Jump to content

Leteaksjon i Oslofjorden og bruk av radar

Astor

Recommended Posts

Det skremmer litt at det avisen oplyses at "Aksjonen måtte avblåses sent lørdag kveld på grunn av tjukk tåke i området."

Var det fare for redningmanskapenes liv når det var vindstille på fjorden ?

kan ikke radaren gjøre leting i tåke formålstjenlig ?

kan ikke ører gjøre nytten på en stille fjord hvis feks. den savnede hører redningbåten og blåser i fløyten på redningvesten ?

Det første døgnet er vel en svært viktig periode i en hver redningaksjon etter det minsker vel den stastistiske sjansen for å få sukses, var det da redningsfaglig forslag å miste de viktige nattetimene ?

Det er jo greit å vite fordi man jo selv kan komme i en situasjon hvor det vanskelige valget er om man skal holde seg i ro og vente på hjelp eller utsette seg for risiko ved å prøve å komme seg hjem selv. Da kan man tydeligvis ikke regne med at søk pågår hvis det er vindstille og tåke...så moralen er at hvis man står på et skjær med våte klær kan det være lurere å startet svømmeturen isteden for å fryse i hjel mens letmanskapene venter på mndre tåke....

Spørsmåler er jo om det hade vert en eneste ulempe den aktuelle natten å la den høytenologisek Sundt Flyer putre natterstids fra basestasjonen på Hvaler nordover langs østfoldkysten forbi Rauer (utenfor Engelsviken) ? (Bortsett fra de rent økonomiske ulempene ved å kaste bort diesel på letefartøy.)

Et spørsmål er også om man må vente til neste neste morgen for å få hjelp hvis man med mobiltelefon og GPS kan oppgi nøyaktig posisjon i tåkehavet.

At redningtjenesten ikke kan lete i tåke er ihvertfall helt nytt for meg...det er jo akkurat da man trenger hjelp ikke de solskindagenedagene det er sikt fra Horten til Rauen/Engelsviken.

Redigert av salt (see edit history)

På 70 tallet var jeg en del ute i tåka med en båt jeg disponerte sammen med noen venner. Vi operererte i området rundt Fredikstad / hvaler, og vi hadde ikke annet en kart og kompass å klare oss med. Tåka kom gjerne når vi skulle hjemover etter helgetur. Det vi gjorde var å holde oss veldig nær land, og sneglet oss avgårde på helt minimum fart. Det tok sin tid men vi kom hjem til slutt. Man beveger seg kanksje i max 2 knop, har alle mann på dekk, stopper opp lytter, roper, blåser i tåkelur, og detaljplanlegger hvert minste strekk.

Påstår ikke at dette er risikofritt, men mener det er mulig å ta seg frem med forsiktighet og god tid.

Dette forutsetter imidlertid flatt vann og vindstille. Har man i tillegg vind og bølger å ta hensyn til ville jeg søkt inn til nærmeste havn.

Om en vet hvor man er(som alltid er en forutsetning for god sjømannskap) og hvor en skal så duger jo kompasset rimelig greit det da... kan riktig nok ikke se andre båter med det.. forøvrig det samme gjelder jo plotteren... har en gps så vet en alltid hvor en er... da er det "bare" sette kursen i den retningg man føler behov for... Er tåken så tykk at en betraktrer det som uforsarlig å fortsette så er anker en god løsning..

Så lenge ekronikken fungerer som den stort sett alltid gjør og en ser tåken komme(tar vanligvis ikke lenger tid en at en rekker å finne kursen), så rekker man å finne sin egen posisjon i løpet av et par sekunder fra elektronikken og sette dette ut i kartet(tar dog litt lenger tid om en ikke fører bestikk regelmessig i papirkartet)

Jeg hadde nok ikke gått ut i tett tåke, men hadde den kommet underveis så har man ikke noe valg.. men for mitt nærområde som er skagerakk så varsles vanligvis fare for tåke via værmeldingen, så jeg er ikke særlig bekymret for dette..

Er klar over at et par mine store personlige kritikere på forumnet nok ikke er enig i dette, men det kan jeg leve med.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Nei det har ingenting med uenighet å gjøre, men handlemåtene våre er nok svært forsjellige.

Jeg ville forsøkt å ta meg inn oslofjorden på egenhånd, men du ville i utgangspunktet sett det som en

fullstendig umulig oppgave - en oppgave du ikke engang ville forsøkt på, hvis jeg oppfatter deg riktig.

Jeg ser at du i din profil har lagt inn formuleringen "Ja til obligatorisk båtførerbevis!".

Jeg har aldri formulert slikt synspunkt og jeg kommer trolig aldri til å formulere meg slik i fremtiden, men man vet aldri hva som skjer.

