Jump to content

jordomseiling


mik

Recommended Posts

Jeg har ikke noe rede på jordomseiling, men har noen års erfaring med kostnadene ved å seile omkring i sommerhalvåret. Ut fra dette synes jeg det beste alternativet i denne tråden har vært innlegget fra ASK (innlegg #14).

Det å seile på egen kjøl gir en helt andre utfordringer og opplevelse enn å være mannskap skulle jeg tro. Kostnadene er vel også avhengig av hva en legger opp til og hva en krever. Men for øvrig er det også et alternativ å seile som mannskap som sikkert gir mye erfaring. Når båten kommer under 30 fot og i nevnte prisklassen vil jeg også sett på en solid langkjølet båt som f.eks. Allegro.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Husker å ha lest at langtur koster en årslønn og her kan du lese argumentene for dette:

seilas.no: langtur koster en årslønn

 

Det heter seg at båtens lengde må tilsvare skipperens alder, selv om unge mennesker nok har lettere for å tilpasse seg relativt ekstreme forhold. Er du villig til å drite i bøtte og spise billig mat i lengre periode og unngå havneavgifter, kan man nok komme billigere unna. Ser man på utstyrslisten til Valkyrien og John Holden Foleys Trojka, har de lagt mye penger i sikkerhetsutstyr selv om de har små båter, så helt billig er det nok ikke.

Link to post
Share on other sites

En vanlig felle å gå i når det gjelder å kjøpe båt til langtur er at man undervurderer kostnaden med å utstyre den. Det hører til unntakene at en "skagerakseiler" kan tas rett ut på Atlanterhavet. Gjorde selv den feilen. Jeg kjøpte en båt jeg trodde var godt utstyrt, men den var ikke klar for langtur før jeg hadde investert 150k i den. Du BØR ha redningsflåte, vindror og EPIRB. Utover det avhenger det av hvordan båten er utstyrt, men regn med at enten seil, motor, rigg eller det elektriske anlegget (evt allt sammen) er modent for skraphaugen. 10.000 for hver del, antagelig mer, sjelden mindre. På toppen kommer alle de lure tingene du ikke ante at du trengte, koster bare 4-500,-/stk, men når det blir 20 stykker bare i den første butikken går kronene fort unna - believe me!

 

Jo mindre båten er, jo viktigere er det med vindror. For det første er det begrenset plass til mannskap, slik at avlastning er nødvendig. For det andre er strømproduksjonen begrenset, slik at en autopilot er upraktisk over tid.

 

Selv ser jeg ikke behovet for en SSB-radio, men jolle må du ha, du sparer iallefall ikke noe penger på å basere deg på å alltid ligge i havn! Svømme til land, er gøy EN gang, og litt eksotisk den neste. Det er derimot ikke så gøy når du har ankret opp i en industrihavn med døde måker og oljesøl flytende rundt.

 

Dessuten, man hører alltid om noen som fikk kjøpt noe brukt til en billig penge. Men du klarer ikke å kjøpe alt brukt. Da vil du bruke flere år. I tillegg, mye brukt utstyr har en levetid, gammel elektronikk f.eks. Eller en gammel redningsflåte som må ha service hvert år, i motsetning til en ny.

 

Negativ, ikke i det hele tatt, planlegger selv en runde til. Men denne gang har jeg den kunnskaqpen om økonomien i prosjektet jeg skulle ønske jeg hadde forrige gang...

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

............., men regn med at enten seil, motor, rigg eller det elektriske anlegget (evt allt sammen) er modent for skraphaugen.

vad tror du om seil o rigg Herman...

 

hur mye seil skulle du tatt med deg på en jordomseiling?

 

extra stag etc?

 

 

Selv ser jeg ikke behovet for en SSB-radio,

 

har hört flere som säger motsatsen.......aldrig mer en langtur uten SSB, man treffer nye kompiser o utenför

VHF-avstånd blir dom borte!

