Jump to content

Bavaria 39 Cruiser, mest for pengene i stortest i Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

Hvis vi holder oss til saken.

 

Tre hendelser i skandinavia (39'en som misten kjøle ved grebbestad, Kullseilingen ved lista og forliset som omtales sist her) blir ikke etterforsket og heller ikke omtalt kritisk i båtbladene.

 

mvh

Viggo

i siste numret av Båtliv finns en intervju med den svenske Bavariaförhandlarn

 

han säger att det er 3 Bavarier som mistet kjölen

 

 

1 Match båten i Middelhavet

2 En norsk båt i Bohuslän

3 En svensk i Karlskrona

 

båda dom två sista har kjölbolterna skjyvets rett av......

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

trodde og at du hadde telt mouche :-) da jeg kansje i litt fjern fremtid kunne finne på å kjøpe seilbåt , så lurer jeg på om : har bavaria et større kjølproblem % vis av antall båter enn andre merker ? greit for en utenforstående å få greie på. bavariaeieres svar er ønskelig . enkelt og greit .

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

En liten oppsummering etter første "runde" av denne tråden;

 

Lano2 - 105

jeanneau - 61

Sydvesten - 57

Mulligan - 55

Enzo - 54

Douro - 52

 

Tallene er antall innlegg i denne tråden alene! Ikke si at ikke Bavaria er interessant å diskutere!

 

:crazy:

 

:santa: Jeg burde hatt en egen Bavaria stripe i avataren min. :eek:

Redigert av lano2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hifo, du spørr.

 

Jeg mener følgende. Seilbåter har en høyere hastighet en tidligere. Kjølen er ofte en finnekjøl. Størrelsen på båtene har

blitt større. Normal størr er +-35 fot.

 

Tyngden på båtene er vel rundt 5-6 tonn. Når dette treffer moder jord, er det treffpunktet på kjølen, samt hvordan grunnen

ser ut. Er grunnen horisontal er det grunn til å håpe at du bruker vest, spes vis farten er over 5 knop.

 

At Bavaria skal være dårligere en andre som den konkurrer med, tror jeg ikke. Ingen ønsker at pris skal gå på akkord med sikkerhet. Utover det kan en godt trekke frem hvorfor Bavaria selger så vanvittig mye mer de andre. Sett bort fra

en enestående imp, bra 2. håndsverdi. Noe må det være. Ikke er kjøperne bare uerfarne, men de favner bredt i flere segmenter.

 

Men er du int, ta en tur i havnene og snakk med eiere. Da får du som regel både + og -

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

trodde og at du hadde telt mouche :-) da jeg kansje i litt fjern fremtid kunne finne på å kjøpe seilbåt , så lurer jeg på om : har bavaria et større kjølproblem % vis av antall båter enn andre merker ? greit for en utenforstående å få greie på. bavariaeieres svar er ønskelig . enkelt og greit .

 

Jeg kan faktisk dokumentere dette!

 

Min båt, en Bav 36, 2004-mod, gikk på i sommer under utleie. Fulle seil og seks knop. Det var ikke bråstopp, men et solid smell og hopp over skjæret.

 

Båten ligger på verft og kan besiktiges.

 

Takstmann og verftet har gått igjennom, og finner ikke en eneste skade i skrog, innfesting av kjøl eller på kjøl. Selvfølgelig rust og et lite hakk der det traff, ellers ingenting.

 

Det som må repareres er en 20 cm. krakkelering og løsnet laminering av bunnstokk mot skrog akkurat i bakkant av kjøl.

Det ble ansett mer som kosmetisk enn farlig, enda båten ble aktivt benyttet i tre måneder etter skaden.

 

Det samme har skjedd ETT sted i innfestingen av kjølebenk mot skrog. Heller ingen delaminering eller alvorlig skade.

 

Verftet forteller om flere slike saker, og bare rister på hodet når jeg spurte om det var fare for skrog og kjølskader. De hadde stort sett aldri sett at selve skroget ble skadet på Bavaria ved grunnstøting.

 

Skroget flekser inn, bunnstokkene løsner kanskje i bakkant, sier båtbyggeren.

