Jump to content

Bavaria 39 Cruiser, mest for pengene i stortest i Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

Men det å hevde at Bavaria kan tillegges ansvaret for at en eier bruker uorginal kjøl blir litt feil etter mitt syn.... selv om sikkert du Gunga og de andre som har hauset dette opp i sky er av en annen oppfatning...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

står inget i artikkeln om att kölen er uorginal

 

"-I Karlskrona gick en 37:a med lågbyggd tandemköl på ordentligt när den gick för motor. Vi vet inte riktigt vad olyckan beror på, men kölen har delat sig och gått av i framkant. Kölen är av järn och består av två fenor som går ner till en

bulb, som har gått av nedanför fenan. Därefter har kölen vikit sig och slitit av kölbultarna.

 

-Vad beror händelserna på?

 

-Huvudorsaken i alla dessa fall är felnavigering."

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Forøvrig jobber jeg fortiden med en ny reklamasjonssak (det dreier seg fortsatt om utstyret montert om bord og fortsatt fra såkalte anerkjente merker - VPs timeteller). Var bl.a. innom VP på Stathelle, men de kunne ikke hjelpe meg. Deretter til Lyche i Langesund. Her var det også noe om og men. Nå har jeg kontaktet Lunde båt og da regner jeg med at ting ordner seg.....atter en gang :yesnod:

 

Da har jeg allerede fått tilbakemedling fra Sjur v/Lundebåt. Han har kontaktet VP forhandleren - så nå tenker jeg det ordnær sæ :yesnod:

 

Takk igjen til Lunde båt for utmerket service.

Link to post
Share on other sites

Men det å hevde at Bavaria kan tillegges ansvaret for at en eier bruker uorginal kjøl blir litt feil etter mitt syn....

 

Her er i alle fall jeg helt enig med deg, Sydvesten:

Når noen bytter til uoriginal kjøl, opphører ansvaret til Bavaria for kjøl og kjølinnfesting.

 

Men et annet spørsmål som kan være interessant, er hvorfor i all verden det er så mange Bavaria-eiere som ønsker å bytte til uoriginal kjøl? ??

Det virker jo nesten som om Bavaria-eiere vurderer kjølbytte like ofte som andre seilbåteiere vurderer seilskifte...

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel ingenting som tilsier at den uorgionale kjøen er levert med av Bavaria og dermed har de neppe levert kjølboltene heller.. i bestefall muttrene... Nå fremkommer det ikke av artikkelen om det er bruke A4-80 bolter heller som er kravet... Så etter mitt enkle syn så finnes det ikke noen indikajon på at Bavraia kan holdes ansvarlig for dette... Det er klart jeg skjønner at det er tungt for de kritikerne som har gått hardt ut her tidligere i tråden uten dokumenterte fakta i saken..

 

Nå kjenner jeg til at 2 Bavaria har byttet kjøl til denne grunne tandemkjølen og ser vi på de siste 10 årene så er det bygget rundt 30000 båter og at to har byttet kjøl er sikker mange for noen, men jeg synes det er få... 2 av 30000 er ikke mange etter mitt syn, og er det 100 som har byttet så er det heller ikke mangem, da er det 0,33 %... ser vi på de to som er kjent så er det 0,0067% som heller kan anses som mange etter mitt enkle syn..

 

Det kan tenkes at noen ønsker en grunnere kjøl enn det som levere orginalt og dermed ønsker å bytte kjøl, men kritikerne her er neppe enig i dette..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er bare det at kjølen er ikke uoriginal.

Kjølen er produsert og montert av Bavaria.

 

 

Nå er det vel ingenting som tilsier at den uorgionale kjøen er levert med av Bavaria og dermed har de neppe levert kjølboltene heller.. i bestefall muttrene...

 

Nei, nå er i alle fall jeg forvirret. Her er det noen som tar feil!

Forøvrig er det min enkle mening at det ville være veldig merkelig dersom Bavaria skulle ta ansvar kun for mutterene!

Men kanskje mutter-underleverandøren er mer til å stole på enn kjølbolt-underleverandøren? ;-)

Link to post
Share on other sites

Men det å hevde at Bavaria kan tillegges ansvaret for at en eier bruker uorginal kjøl blir litt feil etter mitt syn.... selv om sikkert du Gunga og de andre som har hauset dette opp i sky er av en annen oppfatning...

var kommer dessa uorginala kjöler fra...........Biltema??