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Et vennepar av meg drar på langtur til sommeren i en Amigo 27. Det er en flott, sjøsterk og langkjølt båt på 25 fot. Jeg skal være mannskap fra capp verde og over atlantern. Det blir morro! Denne båten er såvidt jeg vet er/blir utstyrt med vindror, redningsflåte og VHF. De får også låne en satelittelefon. Enkelt og greit. Tror ikke jeg ville brukt masse cash på en SSB-radio med med så lite cash i reisekassa. Denne båten kommer vel på ca. 120000 NOK, men det er jeg noe usikker på. Uansett en flott båt som tåler masse juling.

 

Jeg tenker selv å dra på langtur med en comfort 30, ballad el.li., men jeg regner med å sette av ca. 300000 til hele turen, inkludert båt og cash.

Link to post
Share on other sites

Et vennepar av meg drar på langtur til sommeren i en Amigo 27. Det er en flott, sjøsterk og langkjølt båt på 25 fot.

fin båt...tegnet av legendariske Carl Andersson(Vindövarvet)........vars far, efter vad jag hört eller lest, gick i läre i Larvik, hos en annen legend, Mr Archer !

 

Amigo_27b3.jpg

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

vad tror du om seil o rigg Herman...

 

extra stag etc?

Tja, før avgang fikk jeg laget et kutterstag til å sette stormfokka på. Det kostet vel en 5000 inkl nytt røstjern og alle fittings. Stormseil og gennaker kjøpte jeg av Rolly Tasker 17.000,- Utover dette hadde jeg bare et fullspilet storaseil med to rev, og en litt for liten (ca 100%) rullegenoa, Ikke helt nye, men de holdt da. Underveis måtte vi skifte to vant, og da gikk vi samtidig opp en dimensjon på alle vantene. Ikke helt gratis det heller, selv om det ble gjort på Gran Canaria.

 

Fordelen var jo at vi da hadde så mange reservevant vi kunne ønske oss. Tok var på det lengste, og kastet resten. Viktigere enn å ha ekstra vant, vil jeg si er at du kan reparere de du har. Vant går alltid av nederst ved terminalen/vantskruen. Jeg hadde med noen ekstra vantskruer, noen syrefaste kauser og en håndfull u-bolt-klemmer. + noen togler og litt andre smådeler i syrefast. Midt i Atlanteren fikk jeg jammen bruk for det. Det eneste vantet jeg ikke hadde byttet begynte å gå i oppløsning. Reparert med kause, u-boltklemmer og en ekstra vantskrue siden det nå var blitt kortere. Et ekstra vant hadde antagelig vært enten for kort eller for langt...

 

aldrig mer en langtur uten SSB, man treffer nye kompiser o utenför

VHF-avstånd blir dom borte!

Jeg seiler ikke rundt halve jorda for å snakke med andre seilere. Det kan jeg gjøre på kroa når jeg kommer hjem. Men VHF blir noe annet. Greit å kunne snakke med båter du SER. Mindre utstyr betyr mindre som kan gå istykker. Det er nå min mening. Mitt formål med den turen jeg var/skal på er å prøve å frikoble meg helt fra den norske måten å tenke på. Det tror jeg er sunt, og for de fleste er det en av grunnene til at de setter økonomien over styr, og drar på en slik tur. Det går ikke an hvis hjernen blir nullstilt hver dag fordi du prater med naboen på SSB, leser e-post fra mor hele tiden osv. Jeg er ikke helt asketisk, men på en havskryss er det kun redningsflåte, EPIRB og VHF som gjelder hvis skuta skulle gå ned.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jeg seiler ikke rundt halve jorda for å snakke med andre seilere.

Det er noen sin mening. Spør mannskapet på Sailabout om de hadde bruk for SSB radioen når de slet av forstaget, tok inn vann og trengte hjelp på den lengste etappen man seiler på en vanlig jordomseiling, de 3000 nautiske milene fra Galapagos til Fransk Polynesia. Reisebrev fra Sailabout. Vi var noen få hundre nautiske mil lengre vest og kunne bare følge redningsaksjonen på radioen.

 

SSB radioen (icom M802) er noe av det mest nyttige vi har brukt penger på av langturutstyr.

Link to post
Share on other sites

Vi var noen få hundre nautiske mil lengre vest og kunne bare følge redningsaksjonen på radioen.

