Jump to content

Mot vest i 2008...


erlinghm

Recommended Posts

Hva mener du når du sier beskrivelse av turen Kristiansand - Stavanger? Tenker du farvannsbeskrivelse og/eller havnebeskrivelse....kanskje tips til hanver underveis?

 

Skal du gå for seil? Med antall M mener du nm?

 

Jeg gikk den turen i påsken......riktignok i motsatt retning. Gikk for motor, og gikk fort. Hadde bare ett stopp mellom Bergen og Kristiansand, og det var Egersund.

 

Et par tips: Gå langt ut for Jærens Rev....kanskje 1 nm utenfor den ruten man "normalt" ville holde, da finner du roligere sjø og mindre strøm/strømbelter.

Link to post

Hei !

Har tatt den turen 5 ganger. Sist i August. Helt enig med Nimbuster vær forsiktig rundt Jærens Rev.

Det blir fort brottsjø dersom du ligger inne ved land, 50 meters dybde eller mindre. Det er noe dritt å få de bølgene inn i hekken......

Ellers er det vel lite å se før du kommer til Tananger.

 

Distanser finner du her Distansetabell

 

Hilsen LykkelitenIII

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Link to post

Jeg gikk denne turen frem og tilbake i fjor sommer - vi hadde saa godt som flatt vann heller veien vestover og kjoerte Arendal - Skudeneshavn i ett strekk, kun avbrutt av lunch, middag, og fylling av drivstoff. Men det var jammen langt.

 

Ut fra Kristiansand kommer du jo rett ut i noe av den fineste skjaergaarden vihar - gaa ikke glipp av Ny Hellesund. Videre kan du gaa gjennom Skjernoysund der du ser Elseodden, som siden i fjor sommer er Norges sydligste fastlandspunkt. Og da kommer du rett inn til Mandal. Derfra velger du om du skal gaa gjennom Spangereidkanalen eller rundt Lindesnes. Siste stopp foer du ma ut i en lengre aapen strekke er Farsund - fint aa bunkre baade mat og drivstoff. Etter passering Lista vil jeg anbefale aa gaa innom en av smaabygdene paa Hidra, vi var innom Kirkehamn, kjempeflott plass - har du tid saa ta en spasertur opp paa en av fjelltoppene. Hidra er en liten omvein, men verdt det. Etter Hidra gikk vi langs land, dvs paa innsiden av Siragrunnen, mulig dette hadde vaert en daarlig plan i daarlig vaer, men det veit jeg ikke. Vi gikk innom Egersund, men det var ingenting spesielt der som skriker etter gjentagelse. Videre gikk vi langs land nordover fra Egersund inntil vi kunne sette kursen rett paa boeya paa Jaerens Rev. Derfra gikk vi direkte videre til Kvitsoey og over til Skudeneshavn.

 

Jeg vurderer om jeg skal ta samme turen ogsaa neste aar, i saa fall blir det til Hardanger, i fjor gikk vi helt til Vik i Sogn. Men det er veldig langt, spesielt i aapen baat.

 

Alle avstander finner du enkelt i Google Earth, det er en maalefunksjon der som gir direkte svar i nautiske mil.

 

Siden det er lenge til avreise har du jo god til planlegging - det kan jo vaere interessant aa faa noen tips om god smaahavner mellom Hidra og Tananger. Noen som kan rapportere fra Sirevaag eller Obrestad havn for eksempel?

Link to post

Jeg gikk som nevnt strekningen Molde - Son i påsken.

 

Brukte vinteren til å planlegge turen og ruta i detalj, med opptil et par hundre ulike waypoints og alternative ruter, avhengig av været. DET angret vi ikke et sekund på, for vi opplevde å seile så sikkert og presis som det i det hele tatt var mulig å gjøre. Vi var aldri i tvil om hvor hvilken rute vi skulle gå.

Link to post
Det er Janb sin båt. Hva type din båt modell?

 

Det er ligner hverandre janb sin båt og Fjord ms :yesnod: Men ikke samme skrog....

 

Ja, begge er flotte klassiske "damer". Min er ein Nauticat 33, 1980 mod.

