Jump to content

Leteaksjon i Oslofjorden og bruk av radar

Astor

Recommended Posts

Redningselskapet rasler med sablene.

Tja, hvorfor ikke?

Et sted må kanskje grensen gå for hva man kan kalle "selvforskyldt" ?

Det må ikke dannes en oppfatning av at man ved å tilkalle hjelp i en nødsituasjon automatisk settes i økonomisk ansvar,

men på en annen side er det vel også en grense for hva man faktisk ikke bør gjøre for å utsette seg selv eller andre i fare?

Har med stor interesse lest igjennom alle innlegg i tråden. Mange forskjellige synspunkt og forslag. Tror nok at hvis alle fulgte sjøvettreglene kunne mange uheldige og unødvendige situasjoner vært unngått. Hjelper ikke som flere nevner tidligere i tråden hvis, om en hadde hatt det og det utsyret ombord så kunne leteaksjoner vært unngått. Det saken dreier seg om er holdninger og sjøvett. Du drar ikke ut på sjøen i en liten jolle uten hjelpemidler hvis det er meldt tåke. Tillater meg å legge ved sjøvettreglene.

sjoevettreglene.png

Redigert av Hansi (see edit history)

Nå har alt mulig om bord:

Okei da jeg har ikke alt mulig jeg mangler visst litt av vært!

Nødbluss virker ikke så bra i tåka men

Lufthorn

Loudhailer med aut tåkelur

kjemiske lysestaver Masse farger!!!

3 VHFer

kartplotter, ekkolodd, GPS

220volts Pumpe med strømaggregat i tillfelle jeg kjører på land i tåka

Det er ikke mye jeg mangler nå, Bare radar!

Redigert av Hilmar 2 (see edit history)

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

Nå har alt mulig om bord:

Det er ikke mye jeg mangler nå, Bare radar!

Skulle til å si kart og kompass, pluss passer og paralellforskyver, men noe slo meg med kompasset... :yesnod:

Du er en entusiastisk ung mann Hilmar (mitt mellomnavn), og har blitt utstyrt med en god dose sunn fornuft fra en relativt ung alder. ("Random" er et uttrykk min datter på 16,.. bruker, når noen står frem, rolig, autorativt og viser styrke og kunnskap som få har, eller viser... Respekt..) . Når du snakker om radar, spesielt som antikollisjon, og for å ha en generell guide til hvor en er, så kan du ikke gå mye feil med Furunoen som du nevnte ovenfor, (eller nummeret under alternativ, en JCR). Vi har et par av de mindre fiskebåtene her i vår havn som bruker dem kontinuerlig, og med stor nøyaktighet... men de stoler ikke på det automatiske oppsettet. (så lær deg radaren å kjenne, men ikke baser all navigasjon på dette ene hjelpemiddelet).

Jeg er selv nå i opplæringsfasen med vår nye radar, og har all intensjon om å ære meg denne å kjenne på en skikkelig og forsvarlig måte. Jeg ser det å ha en radar som en sikkerhet, men når jeg har den ombord, så forplikter jeg meg til å bruke radaren for tidlig varsel av kollisjonsrisiko...

ihh til "Convention on the International Regulations for Preventing Collisions at Sea, 1972 (COLREGs)".

Rule 5 requires that "every vessel shall at all times maintain a proper look-out by sight and hearing as well as by all available means appropriate in the prevailing circumstances and conditions so as to make a full appraisal of the situation and of the risk of collision.

Selv om en kan si at på en fin sommersdag, så er muligens ikke forholdene slik at en "trenger" radaren, men det koster meg lite å slå den på og få et ekstra par øyne i nakken osv., og dessuten hvis tåken kommer over oss, så sviver den jo, og jeg har oversikten om hvem og hva som er hvor rundt meg.

