Astor Startet 18.November.2007 Del på Facebook Startet 18.November.2007 I går sendte Tjøme Radio ut Pan-melding etter en savnet skjærgårdsjeep som hadde gått ut fra Horten i går formiddag. Meldingen ble sendt ut sent i går kveld og flere redningsskøyter deltok. Det er tett tåke i fjorden. Jeg var i går formiddag i Horten, sammen med rem. Vi skulle bunkre Astor og gikk til Indre havn i Horten. Til tider var det kun en kabelengde sikt og for en som reiser utpå uten nødvendige hjelpemidler ville dette være et sjansespill. Jeg overhørte samtalen fra et skip som nevte at de så en mindre båt som trolig kjørte i ring ute i fjorden. Dette var på formiddagen og behøver ikke være den savnede. Regner med at slikt blir nottert ned av Horten trafiksentral. Uten radar og kartplotter ville jeg ikke ha beveget meg ut i slik tjukke. Jeg må legge til at det var flatt vann og stille og dermed liten dramatikk i det hele. Når en kjører alene i tåka uten å ha hjelpemidler for hånd kan det være lurt å henge et langt tau etter båten og se om man styrer rett. Dette for å forhindre at man kjører i ring. Noe man ofte vil gjøre. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
roaldbj Svart 18.November.2007 Del på Facebook Svart 18.November.2007 Her er litt mer informasjon fra VG: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=185905 La oss håpe at det går bra og at flere kan lære noe av dette. Ser at det er under 1 m/s vind i Oslofjorden nå på morgenkvisten. Tåka blir nok liggende en stund. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 18.November.2007 Del på Facebook Svart 18.November.2007 Nå skal jeg gå til innkjøp av radar i allefall. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Mulligan Svart 18.November.2007 Del på Facebook Svart 18.November.2007 Jeg vil fremheve kompassets fortreffelighet. Driftsikkert, strømløst og billig. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 18.November.2007 Del på Facebook Svart 18.November.2007 Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
chagall Svart 18.November.2007 Del på Facebook Svart 18.November.2007 Mann kommet til rette. http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/11/18/518554.html Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 18.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2007 Mannen det ble lett etter har alså kommet seg helt over til Enegelsviken, mellom Larkollen og Hankø. Det viser at uten kompass, er man helt i villrede. Kompass er et must, men jeg vil jo fremheve radarens fortreffelighet, hvor man kan se andre farkoster og ikke minst landkjenning. Hører nå at det er en ny leteaksjon i fjorden. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
roaldbj Svart 18.November.2007 Del på Facebook Svart 18.November.2007 Å tro at man klarer seg godt midt utpå Oslofjorden i tåke utelukkende med kompass vil jeg kalle dumdristig handling og holdning. Man kan ikke forutse at alle de større skipene som går der, herunder Bastøy ferjene, tilpasser seg en mindre fritidsbåt som er uten "øyne". Jeg kan ikke se ett eneste argument som tilsier at det er god sjømannsskikk å begi seg ut på slik tåkeseilas uten radar. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.November.2007 Del på Facebook Svart 18.November.2007 Man kan tydeligvis lese seg til en klandervinkel ut av hva som helst. Poenget mitt er at dersom man vet hvor man har vært og hvor man er, kan et kompass lede en hjem igjen. Oppihuenavigasjon er greit å mestre. Men jeg noterer meg at det nå er kun de med økonomi til innkjøp av radar som tillates å ferdes i fjorden. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 18.November.2007 Del på Facebook Svart 18.November.2007 Å tro at man klarer seg godt midt utpå Oslofjorden i tåke utelukkende med kompass vil jeg kalle dumdristig handling og holdning. Man kan ikke forutse at alle de større skipene som går der, herunder Bastøy ferjene, tilpasser seg en mindre fritidsbåt som er uten "øyne". Jeg kan ikke se ett eneste argument som tilsier at det er god sjømannsskikk å begi seg ut på slik tåkeseilas uten radar. Radar er utvilsomt det beste og eneste sikre hjelpemiddelet man kan ha ombord når det er tåke. Man begir seg ikke ut i oslofjorden i tåka, men man kan bli overrasket av tåke. Jeg synes derfor det er mer interessant å diskutere hva man bør gjøre hvis man blir overrasket av tåke enn å diskutere om der lurt eller ikke å kjøre rundt i tåka. Kom gjerne med inspill på følgende: 1. Du er midt ute i Oslofjorden eller en annen fjord der du vet det er mye trafikk 2. Du blir plutselig overrasket av tåke 3. Du har kun kart og kompass ombord Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 18.November.2007 Del på Facebook Svart 18.November.2007 Jeg vet ikke om det er jeg som skal ha formulert grunnlaget for at