Jump to content

Leteaksjon i Oslofjorden og bruk av radar


Astor

Recommended Posts

Nå hadde vi en liten åpen båt som rotet seg vekk i tåka.

Fort gjort.

Hvordan kan man klare seg ut av en slik situasjon?

Jeg mener fremdeles at man med et kompass og sånn noenlunde bestikk kan redde showet. Oppihuenav.

Kunne vært interessant med synspunkter rundt dette. Viktig sak.

Oppramsing av svindyrt utstyr i egen båt hjelper ikke en med liten båt i tåka.

Jeg tilhører den store skare som innimellom gjør tåpelige ting. Som å dra ut uten kompass i liten båt.

I tåka skjedde det kun en gang. I min lille 14' styrepultbåt var det deretter ett instrument.

Kompasset.

I dag ville jeg også hatt tåkelur på boks.

Link to post

Entligen en intressant tråd.......... :wink:

 

de fleste fritidsbåter 98% skulle jag tro savner radar........

 

er man helt hjelplös...ikke alls

 

har klarat mig hitills uten radar.......(men skall skaffe!)

 

her er några tips både inom o utomskärs

 

När - inte om - dimman kommer på sjön

 

ta sig ur farleden.......ankre opp på feil side en prikk/stake, med tillräckligt dyp for dig, men ikke för 'di store' :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post

Rådene i artikkelen hentet fra Vi Båtägare fra juli 2004 av Bengt Utterström synes jeg hadde mange gode poenger. Seilasen i tåkehavet er inndelt i utaskjærs og innaskjærs seilas. Sikkert fornuftig. Sentalt i begge er notering av bestikk og bruk av kompass, korrigert for missvisning og deviasjon.

Vi har en kompass-tråd gående her på BP som skulle være aktuell i denne forbindelse. Dessuten henvises det til aktiv bruk av ekkolodd i større utstrekning enn det jeg er vant til.

Det kunne være interessant å utvide denne gode tråden med at enkelte av medlemmene her på BP gir kommentarer til de 10 punktene som er nevnt i artikkelen for innenskjærs seilas og de 9 punktene for utaskjærs seilas.

Som vanlig har Gunga Din gode henvisninger - lurer på hvor du tar det fra?

Link to post

De fleste aktive båtbrukere vil før eller senere komme i en situasjon på sjøen med tåke,

spesielt dersom man trekker båtbruken utover høsten.

 

Hvordan man løser situasjonen vil være avhengig av mange ting,

alt fra vær, sted, båttype og selvfølgelig hjelpemidler.

 

Jeg henger meg imidlertid på tidligere innlegg som peker på hvor viktig det er å ha

tenkt igjennom situasjonen på forhånd, at man har en plan og er mentalt forberedt.

 

Med sjøkart, kompass samt et kaldt hode som er forberedt, betyr ikke tåke annet enn at man turen får et annerledes seilas.

Har man ikke tenkt i gjennom situasjonen på forhånd, kan fort panikk gjøre at man tar gale og forhastede sluttninger,

kanskje selv med det beste utstyret ombord. Jeg er for eksempel ikke sikker på om alle fritidsbåteiere som er innehaver av radar

er trenet nok til å være 100% på høyde med situasjonen dersom all visuell sikt skulle forsvinne?

 

Tjukk tåke over tid kan være en mental prøve dersom man ikke klarer å sikre seg riktige posisjonsangivelser.

Jeg er av dem som har måtte lære av feil (og gjør det enda..) .

For å beskrive hvor tjukk tåke kan bli, legger jeg ved følgende lille historie:

En høst for endel år siden gikk en kamerat og jeg fra Kristiansand og oppover Sørlandskysten med en snekke

etter sjøkart og kompass. Etter Homborsund ble vi plutselig i løpet av minutter tatt igjen av tjukk høsttåke,

og sikten ble absolutt null. Vi visste hvor vi i utgangspunktet var og valgte å gå med kompasskurs mot Grimstad på tomgangsfart.

Etter 2-3 timer mente vi imidlertid at vi burde ha nådd Grimstadskjærgården, og usikkerheten tok oss.

I mellomtiden var det i tilllegg blitt totalt mørkt, så de få meterne vi så i lyset var også vekk.

Vi valgte derfor å slippe dreggen og sitte "lyttevakt" med lanterner på og en sterk lommelykt i tilfelle motorlyd skulle komme nært.

Jeg husker i alle fall at vi følte trygghet ved at dreggen kun slapp 10-12 meter før den tok bunnen.

Timene gikk og ut på morgenkvisten lettet tåka. Stor var overraskelsen da vi plutselig skimtet lys overalt rundt oss.

Vi hadde nemlig kastet dreggen utenfor havnebassenget i Grimstad,

og selv i mørke var tåka så tjukk at vi ikke hadde sett lysene fra byen rett innenfor...

 

For mange føles faresituasjoner som brann, eksplosjoner, ombord osv hypotetiske,

men tåke er noe man kommer ut for før eller senere uansett dersom man er aktiv båtbruker.

