Håp Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Roaldbj: Var ikke ditt innlegg #16 svar på innlegg #13? Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Astor: Du har sikkert rett, og kanskje jeg også hadde valgt det I situasjonen med kart i rett målestokk framme. Nå så jeg bare på utsnittet i innlegg #13, men VEST hadde jeg ihvertfall gått. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Jeg har en liten følelse av at en del av oss snakker litt forbi hverandre her. Det blandes litt om det å gå ut i tåke, og det å komme ut for tåke underveis. Noen tenker ut fra at de selv har en åpen daycruiser, andre farter rundt i store "skip" som f.eks. en Trawler. Noen skal bare ut for å trekke en teine fra en åpen båt med et enkelt spritkompass og papirkart ombord, mens andre krysser rundt i Skagerak og Kattegatt med alt som kan fåes for penger av navigasjonsutstyr ombord, gjerne dublert eller i trippel beholdning. Så, det burde vel egentlig ikke være noen grunn til at sistnevnte gruppe til og med kan gå ut i grauttåke, mens han i den åpne båten burde holde seg i land? Når imidlertid tåken plutselig kommer som sluppet ut av en sekk, bør det være muligheter for begge de to yttergruppene. Har en kart og kompass og har holdt orden på hvor en var før tåken komme, burde vel begge parter kunne håndtere situasjonen, med eller uten elektronikk? Om en som har VHF ombord skal sende Mayday, Pan-melding eller kontakte en eventuell overvåkningsstasjon når han føler seg usikker, er vel en litt annen sak? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
roaldbj Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Ja, Lars, her har det i alle fall gått fort med innlegg for meg - vet ikke riktig hva jeg skriver om lenger... Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Forutsatte at man var ute og ble overrasket av tåke. Å gå ut i tåka uten presserende grunn er vel ikke å tilråde. Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Ingen tvil: Jeg kaller umiddelbart opp Tjøme radio via VHF kanal 16 og ber om råd. Vi går over på arbeidskanal. Jeg ber dem om å plotte meg og informere meg om andre båter som er i nærheten. Tjøme radio kan plotte meg via sine avanserte radarer i hele Oslofjorden. Det er mye annet jeg vil gjøre under veis, bl.a. be dem ringe til familien. Det er derfor vi har VHS som sikkerhetssystem for skipsfarten. For meg som har seilt noen år er dette elementært. Dersom jeg mister strømforsyning ombord? Da bruker jeg håndholdt VHF. Dersom denne er mistet på sjøen? Da sender jeg opp nødrakketter. Dersom disse ikke virker? Da setter jegt ut redningsflåten. Dersom denne ikke virker? Da hiver jeg ut Jotron nødpeilesender. Dersom du ikke finner den? Da hiver jeg ut flyteankeret. Dersom du ikke finner dette? Jeg har på meg redningsvesten, jeg aktiverer to stk VHF med DSC, lytter på disse og sitter helt i ro med min håndholdte tåkelur. Denne aktiverer jeg når jeg hører motorlyd. Har mange andre tiltak..... Hei, roaldbj, Jeg drister meg til å hive meg på listen av de som ikke er helt enig i dine handlinger her. For det første: Det å kontakte Tjøme radio på VHF er nok ikke så dumt. Men det er ikke Tjøme radio som kan plotte deg, det er det trafikksentralen i Horten som kan. De kan kontaktes på kanal 19. Men det er etter at du var så uheldig å miste din bærbare VHF på sjøen, at du etter min oppfatning begynner å overreagere en smule. Når du sender opp nødraketter, og når du aktiverer Jotron'en din, da utsteder du i praksis et nødsignal - det samme som å rope MAYDAY på VHF'en. Den situasjonen du var i, er ikke en nødsituasjon. Det er heller ikke en PAN-situasjon. Dette er en SECURITÉ situasjon. I farvann som ikke dekkes av Tjøme radio, eller av VTS, er det fornuftig å sende en SECUIRITÉ melding på VHF (før man mister den over bord) og kringkaste egen posisjon til skipstrafikk i nærheten, dersom man kommer ut for tett tåke i et trafikkert farvann. Den største faren i situasjonen som Bliss X beskrev i innlegg nr 13, er å bli rent i senk av skipstrafikk. Det er en fare, men ikke en nød-situasjon. Av de foreslåtte handlemåter her, må jeg si at jeg for øvrig har mest sans for løsningsforslaget til Mulligan i innlegg nr 28. Jeg vil også være meget skeptisk til dine forslag om å hive ut redningsflåte og flyteanker i en slik situasjon. Radar er selvsagt det mest nyttige hjelpemiddel for antikollisjonsformål når TåkaTyknerTil. Men en AIS-mottaker koblet til et elektronisk kart vil også være til stor hjelp. Da vil man se de viktigste fareobjektene. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 18.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Å gå ut i tåka uten presserende grunn er vel ikke å tilråde. Må sittere lars H der. " Noen tenker ut fra at de selv har en åpen daycruiser, andre farter rundt i store "skip"". Ser ingen betenkligheter å gå ut med Astor i tjukke. Vær og føreforhold må selvsagt tas med i vurderingen. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
chagall Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Jeg spør for å lære: Takknemlig for gode svar. Hei , `roaldbj`, hvis jeg skulle vært med noen i tåka, ville jeg vært mest trygg med deg som skipper. Stå på. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Jeg synes denne tråden er veldig god - trives med kritiske handlinger til mine valg. Det er tydelig at oppfatningen av godt sjømannsskap blant medlemmer i fritidsflåten varierer betraktelig. Jeg skal nok holde utkikk og gjøre så godt jeg kan for unngå å seile på de som ligger i seilingsleia uten signaler i tåkehavet. Vi sees. Sitér dette innlegget Link to post
gimi Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Jeg skal nok holde utkikk og gjøre så godt jeg kan for unngå å seile på de som ligger i seilingsleia uten signaler i tåkehavet. Er dette noe stort problem? Kan ikke si at jeg har erfarte dette verken på den ene eller andre siden, og det er ikke ofte man hører om ulykker som skyldes tåke. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Når du sier det, ved nærmere ettertanke, overhodet aldri. Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Jeg skal nok holde utkikk og gjøre så godt jeg kan for unngå å seile på de som ligger i seilingsleia uten signaler i tåkehavet. Vi sees. Eller treffes...med et brak!( kunne ikke dy meg) Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Kan huske det var en kollisjon i tåka på Sletta for noen år siden. Begge hadde radar....... Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Det må vel skyldes radarene og ikke tåka? Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Hei, Sydvesten, Om en vet hvor man er(som alltid er en forutsetning for god sjømannskap) og hvor en skal så duger jo kompasset rimelig greit det da... kan riktig nok ikke se andre båter med det.. forøvrig det samme gjelder jo plotteren... har en gps så vet en alltid hvor en er... da er det "bare" sette kursen i den retningg man føler behov for... (Uthevet tekst er påført av Douro) Jeg synes at du i innlegget ditt tar for lite hensyn til at den største faren for en fritidsseiler i en plastbåt som kommer ut for tåke, ikke er å ikke finne fram til hvor man skal (eller å havne i Danmark), men å bli rent i senk av annen skipstrafikk. Og det er ikke riktig at man ikke kan se annen skipstrafikk på plotteren. Men det betinger at man har koblet den til en AIS-mottaker. Hvilket er en meget fornuftig og rimelig liten duppeditt å ha om bord. Enda bedre (men dessverre langt mer kostbar) er selvsagt en AIS-transponder. Er tåken så tykk at en betraktrer det som uforsarlig å fortsette så er anker en god løsning.. (Uthevet tekst er påført av Douro) Ja, det kan det være. Men det betinger jo at man har en god plass å ankre på. Dersom du skulle forville deg opp til den posisjonen som Bliss X viste i innlegg nr 13, vil jeg fraråde deg å hive ut dreggen dersom du skulle anse det som uforsvarlig å fortsette. Du har nok ikke lang nok ankerkjetting, og hadde du hatt det, kunne du risikert å få med deg noe sprengstoff opp når du igjen fant det forsvarlig å fortsette. ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 At de stolte for mye på dem mener du? Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 18.