Jump to content

Bavaria 39 Cruiser, mest for pengene i stortest i Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

Med all mulig respekt og alt det der Barsk II.

Er dette en båtmyte?

En brøkdelsrigg slik du har er jo ganske så trimbar og kan tilpasses de fleste forhold.

Endel av brøkdelriggens fordeler kommer kanskje ikke til sin rett på et stort hav? Dessuten bør den vel ofte forsterkes med f.eks. et kutterstag, slik som ble gjort på din når den krysset de store hav. Men med litt tilpasninger funker det helt greit, men brøkdelsriggene er ofte litt spinkle. For ikke å snakke om lensetaklene, de må jo være litt slitsomme i 3 ukers konstant lenseseiling? Fordelen er jo i lite vind, hvor man får opp mer seil.

 

Endel av mastheadriggens ulemper spiller vel ingen rolle på store hav. Tenker da primært på store genoaer, slitsomme å slå med på småseiling/kystseiling.

 

Men jeg tror også at fanatismen for masthead til langtur er overdrevent, men å avlive myten fullstendig? Nei.

 

 

Mvh.

 

Barsk II :sailing:

Redigert av Barsk II (see edit history)
Link to post

Der er vi litt uenige Barsk II .

 

Jeg mener det er en fordel med lite forseil til tur, fordi det er enklere å håndtere, og utsikten fremover er bedre. Hvis man da har storseil på rull, så er dette den optimale tur riggen, etter min mening.

Kutterstagene har jeg aldri følt behov for å sette, selv om de henger der.... men nå er det jo også gjennomgående mast på Regina båtene, noe som gjør at masteprofilen kan reduserers i toppen, uten å miste styrke.

Link to post
Jag gillar heller ikke o skru (varken under eller efter garantitiden)........har derför valt en velbyggd båt

 

med velbyggd båt kommer oxo lavare forsikkringspremie...........

les lengst ned "Men det kan också ..........."

 

Det var et interessant sitat fra svensk bårforsikringsbransje som Gunga Din der linket til:

 

Men det kan också vara märket på båten som styr premien. Motorbåtar från Forbina eller segelbåtar från Hallberg Rassy är exempel på båtar som hos en del bolag kostar ett par tusen kronor mindre att försäkra än vissa kontinentbyggda båtar. Per-Anders Hedberg på Alandia förklarar:

 

- Det beror inte bara på att dessa svenskbyggda båtar klarar en grundstötning bättre, utan också på ägarstrukturen. Det visar sig i statistiken att dessa ägare är mer försiktiga på sjön och det lönar sig när man ska betala försäkringen, säger han.

 

Det som sies her, er at svenske forsikringsselskap gir lavere forsikringspremie til båter fra det som her på båtplassen i sarkastiske ordelag er blitt karakterisert som "Utrangerte Orustkonstruksjoner".

 

Silbåtere fra disse tradisjonelle båtverftene får lavere forsikringspremier ikke bare fordi disse båtene tåler grunnstøting bedre enn "vissa kontinentbygda båtar" (jeg har en mistanke om hvor på kontinentet det siktes til).

 

Men også fordi eierne av svenskbygde kvalitetsbåter generelt utviser bedre sjømannskap enn eierne av disse "vissa kontinentbygde båtar" åpenbart gjør.

 

Er det noen forsikringsfolk her på baatplassen som kan opplyse om det er tilsvarende forskjeller i forsikringspremier mellom seilbåtmerker hos norske forsikringsselskap? Det er jo i så fall også noe som bør telle med for de av oss som vurderer å gå til anskaffelse av ny båt.

Link to post

Jeg trodde vi var helt enig i at de moderne seilbåtene i dag ikke er så godt konstruert for grunstøting og kantring som eldre båter. La oss holde oss til billig båtene som Beneteau, Jeanneau, Bavaria, Hanse mfl. og se disse mot rimelig gml båter som Maxi og Albin. En Maxi 84 har jo imponerende kjølvekt og de Albinene jeg har vært bort i, (eide en 78 Cirrus selv) har jo nedbygd skrog der kjølen festes noe som gir mye bedre fordeling av krefter ved grunnstøting. Denne enkle og rimelig Albinen hadde 41% kjølvekt!