Ut fra din profilformulering er det mange spørsmål jeg stiller meg til dine uttaleser til tåkehavshendelsen i Oslofjorden i går kvelkd og i natt.

Så langt fatter jeg ikke hva som er feil med mine vurderinger.

Kan du bliss X vennligst punkt for punkt kommentere hvilke vurderinger jeg har gjort som er feil?

Avventer svar. Dette anser jeg som et sentralt tema for sikkerheten til fritidsseilere.

Hei.

Jeg ville selvfølgelig heller ikke lagt ut i tjukk tåke, selv med alt det jeg har av elektroniske hjelpemidler (minus radar). Men jag har da kommet ut for brå tåke mens jeg har vært underveis. To ganger var det tjukt som graut.

Den siste gangen var i nærheten av Smøgen. Da fortsatte jeg mellom holmer og skjær på kartplotteren, dead slow, med kontinuerlig utkikk og lytting. Og helt som planlagt dukket åpningen til havnen i Smøgen opp der den skulle være. Dette var i et område uten "danskebåter".

Første gangen var imidlertid et godt stykke ut fra Strømtangen i retning Fredasshølet på Hvaler, det første året jeg hadde båt for 20 år siden.

Den gangen hadde jeg hverken mobiltelefon eller VHF. GPS eller kartplotter hadde jeg heller ikke. Men jeg hadde på forhånd (før tåken kom) tegnet opp kursen jeg skulle holde. Så da tåken kom, visste jeg hvor jeg var, og kunne ved å følge samme kursen vha. spritkompasset og regne ut når jeg skulle få landkjenning, fortsette med utkikk, lytting og lav hastighet. Og jeg kom akkurat dit jeg hadde planlagt. Avdrift pga strøm? Den var jo den samme da solen skinte. Avdrift pga. vind? Det er skjelden noe særlig vind når tåken er tett som graut. Men en feil gjorde jeg vel den gangen, og det var vel at jeg heller skulle snudd og fulgt samme streken tilbake. Jeg hadde vel ikke gått mer enn en fjerdedel av strekket da tåken kom. Hadde jeg snudd, hadde sjansen for å treffe andre båter vært mindre.

Hadde dette skjedd i et trangere område av Oslofjorden, hadde jeg ganske enkelt gått rett mot en av sidene av fjorden, 90 eller 270 grader, men mot den siden hvor jeg slapp å krysse hovedleden med all nyttetrafikken.

Og obs, metoden med kart og kompass og bestikk, egner seg like godt for en skjærgårdsjeep som en trawler.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Den gangen hadde jeg hverken mobiltelefon eller VHF. GPS eller kartplotter hadde jeg heller ikke. Men jeg hadde på forhånd (før tåken kom) tegnet opp kursen jeg skulle holde. Så da tåken kom, visste jeg hvor jeg var, og kunne ved å følge samme kursen vha. spritkompasset og regne ut når jeg skulle få landkjenning, fortsette med utkikk, lytting og lav hastighet.

Lars, jeg oppfatter at du den gang du viser til for 20 år siden hadde en navigasjonsplan, det er dette jeg etterlyser i mange av mine innlegg.

Vi to hadde nok fungert brukbart sammen på tvers av Oslofjorden. Hva tror du?

Jeg ser derimot ut fra flere av kommentarene til bliss X at han og jeg ikke hadde vært noe godt par sammen på fjorden. Mange er nok glad for det.

Men nå må vi kanskje la dette stridsemnet ligge. :wflag:

Seilte fra Son til Fredrikstad i dag.

Har radar pluss plotter med kart og batteridrevet GPS (og kompass) som backup - var aldri i tvil om å legge ut da jeg har stort sett god erfaring med tåkeseilas.

Gjennom Bevøysundet var det såvidt jeg så nordsiden, og innenfor Gullholmen klarte jeg ikke å se Jeløya - mao graut. Traff også to seilbåter uten radar, da var sikten litt bedre, men ikke noe særlig mer en 50meter. Utenfor Moss hørte jeg en båt som lå sør for Revlingen kalle opp Bastøyferga for å orientere seg om hvor disse var før han skulle krysse over til Jeløya.

Jeg kan vel ikke si at jeg er enig i de relativt drastiske tiltakene Roaldbj ville sette i verk om han mistet strømmen. Jeg ville nok bare redusert farten, om mulig skjerpet utkikken og styrt på kompasskurs til jeg fikk landkjenning. Mhp fare for kollisjon må vi også huske at det er de større båtene som er den største faren for oss smårollingene, og disse (og de aller fleste av de andre som er ute i tåka) har jo radar og vil da være i stand til å se oss.

Tåka lettet utenfor/rett nord om Engelsviken. Innenfor Misingene var også en Lano båt ute å koste seg på vei Nord.