Selvfølgelig kan det være situasjoner hvor en SSB-radio, eller sat-phone vil være nyttig. Uansett sikkerhetsutstyr kommer man ikke unna at det å seile over verdenshavene i en liten seilbåt alltid vil være forbundet med risiko. Vi satte standarden ett sted, andre vil sette den ett annet. Vi snakket bl.a. med en brite som hadde satt opp at båten hans skulle sende en "OK-melding" hjem hver dag. Hvis den ikke gjorde det, var noe galt og alarmen gikk hjemme i England. Problemet hans var at han ikke slappet av ett minutt. På den andre siden står enkelte som seiler rundt uten redningsflåte. Vi ligger nok et sted midt i mellom.

 

Det kan også sies at jeg ikke har høye tanker om folk som utstyrer seg med SSB-radio før de kjøper redningsflåte og utstyr til å reparere båten.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Man har sikkert forsjellige behov, men da mine venner ombord i Sedna seilte over hadde de hvertfall veldig mye nytte av SSB radioen. Spesielt på hjemturen da de mottok daglig informasjon om værforholdene over SSB fra Herb.

 

Herb utarbeider en "personlig værmelding" for båter som ønsker om det, og mitt intrykk er at de hadde stor nytte av disse værrapportene. Uten SSB hadde ikke dette vært mulig.

 

Jeg ble også ganske imponert over hvor bra dette fungerte. Fikk stort sett mail hver eneste dag på overseilingene, og disse mailene la jeg ut på nettet så fort jeg fikk tid.

 

Så kan man selvfølgelig spørre om hensikten med å legge ut daglige mailer, men det hjelper godt for bekymrede slektninger hjemme å kunne følge med på hvordan det går.

Link to post
Share on other sites

tror spektret bland langsejlere er veldi stort......

 

allt fra Bris til Yagan....o utrustningen blir derefter......ikke noe feil i det

 

det de alla har felles er att de pröver o minimere riskerne på ett eller annet sett....(de fleste iallafall :smiley: )

spes dette o ride ut drittvaer!

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

De fleste jeg kjenner har kun vært på langtur med VHF, og tatt det været som har kommet. De har også vært flinke til å kontakte andre båter når de har hørt aktivitet på VHF og dermed også stort sett fått oppdaterte værmeldinger fra større skip og båter når de har vært innen rekkevidde. Jeg hadde ikke hatt noe imot å ha en slik radio, men i et skralt langturbudsjett så tror jeg den radioen står veldig langt ned på lista.

Link to post
Share on other sites

Navtex og sunn fornuft + en båt som kan klare litt drittvær. Båten min er ikke rask nok til å seile fra noe vær uansett. Vi må ta det været som kommer.

Sunn fornuft er det beste du kan ha ombord. Og det er helt gratis.

 

Navtex: Har ikke hatt mye bruk for den mellom Kanariøyene og New Zealand. Rekkevidden er bare 400 mil, selv om man kan få inn meldinger fra stasjoner mye lengre unna på nattens tid. Men det hjelper ikke når det ikke er noen stasjoner som sender. Hva skal du med været i Japan når du er midt i Stillehavet?

 

Ta det været som kommer: Det er ikke det å seile i fra drittværet som er det viktigste, det er ikke mange båter som greier. Men vet du hvilket vær som kommer og hvor det går så kan du kanskje komme deg 100-200 nautiske mil lengre unna ett stormsenter ved å legge om kursen og slippe unna med en kuling i stedet.

 

Bruker også SSB radioen til å sende/motta mail, og det har blitt over 3000 mailer inn/ut på 1,5 år på langtur. Kan laste ned værmeldinger i tekstformat eller gribfiler med vind, lufttrykk, sjøtemp etc med den.

Link to post
Share on other sites

tror spektret bland langsejlere er veldi stort......

 

allt fra Bris til Yagan....o utrustningen blir derefter......ikke noe feil i det

 

det de alla har felles er att de pröver o minimere riskerne på ett eller annet sett....(de fleste iallafall :smiley: )

spes dette o ride ut drittvaer!

 

Sjødyktighet er vel til slutt et minste felles multiplum av båt, utstyr og mannskap

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...