Mulligan skriver omtrent følgende: Men jeg noterer meg at det nå er kun de med økonomi til innkjøp av radar som tillates å ferdes i fjorden., i så fall har jeg ikke ment å si noe om hvem som har tillatelse til å ferdes på fjorden og hvem som ikke har tillatelse til å ferdes på sjøen. Jeg trodde ikke Mulligan hadde lest mine mange innlegg på BP slik at han oppfatter at jeg har det med å si hva som er tillatt eller ei. Mitt synspunkt er at det ikke er i samsvar med godt sjømannsskap å seile i tåke i et så sterkt trafikkert område uten å ha de nødvendige navigasjonshjelpemidler ombord til bruk. Slik jeg har lest informasjonen i saken hadde vedkommende verken VHF, tåkelur eller andre hjelpemidler ombord til å håndtere tåkesituasjonen. Nå gikk denne saken heldigvis bra, selv om båten visstnok fortøyde i området Engelsvika, omlag 12 nm fra Horten, ca 142 grader sett fra Horten. Heldigvis var temperaturen i lufta over frysepunktet i natt. Jeg er selvfølgelig inneforstått med at det er mange andre alternative forståelse av god sjømannsskikk. Men i vår familie er det jeg som er premissleverandør for god sjømannsskikk inntil de 4 andre jentene tar til motmæle. Redigert mandag 19. november: Har lett litt mer etter informasjon om saken. Jeg beklager at jeg ikke kan bekrefte at den seilende i denne saken verken hadde VHF eller andre hjelpemidler ombord til å håndtere situasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.November.2007 Del på Facebook Svart 18.November.2007 1. Du er midt ute i Oslofjorden eller en annen fjord der du vet det er mye trafikk2. Du blir plutselig overrasket av tåke 3. Du har kun kart og kompass ombord Viktig problemstilling. Jeg fikk "dødt skip" på vei hjemfra Danmark pga et kortsluttet batteri. Heldigvis uten tåke. Så det kan fort skje. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 18.November.2007 Del på Facebook Svart 18.November.2007 Mitt synspunkt er at det ikke er i samsvar med godt sjømannsskap å seile i tåke i et så sterkt trafikkert område uten å ha de nødvendige navigasjonshjelpemidler ombord til bruk. Roaldbj: Kunne tenkt meg å utfordre deg litt på dette, da jeg synes din definisjon på sjømannsskap blir litt snever. La oss si at du befinner deg omtrent der jeg har tegnet en rød sirkel på kartet. Tåka kommer brått sigende, og både radar og plotter har kuttet ut pga en el. feil du har fått og som du ikke finner ut av. Du er på vei hjem. Hva gjør du? Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 18.November.2007 Del på Facebook Svart 18.November.2007 Jeg har en liten håndholdt GPS med kart. Har hatt god hjelp av den noen ganger. Da ser jeg ihvertfall hvor jeg er. Bare kompass i tåke er det ikke mye hjelp i. Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Astor Svart 18.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2007 Bli overasket av tåke kan alle, uansett båttype og utstyr. Men å legge ut i tåka ville jeg kun med radar ombord. Her hjelper GPSen lite når man skal se hvor man kjører. Han som la ut fra Horten og til slutt havnet i Engelsviken la ut i tjukka. Ikke særlig smart. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
roaldbj Svart 18.November.2007 Del på Facebook Svart 18.November.2007 Ingen tvil: Jeg kaller umiddelbart opp Tjøme radio via VHF kanal 16 og ber om råd. Vi går over på arbeidskanal. Jeg ber dem om å plotte meg og informere meg om andre båter som er i nærheten. Tjøme radio kan plotte meg via sine avanserte radarer i hele Oslofjorden. Det er mye annet jeg vil gjøre under veis, bl.a. be dem ringe til familien. Det er derfor vi har VHS som sikkerhetssystem for skipsfarten. For meg som har seilt noen år er dette elementært. Dersom jeg mister strømforsyning ombord? Da bruker jeg håndholdt VHF. Dersom denne er mistet på sjøen? Da sender jeg opp nødrakketter. Dersom disse ikke virker? Da setter jegt ut redningsflåten. Dersom denne ikke virker? Da hiver jeg ut Jotron nødpeilesender. Dersom du ikke finner den? Da hiver jeg ut flyteankeret. Dersom du ikke finner dette? Jeg har på meg redningsvesten, jeg aktiverer to stk VHF med DSC, lytter på disse og sitter helt i ro med min håndholdte tåkelur. Denne aktiverer jeg når jeg hører motorlyd. Har mange andre tiltak..... Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 18.November.2007 Del på Facebook Svart 18.November.2007 Så du er altså fullstendig avhengig av andre + teknologi for å ta deg inn oslofjorden i tåke? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 18.November.2007 Del på Facebook Svart 18.November.2007 Vil også legge til at de andre i familien har fått informasjon om å slippe ut ankeret i baugen om det skjer noe med meg ombord. Kjettingen er 50 meter. Jeg ville sannsynligvis gjort det samme, dette skulle gi meg mulighet for å tenke meg om videre. Ikke umulig at jeg hadde ringt Astor for videre bistand.. