Jump to content

Leteaksjon i Oslofjorden og bruk av radar

Astor

Recommended Posts

Boywonder skrev:
Har lurt litt på akkurat det... Nå er det jo ikke rare båten jeg har, men har lurt på å ha en reflektor liggende i båten i tilfelle rottefelle. Er det noe poeng i det for min del? isåfall: Hva slags reflektor trenger jeg? Må den monteres på en stang?

Fang deg en måke eller to som du bider fast i beina med en av trossene - irriterende hvor mye reflekser disse fuglene kan lage på radaren...... :wink::wink:

De aller minste landstedsbåtene har jeg enkelte ganger problemer med å se på radaren, når avstanden er over 1, nm. . (Trolig lite jern/metall ombord?) På kortere avstand blir de greit synlig.

Staker og bøyer går greit. Snekker og daycruisere like så. Dette er sikkert forskjell fra radar til radar.

Hvordan større skip ser de samme objektene er for meg ukjent. Ser at danskebåtene og bastøferjene har en ekstra radar på fordekket som står lavere enn de andre. Dette for å se fritidsbåtene i fjorden.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Vet ikke om jeg bryter med noen copyright rettigheter nå, men antar at moderator rydder opp om jeg gjør noe galt :blush:

Følgende er sakset fra Moss Avis nett nå i kveld:

"

Advarer mot sjøturer i tåka

Natt til i dag var det nok en leteaksjon på sjøen etter en båt som var blitt meldt savnet.

- Hvis du ikke er erfaren båteier med radar og kartmaskin bør du holde deg hjemme, sier Ole Andreas Thrana i redningsselskapet.

I løpet av helgen har det vært tre redningsaksjoner, som følge av den tette tåken på land og på vann.

I går var alle fire redningsskøytene tilgjengelig hos redningsselskapet engasjert i leteaksjoner. Den største aksjonen, som startet lørdag ettermiddag etter en mann som dro ut lørdag morgen ble avblåst søndag formiddag da mannen selv meldte fra til familien at han hadde overnattet i Engelsviken.

I tillegg søkte redningsmannskaper etter to menn fra Fredrikstad, etter at de selv ringte til operasjonssentralen i Østfold og ba om hjelp for å komme seg ut av den tykke tåka.

- Samtidig lette RS Sundt etter en kar som til slutt ble funnet i området Sandebukta. Han hadde klart å kommet seg på land og fått ringt og sagt i fra hvor han var, sier Thrana som nå advarer fritidsbåteiere mot å dra ut i så tett tåke.

Den elendige sikten har også vært vanskelig å takle for redningsmannskapene. De melder om sikt ned på fire meter.

- Det er rett og slett ikke mulig å lete effektivt og med den tåka vi har hatt nå hjelper det egentlig ikke med gps heller. Du ser ikke hvor du er, du ser ikke de andre båtene og du må ha radar, men samtidig kunne å bruke den, hvis du skal ferdes trygt ute på sjøen, sier Thrana.

"

Det var en lignende episode i rogaland? tidligere i høst. M Stangeland ble tatt skikkelig av tåke. Han kalte opp redningstjenestne å ble geleidet inn.

Har også radar-reflektor, for de som ikke har det. Ta en bærepose event med brusbokser, klem boksene sammen og heng

opp posen. Fungerer bra.

Som skrevet tidligere i høst var ute for sterk tåke fra Drøbak til ca Rauer. Alene, men gikk langs land. Var da sikker på

at en radarinvestering lå kortene. Men er litt roligere på det nå, men tenke tenke.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Blir man usikker i en slik situasjon, enten alene eller med mannskap. Er man langs land og det er relativt farbart uten store

kursforandringer men ikke lett nok til å dra videre uten elektronikk. Hiv ut ankeret. Men tilsier forholdene at det kan være

vanskelig, f eks at det er havtåka som blåser inn pga sterk vind el. Bruk VHF, og kall opp.

Vi sees!

Har opplevd noen episodern hvor tåka kom brått. Har ved 2 anledninger når jeg har seilt alene (og derfor vært ganske oppmerksom) rukket å ta en peiling mot et tryggt punkt og deretter seilt i blinde på kompasset til jeg kunne ankre opp.

Dette har begge gangene vært i ukjent farvann, i yttre oslofjord.

Den mest skremmende opplevelsen var i kjent farvann i Bamble med en 17 fots landstedbåt med små barn ombord. Det var påske og vi skulle bare ta en en kjapp tur utpå etter at vi hadde sjøsatt båten. GPS kart og kompass lå i bagasjerommet på bilen. Tåka la seg tjukkt mens vi lå i tonerleia og fisket, og jeg mistet totalt orienteringen. Måtte skru av motoren for å lytte til lyder for å unngå at vi gikk rett til havs. Når vi så landkonturen av nærmeste holme, og kunne gå i land, var det en helt ubeskrivelig lettelse.

