Jump to content

Leteaksjon i Oslofjorden og bruk av radar

Astor

Recommended Posts

Jeg har en liten følelse av at en del av oss snakker litt forbi hverandre her. Det blandes litt om det å gå ut i tåke, og det å komme ut for tåke underveis.

Noen tenker ut fra at de selv har en åpen daycruiser, andre farter rundt i store "skip" som f.eks. en Trawler. Noen skal bare ut for å trekke en teine fra en åpen båt med et enkelt spritkompass og papirkart ombord, mens andre krysser rundt i Skagerak og Kattegatt med alt som kan fåes for penger av navigasjonsutstyr ombord, gjerne dublert eller i trippel beholdning. Så, det burde vel egentlig ikke være noen grunn til at sistnevnte gruppe til og med kan gå ut i grauttåke, mens han i den åpne båten burde holde seg i land?

Når imidlertid tåken plutselig kommer som sluppet ut av en sekk, bør det være muligheter for begge de to yttergruppene. Har en kart og kompass og har holdt orden på hvor en var før tåken komme, burde vel begge parter kunne håndtere situasjonen, med eller uten elektronikk? Om en som har VHF ombord skal sende Mayday, Pan-melding eller kontakte en eventuell overvåkningsstasjon når han føler seg usikker, er vel en litt annen sak?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ingen tvil:

Jeg kaller umiddelbart opp Tjøme radio via VHF kanal 16 og ber om råd.

Vi går over på arbeidskanal.

Jeg ber dem om å plotte meg og informere meg om andre båter som er i nærheten.

Tjøme radio kan plotte meg via sine avanserte radarer i hele Oslofjorden.

Det er mye annet jeg vil gjøre under veis, bl.a. be dem ringe til familien.

Det er derfor vi har VHS som sikkerhetssystem for skipsfarten.

For meg som har seilt noen år er dette elementært.

Dersom jeg mister strømforsyning ombord?

Da bruker jeg håndholdt VHF.

Dersom denne er mistet på sjøen?

Da sender jeg opp nødrakketter.

Dersom disse ikke virker?

Da setter jegt ut redningsflåten.

Dersom denne ikke virker?

Da hiver jeg ut Jotron nødpeilesender.

Dersom du ikke finner den?

Da hiver jeg ut flyteankeret.

Dersom du ikke finner dette?

Jeg har på meg redningsvesten, jeg aktiverer to stk VHF med DSC, lytter på disse og sitter helt i ro med min håndholdte tåkelur. Denne aktiverer jeg når jeg hører motorlyd.

Har mange andre tiltak.....

Hei, roaldbj,

Jeg drister meg til å hive meg på listen av de som ikke er helt enig i dine handlinger her.

For det første: Det å kontakte Tjøme radio på VHF er nok ikke så dumt. Men det er ikke Tjøme radio som kan plotte deg, det er det trafikksentralen i Horten som kan. De kan kontaktes på kanal 19.

Men det er etter at du var så uheldig å miste din bærbare VHF på sjøen, at du etter min oppfatning begynner å overreagere en smule. Når du sender opp nødraketter, og når du aktiverer Jotron'en din, da utsteder du i praksis et nødsignal - det samme som å rope MAYDAY på VHF'en.

Den situasjonen du var i, er ikke en nødsituasjon. Det er heller ikke en PAN-situasjon. Dette er en SECURITÉ situasjon. I farvann som ikke dekkes av Tjøme radio, eller av VTS, er det fornuftig å sende en SECUIRITÉ melding på VHF (før man mister den over bord) og kringkaste egen posisjon til skipstrafikk i nærheten, dersom man kommer ut for tett tåke i et trafikkert farvann.

Den største faren i situasjonen som Bliss X beskrev i innlegg nr 13, er å bli rent i senk av skipstrafikk. Det er en fare, men ikke en nød-situasjon.

Av de foreslåtte handlemåter her, må jeg si at jeg for øvrig har mest sans for løsningsforslaget til Mulligan i innlegg nr 28.

Jeg vil også være meget skeptisk til dine forslag om å hive ut redningsflåte og flyteanker i en slik situasjon.

Radar er selvsagt det mest nyttige hjelpemiddel for antikollisjonsformål når TåkaTyknerTil. Men en AIS-mottaker koblet til et elektronisk kart vil også være til stor hjelp. Da vil man se de viktigste fareobjektene.