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 18.November.2007 Del på Facebook Svart 18.November.2007 Så du er altså fullstendig avhengig av andre + teknologi for å ta deg inn oslofjorden i tåke? Ja, umiddelbart ser jeg ingen mulighet til å be om bistand fra høyere makter til å "ta meg inn oslofjorden". Det er slik at vårt innebygde navigasjonssystem gjør at vi går i ring. Noen går til venstre og noen går til høyre. Det er ingen som går rett frem, ifølge den forskning jeg kjenner til. Desverre viser svært mange ulykkesanalyser bl.a. av ulykker til fjells hvor skiløpere har ankommet bare noen ti-talls metre fra hytta at de har gått i ring. Tilsvarende er vel kjent innen forsvaret både i Norge og i utlandet. Problemet omkring navigering uten tekniske hjelpemidler var godt kjent i Vietnamkrigen. Noen svært skolerte naturbrukere mener å kunne navigere ved hjelp av maurtuer og barktykkelse på trær, men dette er det ikke så mye av til sjøss. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 18.November.2007 Del på Facebook Svart 18.November.2007 Så du anser tåke uten elektroniske hjelpemidler på flatt vann i Oslofjorden nærmest for å være en nødsituasjon? Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 18.November.2007 Del på Facebook Svart 18.November.2007 Nei det gjør ikke jeg i allefall. Men noen som vet hvordan det gjikk med den personen som ble meldt savnet fra "Dronningen" før i dag? Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
roaldbj Svart 18.November.2007 Del på Facebook Svart 18.November.2007 Ja, i utgangspunktet oppfatter jeg enhver situasjon til sjøss hvor jeg ikke vet hvor jeg er, ikke har oversikt over situasjonen, ikke vet hvordan været endrer seg, ikke vet hvordan annen skipstrafikk beveger seg, ikke har kommunikasjion med omverdenen, verken med VHF, mobilteleforn eller annet, som en potensiell nødssituasjon. Sjøredningstjenesten og politiet er angivelig også av den oppfatning at det er bedre å meldre fra en gang for mye enn en gang for lite. Jeg tenker med gru hvordan den aktuelle situasjoinen hadde utviklet seg med sterk nordlig vind og strøm. Da er Skagen kanskje neste stopp. Utfordringen er selvfølgelig at når jeg verken har VHF etter anndre kommunikasjonsmidler at jeg ikke får meldt fra. Jeg oppfatter det som mer kostbart for samfunnet at mine pårørende melder meg som savnet med derpåfølgende redningsaksjon, enn at jeg selv iverksetter kontrollert søk. Men her er vi sikkert/åpenbart svært uenige. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 18.November.2007 Del på Facebook Svart 18.November.2007 Kjenner en som gjorde følgene i tykk tåke : Gubben lå på Mølen rett utenfor Horten , han har plotter ombord men fruen nekta å gå i det været . Han kalte opp Horten trafikk kontroll og spurte om dem kunne hjelpe han inn til indrehavn ( Horten ) , da vill fruen bli med . Horten trafikk så han på radaren da han gikk ut fra Mølen , så over vhf'n hadde han kontakt med dem at det var klar bane. Så underveis inn til hjemmehavna si , passet Horten trafikk på at han ikke møtte andre båter . Kansje en måte å få hjelp på , hvis du havner i tåka . Dette er bare noe jeg har hørt , om det stemmer at vi kan få slik hjelp av Horten trafikk kontroll ? Vi har jo medlem her på BP som jobber der , han kan sikkert svare på dette . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
bliss X Svart 18.November.2007 Del på Facebook Svart 18.November.2007 Men her er vi sikkert/åpenbart svært uenige. Nei det har ingenting med uenighet å gjøre, men handlemåtene våre er nok svært forsjellige. Jeg ville forsøkt å ta meg inn oslofjorden på egenhånd, men du ville i utgangspunktet sett det som en fullstendig umulig oppgave - en oppgave du ikke engang ville forsøkt på, hvis jeg oppfatter deg riktig. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 18.November.2007 Del på Facebook Svart 18.November.2007 Hvordan skulle jeg forklart et eventuelt havari for forsikriringsselskapet dersom jeg hadde uttalt følgende: Jeg ville forsøkt å ta meg inn oslofjorden på egenhånd (sitat fra Bliss X) og fått totalt havari? Jeg anser at Bliss X og jeg har fullstendig forskjellig oppfatning av handlinger til sjøss i tåkehavet. Dette aksepterer jeg. Jeg er imidlertid ikke villig til å forandre mine prosedyrer med mindre at myndighetene gir meg andre styringssignaler. Jeg har ansvar for andre ombord, og tar ikke sjansen på å "gamble" i den sterkt trafikkerte Oslofjorden. Jeg er glad for at jeg ikke seiler sammen med deg Bliss X. Vi kommer åpenbart ikke til å seile sammen med det første. Jeg formoder at dette er en omforent oppfatning. Du oppfatter meg høyst sannsynlig som like umulig seilerpartner. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.