Jump to content

Autopilot og utenbordsmotor?


Maximus

Recommended Posts

  • 2 måneder senere...

På min forrige båt, en Nidelv 690 Sport, hadde jeg en autopilot fra simrad(tidligere Navico).

Denne ble levert med elektrisk styresnekke, hadde manuell gain og snakket NMEA.

Matet denne med Garmin GPS 12, noe som fungerte tilfredsstillende.

 

Litt skummelt i stor fart, fordi den noen ganger kunne gi fullt rorutslag uten god grunn.

Dette skjedde hver gang kjøleskapet startet.

Etter at jeg la opp direkte fra batteri til kjøleskap, og kun styrestrøm til relè via dashbord, ble problemet borte.

 

Autopilot er en fornøyelse å ha når man går lange strekk, har små barn som trenger tilsyn/oppmerksomhet og ikke minst når man følger med på radar og kart.

Link to post
Share on other sites

...Denne ble levert med elektrisk styresnekke, hadde manuell gain og snakket NMEA...

 

Hvordan fungerte/ser en slik elektrisk styresnekke ut? Er dette noe man på en grei måte kan koble på en Teleflex (eller ultraflex, husker ikke) snekke? Har 1,7DTI Mercruiser med Alpha One drev, dette styres via servo som kontrolleres med vaier fra styresnekke.

 

Autopilot er en fornøyelse å ha når man går lange strekk, har små barn som trenger tilsyn/oppmerksomhet og ikke minst når man følger med på radar og kart.

 

Har to små barn og kunne tenkt meg muligheten til å gå litt lengre strekk på lavere hastighet, men uten å måtte sitte å gjete rattet hele tiden.

Link to post
Share on other sites

Hvordan fungerte/ser en slik elektrisk styresnekke ut? Er dette noe man på en grei måte kan koble på en Teleflex (eller ultraflex, husker ikke) snekke? Har 1,7DTI Mercruiser med Alpha One drev, dette styres via servo som kontrolleres med vaier fra styresnekke.

 

 

 

Har to små barn og kunne tenkt meg muligheten til å gå litt lengre strekk på lavere hastighet, men uten å måtte sitte å gjete rattet hele tiden.

Den ser ut som en vanlig styresnekke, og styrekablene passet rett på.

Den bygget litt mer enn den opprinnelige, pga motor.

 

Tror ikke man kan regne med at en slik løsning skal være like stabil som en med rategyro og selvlæring, men man må jo uansett være tilstede for å passe at den gjør jobben sin.

Link to post
Share on other sites

Autohelm hadde for en god del år siden en liten autopilot som het Sportpilot, som var til å feste rett i rattstammen på mindre båter. Vet ikke om noen produserer noe slikt nå. Autohelm er vel slukt av andre selskaper.

 

mvh tuffff

 

 

Jepp, jeg hadde sånn på "Vår". Fungerte greit nok, men den Sportpiloten ble tredd på eksisterende rattstamme og så rattet utenpå der igjen. Uhyre enkel montering mao. Nøyaktigheten er ikke så brennviktig. Jeg kan da korrigere litt underveis.

 

mvh tuffff

ligger en på Blocket

 

http://www.blocket.se/vi/15232792.htm?ca=15_s

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...