Hei, Sydvesten,

Om en vet hvor man er(som alltid er en forutsetning for god sjømannskap) og hvor en skal så duger jo kompasset rimelig greit det da... kan riktig nok ikke se andre båter med det.. forøvrig det samme gjelder jo plotteren... har en gps så vet en alltid hvor en er... da er det "bare" sette kursen i den retningg man føler behov for... (Uthevet tekst er påført av Douro)

Jeg synes at du i innlegget ditt tar for lite hensyn til at den største faren for en fritidsseiler i en plastbåt som kommer ut for tåke, ikke er å ikke finne fram til hvor man skal (eller å havne i Danmark), men å bli rent i senk av annen skipstrafikk.

Og det er ikke riktig at man ikke kan se annen skipstrafikk på plotteren. Men det betinger at man har koblet den til en AIS-mottaker. Hvilket er en meget fornuftig og rimelig liten duppeditt å ha om bord. Enda bedre (men dessverre langt mer kostbar) er selvsagt en AIS-transponder.

Er tåken så tykk at en betraktrer det som uforsarlig å fortsette så er anker en god løsning.. (Uthevet tekst er påført av Douro)

Ja, det kan det være. Men det betinger jo at man har en god plass å ankre på. Dersom du skulle forville deg opp til den posisjonen som Bliss X viste i innlegg nr 13, vil jeg fraråde deg å hive ut dreggen dersom du skulle anse det som uforsvarlig å fortsette. Du har nok ikke lang nok ankerkjetting, og hadde du hatt det, kunne du risikert å få med deg noe sprengstoff opp når du igjen fant det forsvarlig å fortsette. ;-)

Kan huske det var en kollisjon i tåka på Sletta for noen år siden.

Begge hadde radar.......

Husker siste kollisjon hvor en fisker omkom utenfor Molde, hvor det kom fram i sjøforklaringen at radaren ombord i tankeren ikke var helt som den skulle.

En ting er å ha radar. En annen ting er at man må følge med på den underveis.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

En ting er å ha radar. En annen ting er at man må følge med på den underveis.

En tredje ting er å operere radaren riktig.

Mange store skip som nærmer seg kysten har dessverre radaren innstilt for å fjerne sjøekko som var aktuelt ute i havet. Dersom de ikke justerer radaren når de kommer innaskjærs, er det en stor mulighet for at små plastbåter ikke får tilstrekkelig oppmerksomhet.

Ble et stykke fra den opprinnelige tråden nå, men en fin diskusjon..

Hva hver enkelt gjør i en slik situasjon kommer vel an på hvor bekvemme en føler seg. Synes imidlertid nødraketter ol ikke passer inn hvis en ikke er redd for å bli skylt opp i brenningene eller ser /hører store båter på kollisjonskurs.

Større båter vil kanskje ha radaren justert for store bølger og oversjøisk fart til vanlig, men når de går i tett tåke i traffikert lei vil de nok fininstille.

Det er skjelden snakk om bølger når det er tett tåke, noe som gjør instilling av radar enkelt.

I slikt vær er folk påpasselige og gjør jobben sin.

Tror du er mye mer utsatt hvis du får stopp i leia en solskinnsdag og båter kommer med irriterende sol rett i fleisen. Da har en ikke samme årvåkenhet og tar lettere på ting.

Vil anbefale alle en tur ut i grautskodda i et område der en føler seg trygg - feks en smal fjord uten trafikk. Prøv den følelsen, slå av elektronikken og ta deg fram et stykke. Det er god lærdom å ta med seg.

God kveld

Mons

Mons

Roaldbj:

Jeg spurte deg hva du ville gjøre hvis du ble overrasket av tåke og nav instrumentene dine ikke fungerte. Slik jeg oppfattet ditt svar ville du da umiddelbart tilkalle hjelp. Det oppfatter jeg som at du mener det er umulig å flytte skuta en eneste meter uten hjelp - enten fra elektronikk ombord eller via samband til noen som kan guide deg meter for meter.

Jeg skrev ingenting om PanPan eller Mayday.

At du er fullstendig avhengig av elektronikk er greit nok det, selv om jeg hadde forventet et noe annet svar.

Hvis det er noe jeg har misforstått så vennligst forklar.

Det er kanskje ufint å spørre hvem av debattantene her har radarreflektor.

Har lurt litt på akkurat det... Nå er det jo ikke rare båten jeg har, men har lurt på å ha en reflektor liggende i båten i tilfelle rottefelle. Er det noe poeng i det for min del? isåfall: Hva slags reflektor trenger jeg? Må den monteres på en stang?

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Har lurt litt på akkurat det... Nå er det jo ikke rare båten jeg har, men har lurt på å ha en reflektor liggende i båten i tilfelle rottefelle. Er det noe poeng i det for min del? isåfall: Hva slags reflektor trenger jeg? Må den monteres på en stang?

I ovennevnte innlegg er teksten uthevet med en LINK til en detaljert beskrivelse og tegninger :smiley:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...