JensKH Startet 27.November.2007 Link til dette innlegget Startet 27.November.2007 Jeg har som tidligere beskrevet her på forumet, kjøpt meg en Garmin 4008 plotter fra USA (fra Boatfix). Den har fungert meget fint og jeg har vært svært fornøyd. Jeg har tidligere oppdatert softwaren fra 2.30 til 2.50. Det gikk fint. I dag skulle jeg oppdatere softwaren fra 2.50 til 2.70 på plotteren og fra 2.20 til 2.30 (tror jeg) på ekkoloddmodulen (GDS 22). Jeg har tidligere lastet ned softvareoppdateringen fra Garmin til en SD minnebrikke, og fikk beskjed om at det var OK. I dag startet jeg plotteren på normal måte, tok ut kartbrikken og satte inn SD brikken med oppdatering. Det kom da opp et valg om å oppdatere software som jeg valgte. Alt så ut til å gå greit, det kom opp en horisontal søyle som viste framgang, og den ga beskjed om hva den gjorde med å fjerne og legge til software på ekkoloddmodu og plotter. Da søylen hadde kommet til enden så resatte plotteren seg automatisk, og kom opp igjen med beskjeden "laster software". Dette sto på i flere minutter, og absolutt ingen ting så ut til å skje. Jeg klarte etter en tid ikke å holde fingrene borte og begynte å trykke litt. Ingen knapper virket, unntatt da jeg kom bort i av/på knappen så slo plotteren seg av momentant. Nå er det slik at plotteren slår seg på helt normalt, og laster inn kart. Den reagerer også helt normalt på at jeg skifter SD kort. Imidlertid så reagerer den ingen ting på noen knapper unntatt av/på knappen. Når jeg setter inn softwareoppdateringen igjen, så kommer det opp spørsmål om oppdatering av software, men jeg får ikke til å velge det da knappene ikke fungerer. (Plotteren rapporterer fremdeles versjon 2.50) Er det noen som har erfart noe liknende? Er det noen som vet om det er noe jeg kan gjøre selv med dette? Siden jeg har kjøpt plotteren fra USA, så er det sannsynligvis liten hjelp å hente fra forhandlere i Norge. Jeg skal også prøve å sende spørsmål til Garmin om dette, men det er vel stor sannsynlighet for at de bare henviser meg til en forhandler. Noen som har en ide? Vennlig hilsen Jens Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 27.November.2007 Link til dette innlegget Svart 27.November.2007 Det er nok noe bugs i den nye programvaren, opplevde noe lignende i min 3010, riktignok så funket plotteren men ekkoloddet kuttet ut ved dybdre over 25 meter... Det tok et par tre dager så kom det oppdatert software fra Garmin.. Du kan jo fosøke å laste opp igjen 2.50 softwaren igjen, last den ned fra Garmin og forsøk.... men det er ikke sikkert det hjelper siden ingen taster fungerer. Send i allefall en mail til Garmin support og rådfør deg.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
KenBjork Svart 27.November.2007 Link til dette innlegget Svart 27.November.2007 http://web.belanor.no/helpdesk.web/support.aspx live support hjelp, har brukt denne selv. kjapt og greit. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
JensKH Svart 27.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2007 Da har jeg forsøkt med spørsmål både til Garmin i USA samt til Belanor, så får vi se hva som kommer tilbake. Jeg håper jeg slipper å sende plotteren til USA pga dette. Takk for hjelpen så langt, hilsen Jens Sitér dette innlegget Link to post
JensKH Svart 28.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2007 Jeg la også fram problemet mitt i et Amerikansk forum (Boatered). Der fikk jeg følgende svar: "Try holding the "Home" button and the power button at the same time." Det var en eller annen lur hemmelig sekvens som dette jeg håpet på, så i ettermiddag skal jeg ta med plotteren ut i båten og prøve. (Jeg har ikke strømtilkobling til den hjemme). Sitér dette innlegget Link to post
JensKH Svart 28.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2007 Ingen suksess! Plotteren reagerte på sekvensen og kom opp med spørsmål om jeg virkerlig ville slette alle brukerinnstillinger, men knappene virket ikke så jeg fikk ikke svart på det spørsmålet heller Også både Garmin og Belanor har svart i dag med samme råd. Belanor la til at de ikke kunne finne serienummeret mitt og at dersom plotteren var kjøpt i utlandet så måtte videre service komme fra selgeren Jeg får se hva jeg får til, men det begynner å se ut som om plotteren må en tur til USA for å få knappene til å virke igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 28.November.2007 Link til dette innlegget Svart 28.November.2007 Som diskutert tidligere er det ikke bare bare å kjøpe utstyr i fra USA. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 28.November.2007 Link til dette innlegget Svart 28.November.2007 Ta ut plotteren og la den ligge uten tilkobling til strøm. Kan være det står strøm på en krets. Er den innebygget, sjekk om kan klemme ujevnt på plotteren. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
