ola_dunk Startet 20.November.2007 Link til dette innlegget Startet 20.November.2007 Ja nå har jeg solgt båten er spent på hvordan det skal gå med meg når det nermer seg våren og en ny sesong begynner, det blir sikker ikke lett Jeg har jo hatt båt i over 30år, og så plutselig gå glipp av all morroa med klargjøring og sjøsetting hm.. Jeg har funnet ut at det koster alt formye å ha båt, det koster å leie båtplass, det koster å ha den på slipp og det blir bare verre og verre ( virker som om alle skal sko seg på oss som elsker båt, nok er nok :nono: Gleden med å ha båt er ikke det samme som før, (alt var så mye bedre før) Det var mye bedre før spør du meg hm. klarer jeg meg uten båt Sitér dette innlegget Link to post
kritrov Svart 20.November.2007 Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 Det er hardt å klare seg uten båt i lengre perioder, men er enig i at det svir godt når man får store regninger som skal betales. men det " koster å være kar" Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 20.November.2007 Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 I sommer kunne en kanskje klart seg uten båt, i Juli gikk det jo råte i selv plastbåter. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Brynjar Svart 20.November.2007 Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 For de fleste båteiere er båt ren luksus som vi unner oss for hygge/kos/hobby etc. Hver og en må derfor fortløpende vurdere om en helst vil bruke penger på båt eller heller bruke dem på hus/hytte/reise/bil/mc evt. spare. Synd at du ikke ser deg råd til å ha båt lenger.. kanskje en litt mindre båt som trenger mindre plass, mindre vedlikehold og som ikke trenger fullt så mye utgifter kunne vært noe? Lykke til på land Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Golden Gate 37 Svart 20.November.2007 Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 Båt koster da ingenting! Sammenlignet med enhver annen hobby hvor du: *Har bomulighet akkurat hvor du vil.. * Liker du ikke naboen så starter du bare opp og tøffer avgårde.. *En nærhet til naturen som savner sidestykke, fiske, bade, dykke osv... *Ungene er opptatt hele dagen.. *Får gleden av puls som går saktere enn sekundviseren (Helse i massevis).. *Følelsen av å lykkes; hver gang du installerer noe nytt, og får det til å virke.. *Ankerdrammen, som kjerringa etterhvert har forstått at er "påbudt".. *Slipper å slå plenen.. JEG SELGER ALDRI Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
VO`n Svart 20.November.2007 Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 Ma Rex 1, det du siterer der koster ikke mye men den som flyter på noen meter koster penger, uansett hvordan en vrir og vender på det. Ny eller gammel båt, værre er det om en har gjeld på båten. Serivcer hvert år, kranbil opp og ned, båtplass til mange 1000 kroner i året, vinteropplag til for noen mange 1000 kroner i året... Påkost meg her og der... Båt er luxus.. Ser meg selv som en meget heldig fyr som har båt og kan velte meg i luxus (sett i andres situasjoner) (selvom den kun rommer FB`n til Contraband ) Sitér dette innlegget Link to post
barentz Svart 20.November.2007 Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 Finnmark! Her er det fortsatt "før".... lite bading da Sitér dette innlegget Link to post
Golden Gate 37 Svart 20.November.2007 Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 Finnmark! Her er det fortsatt "før".... lite bading da Badeland? Syns de bygger ut slikt på hver stein her sydpå Har ihvertfall 2 stk innen en dagsmarsj, og flere under bygging. Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
Joerg Becker Svart 20.November.2007 Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 Båt er luxus.. ... en skal skaffe seg barn, eller regelmessig nye damer, eller spille tennis eller golf, eller drive med modellbygg, eller sitte på hjem og drikke regelmessig, eller røyke, m.m. - og skal fortelle meg etter hvert at han hadde mer ut av det og mindre kostnåder enn med å ha båt -. Hvis det skulle stemme da er det noe galt med båten sin, men ikke med å ha båt. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Astor Svart 20.November.2007 Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 Båt er god terapi. Jeg er i båten hver dag. Ville i dag ikke klart meg for uten. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
vivvi Svart 20.November.2007 Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 Skal en si at det koster for mye å ha båt, kan en si at det er mye som er for dyrt. Jeg har 2 båter og to biler. I tillegg har jeg to barn, en kone og en leilighet på 100m2. Føler at det er mye her som er ren "luxus", men det er alt ting jeg ikke vil/kan unnvære. Tatt alderen i betraktning her føler jeg at jeg er ytterst heldig som kan unne meg en slik "luxus". Kjøp et sommerhus ved sjøen eller vinterhytte på fjellet og jeg skal love at dette er dyre. Vivvi Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Johannes Svart 20.November.2007 Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 Å ha båt kan være knall dyrt eller nesten gratis.... Kommer vel litt an på hvor lista legges. Alle kan kjøpe så dyr båt at det koster mer enn det smaker.. Hvis en setter tæring etter næring derimot kan båtlivet bli en berikelse.....på mange plan. Med det båtsalget som har vert siste årene er det nok endel som har skaffet seg båt de egentlig godt kunne vert foruten. Men for båtentusiasten som har båt som passer lommeboka er det vel like hyggelig nå som før?? Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 20.November.2007 Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 Men for båtentusiasten som har båt som passer lommeboka er det vel like hyggelig nå som før?? Så absolutt Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 20.November.2007 Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 Båt er god terapi. Finnes ingen andre steder som er bedre en på bøljan blå, finnes det noe som gnager eller ikke er helt på "plass" er det borte med vinden når en er der ute Sitér dette innlegget Link to post
