Jump to content

Transport av skøyte fra Halden til Kragerø


pappegoye

Recommended Posts

Heisann.

 

Har kjøpt meg en risørskøyte på 37 fot i Halden, denne skulle jeg ha transportert til Kragerø i nærmeste fremtid.

Skøyta ligger på vannet, men må taues.

Hadde en lokal fisker som skulle ta seg av tauinga til en veldig hyggelig pris, men han måtte av personlige årsaker trekke seg, så nå sitter jeg i en klemme......

 

Har veldig begrenset med middler etter kjøpet, så prøver å finne den billigste måten å få tauet denne på.

Noen har som har noen gode idèer på billige muligheter?

 

Et lokalt fraktselskap skulle utføre jobben for 20.000,- men vil først kikke rundt etter billigere alternativer.

 

Hadde også været veldig fint om noen kunen anslå ca distanse....

Fikk opplyst av fraktselskapet at dette var ca like langt som herifra til Skagen, og at det ville ta ca 25timer.....

 

 

På forhånd takk fra nesten skipper, Pappegoye :sailing:

Redigert av pappegoye (see edit history)

All min sjø-erfaring bygger på opplevelser i Kragerøskjærgården, dvs litt båtfolk og mye folk i (pappas) båt

Link to post
Share on other sites

Distansen er vel ikke så langt unna som til Skagen vil jeg tro.... er i allefall 40nm fra Koster til fyret i Langesund, så er det jo et stykke fra Koster til Halden også vil jeg tro, og en 10nm til Kragerø.. har ikke kartene på denne pc'en men vil vel tippet at det en 60+++ nm så det mangler vel ennå en gode 20nm før en har det samme som til Skagen vil jeg tro..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Takker for responesen.

 

Sydvesten: Takk for en ca distanse, dette kommer godt med i planleggingen.

 

Skal undersøke litt med kystlagene, for å se hva man kan få til der.

 

Hvis noen tilfeldigvis skulle på et lite "førjuls-cruise" ,med veldig god tid, fra østfold og sørover skulle vi nok klart å fått til en god deal som begge parter var fornyød med, men det er vel litt formye å håpe på, på denne tiden av året..

Anslått vekt på skøyta er ca 17tonn.... (men er godt driv i den....)

All min sjø-erfaring bygger på opplevelser i Kragerøskjærgården, dvs litt båtfolk og mye folk i (pappas) båt

Link to post
Share on other sites

Hadde også hjelpe om noen tilfeldig vis skulle på "julecruise med god tid" på deler av strekkningen.

bare en tanke i farte, begynner å bli litt småfrustrert her, siden noe går dit høna sparker hver eneste gang noe går bra føles det som.....

All min sjø-erfaring bygger på opplevelser i Kragerøskjærgården, dvs litt båtfolk og mye folk i (pappas) båt

Link to post
Share on other sites

Distansen er vel ikke så langt unna som til Skagen vil jeg tro ..... har ikke kartene på denne pc'en men vil vel tippet at det en 60+++ nm

 

Sjekket akkurat på mapsource (la inn en rute Halden - Sekken - langs riksgrensa ut i havet - direkte på Kragerø); 65,5 nm. Strømmen setter VSV fra Hvaler/Koster mot Grenland, så du får noe kortere strekning gjennom vannet.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Går an å få maskina i gang.

 

Men er en del jobb med å legge opp tank og litt til den, samt at styremekanismen er borte, så må legge opp nye wire til denne, og litt, men det står som et sterkt alternativ nå.

All min sjø-erfaring bygger på opplevelser i Kragerøskjærgården, dvs litt båtfolk og mye folk i (pappas) båt

Link to post
Share on other sites

Ja er det som er planen nå, skal kikke litt til etter tauingshjelp, ellers så blir det en tur til Halden 8. Desember, for inspisering av mulige løsninger for egentransport.

Må nok uansett kikke etter en båt, da jeg er litt usikker på å ta denne turen med "ny-mekket" ukjent båt, så vil ha følgebåt med på turen.

