Jump to content

Bavaria 39 Cruiser, mest for pengene i stortest i Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

Nå har jeg lest gjennom hele tråden og selv for en med båt uten seil er den interessant. Desverre gnager Sydvesten til stadighet på noe jeg opplever som en paranoia han tydeligvis har om personforfølgelse, men ellers har tråden en egen evne til å ta seg inn etter noen sideveier og jeg har lært mye.

Men ikke nok til å se på bavaria som en u-ting på sjøen som ikke holder mål. Jeg har aldri drømt om å krysse hav, så til innaskjærs helgeturer må den vel være god nok. Eller hva Lano?

Link to post
Share on other sites

Helt enig nrk, bortsett fra at Lundebåt bør opplyse om det på web sidene deres. "Disse båtene kan kun benyttes innaskjærs" ...osv

 

Lano, hvilken båt er mest på langtur, Bavaria eller Regina. Det er flere norske Bavariar på langtur en det Regina har produsert totalt. Eller :cool:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

baatsman, det jeg er forundret over, er at det finnes ikke 1 eneste båttest, hvor man setter spørsmålstegn med Bavaria og sikkerhet.

 

Nei da er det vel greit da

 

 

 

Det er ltt underlig, når en 38 fots båt går rundt i 15 m/s, utenfor Lista.

 

Jeg kan love deg hvis noe hadde vært galt, ville forsikrings-selskapet søkt regress mot produsent.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Når en Bavaria kommer godt ut på en test i et båtmagasin, så kan man vel basert på salgstallene gjøre regning med at dette ikke er en skrivefeil. Jeg har ingen Bavaria selv, men har mange fornøyde Bavariaeiere som kunder.

 

For meg virker det litt rart at noen absolutt bare må kritisere noe de ikke en gang eier. Kanskje dette er noe av forklaringen på hvorfor moderasjon er nødvendig av og til, for kritikk er dårlig folkeskikk.

 

Hvis noen tviler på kvalitet eller andre ting, er det jo bare å velge en annen båt.

Link to post
Share on other sites

For meg virker det litt rart at noen absolutt bare må kritisere noe de ikke en gang eier. Kanskje dette er noe av forklaringen på hvorfor moderasjon er nødvendig av og til, for kritikk er dårlig folkeskikk.

Skjønner jo hvor noen legger listen. Utrolig egentlig. Hadde alle hatt den holdningen kunne en lagt seg med god samvittighet uansett hva en hadde sett, oppdaget, vært vitne til osv så lenge det ikke har direkte tilknytning til en selv eller noe en eier.

Link to post
Share on other sites

Kvalitetsbåter tar tid å produsere. Det er produsert ca 30 stk Regina af Vindö 43 på 10 år.

 

Lexus er kvalitetsbil. men produksjonen er rasjonell. Jeg nevner ikke Mercedes for den er ikke like bra. Det er derfor jeg kjører Audi. Tysk kvalitet.

 

Hvorfor tar det tid å produsere en kvalitetesbåt, er det fordi det er teknisk umuligå produsere på kort tid eller fordi produsenten lager bra båter, men kanskje ikke har struktur nok.Jeg kan ikke fatte og begripe at enkelte båter skal være 3 ganger så kostbare.

 

Da stiller jeg meg spørsmål? Er effektiviteten god nok, produksjonen rasjonell. Innkjøps-samarbeid. 3 båter i året, hvor god kunde er du hos de store produsentene. Blir du i det hele tatt lagt merke til. Hvem tror man får best priser, en som kjøper 3500 rigger kontra 10 rigger. 5000 motorer kontra 10 motorer.

Slik kan vi fortsette.

 

Tror svarene gir seg selv. (motorantallene skyldes de selger motorbåter også).

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Har noen noen noen noen gang sett en Bavaria test, hvor båtene får dårlig kritikk ? ( Er alle båttester kjøpt og betalt ? )

 

Er enig i at testerne er veldig snille, men leser man litt mellom linjene finner man jo noe:

 

"Om man liker båten eller ikke koker gjerne ned til om Bavarias stil faller i smak eller ikke" Betyr jeg syns den er stygg, men mange liker den...

"Kanskje er den en aning tung på rattet" betyr at båten er totalt følelsesløs på roret

"små skjøtevinsjer plassert på utsiden av cockpitkarm og vanskelig å nå. Vond posisjon for trimmer" betyr at cockpiten er ubrukelig for aktiv seilas. Dessuten er alle vinsjene underdimensjonert.