 

Å være mentalt forberedt og har en plan er etter mitt skjønn viktigere enn utstyret.

Kan man i tillegg bruke utstyret, behøver ikke tåke være noen spesiell situasjon i det hele tatt.

Link to post
Stor var overraskelsen da vi plutselig skimtet lys overalt rundt oss.

Vi hadde nemlig kastet dreggen utenfor havnebassenget i Grimstad,

og selv i mørke var tåka så tjukk at vi ikke hadde sett lysene fra byen rett innenfor...

 

Hørte dere ikke lyd fra land når dere var så nærme? Som noen tidligere har påpekt i denne tråden er det merkverdig hvor godt lyden bærer i tåken når du sitter der med ørene på stilk.

Link to post
Hørte dere ikke lyd fra land når dere var så nærme? Som noen tidligere har påpekt i denne tråden er det merkverdig hvor godt lyden bærer i tåken når du sitter der med ørene på stilk.

 

Ikke en lyd.

Dette var i begynnelsen av november for 15-16 år siden og nattelivet er nok ikke det samme i Grimstad som i Oslo :wink:

Vi lå forøvrig ankret opp et titalls meter på innsiden av skjæret ved innseilingen hvor St.Hansbålet pleier å være (for de lokalkjente),

det vil si 300-350 (?) meter inn til dypvannskaien.

Link to post
Har lest at 3 grader feil på en kurs kan utgjøre en differanse 100 meter pr. nautisk mil? Noen som vet?

Det stemmer nok det... om en tar f.eks Tan (1) grad og mulitpliserer med en nm(i meter) så kommer en frem til 32,33 m pr. grad pr. nm, noe som gir ca. 100 metere pr.nm ved 3 grader...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Vi reiser nå som regel på kystseilas, og ofte 45NM eller lengre på helgetur og er enig at en må ha en plan om hva man vil gjøre "dersom" tåken, eller uellet skal være ute.

 

Som et resultat av dette, og at vi har radar (nå ny 4KW montert etter et uhell i sommer), samt at jeg har oppevd kystseilas hvor tåke kom over oss, så er det de færreste turene våre hvor radaren ikke går. Maskinene startes, deretter VHF, GPS, Plotter fulgt av Radar, som brukes aktivt )ser frem til dual range bildet med den nye...

 

Vedrørende tåke og planlegging ved kystseilas;

 

Vi har klar seilingsplan med kompasskurs og distanse skrevet ned på egne ark med LAT LONG for hvert punkt hvor kursendringer skal skje (på lengre overfart ... 100NM pluss, så laminerer vi disse med klar beskrivelse av bøyer osv, som skal passeres og merkes av med sprittusj etterhvert som seilasen trer frem), . (dette er også notert på papirkart, samt vist som planlagt kurs på kartplotter). Under lengre seilaser, så er de et mannskaps ansvar å notere posisjon hver time eller vert 30 minutt (avtalt på forhond avhengig af fart of forhold, og gir alle ombord en arbeidsoppgave) på papirkartet... hver time er mest vanlig. Det gjør at vi kan med relativt god nøyaktighet kan anslå hvor vi er på papirkartet, i forhold til hvor vi hadde planlagt å være. (fsikebåter, mindre fartøyer mm vil si at vår kurs endres av hensyn, med mindre deviasjon fra antatt kurs og eller posisjon). Vi har klare skriftlige nødsprosedyrer ombord og alle i vå familie er klar over hva som skal skje hvis visse situasjoner oppstår. Hvis tåke oppstår så er vi klar, vet hvor vi er, og kan senke farten ned lett, og følger reiseplan. Når vi da nærmer oss avn, så tar vi kontakt med havnevakt (5 til 8 NM ute), slik at de er klar over våre intensjoner, og at de kan informere oss om trafikk, og annen trafikk kan bli informert om vår ankomstsplaner.... og ja vi har fastmontert radar reflektor oppe i radarbøylen.(som nå er rustfritt stål med 90 grader kanter for nettopp slik refleksjon, og som derfor burde gi oss en bedre radarsignatur).

 

Innasjærs så tar vi sakene litt lettere vedrørende navigasjon, men merker regelmessig av hvor vi er på papirkartet .... samt at våre skriftlige nødprosedyrer fremdeles et lett tilgjengelige, og manskapet vet hvor hvilket nødutstyr er.

 

Regner med at det muligens høres ekstremt ut, men jeg ønsker ikke å bli tatt å senga igjen vedrørende tåke, så derfor navigerer vi som om det skulle skje nårsomhelst langs kysten.

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Har lyst å dra inn en ting til mens vi snakker om å finne båter:

 

En skikkelig refleksmerking: Lyser opp som et stjerneskudd i lyset av et søkelys i stupmørket. :yesnod:

 

 

Dette er en tanke å montere. Refleks på begge sidene samt på front og hekk.

 

Jeg har lest at det er kommet LED-lamper til å montere i gamle lanterner og at de passer i samme sokkel. Hvor får man kjøpt disse? De skal være vesentlige bedre å se i mørket.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...