All min sjø-erfaring bygger på opplevelser i Kragerøskjærgården, dvs litt båtfolk og mye folk i (pappas) båt

Link to post
Share on other sites

Men er en del jobb med å legge opp tank og litt til den, samt at styremekanismen er borte

 

Hva med et oljefat på dekk, og slange fra dette ned til motoren? Burde holde til en tur dette! Og styringen må du jo fikse før eller siden uansett, så det er like greit å få det gjort! Selv hadde jeg meg tre helger med verktøy og sovepose i Bergen før båten var i en slik stand at den kunne sjøsettes og gås hjem til Haugesund. Det var jo en opplevelse det også, selv om det ble noen heller kjølige aprilnetter i båten!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jepp, oljefatet er vurdert sterkt.

Så er styremekanismen jeg er mest usikker på, samt driftsikkerheten på motoren.

 

Håper å få montert oljefatet den 8-9 desember, og så starte motoren, da kan man finne ut mere om åssen

tilstanden er, og derifra muligens vurdere sikkerheten i å dra på langtur med den

All min sjø-erfaring bygger på opplevelser i Kragerøskjærgården, dvs litt båtfolk og mye folk i (pappas) båt

Link to post
Share on other sites

Halden -> Hvaler -> Hvasser -> Nevlunghavn -> Portør

Ja, det er nok noe lengre. Har ikke målt, men det blir sikkert over 70 nm.

Hvorfor helt innom Hvasser? Stavern istedet? Men det er jo klart kortere overseiling; til Hvasser ville jeg likevel gått nord om Hvaler og Kråkerøy om jeg kom fra Halden.

For egen maskin i la oss si 6 knop vil den "direkte" ruta ta 11 timer. Ut Ringdalsfjorden i mørke på morgenen, lyst gjennom søndre del av Sekken og mellom Koster og Heia langs riksgrensebøyene, direkte mot Jomfruland og Knubbehausen; belyst led via Strømtangen inn til Kragerø.

Men i slep tar det jo lengre tid (jaja; "Aril" har slept oss gjennom Kreppa i 9 knop; det likte ikke skroget vårt...)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at jeg la opp den løypa jeg gjorde, var for å ha land, i nærheten mest mulig, i tilfelle rottefelle, da det blir den første turen med båten, og den er kun delevis repparert.

 

Opptimalt ville det jo vært å gått sør for Hvaler og Kirkøy, og tatt kurs rett mot Jomfruland\Portør, men utrygg på så lange strekk på åpent vann første tur.

Men driver å prøver å få tak i en båt av passe størrelse, for å dra rett over med følgebåt, så det er mulighet for tauing om ting ikke går som håpet.

 

Men man får se hva man får tak i, ugunstig tidspunkt for kjøp i forhold til vær og "føreforhold", men veldig gunstig i forhold til pris.

 

Sendt noen mailer til div lag og foreninger m.m. om hjelp mot betaling, så det kansje er mulig å få transportert båten i etapper..

All min sjø-erfaring bygger på opplevelser i Kragerøskjærgården, dvs litt båtfolk og mye folk i (pappas) båt

Link to post
Share on other sites

Risøyskøyter har vel en mast og bom, eller? Om du har et seil, eventuelt kan få lånt deg ett, så bør jo seilasen hjem være sikret. :sailing:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Ta med en "lett båt" med en skikkelig påhenger med på slep så kommer du deg nok til land hvis noe skulle svikte. Iallefall når du legger opp til å være nærme land hele veien

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Vikers: Gammel mast var råtten\ødelagt, så den er borte, så ingen mulighet for å seile desverre.

 

Jon-Kåre: Der kommer du faktisk med et forslag jeg ikke har tenkt på:D

Bare få med skibsplasten min, 19fot med 70hk, bort på henger, dermed har jeg en følgebåt som i alle fall kan hjelpe styre litt om noe skjer, og værste fall en livbåt...... Takker, skjønner ikke hvorfor jeg ikke har tenkt på den muligheten....

All min sjø-erfaring bygger på opplevelser i Kragerøskjærgården, dvs litt båtfolk og mye folk i (pappas) båt

Link to post
Share on other sites

Heisann Larspo.

 

Har ikke så veldig lyst til å si for mye om skøyta ennå, siden den ikke er betalt.

Mulig jeg er litt paranoid, men tør ikke ta sjansen på at dette går til bunns.......

Dagen den er betalt, skal jeg legge ut noen bilder og informasjon, har også planer om en oppusingsblogg,

All min sjø-erfaring bygger på opplevelser i Kragerøskjærgården, dvs litt båtfolk og mye folk i (pappas) båt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...