"Cockpit er rommelig, men avrunding i forkant gjør at man ikke kan sitte med ryggen mot skottet" betyr at den beste sitteplassen ute ikke finnes på denne båten

"fast bord hindrer ikke mannskapets bevegelser i vesentlig grad" - Bordet er irriterende under seilas

"fin badeplatform med teleskopisk stige som trekkes ut av akterspeilet" - Dette er skryt. Setet bak rattet har ingen naturlig plass når det skal bades. Er det for mye forlangt å mene at man burde kunne senke det slik som på jeanneau og benetau m.fl?t

"..men design og utførelse er på det jevne og skaper ikke den store begeistringen" betyr at bortsett fra at båten er stygg og kjedelig, er det lite å klage over når man tar prisen i betraktning.

 

Slik tolker jeg testen iallefall. Forøvrig synes jeg det er dumt at de ikke tester de medfølgende løsningene for nødstyring på de båtene med ratt. Ser for meg at på bav 39 blir dette ekstra knotete.

 

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Nå er ikke jeg så opptatt av salgstallene til bavaria, men jeg tror baatsmann har helt rett. Jeg har fått et søsterskip ved siden av Christabelle, Mina(Gev) fra baatplassen. Den ble kjøpt her under en slik bavaria diskusjon tidligere i år. Jeg tror det er mange som er glade for at enkelte tar seg bryet med å finne det som er galt med bavaria, slik at de vet hva de går til. Etter den nitidige etterforskningen fra gjengen her, er det jo bare til å signere kontraktene. Det ble også solgt en helt ny 38 foter under den diskusjonen. :lol: Særlig skremmende er altså ikke disse sjøslagene.

Link to post
Share on other sites

For meg virker det litt rart at noen absolutt bare må kritisere noe de ikke en gang eier. Kanskje dette er noe av forklaringen på hvorfor moderasjon er nødvendig av og til, for kritikk er dårlig folkeskikk.

 

Jeg er blant dem som liker Bavaria og syns det stort sett er flotte båter. Jeg har blant annet anbefalt min best kompiss å kjøpe en (Bav 36). Det jeg ikke liker med disse båtene mener jeg er ting som ikke har så mye med kvalitet å gjøre, men mer individuelle preferanser.

 

Men jeg tror noen Bav eiere nører oppunder dette med kritikk siden det jo er fint lite som blir innrømmet av feil og svakheter fra Bavaria-eierene. Det er for godt til å være sant og bidrar til at enkelte blir provosert og jo mer de provoserer jo lengre inne sitter det å innrømme ting som ikke er godt nok i Bavariaene, for det finnes selvsagt som i alle andre båter. Jeg brukte iallefall ikke lang tid på å finne 8-10 ting i min kompis sin Bav 36 som jeg mener er for dårlig også om en tar pris i betraktning... Det skal heller ikke ta meg lang tid i min nye Hanse og finne et to sifret antall svakheter som jeg syns burde vært bedre, det er ikke nødvendigvise en dårlig båt for det. Det skal heller ikke være vanskelig å skrive om det når jeg har fått båten, men så regner jeg heller ikke med at div Lano2 osv bruker så mye krefter på å fortelle meg hvilken tulling jeg er som har kjøpt en Hanse...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg setter bare spørsmålstegn med sikkerheten, siden det er turbåter vi snakker om. Alle må få lov å ha sin smak ang. farger, teak etterligning i plast, osv....

 

Derfor er jeg ikke så opptatt av at Match serien havarerte, med de følgende det fikk... Dette var jo båt, konstruert kun for fart, og da vet man jo hvordan en båtkonstruktør tenker...F.eks Spør Knut Frostad hvorfor han er helt ferdig med Volvo Ocean Race.

 

Men når turbåter ikke tåler en stiv kuling utenfor stuedøra mi, da er det lov å stille spørsmålstegn med kvaliteten.

Link to post
Share on other sites

..... Det er ltt underlig, når en 38 fots båt går rundt i 15 m/s, utenfor Lista.

 

Dette har du greie på... Vind kan ikke få en seilbåt til å gå rundt. Bølger kan få alle seilbåter til å gå rundt, også en regina som vil ha cockpiten full av vann når den reiser seg igjen...

 

Hvis glasset i vindskjermen knuser, slik det gjorde på en HR for noen år siden, vil glasset tette dreneringshullene, og båten vil risikere å gå rundt pånytt. Kvalitet er ikke bestandig det samme som sikkerhet....

Redigert av TMS (see edit history)

TMS

Link to post
Share on other sites

Det mest morsomme er de som kritiserer Bavaria for å fremheve sine egen båt, men slik en jo vant til.... De av oss som barn i heimen har hørt om min "pappa er sterkere og flinkere enn din pappa".

 

Hvorfor det ikke finnese så mange teste som slakter Bavaria slik som "ekpertene" her mener de bør er jo helt naturlig etter mitt syn.... Bavaria er rett og slett en bedre båt enn det "ekspertene" her vil innse...

