Jump to content

Bavaria 39 Cruiser, mest for pengene i stortest i Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

:wink: Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det som er rart og som jeg trenger en forklaring på er følgende

 

Hvorfor selger Bavaria så utrolig mange båter, hvis de har for dårlig dekksutrustning, for dårlig kjølinnfesting og at innredningen er enkel. Mangeler gelcoat i kvadrantrommet også.

 

Ikke er kjøperne bare uerfarne, men erfarne i "høy kvalitet" både når det gjelder båter generellt og seiling.

 

Lurer faktisk på om noen er misunnerlige på oss Bavaria eiere også.

 

Konstruktiv kritikk er viktig, men det gjelder også rosen når noen er flinke.

 

 

Og dere som har hatt Bavaria med dårlige erfaringer STÅ FRAM. Hvis bilder, kom med facts som viser hva som var galt.

Ingen blir hengt av den grunn. Men det kan være noe som vi andre bør se opp for.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det som er rart og som jeg trenger en forklaring på er følgende

Hvorfor selger Bavaria så utrolig mange båter, hvis de har for dårlig dekksutrustning, for dårlig kjølinnfesting og at innredningen er enkel. Mangeler gelcoat i kvadrantrommet også.

 

Ingen blir hengt av den grunn. Lagt til av xunil: Ikke glem dette da. Og så kan dere lese videre.

 

Tilgi dem "baatsman", de vet ikke bedre, :cheers: og som kan være et av svarene.

Redigert av xunil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:wink: Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er det at Bavaria tilbyr en kjøl på sine nye båter som avgjør om kjølen er original, eller er det at Bavaria selv støper dem?

 

Jern er vel ikke jern? Eller er det snakk om grunnstoffet Fe i sin reneste form (med uspesifisert behandling) vi snakker om?

 

Er det mulig :headbang: Vi snakker om kjøler som er spesifiserte til båtene, og er jern jern?? dette blir for meg helt usakelig, båtene som blir levert med jernkjøl har en standard coating. Hvordan den enkelte velger og behandle båten med et antall lag 2 komponent epoxyprimer er vel det som er avgjørende i ettertid. Tror ikke andre produsenter levere STANDARD noe annet, men kan sikker bestilles ved kontrahering akkurat som med bavaria.

Link to post
Share on other sites

:wink: Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Douro:

 

Det hadde vært nyttig om du kunne legge ut litt mere info om bildene dersom du har det.

Er dette en norsk båt? Jeg har hørt at en norsk Match 35 mistet en bit av kjølen i akterkant etter en grunnstøting sommeren 2007. Dette er info via-via og kan ikke garanteres på noen måte (vet bl.a ikke sikkert om det var en Match 35). Dette bildet er vel av en jernkjøl, og Match serien har vel blykjøl?

Link to post
Share on other sites

Douro:

Det hadde vært nyttig om du kunne legge ut litt mere info om bildene dersom du har det.

 

 

Duro, hva er forhistorien til disse skadene du viserbilder av??

 

Jada, jada - nå må dere slutte å mase så mye! ;-)

Det er ikke så greit å diskutere samtidig i mange tråder, det går litt utover effektiviteten.

 

Forhistorien er en ulykkelig Bavaria-eier i UK som var utsatt for en mindre grunnstøting, og som nå sliter med at forsikringen ikke vil dekke skadene fordi dette er skader som flere surveyore hevder skyldes konstruksjonsfeil fra verftets side. Bl.a. blir det hevdet at kjølboltene ikke var plassert midt i kjølen, og at denne konstruksjonssvakheten var forsøkt skjult ved å slipe av kjølbolten(!) der den holdt på å stikke ut gjennom kjølen.

Den ulykkelige Bavaria-eieren har laget en egen blogg her. (Og nå går vel den nettsiden ned i knestående, formoder jeg, når den nå blir utsatt for "masseangrep" fra Bavariadebattantene her på Baatplassen....;-)

Link to post
Share on other sites

Har lest gjennom bloggen til eieren av Gweilo og behandlingen han har fått fra Bavaria er under enhver kritikk, helt skandaløs.

Når det gjelder innfestingen av akterstaget er det rart eieren har brukt båten i nesten to år uten at dette er blitt utbedret, hadde selv aldri akseptert båten ved overlevering med denne innfestingen.

Forhandleren som har solgt denne båten bør en holde seg unna, når de ikke kan rydde opp i slike problemer bør de boikottes av oss som kunder. Når så fabrikken heller ikke ordner opp er dette svært trist for Bavaria som varemerke, godt vi har en importør og forhandlere i Norge med en helt annen innstilling til kundene sine.

 

Vi kjøpte en ny Bavaria 42C sommeren 2006 og er svært fornøyd med behandlingen vi har fått av Lunde, ved feil/mangler på båten har de hentet og levert båten i våres båthavn slik at jeg har sluppet å bruke tid på dette, tror ikke det er mange andre forhandlere som hadde gitt oss tilsvarende service.

Om det er Lunde som selv må ta kostnaden med dette eller om de kan sende regningen videre til Bavaria kan jeg ikke svare på, for meg som kunde er dette igrunnen irrelevant da jeg forholder meg til forhandler her i landet.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Forhandleren som har solgt denne båten bør en holde seg unna, når de ikke kan rydde opp i slike problemer bør de boikottes av oss som kunder.

 

Eller burde en ikke heller boikotte verftet som sender slike båter ut på markedet? Hvis dette er representativt for hvordan bavaria skjuler unøyaktigheter fra produksjonen, kan man jo selv begynne å lure på hvor mange slurvete bygde båter som finnes her i landet også. Mest for pengene? Hvis man skal kjøpe brukt bavaria, bør man gå for en som har blitt reparert for grunnstøting slik at man vet at eventuelle svakheter er utbedret.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

"In our experience, Bavarias tend to suffer more serious damage in a grounding than the norm;"

 

Sagt av en med Orustbåt?

Sagt av en med skogsbåt?

Nix, sagt av forsikringselskapet til han med kjølskaden.

 

Forsikringsselskapene klarer jo å skille risikoen mellom en Golf 1,6 02 mod - fører mann 42 år - postnummer 1123 og en Golf 1,6 02 mod - fører mann 42 år - postnummer 1124.

 

Det burde jo da vært mulig å lese ut av forsikringspremien hvordan forsikringselskapene stiller seg til dette. Mener å ha lest i en annen tråd at forsikringsselskapene skilte mellom seilbåter med lang kjøl og de med finnekjøl.

 

Kan man lage en poll her på båtplassen der man putter inn parametre om båten sin samtidig som man kan være annonym (for de som ønsker det)? Eller er det noen her inne som er i forsikringsbransjen som kan forklare hvordan risikone beregnes.

Link to post
Share on other sites

"In our experience, Bavarias tend to suffer more serious damage in a grounding than the norm;"

 

Sagt av en med Orustbåt?

Sagt av en med skogsbåt?

Nix, sagt av forsikringselskapet til han med kjølskaden.

 

 

for å trekke spekulasjonsgymnastikken din helt ut Mulligan;

Nix, sagt av forsikringselskapet til han med kjølskaden, der forsikring er: få inn flest mulig poliser og utbetale minst mulig i skade.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...