 

Dersom du vil se dette dokumentert og bevist, skal jeg legge inn bilder! :santcheer1:

Link to post
Share on other sites

Dette er vel omtrent den samme skaden som en B39 som gikk på grunn i Sandsfjord i fjor høst fikk, båten ble tatt opp 20 januar for reparasajon hos Wector på Skjerkøya, denne båten hadde også seilt i rundt 3 måender etter grunnstøtingen uten noen problemer.. Kjølen ble demontert og skroget ble sjekket, det ble boret ut en del hull rundt kjølinnfestingen for å sjekke eventuell delaminering i skroget, hvilket det selvsagt ikke var. Det ble foretatt noen glassfiberreparasjoner innvendig under dørken ved bunnstokkene, eller ikke noe annet store ting.... Jeg hadde min båt i opplag som nærmeste nabo til denne karen og jeg snakket mye med eieren om hva som hadde hendt og skadene. Har et par bilder men basert på seriøsiteten fra enkelte her så ser jeg ikke noe poeng i å legge det ut...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

sjekke eventuell delaminering i skroget, hvilket det selvsagt ikke var.

 

Selvsagt?

 

keellost1.jpg

 

Interessant med den mengde av bortforklaringer og styrte avsporinger som stadig dukker opp, når det stilles helt legitime spørsmål ved kvalitetssikringen til en seilbåtfabrikant som gang på gang på gang på gang er utsatt for alvorlig svikt i vitale konstruksjonsdeler på båtene de produserer, ofte med fatalt resultat.

 

Jeg har sett flere Bavaria'er som har fått bråttsjøer mot ror som har ligget hardt i borde, uten at roret datt av. Jeg har sikkert også sett flere titalls Bavariaer som har vært på grunn, uten at kjølen manglet. Og jeg har sett en drøss med Bavariaer som har seilt i kuling uttafor Lista, uten at de kullseilte.

 

Men jeg kan ikke se at dette er noe argument for å hevde at 3 tilfeller av at kjølen datt av (Adriaterhavet, Landskrona, Grebbestad), et tilfelle av rorhavari (Sverige) og en kullseiling (Lista) ikke er alvorlige hendelser som burde vært gjenstand for en grundig etterforskning.

Av hensyn til sikkerheten til sjøs.

 

Må vi vente på neste dødsulykke før noen seriøst griper fatt i dette, og pålegger skikkelig kvalitetskontroll i samsvar med normer som gjelder ellers i samfunnet, og som andre aktører i seilbåtmiljøet etterlever?

Link to post
Share on other sites

Beklager hvis jeg tråkker noen på tærne, men hvor er det blitt av seilgleden? Seiling skal være morro, men her på BP har alle diskusjoner en tendens til å dreie seg om å finne et eller annet å pirke på. Enten er det noe som er for tungt, eller så er det noe som er for lett, eller så er det noe som er for svakt.

 

Det blir ganske kjedlig i lengden. :sweat:

Link to post
Share on other sites

Beklager hvis jeg tråkker noen på tærne, men hvor er det blitt av seilgleden? Seiling skal være morro, men her på BP har alle diskusjoner en tendens til å dreie seg om å finne et eller annet å pirke på. Enten er det noe som er for tungt, eller så er det noe som er for lett, eller så er det noe som er for svakt.

 

Det blir ganske kjedlig i lengden.

 

Enig, men forstår jo at seilgleden kanskje kan bli noe redusert om det hersker tvil om utstyret holder mål.

Min båtglede hadde i alle fall blitt redusert om jeg hadde en motor av en motorserie der det var problemer.

Men dem som bekymrer seg mest her i tråden er jo dem som ikke har "problembåtene".

En ikke-seiler stiller en seg jo spørsmålet: Nekter eierne av "problembåtene" å innse problemene eller er det trakasering av en båttype?

Link to post
Share on other sites

Nekter eierne av "problembåtene" å innse problemene eller er det trakasering av en båttype?

Eller er problemet at det ikke er noen problemer med problembåtene?

 

1. Ingen båter tåler en grunnstøting hvis den treffer "riktig" uten å få en eller annen form for skade

2. De aller fleste kjøper båt for å ha glede av den. Ikke for å ergre seg over problemer de ikke har, men som andre tror de kan få.