Nå er jeg aldri i båt uten å ha med kart og kompass uansett. og stort sett tar jeg med gpsen.

Radarreflektor: Ingen i 17 foteren, men i seilbåten kar jeg konstant et rør øverst i akterstaget, samt 2 stk sammenleggbare til å heise opp under hvert salinggshornene ved tåke.

Hvem ville jeg vært med: Bliss x eller Roaldbj. ?

Ingen av dem tror jeg (forutsatt at kompasset fremdelse virket....) Ville styrt mot land i sakte fart og forsøkt å finne sted å ankre opp.

Har lest gjennom hele tråden og ser at Horten Kontroll plutselig er en ressurs som kan brukes. Det var nytt for meg. For 7-8 år siden lå jeg i Engelsviken og skulle hjem til Horten. Midt i april så det var ikke plagsomt med lystbåter. Kompass, gps og vhf hadde jeg ombord, ikke radar eller kartplotter. Gikk nordover på innsiden av øyene til jeg kom til Eldøya. Der lå tåka. Visste at jeg nå skulle krysse fjorden og ville bruke ca 40 minutter til Bastøya. I og med at jeg skulle krysse to separasjonslinjer med tildels mye båtrafikk (dette var midt på dagen) Så kalte jeg opp Horten Kontroll på vhfen. Fortalte at jeg lå ved Eldøya og skulle til Bastøya og om de vennligst kunne opplse om de hadde nyttetrafikk som kom til å være i samme område den neste halve timen? I så fall ville jeg ligge og vente til farvannet var tomt for båter. Svaret jeg hadde var at de ikke hjalp lystbåter. Jeg svarte da høflig at min henvendelse og forslag om at jeg ville vente med å gå over til farvannet var tomt muligens kunne være med på å gjøre jobben deres lettere, en "blind" båt som skulle krysse fjorden ville kanskje gjøre at nyttetrafikken kom til å forandre kurs og farlige situasjoner kunne oppstå? Jeg sa også at jeg skjønte at de ikke hadde ressurser til å bistå lystbåter f.eks sommerstid med stor trafikk, men at de kanskje kunne gjøre et unntak nå i april? Virket ikke som de så på det som noe problem. Så noe hjelp derfra den gangen fikk jeg ikke. At de i dag også plotter deg og forteller hvor du er, er jo godt nytt. Fjorden ble krysset med ørene på stilker og en danskebåt var vi da ganske tett på. De lager så spesielle bølger.

Jeg har lest starten på denne tråden påny for å se hva jeg kan lære av diskusjonen nå, så lærer jeg sikkert noe annen en annen dag.

For det først har jeg nå lagt inn en redigert setning i innlegg #11, hvor jeg skriver:

Redigert mandag 19. november: Har lett litt mer etter informasjon om saken. Jeg beklager at jeg ikke kan bekrefte at den seilende i denne saken verken hadde VHF eller andre hjelpemidler ombord til å håndtere situasjonen.

Å skrive om en sak uten å ha bedre grunnlag for saken enn hva jeg trolig hadde, er ikke bra. Det var vel ingen opplysninger som tydet på at vedkommende verken var uten kompass eller andre navigasjonsmidler, så min kommentar knyttet til sjømannsskap var helt klart forhastet.

I tillegg var jeg for upresis i formuleringene knyttet til oppkall av Tjøme radio via VHF og anmodning om bistand til å radarplotte meg, som beskrevet i innlegg #16. Det korrekte skulle ha vært å ha bedt om denne bistand fra Horten trafikkontroll, slik som det er godt forklart av Tine III i innlegg #23.

Når dette er sagt synes jeg denne tråden har vært god i den forstand at vi har fått frem endel tema knyttet til navigasjon i tåkehavet. Tåka kan komme fort og uventet. Ved flere anledninger i høst på seilas fra Son til Horten opplevde jeg å seile fra Son i sol og klarvær, for så å møte tåkehavet da jeg nærmet meg Horten. På lengre seilaser har det hendt mange ganger at jeg har kommet opp i kraftig lokalt regnvær med betydelig redusert sikt. Av disse grunnene har jeg alltid papirkart tilgjengelig under seilaser og på lengre strekninger fører jeg bestikk i tilfelle det skulle oppstå nødsituasjon ombord. Men, smak og behag får bestemme hvordan man ønsker å praktisere båtlivet.

