Jump to content

jordomseiling


mik

Recommended Posts

Denne for eksempel?

 

Trenger nok noe mer info for å kunne gi mer spesifikke råd vil jeg tro.

Hvor mange er dere, min. ant. sengeplasser, hva har dere av utstyr, evt. hvilket beløp har dere til rådighet her (redningsflåte, gps, vhf, satelitt-tel., plotter/kart etc. etc..)?

 

Båten jeg tok frem her har jo litt plass, er av stål og hadde en forholdsvis ny motor (2002) som dere finner deler til i hele verden. Seil er jo med, men det står ingenting om tilstand...burde nok gå til innkjøp av nye seil, og bruke de gamle som reserve, men da ruller jo kronene fort.

 

Litt mer info vil nok kunne gi bedre råd fra gjengen her inne. :sailing:

 

Det er sikkert mange som sier at du ikke får en tilstrekkelig båt for denne summen, men det er jo mange eksempler på det motsatte.....lykke til!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

:lol: Samme båt vi tok frem her....da må det jo være et godt kjøp! :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Her en av samme type , men med betraktelig mer utstyr, og ikke minst en full seilgarderobe.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg har egentlig ikke så mye peiling, men vil ikke en slik en være "mer fornuftig" enn denne ?

Jeg tenker da mest på formen på overbygget og vinduer og slikt? Mener å ha sett endel som har mistet vinduer i oversjø og slikt...og det er jo ikke noe å trakte etter :nonod:

Stål eller plast har vel ikke så stor betydning (men igjen, jeg har ikke så mye peiling da :lol: ) ?

 

Og det vil vel bli endel dyrere å ta inn en båt fra sverige?

 

:flag: TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Den som vikers linker til har vært min. Den er trang og er lav innvendig. Jeg som kun er 1,7m hadde ståhøyde kun bak ved pentry. Treverk som er i direkte berøring med stål er en svært dårlig løsning. Det dannes rust under. Motoren er ikke fra 2002, det er modellnummeret. Det har vært 2 eiere på denne nå etter at jeg solgte den så det er ikke så lenge hver nye eier orker.

Hvis mer interesse send en IM.

Redigert av Gladiator (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt maaange timer på å drømme om dette, og jeg tror det er for lite med 150'.

 

Om du bare skal være en eller to personer kan du reise i mindre båter. Maxi 68 er vel en av de mindre båtene som har reist lang. Han som hadde den ble havarerte på en eller annen øy i stillehavet, men etter det jeg husker var ikke det p.g.a. liten båt. Så har du en kar fra Vestlandet, husker ikke navnet hans nå i farten, men han seiler rundt i en engelsk båt, en Leisure 22, dette tror jeg personlig er en meget god "minihavseiler". Dansken Svend Billesbølle har vel vært ca 2,5 ganger rundt jorda med seilbåt, og de siste 1,5 gangene var i en 18 fots langkjøet lynes seiljolle, Stormy 2. Etter det jeg har lest, er både Lynes og Leisure båter som har fungert utmerket og tatt godt vare på sitt manskap.

 

Grunnen til at jeg sier dette er at om jeg skulle reise på en slik lang tur, med svært stram økonomi, ville jeg satset på en båt i størrelsen 20-25 fot. Alt er mye rimeligere når båten er mindre. Dobler du lengden på båten, firedobler du kostnadene, det er min påstand. 150' rekker til båten med det aller nødvendigste av utstyr, om du satser på en liten båt og er heldig. Du må ha vindror og flåte. Du bør nok ha en jolle til å komme deg på land med, selv om jeg har lest om folk som har klart seg en stund uten.

 

Hadde du tenkt at de 150' skulle vare til kostnader på turen også? Han som seiler valkyrien har et estimert forbruk på rundt 5000,- i mnd, og det tror jeg er ganske stramt. Men om du går inn på www.valkyrien.tk kan du sende ham en melding og spørre ham selv.. Han er vel i New Zeeland eller noe slikt nå...

 

Fortell litt mer om planene dine!!

 

REDIGERT: Av de to som er henvist til ville jeg absolutt valgt Bostrøm'en. Denne har vel ord på seg for å være en kvalitets båt som oppfører seg godt i sjøen. Men det er en gammel båt med mye gammelt utstyr som garantert kommer til å svikte underveis.

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

En stålbåt er sterk men en må også forvente en evig kamp mot rust. En solid 70-80 talls båt av plast vil sikkert kunne gjøre jobben - om skifte ut gammel fast rigg (vanter og stag). Og en viktig ting ut lang og bitter erfaring - ligg unna Volvomotor dersom en ikke elsker å skru og har god råd til dyre reservedeler. Seil i vei :sailing:

Link to post
Share on other sites

Du kan lese mer om Valkyrien, Leisure 22, her.

Har hatt en Leisure 23 en gang selv, sannelig om jeg vet om jeg ville dratt på jordomseiling i den gitt..

 

Ellers har jeg boka 'Med Ormen Stutte Dit Peppern Gror' av Fredrik E. Lange Nilsen. Ormen Stutte var en Maxi 68 som kom seg til Karibien og tilbake.

Komfortabelt var det ihvertfall ikke.

 

Fra nyere tid har vi jo Jarle Andhøy og hans to første Berserk'er- begge Albin Vega.Kan leses om her.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Ellers har jeg boka 'Med Ormen Stutte Dit Peppern Gror' av Fredrik E. Lange Nilsen. Ormen Stutte var en Maxi 68 som kom seg til Karibien og tilbake.