3. Det er naturlig at man hører om et og annet problem men et merke det selges veldig mye av

4. Salget av problembåter går så det suser år etter år.

 

osv osv ...

Link to post
Share on other sites

Altså trakasering..

 

I min verden er det slik at trakassering er noe man kan utøve mot mennesker.

 

Man kan ikke trakassere en gjenstand (for eksempel en båt).

 

Jeg mener at det er utøvd en god del trakassering i denne tråden (negativ personkarakteristikk rettet mot mennesker). Jeg selv har etter beste evne forsøkt å begrense meg til å karakterisere båter, og spesielt mine synspunkter på kvalitet og sikkerhet knyttet til båter.

 

Når man (et menneske altså!) blir utsatt for trakassering, for eksempel hets og negativ personkarakteristikk, er det fristende å svare med samme mynt, og å gå inn i en flame-war hvor man legger fram for offentligheten ens synspunkter på debattmotstandernes kompetanse, "ekspert"-nivå, intelligens, barnslighet og seriøsitet m.v.

Det har jeg etter beste evne forsøkt å unngå å gjøre. (Men lett har det ikke vært!)

Redigert av Douro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1. Ingen båter tåler en grunnstøting hvis den treffer "riktig" uten å få en eller annen form for skade

 

Jeg er nok langt på veg enig i det, Bliss X.

 

Men jeg har aldri hørt om andre båtmerker hvor kjølen detter rett av(!) etter en grunnstøting.

Når det har skjedd 3 ganger som offentligheten er kjent med i de siste årene, og når disse episodene blir behandlet med bagatellisering, desinformasjon og tåkelegging, ja da må det være lov å være opptatt av dette dersom man er en potensiell kunde.

Link to post
Share on other sites

Der tar du feil. Titanic ble bygd for å tåle ALT. :yesnod:

 

Titanic var utvilsomt datidens sikreste båt, med vanntette skott og svært god sikkerhet. Problemet med at skottene ikke var vanntette helt opp ble først et problem etter at skutesiden ble skrelt opp over flere seksjoner. Søsterskipene Olympic og Britannic var gode skip etter datidens kunnskapsnivå. Hadde bare alle skipskonstruktører etter titanic vært like fokuserte på sikkerhet, ville dagens(seilende) skip neppe hatt åpne livbåter som heises ned i wire, og vanntette dører som står oppe 90% av tiden. Problemet var ikke titanic, som var en utmerket båt, men kapteinen som brukte opp sikkerhetsmarginen. Hvis vi sammenligner forutsetningene de hadde for å bygge en sikker båt den gangen, og hvor mye lenger man en kommet nå 100 år etter, kan man bli skremt. "Pride of telemark" sank i Hirtshals havn for noen måneder siden, etter å ha kjørt i moloen. (fergen sank ved kai). Estonia sank på få minutter, og scandinavian star brant mildt sagt godt.

Link to post
Share on other sites

"Pride of telemark" sank i Hirtshals havn for noen måneder siden, etter å ha kjørt i moloen. (fergen sank ved kai)

 

Er du sikker på at den sank? "Ferja ble buksert til Color Lines kaianlegg etter grunnstøtingen. Kystlink klarte å holde ferja flytende ved hjelp av en massiv innsats fra pumper med en kapasitet på 30.000 liter i minuttet. Hullene var tettet og rederiet jobbet med å pumpe båten tom for vann." ( http://www.varden.no/article/20070912/NYHET/709120009/1088/_ )

 

ontopic: Det er vel ingen her som ville være _imot_ politietterforkning av alvorlige havarier med fritidsbåter. Da ville man jo kunne fått et svar på om produsenten av båten kunne stilles ansvarlig for ulykken.

 

MEN - for at en slik etterforskning skal settes i gang kreves det vel at politiet har mistanke om et kriminelt forhold (at produsenten ikke leverer trygge varer). Har de ikke det så skal det vel noe til at de får lov (av oss skattebetalere) å bruke mange millioner kr. for å heve en båt fra havdypet. I hvertfall dersom de ombord reddet livet..

 

Edit: og innlegg nr. 1000 i denne tråden går til:

Redigert av ohm (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...