fra i går morgen og frem til nå, når jeg oppdaget det....

 

Min temp'en hadde vært 1,2 grader, og fuktigheten var oppe i 58 RH. ( Den pleier å ligger på 45 RH )

Godt jeg oppdaget det ! :cheers:

Link to post
Share on other sites

å dundre på et skjær bør en kjøl tåle, at en båt kan gå på grunn bør verftet vite.....hvis ikke så er det er tysk masseproduksjon som ikk er god nok.

 

En svenske der kjølen går av når båten legger seg på siden på land er uante krefter som produsenten ikke kunne forutse ...... svensk kvalitet

 

 

sånn!!! da tenker jeg at verden stemmer igjen og all logikk er gjennopprettet

Slik som den Sweden Yachten som gikk på grunn nede i sydamerika... den var også bunn solid (dvs. den endte også på bunnen) :wink:

Jojo...

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Skibsraadet har nok fått ut litt frustrasjon allerede, siden en er kastet ut litt tidligere denne uken. Da tar det vel litt tid før frustrasjonen er bygget opp igjen.

 

Så benytt de nærmeste dagene godt!! :wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Det var en som byttet nick til "ModeraTore" i en tråd på "Generelt"-forumet. Tråkket visst litt for hardt på tærne i en tråd som gjelder moderatorene her på plassen.

Fikk ikke helt med meg hva greiene var, men....

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

650CC ser jeg nå.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Aner ikke, Enzo. Tror vel at den tråden jeg linket til over var grunnen, og der skrives det i allefall at det er det som var grunnen. Om det har vært andre ting vet jeg ikke, men jeg må innrømme at jeg har sett på 650CC sine innlegg/emner, og der er det ikke så mye å finne av andre grunner. Har vel sikkert vært en disputt vil jeg tro...

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...