Komfortabelt var det ihvertfall ikke.

 

Tja om det er komfort han vil ha er jo en HR eller Hans christian gode valg, men det var det med prisen da. Skulle jeg reist så langt med såpass begrensninger i økonomien, ville jeg valgt en liten båt i god stand fremfor en større båt i dårligere stand. Den dårlige kommer garantert til å koste det hvite ut av øynene og da hjelper det lite at det ståhøyde i hele båten...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Men dersom jeg skulle valgt en liten eldre båt, ville jeg laget noen tykke plexiglass plater som jeg kunne skalket lukene med. Berserk brukte finerplater mener jeg å huske, men plexiglass kunne vel gjort samme jobben, samt sluppet inn lys. I dårlig vær kan det bli store krefter som slår inn mot båten.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Dersom eg skulle dratt på jordomsegling med eit så lågt budsjett, og ikkje hadde barn, så ville eg heller vore betalande mannskap på andre sine båtar.

Ulempen er at ein mister litt styring, men ein har mykje mindre ansvar og ein rimlegare tur.

 

Det er mange mannskapsbørsar på nettet.

 

 

Ask

Redigert av Ask (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva slags båt skulle en valgt? Nei si det, det er som tidligere nevnt mange relativt små båter som har seilt rundt globusen. Forståsegpåeren har ristet på hodet og prediket havari og alt annet, men båtene har kommet hjem med folk i god behold. Berserken fra Larvik har jo brukt en Vega helt ned i Sørishavet.

Fasiten er at mye flyter som er egnet.

Jeg tror at endel av 70 talls båtene er så solid bygget at de utmerket godt tåler julingen de kan bli utsatt for. Det blir igrunnen å finne en båt som en selv mener skulle passe, jeg ville sett på Trio 80, Maxi 68 / 77, Junker 22 / 26, Havsfidra, for å nevne noen.

 

I denne linken liggger det mye info når det gjelder utrustning etc :Junker 22 på tur

Redigert av pete (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bare det nødvendigste av sikkerhets utstyr vil vel ha et solid innhogg i disse 150 000,- ? ? ?

 

Som som mye annet blir det vel lommeboken og individuelle prioriteringer som bestemmer. Det aller viktigste er egne kunnskaper og erfaringer. Personlig ville jeg som et minimum hatt: VHF og SSB radio, Minst en reserve GPS, Sekstant - samt kunnskaper i å bruke den, Pc med kart for hele jorda med gps tilkoblet denne pc'en. Papirkart har jeg innntrykk av at folk skaffer underveis - kopierer kjøper bytter og får. Jeg ville hatt flåte og nødpeilesender. Livline og seler , vest til alle selvfølgelig, pluss sikkert masse annet som jeg ikke kommer på i farta.

Andre ville ikke lagt ut med mindre de hadde mye mer utstyr, og noen ville sagt lista over er alt for mye. Det vil være mange personlige preferanser ute og går, men det aller viktigste vil være egne kunnskaper og erfaringer. Mange reiser ut med null kunnskaper og erfaringer, og det går jo gjerne bra, men det er i mine øyne mye sikrere å ha en del faglig ballast. Men mine ytterpunkter når det gjelder seiling er Son i øst, Bergen i vest og Skagen i sør, så mine synspunkter basert på hva jeg har lest meg til, ikke hva jeg har erfart. Så ta det for hva det er....

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Har du 150k på båt + penger i tillegg til å bruke på oppgradering og utrustning, eller er det totalen? Om 150k er alt du har: Kjøp en eldre Vega (ca 60-70K), skift motor og bruk resten på oppgraderinger og utrustning. Vega er en uslåelig langferdsseiler i forhold til pris, og med noen oppgraderinger (feks forsterke mastestøtte og konstruere dekkplater til bruk forran de store vinduenetil bruk i hardt vær) har du en traktor som tar der hvor som helst. Kan forøvrig anbefale boken "Twenty Small Sailboats to Take You Anywhere" av John Vigor. John Vigor er amerikaner, og i boken har han plukket ut 20 aktuelle mindre båter å legge ut på jordomseiling med, fra 20 til 32 fot, hvorav flere ColinArcherinspirerte design. I en rangsjering av de 20 båtene kommer Vega på 6. plass i "safety at sea factor".

Link to post
Share on other sites

Enig i at Allegro er en ideell båt Gunga Din, men trodde de var dyrere. Fant denne på Blocket.

9237623954.jpg

For 85 k svenske inklusive "vindroder, autopilot, solpanel, vindgenerator, VHF-radio, GPS, värmare och en hel del övrigt." er det vel et mulig røverkjøp om man skal på langtur. Mulig jeg tar feil, men om avreise ikke er langt unna i tid kan man kanskje hoppe bukk over toll og moms på båten også, og selgen den igjen i sverige når man kommer hjem?

Link to post
Share on other sites

På en måte havner dette i samme kategori som min svogers argumentasjon for å leie båt istedenfor å eie. Han har selvfølgelig helt rett utfra alle rasjonelle synsvinkler. Imidlertid er ikke mitt forhold til båt bygget på rene rasjonelle funderinger, jeg er vel så opptatt av å ha et forhold til båten, som bare det å seile, og her på baatplassen føler jeg meg slett ikke alene om dette. Skulle jeg planlagt jordomseiling måtte det blitt med egen båt. Så fikk jeg prise meg lykkelig over at andre var skrudd sammen annerledes enn meg, og kunne fungere som mannskap. :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...