Lykke til !!... fra en som skal sette refleks bånd på radarbøylen....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Jeg sejler aldrig ud uden:

Primær GPS+radar (Simrad CA44)

Sekundær (reserve) GPS (Garmin GPS 12 til batterier)

Kort over de områder jeg skal sejle i

Passer+lineal

Kompas (i styrehus + sekundær på fly)

Reservekompas (lille håndholdt)

Mobiltelefon

VHF

Sekundær VHF (bærbar)

Nødraketter + flares

Veste til alle incl. hunden....

Better safe than sorry...

Andy

Tja den raslingen med sabler var ikke så mye å bli skremt av??? :sleep:

Er ikke noe nytt at man kan bli stilt til ansvar hvis man er tilstrekelig uaktsom, praksis derimot... :crazy:

"Man må ha kommunikasjonsmidler, og man bør ha et kompass" sier redningsselskapet.

Er vel strengt tatt omvendt :nono:

MajorAndy: Det var ikke småtteri du MÅ ha for å seile... :eek:

Blir nesten: Better safe then sailor...... :wink:

Mulligan, jeg synes du har bidratt til en flott tråd. I startfasen på søndag var det nesten som jeg var ute i tåkehavet selv og ble revet med. Nødrakettene ble avfyrt i hytt og pine. Hele arsenalet av nødbluss ble hentet frem fra den vanntette oppbevaringsboksen og tent. Redningsflåten ble utløst. Drivankeret ble kastet over bord. Nødpeilesenderen likeså. Både ankeret i baugen og akterut ble låret slik at kjettingene viklet seg inn i hverandre. Alle trekilene ble funnet frem. Nødlyskasteren ble satt i beredskap. Kompressoren ble startet slik at jeg med vinkelsliperen kunne kutte kritiske koblinger. Alle var utstyrt med oppblåsbare redningsvester samt ekstra reservevest i armene. Sjøsyketabeletter ble utdelt til alle, vi vurderte også å utdele smertestillende tabeletter. Medisinsk tape for å plastre kuttskader var i lommene til alle. Tre førstehjelpsskrin ble funnet frem. Ja, det gikk varmt for seg i en periode. Jeg hadde et håndholdt kompass i hver hånd. Jeg niglante på det plastbelagte kartet fra C-map.

Men, det er foreløbig ikke gjennomført noen debrief av øvelsen.

Mange slags takk til alle som har bidratt hittil! Denne tråden har vært suveren lesning for en "senior beginner" som meg. Bortimot lærebok (tross noen faglige uenigheter hist og her).

Oppsummert: Det ser ut som gammaldags sjømannskap og kompass-og-kart-og-klokke-og-ekkolodd-navigering gjerne kan ligge i bånn for det som bør skje. Pluss obligatorisk opppgradering av fartøyets skipsfløyte, tåkelur, lysmarkører, refleks, radarreflektor -- og evt. grytelokk, ølbokser og plastposer. Dessuten: Hurra for VHF!

Og så er det mye som tyder på at en AIS-mottager, som faktisk ikke er VELDIG dyr, koblet til plotter eller PC med kartprogram, burde være mye mer utbredt. Et herværende båtblad beskrev kombinasjonen som "fattigmannsradar" i en artikkel, minns jeg ikke feil.

Så får vi heller investere i radar i takt med at Norges ufattelige oljerikdom faller inn over hver enkelt av oss ...

Moralen er ellers lett å se: I tåke går vi aldri ut, men tryggest og sikrest mulig inn.