 

er det så att det er noen annen enn varvet som leverer desse kjöler??

 

Jag har stellt spm förrut men ikke fått noe svar.....kan man få ett certifikat fra ett klassningssellskap typ

 

Germanische LLoyd eller DNV på att båten er byggd enligt oppstellde krav o specer?

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

var kommer dessa uorginala kjöler fra...........Biltema??

 

kan ikke tro det er så mange kjølprodusenter, tipper det er noen få som alle kjøper fra uansett om dt er SY eller Bavaria.

Er det slik så vil man vel ikke lengre diskutere kjøl heller...

 

Lagt til; Gunga din, hvilke dimensjoner er det på dine kjølbolter, regner med du vet det siden du er så opptatt av hvilke dimensjoner Bavaria har??

Redigert av SRA (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er det vel ingenting som tilsier at den uorgionale kjøen er levert med av Bavaria

Kan du dokumentere dette, slik at det ikke bare basert på synsing?

 

Denne pressemeldingen fra verftet tyder vel på at det nettopp er de som har levert kjølen:

http://www.bavariayachts.com/go/news/bavar...sailboat-models

 

Eller er det kanskje en original og en uoriginal tandemkjøl ute og går for å gjøre forvirringen komplett? :crazy:

 

[redigert feil i lenken]

Redigert av ulysses (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lagt til; Gunga din, hvilke dimensjoner er det på dine kjølbolter, regner med du vet det siden du er så opptatt av hvilke dimensjoner Bavaria har??

er ikke opptatt av hur mange kjölbolter o dimensioner, dette beror helt på kjölens utformning !

 

min syn på saken er att familjebåter/turbåter skall tåle o gå på grund (opp til en viss fart, vilken fart kan diskuteres!)

uten att kjölen ramler av båten, eller att båten sjunker.

 

vi snakker om familjer som er ute o seglar på sin fritid, med barn ombord....med amatörer som navigerer

(amatörer som vi alla er, iallafall dom fleste! (det finnes några proffs her!))

 

vi skall ha sikkre småbåter, med passiv inbyggd sikkerhet !!!(nu snakker jag familjebåter/turbåter)

 

vi hade dette her oppe i Norden men nu er desse regler borte.....tyvärr...vi er tilbake i början på 70-talet på denne punkten.(som försvares av några få her inne på BP)

 

ner jag legger fram en enkel skiss på hur man kan bygga en starkare båt viftes den bare bort

man vill ikke diskutere konstruksjonsdetaljer........

 

o sist hur mange kjölbolter har jag.................har inga alls ! :wink::smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Bavaria leveres med Kort kjøl i jern eller dyp kjøl i jern eller dyp bly kjøl, og alle disse er originale og hevde noe annet er tull, ser at noen hevder at båtene som har deltatt i regatta har uorginal kjøl dette er totalt sprøyt i fra den ene til den andre siden. Mange av båtene blir levert med bly som alternativ, dette gjør vel ikke kjølen uorginal?? da det er et valg som kan bestilles ved kontrahering av båten. Forøverig er det mange produsenter som tilbyr alternative løsninger på kjølen uten at dette gjør kjølene til uorginaler ?. Kvalitetsmessig så kan det vel ikke være noen forskjell om båten er en bavaria eller noe annet, jern er jern og bly er bly, pluss bolter som er spesifiserte i syrefast og beskrevet dimmensjon som jeg ikke kan se aviker i fra spesf. på andre båter det er naturlig og sammenligne med.

Link to post
Share on other sites

Om båten er verftslevert med denne tandemkjølen så er det selvsagt orginalt og etter som det refererte dokumentet fra den amerikanske forhandleren så står det at lese at de kan levere dette. Da er det selvsagt et orginalt produkt. Jeg var ikke klar over at de leverer tre alternativer av kjølen siden det ikke fremkommer i specen på 37 foteren hos Lundebåt, der er det kun to alternativer som er grunn og den "normale" dybden.

 

Alt som Bavarie leverer er selvsagt orginalt og jeg trodde at tandemkjølen var montert av en "aftermarket" produsent og ikke av Bavaria i Tyskland. Forøvrig vil jeg kontakte Lundebåt på mandag for nærmere informasjon om dette og ulykken i Sverige.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...