Golden Gate 37 Svart 20.November.2007 Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 Skal en si at det koster for mye å ha båt, kan en si at det er mye som er for dyrt. Jeg har 2 båter og to biler. I tillegg har jeg to barn, en kone og en leilighet på 100m2. Føler at det er mye her som er ren "luxus", men det er alt ting jeg ikke vil/kan unnvære. Tatt alderen i betraktning her føler jeg at jeg er ytterst heldig som kan unne meg en slik "luxus". Kjøp et sommerhus ved sjøen eller vinterhytte på fjellet og jeg skal love at dette er dyre. Vivvi Og hva koster mest? Tipper nå kjerringa jeg da Får nå håpe ikke ultimatumet blir stilt....... Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
VannTro Svart 20.November.2007 Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 Båtlivets gleder kan ikke måles i antall fot ! (jo større båten er jo mindre blir faktisk vannfølelsen) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Mouche Svart 20.November.2007 Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 Kjøp et sommerhus ved sjøen eller vinterhytte på fjellet og jeg skal love at dette er dyre. Tja, det kommer vel litt an på hvordan man ser det? Har selv hytte ved sjøen og verdiøkningen har per år siste svært mange år vært laaaaangt høyere enn driftsutgiftene og rentekostnadene på hyttas markedsverdi (som er langt høyere enn hva jeg betalt)! Sånn sett har jeg ikke bare hatt helt gratis hytte, men tjent penger på hver eneste natt jeg har bodd der! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sydvesten Svart 20.November.2007 Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 Det koster å ha båt ja, men det er verdt hver krone etter mitt syn... fritiden er det mest dyrebare jeg har, den skal nytes og da spør jeg ikke hvor mye det koster..... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Hansa666 Svart 20.November.2007 Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 OK, båt koster, men svarte heller, alt bunner og grunner ut i prioriteringer. Så lenge alle i fam. er med på galskapen er det bare å gi gass Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 20.November.2007 Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 Har bygd meg båt selv og kjøpt brukt motor. Dette kom meg totalt på ca. 70 000. Årlige utgifter på båten beløper seg vel til ca. 5000 kr. Synes ikke det er så galt jeg. Og jeg koser meg jaggu mye i den "Forvokste terjesenjolla" mi. Men det er klart: Jo større, jo dyrere... Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
TG-cruiser Svart 20.November.2007 Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 Det er ikke penge som gør en mand kan føle sig rig.. OPLEVELSER er det der gør en rig og lykkelig. Pengene er vores tjener, vi skal bare bruge dem, og vær glad, ikke bekymre os om dem.. Sitér dette innlegget Link to post
Suzumar Svart 20.November.2007 Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 Har ingen problemer med å skjønne at en kan komme til den konklusjonen som ola_dunk har kommet til. Det er lett for å være entusisastisk i en periode av livet. Om entusiasmen og bruken dabber av kan det være vanskelig å forsvare kostnadene både ovenfor seg selv og resten av familien. Særlig om en tidligere har vært hardt angrepet av 3-fots syken. Er enig i det som blir sagt at båthold kan være svært dyrt, men at det også kan holdes på et minimum om en stiller lavere krav. Det er ingen grunn til at båtgleden ikke kan være like stor i en billig båt som med en stor dyr båt. Her på vestlandet er det også mye å spare på om en går ned på kravene til havn. Ja, om en klarer seg med en bøye og ikke er avhengig av bilvei helt ned til sjøen kan en finne båtplasser som er gratis eller veldig nære gratis. Tror faktisk jaget etter stadig større båter, stadig mer lånefinansiering av kjøp, stadig mer bokonfort og stadig mer tekniske dupeditter veldig lett kan gå ut over båtgleden. Sitér dette innlegget Link to post
csvirus Svart 20.November.2007 Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 Jeg har aldri hatt en båt som jeg har tapt på og ha, har tjent på alle, det vil si hvis ikke du regner med bensin da selvsagt (eller på den båten jeg tjente mest på, går jeg vel fortsatt i overskudd selv med bensin i regnestykket) Så driver jeg også litt verkstedsdrift på si, som jeg tjener fett på... Sitér dette innlegget Link to post
At-le Svart 20.November.2007 Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 Jaja mye spare penger ...du kan jo reise til verden utland ? Jeg vil ikke slutt båtliv ennå. Uten båt jeg blir galllllll. Videre lykke til. At-le Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 20.November.2007 Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 (redigert) Båt må eg ha, eg overlever ikke uten båt siden eg bor i høyblokk, selv om båten koster en del , dette er mitt livskvalitiet Redigert 20.November.2007 av torbi (see edit history) Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.