 

Nauticat 33 blei konstruert på 60-talet av Vilho Aarnipauli. Eivind Amble konstruerte Fjord MS33 tidleg på 70-talet.

 

Men er dette ein vanleg Fjord MS33?

Link to post
"gikk innom Egersund, men det var ingenting spesielt der som skriker etter gjentagelse.

 

det kan jo vaere interessant aa faa noen tips om god smaahavner mellom Hidra og Tananger. Noen som kan rapportere fra Sirevaag eller Obrestad havn for eksempel?

 

Tydeligvis en som ikke kjenner vestlandskysten på en dag med kuling fra rette rettning.

Mellom Hidra og Tananger er det ikke mange plassene å søke livd om man ikke er kjent.

Om jeg var på vei norover kysten og skulle søke ly for været tror jeg Egersund gjestehavn hadde vert førstevalg.

Her er det mulig å få vann og mat samtidig som man ligger godt skjermet for Nordsjøen når den herjer som verst.

Sirevåg er også en mulighet, men tror det blir mer drag i havna der.

Helvik også, men lite med fasiliteter dr.

Obrestad har begrenset dybde, og ingen fasiliteter.

"Kom innom okka by, der he me hjerterom og bra skjerming fø Nordsjøen når an rase"

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Det har du ganske rett i, selv om jeg har kjørt åpen RIB i kuling fra Skudeneshavn til Farsund (riktignok medvind og avtagende vindstyrke underveis), men hvordan kom du til denne konklusjonen ufra det jeg skrev?

 

 

Når du fåreslår obrestad, sirevåg etc som alternative havner til Egersund. Jeg og mange med meg vil si at mellom tananger og Hidra er det ingen ting utenom Egersund. Men du nevnte Sirevåg, som er en mulighet men mye drag i sjøen med vestlige vinder, ellers er det Helvik, lædre, Næsvåg, Rekefjord, Sokendalstrand og Ånasira som mulige plasser men ikke alverden. men plass å søke livd.

Stor RIB?

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post

De fleste vil nok være enig med Miranda III når det gjelder Egersund. Var selv innom der en natt på vei sydover. Hadde på forhånd "trålet" kysten langs, men fant det ikke forsvarlig eller særlig givende å gå inn andre steder på den strekningen, av værmessige hensyn.

 

Er det godvær, kan du gå inn "overalt" men da er jo ikke behovet så stort heller.

 

Egersund var en grei havn det, men gå inn i sydløpet. Eneste ankepunktet mitt der var håpløse bunkringsforhold. Fant et sted tilslutt, med kortpumpe, men det var så klinete, oljete og glatt på brygga ved pumpene at det var nesten umulig å stå på to ben der. Pumpa stoppet ved hver fylte 50 ltr tror jeg, og etter 3 drag med kortet begynte diesel å sprute ut av en morken påfyllingsslange! Da måtte jeg bare gi opp, Ingen tlf. nr å ringe til, og vi dro slukøret derfra med lite diesel på tanken, og med Kristiansand i sikte.

Link to post

Enig i dette, jeg var ikke akkurat ute etter å anbefale den store ferieopplevelsen mellom Hidra og Tananger hehe. Jeg er dog ikke helt sikker på hva dere mener her, er disse havnene dere ramser opp dugende som nødhavner, eller er det for farlig å gå inn ved skikkelig dårlig vær? Jeg gjorde meg samme mening som du antyder da vi gikk sydover. Vi gikk ut fra Skudeneshavn med kuling og opp mot 3 meter bølger inn fra siden. Etter ca 15 nm kunne vi turne mer sydlig rett mot bøya på Jærens Rev og fikk dermed sjøen mer inn på styrbord hekk - planen min var da at vi måtte fortsette til Egersund uansett hvordan været utviklet seg - det var raskt for sent å ombestemme seg og gå inn til Kvitsøy eller Tananger. Og som du sier kjente jeg ikke disse småhavnene godt nok til å ville prøve meg der med mindre jeg måtte. Men vi klarte å holde 20-25 knop selv med den relativt grove sjøen (grov for meg og min båt i hvert fall) og siden vinden roet seg og bølgene flatet litt ut fortsatte vi direkte til Farsund. Da smakte det godt med pils og pizza på pizzasjappa på brygga i Farsund kan du si.