JensKH Svart 28.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2007 Plotteren er ikke tilkoblet strøm mesteparten av tiden. Kun når jeg tar den med i båten. Neida, det er ikke bare bare å kjøpe fra USA, men jeg sparte så mye på handelen totalt at selv om jeg må kjøpe en plotter til (fra USA) så har jeg likevel spart et betydelig beløp. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 28.November.2007 Link til dette innlegget Svart 28.November.2007 Hva hender når du setter inn en brikke med den tidligere versjonen av software da? Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Linn Christina Svart 28.November.2007 Link til dette innlegget Svart 28.November.2007 Jeg kjøpte for 4 år siden en vhf av type Simrad i usa, den og streiket etter noen mnd. Tok den med til en forhandler i bergen, som sendte den videre til rep. Full garantidekning. Garantien gjelder samme kva land du har kjøpt varen i. Selger dei din type plotter i båtbutikkene, så har dei plikt til å ta i mot din til rep. med full garanti, selv om du kjøpte den i statene. Lykke til... Sitér dette innlegget Link to post
ooma Svart 28.November.2007 Link til dette innlegget Svart 28.November.2007 Selger dei din type plotter i båtbutikkene, så har dei plikt til å ta i mot din til rep. med full garanti, selv om du kjøpte den i statene. Lykke til... Tror dette stemmer for Garmin produkter, men for fotoutstyr blir en del utstyr kun solgt med US-garanti mens annet med world-wide. Husker i farten ikke om det er Cannon eller Nikon som ikke er world-wide ved kjøp i USA. Dette var en problemstilling da jeg i våres var i USA i noen måneder sammen med kollegaer som kjøpte mye fotoutstyr. Holdt selv på å kjøpe en Garmin plotter, men slo det fra meg pga usikkerhet rundt sw oppdatering av språkpakken, samt at den var på kjekt å ha listen og ikke på den ordentlige handlelisten. Dessuten kan jeg handle i USA senere. Sitér dette innlegget Oso Link to post
Rångepådl Svart 29.November.2007 Link til dette innlegget Svart 29.November.2007 Logg deg inn på GPS.no og still spørsmålet på nytt. Det er mange Garmin freaks innpå der, kanskje noen som har en løsning til deg der. http://www.gps.no/mbbs2/forums/forum-view.asp?fid=1 Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
petterøes.3 Svart 29.November.2007 Link til dette innlegget Svart 29.November.2007 Ikke alltid det er billigst å kjøpe alt fra utlandet :nono: Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 29.November.2007 Link til dette innlegget Svart 29.November.2007 Da kan du vel ikke sette den tilbake til fabrikk oppsett heller da vel , har du prøvd ? Kan jo bare levere den inn til ei sjappe som selger Garmin , å se hva som skjer . Må jo på død å liv ikke si du har kjøpt den i USA , lov å prøve seg .Men tipper en kommer med en smart løsning inne på gps.no . Lykke til Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
JensKH Svart 29.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2007 Hei, Takk for mange gode råd. Jeg har presentert problemet mitt på GPS.no så får vi se om noen der vet råd. Garmin Europe ser i alle fall ut til å være villige til å hjelpe. Her er litt fra kommunikasjonen med dem: Fra meg til Garmin: ------------------------ Thank you for very quick response. I bought the plotter from USA, and got it two- three months ago. As I live in Norway, I have also sendt a request to the norwegian importer of Garmin (Belanor), but they are not willing to help me since the plotter was not imported by them. I got the advice on an internett forum to insert the SD card containing the upgrade and then to hold in the "arrow up" key while powering on the unit. I will try that, but if that do not help, I guess I will have to send the plotter to someone willing to help me. Best regards from Jens ----------------------------- Svar (etter ca 10 min): ---------------------------- Dear Jens Holen, Thank you for contacting Garmin(Europe)Ltd. I am more than happy to have the unitback here to repair/erplace thats not a problem at all. Although I will need to see proof of warranty for the GPs device. Please let me know what happens with the forced update. Kind regards Alex Collard Garmin (Europe) Ltd ______________________________________________________________ Liberty House | Hounsdown Business Park | Southampton | SO40 9RB | UK T: 08082380000 | F: +44 (0)23 8052 4004 | www.garmin.co.uk Registered office: Liberty House, Hounsdown Business Park, Southampton, SO40 9RB, UK. Registration no. 2724437 VAT Reg. No. GB568 6978 58 -------------------- Det er bra a møte noen med serviceinstilling. Jens Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 29.November.2007 Link til dette innlegget Svart 29.November.2007 Although I will need to see proof of warranty for the GPs device. Hvilke garantibetingelser fikk du da du kjøpte den fra USA? 90 dager elns, eller er det 1 år? mvh Joda310 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