Hilsen Gompe

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Mulligan, jeg synes du har bidratt til en flott tråd. I startfasen på søndag var det nesten som jeg var ute i tåkehavet selv og ble revet med. Nødrakettene ble avfyrt i hytt og pine. Hele arsenalet av nødbluss ble hentet frem fra den vanntette oppbevaringsboksen og tent. Redningsflåten ble utløst. Drivankeret ble kastet over bord. Nødpeilesenderen likeså. Både ankeret i baugen og akterut ble låret slik at kjettingene viklet seg inn i hverandre. Alle trekilene ble funnet frem. Nødlyskasteren ble satt i beredskap. Kompressoren ble startet slik at jeg med vinkelsliperen kunne kutte kritiske koblinger. Alle var utstyrt med oppblåsbare redningsvester samt ekstra reservevest i armene. Sjøsyketabeletter ble utdelt til alle, vi vurderte også å utdele smertestillende tabeletter. Medisinsk tape for å plastre kuttskader var i lommene til alle. Tre førstehjelpsskrin ble funnet frem. Ja, det gikk varmt for seg i en periode. Jeg hadde et håndholdt kompass i hver hånd. Jeg niglante på det plastbelagte kartet fra C-map.

:lol::lol:

Ja, du får sagt det, roaldbj!

Evne til selvironi er en nyttig og flott egenskap! :smiley:

I startfasen på søndag var det nesten som jeg var ute i tåkehavet selv og ble revet med. Nødrakettene ble avfyrt i hytt og pine. Hele arsenalet av nødbluss ble hentet frem fra den vanntette oppbevaringsboksen og tent. Redningsflåten ble utløst. Drivankeret ble kastet over bord. Nødpeilesenderen likeså. Både ankeret i baugen og akterut ble låret slik at kjettingene viklet seg inn i hverandre. Alle trekilene ble funnet frem. Nødlyskasteren ble satt i beredskap. Kompressoren ble startet slik at jeg med vinkelsliperen kunne kutte kritiske koblinger. Alle var utstyrt med oppblåsbare redningsvester samt ekstra reservevest i armene. Sjøsyketabeletter ble utdelt til alle, vi vurderte også å utdele smertestillende tabeletter. Medisinsk tape for å plastre kuttskader var i lommene til alle. Tre førstehjelpsskrin ble funnet frem. Ja, det gikk varmt for seg i en periode. Jeg hadde et håndholdt kompass i hver hånd. Jeg niglante på det plastbelagte kartet fra C-map.

:lol::lol::lol:

Regner med et stort team av krisepsykiatere stod på kaia når dere kom inn..... men først var det vel full sjøforklaring.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

En liten kommentar:

Etter mer enn 1000 timer i RIB (tilhørende stort moderfartøy) har jeg mangen ganger operert i tåke og værforhold slik at det kun går minutter fra moderfartøyet forlates til det ikke synes igjen visuelt.

Vektorering er da et godt hjelpemiddel og benyttes ofte. Dvs kall opp på VHF, få hjelp til hvor en skal styre for å nå målet. Moderfartøyet eller nermeste VTS som Roaldbj nevner har jo oversikt på radar. MEN! Dette tar aldri over for egen navigasjon. Selv om det går i 30knop + holder jeg alltid bestikk! Jeg vet alltid sist kjente posisjon, når denne var, og hvor lenge jeg har kjørt siden denne med hvilken kurs.

Passerte mer enn 800timer før jeg fikk kartplotter om bord. Gjør tingene lettere, men ikke annerledes i prinsippet.

Har sett på en kollega gikk "høyt og tørt" på et skjær i 30 knop i mørke. Hadde vektorering via VHF, men de misforstod hverandre og han tørnet ved feil rødblink.......

En annen ting; først på utstyrslisten ved kryssing av åpne strekninger har alltid radarreflektor stått. Leeeenge før mye av den "kjekt å ha" elektronikken og pyroteknikken som mange bruker myyyyyyye penger på. Helst en "ja takk, begge deler løsning" men radarreflektor først.

Oso

Tidligere i denne tråd ble det omtalt nødbluss.

Jeg benytter derfor anledningen til å stille spørsmål forbundet med dette.

Jeg har liggende 6 nødbluss av eldre årgang. Disse vil jeg destruere. Noen har nevnt at nyttårsaften er tiden hvor det "lovlig" kan sendes opp, men dette er vel feil antar jeg ?

Hvordan kan jeg være av med disse, er det kun levering til avfallsanlegg som gjelder, eller er der også andre steder disse kan innleveres?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...