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Kan huske det var en kollisjon i tåka på Sletta for noen år siden. Begge hadde radar....... Husker siste kollisjon hvor en fisker omkom utenfor Molde, hvor det kom fram i sjøforklaringen at radaren ombord i tankeren ikke var helt som den skulle. En ting er å ha radar. En annen ting er at man må følge med på den underveis. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Douro Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 En ting er å ha radar. En annen ting er at man må følge med på den underveis. En tredje ting er å operere radaren riktig. Mange store skip som nærmer seg kysten har dessverre radaren innstilt for å fjerne sjøekko som var aktuelt ute i havet. Dersom de ikke justerer radaren når de kommer innaskjærs, er det en stor mulighet for at små plastbåter ikke får tilstrekkelig oppmerksomhet. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Det er kanskje ufint å spørre hvem av debattantene her har radarreflektor. Ellers vil jeg applaudere for en god og interessant tråd med over 60 gode innlegg. Hvor er kverulantene tro? Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
mons Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Ble et stykke fra den opprinnelige tråden nå, men en fin diskusjon.. Hva hver enkelt gjør i en slik situasjon kommer vel an på hvor bekvemme en føler seg. Synes imidlertid nødraketter ol ikke passer inn hvis en ikke er redd for å bli skylt opp i brenningene eller ser /hører store båter på kollisjonskurs. Større båter vil kanskje ha radaren justert for store bølger og oversjøisk fart til vanlig, men når de går i tett tåke i traffikert lei vil de nok fininstille. Det er skjelden snakk om bølger når det er tett tåke, noe som gjør instilling av radar enkelt. I slikt vær er folk påpasselige og gjør jobben sin. Tror du er mye mer utsatt hvis du får stopp i leia en solskinnsdag og båter kommer med irriterende sol rett i fleisen. Da har en ikke samme årvåkenhet og tar lettere på ting. Vil anbefale alle en tur ut i grautskodda i et område der en føler seg trygg - feks en smal fjord uten trafikk. Prøv den følelsen, slå av elektronikken og ta deg fram et stykke. Det er god lærdom å ta med seg. God kveld Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Håp Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 (redigert) Reflektor? Ikke jeg. Tenk om noen sikter på meg Redigert 18.November.2007 av HÅP (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Roaldbj: Jeg spurte deg hva du ville gjøre hvis du ble overrasket av tåke og nav instrumentene dine ikke fungerte. Slik jeg oppfattet ditt svar ville du da umiddelbart tilkalle hjelp. Det oppfatter jeg som at du mener det er umulig å flytte skuta en eneste meter uten hjelp - enten fra elektronikk ombord eller via samband til noen som kan guide deg meter for meter. Jeg skrev ingenting om PanPan eller Mayday. At du er fullstendig avhengig av elektronikk er greit nok det, selv om jeg hadde forventet et noe annet svar. Hvis det er noe jeg har misforstått så vennligst forklar. Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Det er kanskje ufint å spørre hvem av debattantene her har radarreflektor. Har lurt litt på akkurat det... Nå er det jo ikke rare båten jeg har, men har lurt på å ha en reflektor liggende i båten i tilfelle rottefelle. Er det noe poeng i det for min del? isåfall: Hva slags reflektor trenger jeg? Må den monteres på en stang? Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Mulligan Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Det er kanskje ufint å spørre hvem av debattantene her har radarreflektor. Jeg. Både passiv og aktiv. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 (redigert) Har lurt litt på akkurat det... Nå er det jo ikke rare båten jeg har, men har lurt på å ha en reflektor liggende i båten i tilfelle rottefelle. Er det noe poeng i det for min del? isåfall: Hva slags reflektor trenger jeg? Må den monteres på en stang? I ovennevnte innlegg er teksten uthevet med en LINK til en detaljert beskrivelse og tegninger Redigert 18.November.2007 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.