Radarreflektor er bra - når den virker. For en tid siden ble en seilbåt med tre erfarne engelske seilere påkjørt og senket i den engelske kanal. Seilbåten hadde reflektor, men ble ikke sett likevel. En offentlig granskningskommisjon konkluderte dessverre med at svært mange av de kjente reflektorene ikke holdt mål, og at de fort utgjorde en falsk trygghet. (Denne saken ble utførlig dekket i MBM og andre magasiner tidligere i år.) Les rapporten her.

Så altså: Ikke stol på at andre båter og skip ser deg selv om du har en reflektor i masta. Sørg for å ha sikker utsikt selv!

Innstallerte forøvrig radar ombord i MorMajor II sist vår. Den smarteste investeringen jeg har gjort på svært lenge!

mvh

ter-av

Redigert av ter-av (see edit history)

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Nei, tror navnet på båten var Ouzo. Men det er forsåvidt ikke det som er poenget. Poenget er hva kommisjonen sa om radarreflektorer. De undersøkte ni, såvidt jeg forstår - og ingen av dem var gode nok. (Se link i innlegget mitt over og denne.)

mvh

ter-av

Redigert av ter-av (see edit history)

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Hvis ikke forslaget har dukka opp enda ,tar du vare på noen ølboxer og krøller dem litt . Heng dem opp i en pose , så har du en bra reflektor ( nød ). Som regel blir det noen tomme brus/ølboxer ombord , så spare på noen til du evt for kjøpt deg en reflektor . Nå må jeg si at jeg ikke har testa det , men igjen noe jeg har hørt . Kansje teste det en dag ......

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Har hengende signalbluss bakpå pushpitten jeg, kan være veldig kjekt å ha om man skal bli funnet i havsnød....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Douro skrev:
Hei, Sydvesten,

Jeg synes at du i innlegget ditt tar for lite hensyn til at den største faren for en fritidsseiler i en plastbåt som kommer ut for tåke,

Og det er ikke riktig at man ikke kan se annen skipstrafikk på plotteren.

Setter pris på at du fortsatt følger med i mine innlegg, greit å ha en egen person som passer på det jeg skriver.... selv om det virker litt komisk og barnslig da..

Ser at du mener jeg legger alf for lite vekt på det at en ikke kan se andre skip på kompasset eller plotteren, vel her er du og jeg helt uening siden du ikke kan si noe om hvor stor vekt jeg legger i dette utfra det lille jeg skriver om saken..

Nå synes jeg det er litt søkt av deg å trekke en tenkt posisjon i Oslofjorden om ankring siden jeg ikke har skrevet et eneste ord om denne plassen... enhver oppegående person skjønner at nå man skal ankre så forutsetter det at lengden av kjettingen er i samsvar med dybdeforholdene på stedet man velger ut...(legge her merke til at jeg ikke har spesifisert noe om sammenhengen mellom dybden og lengden på kjettingen)

Jeg finner det sterkt beklagelig at medlemmet Douro forsetter å tillegge meg meninger jeg ikke har, aå derfor ber jeg vennlisgt medlemmet Duoro her i plenum om å lese det jeg skriver og ikke det du mener jeg skriver eller drømmer om at jeg skriver, samt komm trekkende med søkte situasjoner som jeg ikke har skrevet et eneste ord om...

Klarerer du dette så kan vi nok ha konstruktive debatter i fremtiden som ikke går på sak og ikke om du mener en person vektlegger en sak nok eller ikke ut i fra måten du leser et innlegg på, men jeg er litt usikker på om du virkelig ønsker det da...

Når det gjelder AIS, så visste du åpenbart ikke at de andre båtene på fjorden må ha en AIS "sender" montert for at jeg skal få dem inn på min AIS mottaker ombord(jada jeg har det)... som du selv ser eller burde se så er slik argumantasjon akkurat det samme som du bedriver her i denne tråden og de fleste andre du deltar i....

Når du i tillegg hevder at en det ikke er riktig at en ikke kan se andre båter på plotteren så er dette selvsagt feil etter mitt syn (det selges vel knapt noen plotterere til fritidsbruk) i Norge i dag som har AIS innebygget, at det kommer er annen sak)... Det er heller ikke spesielt utbrett at fritidsbåtene har utstyrt plotteren sin med AIS mottaker, at det er mulig er annen sak... men normalt for folk flest er det ikke.

En kan selvsagt utstyre båten sin med vinger og fly, men normalt er det ikke.... Så jeg ber deg atter an gang om te deg som folk flest og lese hva jeg og andre skriver....at du føler behov for å markere deg har jeg hatt mistanke om lenge...

Klarer du ikke å etterkomme disse enkle tingene så ber jeg om at du ikke stiler noen ting til meg personlig i fremtiden, slik som det innlegget jeg referer til her.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...