 

Slik jeg ser det er dette et faktum så kan vi diskutere til vi blir blå om det dermed er fornuftig å velge en gml. båt eller en ny. Her har vi jo forskjellig preferanser, men jeg ser jo at dette er et argument for eldre båter. Så er vi mange som ikke ønsker eldre seilbåter likevel, hvorfor? For min del er det fordi jeg tror en ny er mer enn godt nok konstruert til å tåle det vær jeg kommer til å utsett den for. Jeg er klar over at den vil være utsatt for grunnstøting og vil derfor som jeg var med Cirrusen være så forsiktig jeg kan i forhold til å gå på grunn. Jeg er opptatt av at den båten jeg kjøper skal være godt lagd, men kan altså akseptere at den er lagd på moderne vis, med de svakheter dette innebærer. Argumentene vår for ny er jo tradisjonelle, Et hav av plass i forhold til tilsvarende gml båt, mye bedre planløsninger, ekstremt mye større cockpit (ja, den kan fylles med mye vann). Til slutt syns vi prisen for en ny ikke er avskrekkende kontra en skikkelig gml. For oss har vurderingen vært helt ny kontra et par år. Det at det ble ny har mye med tilbudet på 2-5 år gml båter, det er stort sett Bavaria tilgjengelig... og vi var sterkt inne på Bav bare så det er sagt... Bavaria folket forsvarer sine kjøp, men jeg som syns det er ok båter, føler at jeg nesten må forsvare hvorfor jeg ikke kjøpte, for ikke å bli sett på Bav-hater...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
JA, jeg har et på hver side. Kan vel egentlig kalles lensetakler.... men de er aldri i bruk .

 

Aha. Begrepsforvirring.

 

Kutterstag, lensetakler og babystag er tre forskjellige ting.

 

Kutterstaget er et stag som føres innenfor forstaget. Mitt er festet nede med pelikankrok og står paralellt med forstaget når det er satt. Er det ikke i bruk, henger det i bungeecord langs masta. Brukes for å sette forseil på pistolkroker, hardværsfokk eller stormfokk.

 

Lensetakler føres fra innfestingen av forstaget bakkover til ytterkant av speilen på hver side. Brukes for å teite opp forstaget på brøkdelsrigga båter, eller som støtte for masta ved seilas i hardt vær med båter uten akterstag.

 

Babystaget står fra salingen ned i dekket foran masta. Erstatter forre undervant.

Link to post
Et kutterstag på hver side av storseilet, likt med lensetakler.... Staget fremover kalles vel babystag ?

 

Babystaget ligger mye lenger ned på masten og med festepunkt nærmere masten enn et kutterstag som nærmest er et ekstra fokkestag. Kutterstaget går altså også forover slik som babystaget, så det er nok lensetakler du har.

 

mvh tuffff

Link to post
føler at jeg nesten må forsvare hvorfor jeg ikke kjøpte, for ikke å bli sett på Bav-hater...

 

Du kommer til å bli fornøyd med valget ditt.

 

Var ute og seilte tirsdag kveld. Hadde med meg en av mine bavariavenner (ja, jeg har faktisk noen... :smiley: )

 

Etter en stund måtte jeg ned og ordne litt, så jeg overlot seilingen til min kompis. Da jeg kom opp sa han et par ting.

 

- hvorfor er kick'en så lett å stramme på din båt?

- denne båten svinger jo mye lettere enn min

- når det kommer vind, så skyter jo båten fart i stedet for å legge seg ned

- hvor mye lettere er denne båten enn min?

 

Dette sier jo litt. Fyren har en bav 38 ac med rullemast, foldepropell og dyp blykjøl.

 

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
används i grov sjö o mye vind......

og kalles checkstag. Brukes for å hindre riggen i å begynne og pumpe samt å beholde jevn bue(unngå s-form) sideveis i kraftig vind. Settes i skinne på ruffen og opp til overkant av nederste salingshorn. Benyttet på bl.a. X-79 og X-99.

Redigert av Blanco (see edit history)

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Men de bruker et annet navn på den. Rett å slett for å spenne opp riggen.

 

Mnja. Det er vel det som er vist på tegningen til Scrutinizer.

Men det er vel egentlig ikke lensetakler men checkstays.

Brukes sammen med babystaget for å regulere krummingen og dermed flating av storseil.

MYE enklere med skikkelig brøkdelsrigg. Der gjøres det med undervantene. :wink:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...