 

Vi kjørte 21 fot RIB (Zodiac Pro Open 650 som nicket mitt antyder) med 150 hk E-Tec.

Link to post
Egersund var en grei havn det, men gå inn i sydløpet. Eneste ankepunktet mitt der var håpløse bunkringsforhold. Fant et sted tilslutt, med kortpumpe, men det var så klinete, oljete og glatt på brygga ved pumpene at det var nesten umulig å stå på to ben der. Pumpa stoppet ved hver fylte 50 ltr tror jeg, og etter 3 drag med kortet begynte diesel å sprute ut av en morken påfyllingsslange! Da måtte jeg bare gi opp, Ingen tlf. nr å ringe til, og vi dro slukøret derfra med lite diesel på tanken, og med Kristiansand i sikte.

 

Har vært i Egersund tre ganger, på vei østover med båt, synes det er en hyggelig plass å komme inn etter et langt og kjedelig strekk langs kysten. Gått inn en gang det søndre løpet og to ganger det nordre. Begge gangene vi gikk det nordre gikk vi inn på natta og gikk på fyrsektorer. Fungerte brillefint, første gangen var det ruskete vestavær og slingrete. Perlen/Verrie satt under dekk og sjekket navigasjonen til undertegnede og Jeg styrte etter beste evne. Andre gangen var i vår, vi hadde gått Bergen - Egersund på en dag med en Bavaria 32, bare avbrudt av en spisepause i Haugesund og det som alltid hender i Poseidon sine navigasjonsoppgaver hendte i virkeligheten: GPS sluttet å virke, så vi gikk etter fyrsektorer på nytt og det fungerte som en drøm. Når en har vært lenge ute på ruskete sjø nedover Jæren, er det en drøm å gå rundt Eigerøya, der det ikke blåser eller bølger! M.H.P. bunkring er det i alle fall en plass til du kan bunkre, ytterst på Lindøya, der er det et telefonnr du kan ringe og han kommer, men han synes nok det er greit å fylle mer enn 40 liter på en seilbåt når han først kommer ned :lol: Ellers kan man bære diesel i kanner, det har jeg også gjort i Egersund... Er man på tur så gå det meste...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post

Ja, det har dere helt rett i. Bunkringsforholdene i Egersund er/var ikke de beste.

Jeg har i alle år holdt meg på Statoil stasjonen på Lindøyne. Men der er det ikke kortautomat.

Nå har nye folk overtatt driften av Statoil stasjonen og skal i løpet av vinteren få opp kortautomat og ikke minst bensin har han sagt han skal få til sesong start. I tillegg henger det skilt med vakttelefon nr. på som du kan ringe om du trenger bunkers. På våren og sommeren bor det nok folk der fast.

Det er for dårlig at en plass som Egersund ikke har bensin tilgjengelig noen plass på havna.

Det du Nimbuster beskriver ang. Shell anlegget er helt korekt. Har selv prøvd å bunkre der et par ganger på sommersesongen når det ikke var drift på statoil anlegget, og det var nettopp som du beskrev det. Fristet ikke til gjentakelse. Kranglete kortautomat, og ikke betjent anlegg.

Jeg håper at de som besøker Egersund til sommeren vil få bedre servicetilbud både når det gjelder bunkers og annet.

Jeg tror Egersund Seilforening som driver gjestehavnen i Egersund gjør en god jobb. Det er iallefall altid folk på vakt der som er behjelpelig

med uansett hva du spør om. det er iallefall det inntryket jeg sitter igjen med.

Skulle ønske Egersund kommune hadde satset mer på å bygge ut uthavnene så turister som kommer sjøveien hadde benyttet seg mer av de.

Anlegg som de har på torsøy i flekkefjord og Ballerholmen i Søgne er glimrende, og det er sikkert flere av de. Med halvtak og skikkelige kai anlegg som man kan samles i og treffe nye mensker med felles interesse.

Må erlig talt si at de i Høllen båtforening som driver ballerholmen er enestående gjestfrie folk. Aldri en båt tur på Sørlandet uten en eller flere overnattinger på Ballerholmen.

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...