Jump to content

Transport av skøyte fra Halden til Kragerø


pappegoye

Recommended Posts

Vikers: Gammel mast var råtten\ødelagt, så den er borte, så ingen mulighet for å seile desverre.

 

Vi måtte skifte mast for 8-9 år siden. Vi fikk den nye levert fra et verksted i Lillesandtrakten; laminert, med hulrom for å trekke antenne-, dekkslys- og lanternekabler i. Den var dreiet opp til der den skulle smalne av, resten tok jeg med maskinhøvel. Forkant rett, avsmalingen ble tatt på aktersiden og sidene.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Prisene har sikkert stige sykt som alt annet, men hva kostet dette da?

det kan jeg sikkert finne ut ved å lete i gamle bilag, men jeg har en vag erindring om ca 10000. Ved nærmere ettertanke må det ha vært våren 2000.

Masta er 11 m (den gamle var 10 m). Du skal vel ha en på 15-16 m.

 

(redigering) Det må ha vært i 2000, for i 2001 fikk jeg sydd om seilet for å matche den større høyden. Seilet ble 1 m høyere, og så kortet vi litt av lengden. Men det er en annen historie.

Redigert av JanT (see edit history)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

masta skal være 13 meter over dekk etter det jeg husker, så blir nok en relativt stiv pris.....

 

Men det har jeg nok et par år på meg å få kjøpt....... heldigvis

All min sjø-erfaring bygger på opplevelser i Kragerøskjærgården, dvs litt båtfolk og mye folk i (pappas) båt

Link to post
Share on other sites

Da var skøyta i alle fall betalt :drink::flag:

 

Larspo: Skøyta ligger i elva i Halden, der hvor jernbanen krysser, er hvist havneplassen til Halden Motor skøyteforening eller noe sånt.

 

Prøver å legge inn noen bilder, litt dårlige da de er tatt med mobil, og så ligger skøyta under et "preseningshus":

skoeyta_001.jpg

skoeyta_002.jpg

skoeyta_003.jpg

 

 

dette er da mitt lille tidsfordriv de neste åra :crazy:

All min sjø-erfaring bygger på opplevelser i Kragerøskjærgården, dvs litt båtfolk og mye folk i (pappas) båt

Link to post
Share on other sites

Da var skøyta i alle fall betalt :drink::flag:

 

Ja, vi får ønske til lykke!

Larspo: Skøyta ligger i elva i Halden, der hvor jernbanen krysser, er hvist havneplassen til Halden Motor skøyteforening eller noe sånt.

(klipp)

dette er da mitt lille tidsfordriv de neste åra :crazy:

Sørsida? Skal til Halden i morgen; kanskje jeg får tid til å stikke nedom og se på den blå presenningen. Båten går vel under jernbanebrua (som holdt opp å kunne svinge for mange mange år siden; jeg husker den svingte når rutebåtene mellom Halden og Sponvika/Hvaler/Strömstad skulle passere), så den ligger kanskje innafor/oppstrøms brua, også?

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Ser ut til at du har kjøpt deg litt arbeid der ja! Men noe skal man jo ha å gjøre, det er jo bedre å jobbe med båt enn å ligge på sofaen og se på TV :lol::lol: . Blir nok lekker den der etter et par årsverk med fritid!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det går stadig slepebåter med lektere over oslofjorden. Både opp i iddefjorden, og opp glomma til fredrikstad/sarpsborg. Kanskje en mulighet at disse kan ta med båten på retur?? Mener også at Skip og Service i Sponvika har oppdrag langs hele fjorden, på begge sider med sine slepebåter.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny skute!!

 

Hvilke planer har du framover? (Redigert bort, så ikke at vinduene foran var delt opp, trodde det bare var et stort vindu! For skylde på at bildene ikke var så bra da :lol:

 

Ellers håper jeg at du følger opp med bilder når du begynner å arbeide, etter en god del arbeid blir det nok ei flott skute!

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til lykke med hobbyen.

Uten at styringen er i orden er det ikke lett å få den skøyta til Kragerø.

Vil si galskap.

Hadde satset på litt motor også.

Under kant av 70 mil Tvistein, Kreppa, Kragerø. Ca 50 mil til Nevlunghann.

 

Prøv Nor Cargo AS de var billig for noen år siden.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

brua er etter det jeg husker sveiset fast nå.

men den ligger rett på utsiden.

Det var så mørkt da jeg kom til Halden tirsdag så jeg dro ikke ned og kikka.

OK, på utsida av brua.

Joda, brua har vært stengt, øh, har ikke vært svingbru på veldig lenge; brusignalene langs jernbanen var borte ihvertfall for 25 år siden.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Etter hva jeg kan se som kun er den glade amatør innen trebåtfaget så blir du neppe arbeidsledig på en stund med dette prosjektet... Utfra bildene å dømme så hadde nok jeg satset på en god tamp en en båt foran på turen til Kragerø og ikke for egen maskin...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

var det som var ønsket, men finner desverre ingen som kan taue til en grei pris.