JensKH Svart 29.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2007 Jeg mener det er ett år, men jeg må sjekke papirene når jeg kommer hjem. Det er i alle fall 1 year warranty som står på Garmin sin hjemmeside. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 29.November.2007 Link til dette innlegget Svart 29.November.2007 Garantien gjelder samme kva land du har kjøpt varen i.Selger dei din type plotter i båtbutikkene, så har dei plikt til å ta i mot din til rep. med full garanti, selv om du kjøpte den i statene. Lykke til... Det gjelder kanskje som en firmapolicy, men en norsk forhandler av etellerannet har neppe noen plikt til å følge opp de gjenstander du måtte ha kjøpt i et utland, med mindre forhandleren har avtale med produsenten om slikt. Reklamasjoner etter kjøpsloven, f eks, forutsetter at du har kjøpt varen hos en norsk leverandør. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Apollo32 Svart 30.November.2007 Link til dette innlegget Svart 30.November.2007 Thank you for contacting Garmin(Europe)Ltd. I am more than happy to have the unitback here to repair/erplace thats not a problem at all. Although I will need to see proof of warranty for the GPs device. Please let me know what happens with the forced update. Kind regards Alex Collard Garmin (Europe) Ltd ______________________________________________________________ Hei Jeg fikk nøyaktig det samme svaret fra herr Alex Collard da jeg fikk problemer med min Garmin plotter for noen mndr. side. Min plotter var da ca 11mndr. gammel og jeg måtte henvende meg til butikken i USA slik at de kunne sende garantibevis til Garmin Europe . Det fulgte ikke med noe slikt garantibevis i pakken fra USA, så det tok litt tid og mye mail utveksling både med herr Collard og butikken i USA ( GPS Store) før han kunne godta at plotteren var kjøpt den spesifikke datoen. Men tilslutt fikk jeg et godkjennings nummer fra herr Collard, og kunne sende plotteren med posten til England, OG fikk NY plotter i løpet av ca 2 uker. Lykke til !! Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 30.November.2007 Link til dette innlegget Svart 30.November.2007 Så lenge en kan bruke Europakontoret til Garmin i England så er dette uproblematisk etter mitt syn, i allefall siden Belanor ikke har noe eget stort verksted så sender de vel også plotterne sine til England, samme verksted?.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
JensKH Svart 30.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.November.2007 Som tidligere antydet så driver jeg også og kommuniserer noe om problemet mitt på et Amerikansk forum. Der var det en som opplevde att plotteren skar seg under oppdatering til 2.50 som gikk greit for meg. Er software oppdateringer av Garmin farlig? Er kanskje dette noe som må unngås etter utløp av garanti? Sitér dette innlegget Link to post
JensKH Svart 1.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2007 :flag: "Forced update" som er beskrevet litt høyere i tråden funket. :flag: Etter et par- tre forsøk så kom plutselig "Loading software" opp. Dette forløp normalt, plotteren resatte seg og vips så var versjonen 2.70 og alt funket. :flag: Tusen takk til alle som har kommet med råd og tips i denne tråden. Jeg skal også sende en takk til de som har hjulpet med på Boatered samt til Garmin Europe (England) for en veldig god og hyggelig serviceinstilling, men ikke til Belanor. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 1.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2007 Der kan du se , nok en gang så er Baatplassen stedet for å få hjelp til duppditter og andre problemer . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
motorbåd Svart 1.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2007 :flag: Tusen takk til alle som har kommet med råd og tips i denne tråden. Uden at have deltaget i løsningen af problemet gratulerer jeg og er meget glad for at du melder tilbage. Alt for mange stiller blot spørgsmål og bruger svarene uden at lade høre fra sig, hvis det lykkes. Michael Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.