Ja, i utgangspunktet oppfatter jeg enhver situasjon til sjøss hvor jeg

ikke vet hvor jeg er,

ikke har oversikt over situasjonen,

ikke vet hvordan været endrer seg,

ikke vet hvordan annen skipstrafikk beveger seg,

ikke har kommunikasjion med omverdenen, verken med VHF, mobilteleforn eller annet,

som en potensiell nødssituasjon.

Roalbj.

Den enkelte har vel sin egen plan for hva som skulle gjøres i et slikt tilfelle , jeg har selv seilt rundt statt i graut og møtt lastebåt som passerte meg på 20-50meter og jeg kunne nesten ikke se den. Jeg hadde en håndholdt GPS som ga meg koordinatene samt at jeg hadde kart og kompass , nå er det vel endel mindre trafikk der enn her i oslofjorden det er helt sikkert.

Det jeg bare reagerer litt på er at du går så langt som å erklære deg i en nødsituasjon på VHF osv , det er et sterkt valg å ta og hadde jeg vært så ute å kjøre så hadde jeg vel kanskje sendt en PAN melding og ikke en mayday , eller misforsto jeg ordbruken din over her ?

Jeg hadde selv forøvrig forsøkt å seile hjem og hadde jeg ikke truffet så hadde jeg ankret opp langs landet som dukket opp etterhvert

Redigert av Enzo (see edit history)

Turen vi gjorde over Breiangen i går var problemfri. Vi hadde fra en til fire kabellengder sikt noe som ga oss i perioder null sikt. Men radaren viste oss hele tiden hva vi hadde rundt oss. Uten den ville det vært meningsløst å gått ut, er min vurdering.

Vi hadde skipstrafikken på sikker avstand rundt leden opp og ned fjorden. Vi hadde en større tankbåt sønnafor Mølen som vi så både på plotteren M/AIS og på radaren. Den lå ogh ventet på bedre sikt før den gikk opp mot Svelvikstrømmen og Drammen.

Konklusjonen på vår tur er at det er nyttig med en slik tåkeseilas innimellom slik at vi kan holde ferdighetene vedlike.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Som sikkert fleire her, har eg blitt overrasket av tåke, uten at eg på den tid hadde all elektronikk. :wflag: For nokre år sidan, var eg på vei å krysse Fensjorden, på vei mor Hardbakka, da tåka kom på besøk. Siden eg viste kor eg var mens det var sikt. fortsatte eg for sakte fart, med lyttevak.etter kompasskurs-

Fikk landkjenning etter ca 45 min. Kjente meg ikkje igjen i Tåka, så eg fant meg ein plass å sleppe dregg. :fishing:

Låg rolig å ventet på at tåka skulle lette. Hørte annen trafikk i området.(lyden kan bære godt i Tåke)

Etter ei stund såg eg det sto ein Varde ca 50 meter fra meg. Eg hadde sluppet dreggen ca 50m vest for innseglinga. :headbang:

Kommer eg i tilsvarende situasjon. vil eg sannsynligvis velge noe samme tilnærming.

Kan sjølv med trafikk i området, ikkje sei at eg oppfattet dette som ein Nødsituasjon. Da eg omtrentelig viste hvor eg var. og med lyttevakt og bruk av egen fløyte. følte eg hadde rimelig kontroll over trafikken nær meg.... :confused:

Redigert av nives (see edit history)

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

Nives tilnærming til tåkeproblematikken mener jeg er den riktige.

Det betyr selvfølgelig ikke at man skal gå videre hvis man IKKE vet hvor man er, men Roaldbj; etter min mening har du hoppet noen skritt fram og forutsatt at du ikke aner hvor du er osv.

Har aldri hvert i Oslofjorden, men utifra det punktet BlissX markerte ville jeg anta at det naturlige ville være å gå mot Tønsberg.

Roaldbj:

Kunne tenkt meg å utfordre deg litt på dette, da jeg synes din definisjon på sjømannsskap blir litt snever.

La oss si at du befinner deg omtrent der jeg har tegnet en rød sirkel på kartet. Tåka kommer brått sigende, og både radar og plotter har kuttet ut pga en el. feil du har fått og som du ikke finner ut av. Du er på vei hjem. Hva gjør du?

Jeg ville definnetivt IKKe gått inn til Tønsberg. Hvis tåka er så tykk som du beskriver er den litt "kronglete " veien inn til Tønsberg neppe en god løsning.

Jeg ville gått i sakte fart, stoppet og lyttet, og brukt kompasset til å gå mot land i vest.

Et godt råd som før er nevt er å kalle opp Horten kontroll på K-19 og be dem legge et plott på meg og få hjelp derfra til å gå mot havn. F.eks. Åsgårdstrand som har en mer ryddig innseiling enn Tønsberg.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...