 

Men mener det skal gå fint å kjøre for egen maskin, hvis man finner en dag som værgudene er på vår side.

All min sjø-erfaring bygger på opplevelser i Kragerøskjærgården, dvs litt båtfolk og mye folk i (pappas) båt

Link to post
Share on other sites

Send meg ditt tlf nummer på IM så kan det muligens hende at du har flaks.

Hvis båten din er så bra at det går an å ta ordentlig tak i den uten risiko for å ødelegge noe så er det en 50 fots fiskeskøyte som nå er i Østfold. Den skal til Langesund etter at det er utført arbeid på den.

Kan jo hende at du kan få båten hitover for en hyggelig penge.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Gratulerer med båt/prosjekt. Antar at denne er kjøpt av B.D. men som han aldri fikk ut fingeren til å resturere. Har vel stort sett vært under preseningen det siste tiåret. Om jeg ikke tar helt feil, så er dette en båt som i lengre tid hadde vært under vannet og ble en gang hevet opp når det var is. Den gangen var det bare masta som stakk opp over flaten, men ble hevet og tettet. Ubekreftet, men er hva jeg har hørt.

 

Har du fått ordnet med transport til den? (Har ikke vært nede å kikket om den er borte).

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Larspo:

 

Takker.

 

OM den har vært under vann er jeg ikke sikker på, han har ikke sagt noe om det, og bar ingen tegn på at den har ligget under vann egentlig.

Vet at nabobåten på brygga, en litt større skøyte, har vært under en tur, og den bar tydlig preg på det.....

Har ikke ordnet noe sikker transport, men den er under litt fiksing så den skal klare å ta turen hjem for egen maskin er håpet (med følgebåt).

 

Gladiator:

Jepp, fikk meldingen din.

All min sjø-erfaring bygger på opplevelser i Kragerøskjærgården, dvs litt båtfolk og mye folk i (pappas) båt

Link to post
Share on other sites

Har ikke ordnet noe sikker transport, men den er under litt fiksing så den skal klare å ta turen hjem for egen maskin er håpet (med følgebåt).

 

Jeg kjørte ut til denne havna ytterst i elva i Halden i går og beundret presenningen (det som var under var det ikke så lett å se og beundre :smiley:). Det lå en del andre større prosjekter der også...

Sjøl hadde vi en anstrengende vår i 1998 med å bytte de øverste bordgangene, dollbord, rekkestøtter og pullere - det var jobb med sag og høvel, kaldpresset linolje og balsamterpentin, tretjære, tvinger, osv, fram til 1. juli da båten kom på vannet det året, etter betydelig goodwill fra båtforeningen som skulle hatt opplagsplassen fri for båter en måned tidligere. Vannet fosset da inn gjennom bordgangene, men et par sekker sagmøle under båten gjorde susen, og hun trutnet etter hvert uten flere kritiske vanninntrengninger. Jeg får ønske deg lykke til med transporten og arbeidsinnsatsen! Du trenger kanskje litt mere tid enn én vår!

:sailing:

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Takker.

 

Trenger nok en del mere tid ja, men morro skal det nok bli.

Så vi har bestemt oss for at vi ikke skal ha noen "deadline" for prosjektet vår, da dette stort sett bare vil føre til av vi nok etterhvert ville ha tydd til "enkle" løsninger og juksing, samt mer stress en hva som er anbefalt.

Arbeidet er påtenkt begynt på vårparten når været er såpass at man kan ta av preseningen og få skiftet dekket uten altformye regnevær og tilhørende ekstra arbeid.

Her gleder vi oss som noen "unger til jul" til å få prosjektet hjem og få startet, vil legge ut info i en blogg på nettet, og vi vil i tilegg prøve å holde rede på utgifter og arbeidstimer, da dette kan være av interesse både for oss selv og andre som drømmer om skøyte.

 

Regner med at dere vil merke når vi kommer i gang, for da kommer det nok en god bøtte med spørsmål her på forumet fra oss.

All min sjø-erfaring bygger på opplevelser i Kragerøskjærgården, dvs litt båtfolk og mye folk i (pappas) båt

Link to post
Share on other sites

Vet ikke helt når vi kjører den hjemmover ennå.

 

Tidligere eier holder på med litt smårep på den, for å få den kjørbar. Men han har ødelagt ryggen litt, så går ikke helt etter planen.

 

Har tenkt oss bortover en av de første helgene i Januar for å kikke\jobbe litt, så får vi se etterhvert åssen det skrider frem.

 

Det er også yttret ønske\lagt press, fra bøtteballetten her om at turen burde utsettes til varmere tider helst i forbindelse med redningsskøytas turer..... Så vi får se hva som er sterkest, presset eller ønsket om å få den hjem....

Redigert av pappegoye (see edit history)

All min sjø-erfaring bygger på opplevelser i Kragerøskjærgården, dvs litt båtfolk og mye folk i (pappas) båt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...