Jump to content

Leteaksjon i Oslofjorden og bruk av radar


Astor

Recommended Posts

De firmaene som sertifiserer redningsflåter har som oftest et stort lager med utgåtte raketter og bluss som de av og til kjører til godkjent deponering for slikt materiell.

Godsnakker du litt med en på dette verkstedet vil jeg tro at de og tar imot de du har.... Ihvertfall hvis du handler nye på samme plassen samtidig....

men hvis brannvesenet tar imot de er du jo "reddet"....

 

Husk på at produksjonsdato og utgått dato står stemplet på de. Ihvertfall hvis du har det man kaller pyroteknisk utstyr for redningsfakoster.

Etter den datoen skal du ikke stole på at de virker. Vel, nå er det jo ikke slik at det skjer noe spontant på den eksakte datoen, men vær obs på at nå er det på tide å skiftet de ut....

Link to post
Share on other sites

Send de opp nyttårsaften. Men helst ikke RØDE. Tar brannstasjoner imot brukte raketter? Borre Havarivern? Falck?

 

Aftenbladet ifjor

 

Sakset fra artikkelen:

 

"Vi oppfordrer på det sterkeste folk om ikke å sende opp røde raketter før selve nyttårskvelden. For oss betyr det nød, og vi har ikke noe annet valg enn å reagere, sier vakthavende redningsleder Asbjørn Viste ved Hovedredningssentralen Sør-Norge."

 

Det leser jeg som at det er OK å sende opp røde raketter på selve nyttårsaftenen. Kl 12. Hva de advarer mot er å sende opp raketter FØR selve nyttårsaften. Artikkelen var fra 27.12, dvs før nyttårsaften. Les også overskriften:

 

"Ikke send opp røde raketter - Oppfordringen kommer fra Hovedredningssentralen Sør-Norge og gjelder før og etter nyttårsaften."

Link to post
Share on other sites

The Gannet har sannsynligvis rett i sin tolkning om at det er ok å sende opp røde raketter nyttårsaften, iflg. dette merkelige rådet fra Hovedredningssentralen----men er det klokt? Neppe. Det ser jo ut til at man utelukker at det kan oppstå en NØDSITUASJON på selve nyttårsaften, hvor et nødbluss vil "drukne" i andre røde raketter. Men det går heldigvis mot et forbud mot raketthysteriet. :smash:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Jeg var i dag innom brannstasjonen, hvor de tilbød seg å brenne disse opp i eget kammer. De kjenner ikke til hvor jeg ellers skulle levert dem.

 

Jeg spurte om hvordan de ser på eventuelle slike lys nyttårsaften, hvorpå svar var at dette var noe de absolutt ikke satte pris på.

 

For min del er det uaktuelt å bruke dem nyttårsaften, idet vi skal utpå fjorden med båten.

Link to post
Share on other sites

Godt poeng Krisida Magni, men om jeg i nøden skulle hatt bruk for dem, ville jeg hellere først bruke teknologiske hjelpemidler, da vi kun skal ligge slik at vi ser hele byen fra båten.

 

Jeg må også få legge til at det er "utrangerte/eldre" nødbluss som er innlevert. Jeg har vel ikke snakket om nye ?

Link to post
Share on other sites

For å være ærlig, hvorfor skal jeg skape bryderi for hjelpemannskaper når jeg kan la være ? La nå de gutta også få lov til å slappe av litt på nyttårskvelden, på samme måte som alle oss andre. Jeg VET at dersom nødraketter observeres, og båter observeres ute på fjorden, så skaper dette litt usikkerhet. Dette er jammen ikke mye vits i.

 

Nyttårskvelden er for fyrverkeri. Jeg synes at det å bruke penger på fyrverkeri er tøysete, men gjør det da allikevel for å glede barna.

 

Et annet moment er at det er pyterns kjedelig å se et rødt lys på himmelen, kontra de fargesprakende raketter som fåes kjøpt spør du meg.

Link to post
Share on other sites

hvorfor ødelegge eller destruere gamle nødbluss??? hvis man kan skyte de opp på nyttårsaften , kan de vel også brukes som nødbluss i båt :-(

 

NEI!

 

Har fyrt mye pyro de siste 10 årene som opplæring av andre og egentrening. Vi bruker oftest den med dårligst dato (av og til utgått, noen ganger bare gammel). Når jeg ser hvor vanskelig det til tider er for enkelte å fyre dette riktig, og hvor særdeles mye usikkerhet det blir i kontakt med pyro som ikke oppfører seg som forutsatt (gammel eller dårlig av annen grunn) unner jeg ingen å ha båten lastet med denne kvaliteten når uhellet er ute.

 

Men, om man med båt til noen årslønner og litt til vil kjipe seg med dårlig og gammel pyro kan man gjøre som man vil for meg..........

Oso

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...