 

Det er kommet ett vettugt argument her og det medlemmet som mener at Bavaria er stygge, men siden dette går på smak og behag så er det ikke noe debattema for meg i allefall. Jeg går selvsagt aldri inn på temaer som kan virke nedlatende om/for andre medllemmer, som f.eks deres koner, barfn, båter, biler hus osv... til det har jeg levd litt for lenge og dermed har livet lært med såpass respekt for andre mennesker. Da faller det meg helt natrulig å respektere at andre gjør andre valg enn meg selv, og det kunne selvsagt ikke falle meg inn å fremheve mine egne valg med å rakke ned på andres valg av kone eller båt eller noe annet.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kvalitetsbåter tar tid å produsere. Det er produsert ca 30 stk Regina af Vindö 43 på 10 år.

 

Og der ligger sakens kjerne. Opplevd kvalitet står ikke i forhold til prisen. Derfor er salget sagt på godt utenlandsk "pitifull".

Kjøpere av disse båtene fremstår som orginaler eller særinger om du vil.

Link to post
Share on other sites

"If you can`t beat them,..............them". Ikke undervurder dette. Du skriver noe som kundene er fullstendig uenige om. Se på salgstall :yesnod:

 

Det er vel et faktum at det selges båter og spesielt seilbåter i "bøtter og spann", det er jo et faktum at Bavaria selger rundt 50% av disse, det er vel et faktum at det er en rekke nye båteiere og nye eiere av store/mye større båter, det er vel et faktum at mange av disse ikke har så mye erfaring med båtliv fra før (blir i allefall påstått i mange tråder), det er vel et faktum(?) at nye båteiere og eiere av seilbåter som aldri har seilt har begrenset kunnskap om hva som er viktig/riktig utstyr og dimensjoner på disse?

 

Dette betyr at mange etterhvert vil kunne oppleve nettop det som jeanneau skriver spesielt ting som; for lite ratt, tung på styring, for små vinsjer (stakkars mor er ingen winch-gorilla!), tilgang til badetrapp osv. Sier faktisk ikke at dette er noe som spesielt gjelder Bavaria (er ikke poenget mitt og noen av denne type ting gjelder sikkert andre båtprodukter også), men at kunden er "uenig" ved kjøp kan nok i stor grad skyldes manglende kunnskap og innsikt? For en potensiell ny seilbåteier så er det klart trygt å kjøpe en Bavaria, mye båt for pengene (selv om alle tilleggene svit litt), stort og proft salgsapparat, godt renomme av forhandler, så mange andre som har kjøpt borger for kvalitet osv osv

 

Og hvem vil frivillig si noe negativt om båten sin etter å ha belånt huset med en mill. til? :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nå har det blitt diskutert i noen dager om denne B38'en som gikk ned 40nm utenfor Lista. Fortsatt er det ingen som vet hvilken type båt det var. Det er produsert flere ULIKE modeller av B38. Jeg mener å ha lest at den var 5-6 år gammel, dvs sannsynligvis en 1999-2000 modell AC. De mest nysgjerrige burde jo ringt til Njaa yachts i stavanger for å få en forklaring på hva som egentlig skjedde.

 

Og når det gjelder Sweden Yacht 38'en som mistet kjølen, så er det et kvalitetsmerke, og derfor trengs ingen nærmere undersøkelser. Case closed her på baatplassen, selv om forklaringene fra ekspertene spriker fra at slike spesielle belastninger skal ikke en kjøl tåle, til hvorfor datt den ikke av da de heiste båten opp....men et godt rykte kan man jo ikke klusse til, så vi snakker ikke noe mer om den saken.

 

Dessuten er det sannsynligvis produsert mellom 10 000 og 20 000 Bavaria seilbåter, og det betyr at det finnes mellom 10 000 og 20 000 forskjellige måter å seile en slik båt på. Noen har vært rundt jorden i all slags vær, med godt vedlikehold, andre har vært seilt uten vedlikehold i middelhavet, og noen seiler i blindleia 90% av tiden. Dette er et båtmerke som er utrolig gjennomprøvd, i likhet med Beneteau, Jeanneau, Dufour etc. At norske seilas og seilmagasinet ikke skriver kritiske artikler om noen båtmerker betyr ikke at franskmenn,italienere,amerikanere,etc sparer på kruttet dersom noe er riv ruskende galt. Det at konstruksjonen Bavaria er såpass lik på eldre og nyere modeller tolker jeg som at de har funnet en god konstruksjon som holder til det variable bruksmønsteret kundene har.

 

Når det gjelder denne B38 utenfor lista, bør vi ikke komme med noen konklusjon før vi vet noe om båt, service historikk, historien til seileren, etc. For å nevne noen eksempler på ting som kan ha gått galt, vann i kjølsvin fra motor, feilmontasje av rigg,seilt på noe i vannet som gir lekkasje, feil værmelding og stooor brytende sjø fra siden,etc etc.

 

Det samme gjelder SY som mistet kjølen. Kanskje var det en skade fra før? Ettersom ingen vet, kan vi heller ikke komme med noen konklusjon.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...